• tutite

    Planetová převodovka v zadní nábě, jeden převodník, mohutný řetěz, jeden tlustý pastorek, 14 plynulých a dostatečných převodů koiupajících se v olej. lázni, hmotnost prej lehce nad XTR. Vidím v tom obrovskou budoucnost. Nebude padat řetěz, nebude třeba nic čistit, převody bez údržby, tuhý výplet na vysoké nábě.. Co vy na to?

    0 0
    • Volf  

      Už za první republiky se objevovaly kola s převody v zadním náboji nebo taky ve středovém složení, byly kola s kardanem, viděl jsem na obrázku i kolo s variátorem a do dneška se používá klasický řetězový převod. Já si myslím, že ono to spíš nebude až tak dalece vzájmu výrobců než spotřebitelů něco takovýho masově rozšířit.

      0 0
    • kankrlicek  

      Z vlastní zkušenosti (od ledna): mohutný řetěz není třeba, stačí normální; řetěz padat bude dokud se nerozhodneš pro posuvné patky, jakmile tam budeš mít nějaký napínák tak to padat bude. Mě to spadne tak za 2 maratóny jednou, jsem s tím vyrovnaný, ale nemůžu říct, že to nepadá. Čištění: za 3.800 km, kdy jsem měnil řetěz jsem ho vyčistil 2×, mazal většinou jen po jízdě v dešti. Ostatní sedí.

      0 0
      • onegear  

        Tvoje kolo je fakt krasne. Co zkusit , aby napinak tlacil retez nahoru – zvysi se pocet zubu v zaberu retezu a ten by mohl mene padat.

        0 0
        • kankrlicek  

          Vono to bude padat stejně, při takovýmhle řešení co navrhuješ asi ještě víc. Jde o setrvačné síly, kdy ti ten napínák zůstane v poloze, kdy nenapíná :) A když se sejdou ještě jiné okolnosti, tak to spadne. Kdybych byl schopen pořád šlapat, tak to nespadne. Ale jak říkám, jsem s tím spokojen. Zatím jsem neměl defekt proražením a to přisuzuju rámu a řetěz nandám podstatně rychleji než vyměním duši :)

          0 0
          • onegear  

            Mozna vyzkousej nejaky singlespeedovy retez – nemaji nabehy na razeni a mel by padat mene. Otazka je zda ti proleze svoji sirkou napinakem.

            0 0
            • kankrlicek  

              To asi proleze a protože řetěz jsem měnil nedávno, tak to zkusím asi až příští rok :)

              0 0
              • Air  

                a nezapomen po sezone treba na bajk.cz hodit nejakou tu recenzi, jeste za to urcite neco dostanes ;)

                0 0
                • onegear  

                  Ja mam na singlespeedovem kole neuveritelne dobre zkusenosti s sirokym retezem cz strakonice – cena 99 Kc a jezdim ho celou sezonu.

                  0 0
                • kankrlicek  

                  Teď pojedu Sudety, tak až po nich, aby bylo opravdu o čem povídat :)

                  0 0
                  • kankrlicek  

                    Sudety za námi, tak se chci podělit o dojmy z toho mého kolečka :) Nechci oddělovat jednotlivé části, protože nejsem žádný testovací jezdec – od roku 1994, kdy jsem začal jezdit na kole, mám pouze 3. kolo a toto je výrazně lepší než ty dvě předcházející. Od rohloffa jsem očekával v podstatě více, ale nedá se říci, že by mě to zklamalo. Prvotní impuls, vedoucí k téhle nábě, byl ten, že jsem rozlouskl novou přehazovačku a dokonce bez zjevné příčiny. A potom jízda v bahně. Oboje rohloff splňuje na jedničku. Ale je to převodovka a nemá to spojku. Rozdíl v řazení je a chce si to zvyknout. Mě to trvalo dost dlouho, určitě tak 1000 km. Při přehazovačce člověk zmáčkně páčku, či otočí gripem a někdy to tam doleze. U rohloffu je to jinak. Jakmile se mi podaří otočit rukojetí, je zařazeno. Výrobce doporučuje řadit, když jsou kliky svisle dolů (tedy jedna nahoru, druhá dolů :)), no a problém byl v tom, že já řadil, když jsem měl kliky vodorovně. Mám variantu pro kotouče a tam je takový venkovní bazmek, který převádí pohyb z řadicích lanek (jsou tam 2 – rohloff nemá indexaci v řazení, jen v nábě – to je výhoda, nemusí se štelovat napětí lanka) dovnitř náby. Jel jsem Maštale a pořadatel zařadil ,,pro zpestření" asi tak 20 brodů, bylo po dešti, v nejhlubším brodu byla voda do půli stehen. Zmíněný bazmek jsem namazal jen provozně, nikoliv na koupel a vazelína se pravděpodobně vymyla a řazení šlo velmi ztuha. Po namazání bylo vše zase v pořádku. Nyní před maratónem tedy namažu nejen kluzné pouzdro, ale i styčné plochy a zatím jsem nějaké podobné problémy jako na Maštalích neměl. Padání řetězu: Kolo mě stavěli v Lucky-Bike v HK, pan Oliva. Vypadá to, že věci rozumí, protože mi tam vybral (a já to na ně nechal) Strongliht kliky speciálně vyrobené pro rohloffa. Je to jednopřevodník, ale směrem ven mají jakoby krytku, aby řetěz nepadal na kliku. Pokud rám nemá speciální posuvné patky, potom řetěz občas spadne. Místo originálního řešení od Rohloffa mi p. Oliva vyrobil něco jako samodomo, upevnění ve stejném místě jako přesmykač. Před tímto řešením mě řetěz padal každou vyjížďku tak 5×, nyní mě spadne 1×, 2× za 500 km. Nasazení řetězu je otázka 15 vteřin, takže jsem spokojen. Na duralové rámy se posuvné patky dělají, konkrétně vím o Duratecu, že tam není problém. U Morati chtěli za patky cca 20.000 Kč a to už jsem opravdu nemohl a ani nechtěl dávat. :) Napínák řetězu mi dal mechanik ze sjezdového kola – výhoda je ta, že řetězu je míň, menší setrvačné síly a míň to padá, než u originálního řešení. Takže abych shrnul převody – Ze začátku mírné rozpaky, později plná spokojenost. Klidně si to dovedu představit i na XC. Ideální to je pro člověka, který nechce nic měnit, čistit atd. Rám jsem pořídil Morati HC 1.4. Původně jsem chtěl 1.3, ale uviděl jsem in natura 1.4 a láska na první pohled :) Moratku jsem si vybíral ze dvou hledisek: Je to vynikající český rám a za druhé – určitě mě vydrží až do důchodu. Všechno ostatní hodnocení jsem bral jako marketingové kecy. Ale kecy to nebyly, je to jako bych přesedl ze š105 do moderního auta. Loni jsem jel Šelu ještě na starém KHS (ocel), gumy stejné, foukal jsem je na tvrdo. Ke konci Šely je taková louka, kde se jezdí asi jen při maratonu. Pěkně drncavé drny. Nevěděl jsem jak mám jet, v sedle jsem dostával nářez, ze sedla zadek lítal a záběr nikde. Byl jsem z toho úplně neš?astný. Letos jsem už jel na novém kole a v tomhle úseku jsem prostě seděl a šlapal. Rozdíl úplně neuvěřitelný. Podíl na tom má taky foukání gum – dozadu dávám 3.5, dopředu 3 barů (a na závodě jsem ještě neměl defekt, zatímco na KHS to bylo celkem pravidlem), sedlovka karbonová od Pellsu a můj miláček RSL taky od Pellsu. Pohodlnější sedlo jsem neměl, a to jsem jezdil i brooka. I v rychlém rozbitém sjezdu pod brzdama drží směr, žádné praní se s kolem. Určitě jsem na tom najednou technicky o dost líp. Brzdy jsou Hope Mini a jediné, co jsem musel s nimi dělat, že jsem po 5.000 km vyměnil před Sudetama preventivně destičky. Nechtěl jsem riskovat, že nedojedu, kdyby pršelo. Ze zvědavosti jsem mačkal kamarádovy Hayesy. Páka mu nejde ke konci tak nějak do tvrda, pořád se to promačkává. U Hopů je konec tvrdý, jako kdybych mačkal véčka. Dávkovatelnost je výborná, dokonce i mě se občas daří dobržďovat před zatáčkou jen na předním kole (zadek ve vzduchu)! Ale to jen v závodní euforii, při vyjížďce na to nemám něrv. :) Pro pořádek vidle je RS team, nafoukal jsem ji na doporučené hodnoty a jsem spokojený. Tak se ptejte :)

                    0 0
    • Air  

      jo jo, ja z toho byl unesenej jako blazen. Doufam, ze ta cena sleze aspon tak na 15 tisic (z nynejsich 25), pak se to urcite vyplati. Vaha je asi jako u XT (kdyz sectu vsechno co Rohloff nahradi), cena o neco nizsi nez XTR. Koukni na tohle forum, co jsme o tom na jare polemizovali: http://www.bike-forum.cz/forum/forum.php?…

      Jo a jinak vozi to kankrlicek a taky tymovi jezdci Program Cycle (tahle prodejna to i nabizi k vyzkouseni v Praze, tak jestli muzes, nevahej :) Ja zkousel zatim jen Nexus (ale pouze na stojanu v shopu :) a nebylo to zas tak spatny. V Program cycle mi taky rikali, ze prej nabidnou nejakej bajk s Rohloffem k otestovani do nejakeho casopisu. Ted to jezdi jejich firemni jezdci. Nevim proc se o techhle nabach vubec nemluvi v casopisech jako Velo, Peloton nebo Cykloservis (aspon jsem si nevsiml).

      0 0
    • McBlacky  

      a až to vyrobí s kardanem, tak se nebude ani muset měnit řetěz a nebude padat.

      to Kankrdliček: a zkoušel jsi napínák co tahá horní vedení řetezu dolů, pak by to padat nemělo ne?

      0 0
      • kankrlicek  

        Nezkoušel, ale bylo mi nabídnuta výroba posuvných patek, ale protože by to byl 1. kus, tak cena byla stanovena moratkou na 20kKč. To jsem s díky odmítl, už tak to bylo dost. Zkusím to domluvit se svým mistrem opravářským – díky.

        0 0
        • McBlacky  

          tak to je hustá cena :-(

          0 0
        • MartinXC  

          Zkus takový ten napínáček s pevnou kladkou, co se montuje na spodní zadní vidli. Napnutí bys udělal přísunem víc-míň k placce/pastorku. Jediná nevýhoda vyšší hlučnost. Svého času to stálo cca 300kč, byla v tom spodní kladka se Shimana, dělal to myslím Zefal.

          0 0
      • Air  

        no jo ale kdy to bude? shimanaci v nejakem rozhovoru taky naznacili, ze dynamictejsi rozvoj cyklobranze taky brzdi konzervativnost cyklistu. Nekomu se to holt nezda, nelibi nebo tomu neveri a pak se to neprodava v takovych mnozstvich jako by melo… a tudiz se na to muze nejaky Shimano vy*rat. To by me fakt zajimalo jak dlouho to bude trvat, nez to bude normalni vec. Kardan a prevodovka… Vzdyt ani full neni jednoznacne prijiman.

        0 0
    • MartinXC  

      Zrovna minulý týden mě střílející nový řetěz dohnal k uvažování o Rohloffu s životností až 60.000km. To bych bral i za tu cenu (cca 25.000) i s tou váhou navíc (celkem cca 1800g), jen pokud to bude bezproblémové. Jenže – kdo mi zaručí, že moje „oblíbené“ převody nesjedu už po 10.000km a nebudou blbnout podobně jako sjeté pastorky (ESP9.0 po 7.500km) ? Sjetý pastorek nakonec umím nahradit podobným převodem (jiná pila, jiný pastorek)… Mimochodem, ty zuby stojí za vidění, jak vlny na moři :-)

      0 0
      • Air  

        no to mas pravdu! to jsem si taky neuvedomil, ze ty nejvic jete sjedes nejspis driv. ale znovu opakuju – s tou vahou to neni tak jak to vypada! Podivej se do toho fora, co jsem daval odkaz, tam jsem vsechno pocital a muzes si to porovnat. Jestli teda nemas XTRko, tak moc bajk nepribere… ale kankrlicek rikal, ze pry ta vaha Rohloffu je bez oleje… tak nevim. Protoze dle vyrobce je to vaha kompletu – tedy tak jak to dostanes. A vazit to bez oleje… i kdyz dneska clovek nevi.. (viz vahy ramu v surovem stavu ap.)

        0 0
        • MartinXC  

          Váha – podívej se na http://www.rohloff.de/index.php?… Přírůstek u mě (řazení a smyk XT, šaltr XTR, placky FSA, pastorek ESP9.0, nába Hugi240) je 450g (spočteno včera večer).

          0 0
          • Air  

            pocitals k prehazce a smyku i razeni na riditkach?

            0 0
            • MartinXC  

              Jo – jsou hned první v závorce

              0 0
              • Air  

                juzis… ja to prehlid :) ale prijde mi to divny, ze to je o tolik. Ja jsem to pocital pro jednotlivy sady r. 03 (brano pro V-brake) a vyslo mi to jak to vyslo… viz to forum. Ale ty mas asi lehci komponenty nez cisty XT :) ale presto je to dost velky rozdil.

                0 0
                • MartinXC  

                  No ty placky FSA jsou lehoučký a o Hugině ani nemluvě. Rohloffa jsem nevážil …

                  0 0
      • Roman  

        U toho rohlofa se, ale sjíždí řetězem jenom jeden zubáč – nebo ne?

        0 0
        • MartinXC  

          Řetězem ano, ale co ta převodovka? Vzhledem k rozměrům to nebudou moc robustní zuby a tedy jde o to, kolik je životnost nejčastěji použitého převodu.

          0 0
          • Volf  

            No ty ozubený kola budou běhat v olejový lázni a když si vezmeš jaký výkon může vyvinout člověk, tak ta životnost bude asi dlouhá.

            0 0
            • MartinXC  

              Dlouhá … to je kolik cyklů, hodin, km … ? Rohloff udává životnost celé převodovky, což konstruktér počítá pro rovnoměrné zatížení všech převodů, což v praxi nefunguje.

              0 0
              • kankrlicek  

                Hoši, já vám dám vědět, až to budu muset dát repasovat, jo? :) Doufám, že to bude za hóóóódně dlouho.

                0 0
              • Volf  

                U aut taky kostruktér počítá s rovnoměrným zatížením plus nějaký kooficient, který simuluje zatížení běžným provozem. No a podívej kolik převodovky vydrží pokud je v nich olej.

                0 0
                • MartinXC  

                  Auta – taky se podívej na tu robustnost, tam se koeficient 10× vejde. Jsem konstruktér sice zběhlý z oboru, ale návrhy převodovek si živě pamatuju, jak pevnostní, tak životnostní výpočty. „Oblíbené“ převody na biku jsou opotřebovávány až 20× víc než okrajové. Jenže ta oblíbenost je dost individuální… a Rohloff o sobě píše je z hlediska určení dost univerzální.

                  0 0
                  • Volf  

                    Tu robusnost nepopírám, ale zase se jedná o přenosy výrazně vyšších výkonů. Je pravda, že jsem trochu podcenil ty ,, oblíbené ,, převody kdy tento problém bude jistě větší než u auta.

                    0 0
                    • kankrlicek  

                      Oblíbené převody – Když jsem jezdil s přehazovačkou 3×8, tak jsem měl opravdu některé pastorky sjeté více a kvůli tomu jsem měnil kazetu. Při rohloff nábě jezdím ty převody smotný – vepředu mám jen jeden převodník. Čili oblíbenost jednoho převodu se dá dělit třemi. Po rovině na silnici jezdím nejčastěji 8 až 12, v kopcích přijde k řeči i lehčí a těžší převody. V terénu používám všechny a to dost rovnoměrně.

                      0 0
                      • MartinXC  

                        Každý jezdíme jinak … já dost silově. Brousím v terénu vpodstatě 3 pastorky (4,6,8), z toho 4 nejvíc (taky zuby tak vypadají). Takže by mi stačilo rychlostí 9 :-)

                        0 0
                  • Air  

                    http://www.mtbreview.com/…_68272.shtml Tam jsou i lidi co to jezdej uz par let. Skoda ze tam misto let nepisou ujety mile/km. Ale stejne mi pripada, ze ti amici na mtbr.com v podstate vsechno dost silne vychvalujou… jo oni na to nestradaji jak my :( Ale to nic nemeni na tom, ze negativni reakce na sjety prevody jsem si nevsiml. Jedna poznamka – byla tam negativni reakce na treni, ale pry to potrebuje 500 – 1000 mil na uplny zajeti… pak je ucinnost prenosu energie 95 – 98 %.

                    0 0
                  • Air  

                    a pokud nekdo tady umi nemecky, tak urcite zajimavy a dukladnejsi test: http://www.lemlem.de/…html/01.html

                    PS: pak napiste co tam psali :) Nemecky moc neumim :)

                    0 0
              • Air  

                Martine, myslim, ze nejlepsi bude pockat do konce sezony az dojezdi z Program cycle a pak se jich zeptat. Urcite to bude jejich mechanik rozebirat a urcite si myslim, ze najedou minimalne 10000, takze podle toho se to bude dat zhodnotit.

                0 0
                • MartinXC  

                  To si piš, že čekám, co mi Lukáš v zimě ukáže :-)

                  0 0
                  • kankrlicek  

                    Doufám, že se mi taky svěříš, protože já to nechám rozdělat jen v případě, že bych měl problémy. Dík.

                    0 0
                    • MartinXC  

                      OK, oprášíme tohle téma v zimě … a věřím že nález bude negativní :-)

                      0 0
            • Air  

              ano, je pravda, ze je to stale v oleji a nepredpoklada se (jako u pastorku) jejich vymena (tedy snad to vyrobce nepredpokladal :) a nebude na to pusobit, jako na klasicke pastorky, blato, spina a jine necistoty, ktere tvori brusnou pastu.

              0 0
    • wroum  

      ja se obavam ze to bude jen dobry na HT. u fulla to velmi znatelne zvysi neodpruzenou hmotu na kyvce a vyrazne to snizi komfort a citlivost. jedina moznost je umisteni rohlofu na ram a prevod sekundarnim retezem na zadni nabu s jedinym pastorkem (podobne to dela NICOLAI na nekterych svych DH modelech).

      0 0
      • MartinXC  

        Tož to by bylo ideální, ale vzhledem k silám na klice by to vyšlo robustnější a tedy těžší

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.