• kralovek

    tak jsem si tak thochu procet co rikate o karbonovych ramech. Ne ze bych na nejaky vylozene mel nebo ho opravdu potreboval, ale spis tak kdybych si chtel nekdy udelat radost … treba za vysvedceni :o), nebo tak neco … jednou za cas by si clovek mohl trochu povyskocit (uz jsem neskakal dost dlouho ;o) ).

    Zda se mi ze tu o karbon ramech obecne mluvite dost negativne (napr. „krehkost“). Dale se mluvi jen o HT. Co si mylite o karbonovem celoperu? Ma vubec nejake opodstatneni?

    A co si myslite konkretne o tom co jsem uvedl v nadpisu? To byl dalsi muj poznatek z historie … Je merida karbon opravdu takovy shit jak vetsina tvrdite?

    Rozliste prosim kdo mate realne zkusenosti a kdo znate karbon jen teoreticky …

    DIKY

    0 0
    • kralovek  

      samozrejme ze mIssion … jsem se preklem, no

      0 0
    • Medunka  

      tak na karbonovy ram od Meridy jsem vcera taky koukala. Kdyby sis chtel nadelit za vyzo jeden, tak zkus dva –16tku pro me ;-)

      0 0
    • kafac  

      Karbon na fulla si myslim ze je blbost. Full je predurcenej k jezdeni v tezkym terenu, coz s sebou nese riziko padu a to karbon nema rad. Staci s nim nekde trochu prastit o sutr a muzes ho vyhodit. Navic je silne nachylnej na povrchovy odreniny – chytne osmozu..

      0 0
      • pali  

        nevidel by som to tak cierne,aj ked pohlad a posudzovanie carbonu z pohladu uzivatelov hliniku je rozne,hlinik zlikvidujes po naraze na suter rovnako a co sa tyka odrenin nie je natom hlinik o nic lepsie skor naopak,vychadzam z vlastnej skusenosti jazdenia po dvoch sezonach na carbonovom fulle,netreba zabudat ze na unavu materialu a carbonu je kdesi uplne inde ako hlinik preto sa stavaju carb.celopera aj ht,len proti nim hraje ta vysoka cena ramu, odjazdil som roky na oceli,potom hlinik no a teraz carbon evolucia :)

        0 0
        • kafac  

          hlinik kdyz odres tak se nic nedeje, karbon jak odres – tak jde do kytek… Navic na pristi rok vetsina vyrobcu MTB Full upousti od carbonovejch ramu, jeden, dva modely aby se nereklo a o to vic hliniku…

          0 0
          • pali  

            aj doteraz to bolo tak jeden dva modely, ale pozri si ponuku giant,cannonda­le,spesl a pod.na sezonu ´07 nevidim ustup ani pri ht carbon,nesekaju to ako bata cvicky to mas pravdu :)

            0 0
          • K2  

            To že by se karbon rám zničil po prvním pádu – toho bych se nebál – nevýhodou je v případné opravitelnosti. Hliník jde běžně svařit, oprava karbonu – toho bych se fakt bál.

            0 0
            • Jane  

              Náhodou mám po ruce Velo 2003, kde redaktoři představovali svá kola a R. Hronza tam mimo jiné píše: „Z materiálů jednoznačně vedla ocel, titan mi přijde zbytečně drahý, s karbonem jsem neměl dobré zkušenosti (po prvním pádu jsem mohl 14 dnů starý rám s horní trubkou přeraženou od řidítek odnést do uhelných skladů) a hliník je do terénu moc tvrdý…“ Takže vrazil do rámu 30 litrů a pak ho po 14 dnech vyhodil – fakt super…:-))

              0 0
              • filipes  

                „Takže vrazil do rámu 30 litrů a pak ho po 14 dnech vyhodil – fakt super…:-))“ a to tak nejak jde, ne? Titan bez povrchove upravy co vydrzi 20 let, s vysokymi vyrobnimi naklady je pro vyrobce nezajimavy. Dneska jede maximalni konzum, spousta barevnych samolepek, kratka zivotnost zbozi a vysoka mira technologicke inovace ;-)

                0 0
                • Greyhound  

                  Naprostý souhlas. Já jsem při nákupu nového rámu uvažoval takto:

                  1. nemohl jsem se zbavit dojmu, že rozdíl mezi kvalitním hliníkovým rámem dnes a tím 8 let starým co stále mám je hlavně v designu, čímž mám na mysli i různě zběsile profilovanétrubky, jejichž primárním významem je podle mě právě přilákat zákazníky údajnou „inovací“
                  2. z karbonu mám přesně z výše uvedených důvodů strach
                  3. ocel by trpěla tím samým co můj současný rám – po pár letech by se z něj loupal lak
                  4. tím pádem mi vylučovací metodou zbyl titan. Jeho jedinou zásadní nevýhodou (nepožaduji-li extrémní tuhost a ani mě nerozhodí pár gramů navíc) je totiž cena, kterou (kromě příjemného pocitu odlišnosti od ostatních) mi doufám vynahradí právě tou životností.
                  0 0
              • pali  

                to mal teda smolu,moc si ho neuzil ale aj auto za melon mozes zrusit, pokial to prezijes bez vaznych zraneni je to ok,kupis druhy :), inac dobra ocel by nebola zla,

                0 0
              • Davit  

                No , jenže Ruda Hronza pokud si dobře vzpomínám tenkrát v Leader Foxu ten rám nejspíš nafasoval a taky to bylo někdy kolem roku 2000 – dneska je zpracování karbonu přecijen trochu jinde. To jen tak pro přesnost:-) Btw by mě zajímalo co si o karbonu myslí dneska.

                0 0
    • filipes  

      podle me je karbon dneska predrazeny – nova technologie, excluzivita. Za 2–3 roky bude stat mene nez hlinik. Takze bych do toho dneska necpal moc prachu, koupil si levnejsi hlinu za polovic a rychleji ji „odepsal“.

      0 0
      • mountaineer  

        Jak si prisel na to ze karbon bude levnejsi nez hlinik?:o)A dokonce tak za 2–3 roky:o)))

        0 0
        • filipes  

          to je muj odhad ;-) za tri roky se bezne posune excluzivni zbozi mezi bezne.. casto manualni procesy se plne automatizuji, poklesnou ceny surovin a dopadne to podobne jako ocel hlinik. Imho levny segment zustane u hliny, ale ve vyssim XC segmentu budou srovnatelna kola z hliny drazsi nez karbonovy.

          0 0
          • mountaineer  

            No to nevim,cena uhliku stale roste a vyvoj uhlikovych ramu je porad na zacatku,podivej se na letadla,F1,WRCec­ka,vsude samy uhli:o)budoucnost patri karbonu!:o)

            0 0
            • VencaV1  

              Mam dojem, ze ramy na kola se z opravdovyho karbonu nevyrabej.

              0 0
              • mountaineer  

                A jak si na to prisel?To by me dost zajimalo… :o)

                0 0
                • pali  

                  aj mna ,co spolupraca colnaga a ferrari a pouzivanie ich technologii carbonu

                  0 0
                • VencaV1  

                  Kdesi jsem to cetl, kdyby to byl karbon co se pouziva treba v kosmonautice, tak by ty kola museli stat miliony. :)

                  0 0
                • yetti  

                  Je to carbon, ale s tim co se pouziva napr. ve F1 to ma spolecneho jenom polovic. Carbonem totiz lze z technickeho hlediska nazyvat cokoliv co je v podstate laminat u ktereho jsou skelna vlakna nahrazena uhlikovymi. Takze se to laminuje uplne stejne jako treba lode pro vodaky a ten hlavni rozdil oproti technologii F1 je, ze jako pojivo se pouziva dvouslozkova pryskyrice, ktera ztvrdne chemickym procesem, zatimco ty vysoce pevne dily pro F1 pouzivaji jine pojivo, ktere se pak vytvrzuje v autoklavu (ve vakuu) pri vysoke teplote. Cena takovych dilu je pak opravdu astronomicka, ale vlastnosti jsou nesrovnatelne. nevim zda alespon nejdrazsi cyklokomponenty jsou takhle vyrabene, ale takove ty Amoeba nebo IKE to rozhodne nejsou. Mimochodem kevlar se od carbonu lisi tim, ze misto uhlikovych vlaken se pouzijou aramidova.

                  0 0
                  • mountaineer  

                    Ver tomu ze kola jsou vyrabeny i z prepegu(to jsou taky epoxidovy pryskyrice,ale ke svemu vytvrzeni potrebuji prave ten tlak a teplotu).A nejedna se o zadnou NASA doma nezvladnutelnou technologii,uz pred cca 8–10 lety jsme tak vyrabeli casti kridel souteznich modelu vetronu:o)

                    0 0
    • Wirgie  

      a co rikate na carbon od RAVO, kvalita nebo shit? A jak je to s tim pohlcovani narazu, nebude mi po prejeti mensich nerovnostech skakat zadek nebo to pekne odpruzi? Mluvilo se tu taky o unavosti materialu, horsi ci lepsi?

      Uvazuji o tomto kole, nebo pujdu do Marathon 1, ale zase ta vaha 13,5kg – neni to na kolo moc? Ravo racing team carbon www.cykloshop.cz/…2/karta.php3?… Ravo Marathon 1 www.cykloshop.cz/…2/karta.php3?…

      0 0
    • yetti  

      Silnicni vidle jsou dukazem o pevnosti a vynikajici zivotnosti karbonu v cyklistice. Dokud s karbonovou vidli nekde neklepnes o neco tvrdeho,jako je treba pri padu sutr nebo obrubnik, je to nejbezpecnejsi reseni vidle jaky zatim existuje. Z tohohle pohledu neni duvod aby u ramu platilo neco jineho. Pokud ram nekde neposkodis, coz je ale u MTB a tim spis u celopera docela problem, budes si uzivat uzasneho tlumeni vibraci, vyborne tuhosti a predevsim velmi priznive vahy. Kdyz ale nekde ram vemes treba o sutr, coz by Alu ram odnesl skrabancem nebo dolikem, pak je to docela o strach na tom jezdit.

      0 0
      • kafac  

        Presne tak

        0 0
      • MlokCZ  

        No a to je právě ono, na biku spadnul snad každý. Na silnici těch pádů je mnohem méně. Já třeba na silničce za posledních 10 let nespadnul nikdy, to se opravdu o biku říct nedá. Na biku mám většinu pádu téměř v nulové rychlosti, v těžkých technických sjezdech, které už nedám, takže mě se většinou nestane vůbec nic, ale kolo si občas o něco tvrdého bouchne.

        0 0
      • kubad  

        Ty vlastnosti nejsou tak jednoznačné. Je potřeba velmi dobře vybírat mezi karbon. rámy jsou i černé ovce – těžsí než alu, absolutně netlumí vybrace, a měké jak žvíkačka, za těžké peníze.

        0 0
    • pz-km  

      ad carbon – bohuzel je videt, ze vetsina z vas nema ani poneti, jaka je to v techto materialech alchymie, jak se vubec delaji karbonove kompozity, jak se ovlivnuji jejich vlastnosti a co od toho muzem ocekavat…

      jinak pokud si myslite, ze behem nekolika let vyrazne zlevni uhlikove ramy, tak to asi bohuzel nebude pravda, protoze v soucasne dobe je to s karbonem (rovingy a tkaninou) jak s ropou – je obrovsky hlad, nestiha se dodavat (od kvalitnich vyrobcu) a tak cena de nahoru, respektive neklesa ani pri max produkci, napr. nejvetsi vyrobce na svete, japonsky torray, jede naplno a jiz ted ma prodanu produkci na dlouho dopredu… pro orientaci, hodne tomu napomohl treba i boeing a airbus, kteri se rozhodli delat kridla z kompozitu, a to je pri jejich produkci nejaka spotreba…

      0 0
      • TinkTink  

        Nemuzes cekat, ze tu kazdej bude technolog…navic do toho jak spravne udelat karbon tady nevidi prakticky nikdo…hlavni co chybi jsou zkusenosti a velka davka teorie…ale to se da cekat :)

        0 0
      • filipes  

        imho 2–3 roky by melo vyrobcum tkaniny stacit na rozsireni kapacit – zvlaste kdyz budou mit o budouci poptavku zajistenou…

        vyrobcum se zlevni proces, az nektere casti vice automatizuji a dnesni nadsazene ceny zaplati cast vyvoje.

        a prave proto, ze vyroba je slozita alchymie, tak je to o to vic o rozpousteni RD nakladu a optimalizaci vyrobnich procesu

        0 0
        • yetti  

          Myslim, ze problemem je, ze proces vyroby karbonovych komponentu je na jedne starne pomerne jednoduchy, ale na druhe velmi zavisly na dodrzeni technologickych postupu a spravne konstrukci. Takze se obavam, ze diky znacne poptavce zacne v nejblizsi dobe produkovat carbonove dily mraky novych asijskych producentu a odlisit potom na pultu kvalitni carbonovy produkt, na ktery se lze spolehnout, od dilu nekvalitniho bude velky problem. Hlavne proto, ze nakupčí vsech „renomovanych“ firem v honbě za snížením nákladů si nechají vyrobit díly se svým logem u kohokoliv, kdo jim nabídne slušnou cenu. A pak si kup terba karbonovou sedlovku FSA nebo RaceFace. Myslim, ze to bude o zivot :-))

          0 0
          • filipes  

            V procesu zpracovani karbnonu je mnohem vice prace na strane vyrobce kola nez u svareni trubek – a taky je mozne mnohem vice ovlivnit chovani a kvalitu pri samotne vyrobe treba ramu – at uz pozitivne nebo negativne. Fungovat to bude stejne jako ted – renomovane firmy si nejaky naskok v kvalite udrzet musi – jinak by propadly do ciste cenove konkurence a to by byl jejich konec. Treba top modely budou super a udelaji jmeno, low modely budou prumer a udelaji revenue tim, ze jich bude hodne a tezit z dobreho jmena. S tou nebezpecnosti u renomovanych vyrobcu bych to taky nehrotil – v USA se vyrazne hraje na bezpecnost, soudni odskodne pri problemech, a dobrou reputaci.

            0 0
          • pz-km  

            a jak to asi dnes jiz funguje? doby, kdy cina nemela technologie jsou davno pryc, takze uz ne v asii, ale v cine, mas polostatni firmy spolupracujici s „vehlasnymi“ znackami a vyrabi pro ne bud jedinecne nebo genericke zbozi no a pak je po cele cine hromada mensich a hure vybavenych firem, ktere toho chrly mraky za skoro nakladove ceny, nic je netizi, prodavaji, odberatel si tam da svoje logo nebo jeste lepe, nejakou znacku si vymysli (co kdyby byl nejaky pruser…)

            proste technologie nejake jsou, vyrobni proces taky neni problem (predepsan dodavatelem suroviny nebo polotovaru), jen nekdy ta spravna konstrukce hapruje… proste jsem realista a tak to opravdu castecne je a zanedlouho bude jak s elektronikou, v ktere se orientuji z hlediska vyroby celkem dobre (jedna linka, jeden pristroj, nekolik ruznych log na krabici)…

            hold musime si uvedomit, ze doby opravdu super kvalitniho zbozi a hlavne drzaku je ta tam, kvalita se meni na jakost, a to proto, ze vyrobce, co proda jednomu zakaznikovy jeden ram za dvacet let, asi zkrachuje… proste musi se delat levne, v rozumne kvalite a k relativni spokojenosti zakaznika, aby se zrychlil zivotni cyklus zbozi a zaroven po dobu zaruky plnil svou funkci a zakaznik tak byl spokoje a vratil se ke znacce… proste penize se musi tocit

            konec ekonomicke vsuvky c.2 :)

            0 0
        • pz-km  

          pokud mas nakontrahovane dodavky tak proc by slevnovali? a zainvestovat novou fabriku? to zas neni takova sranda ani pro tak velkou firmu, jako je napriklad mnou zmineny torray… optimalizace vyrobnich procesu? no to si trochu pletes pojmy a dojmy, s tim se pocita vzdy a vsude, tohle neni teorie procesu, tohle je tvrda ekonomicka realita… rozpusteni nakladu? fix a var neklesaji kontinualne (variabilni v tomto smeru vice), ale skokove, a to jeste ne v linearni charakteristice (pri prolozeni), navic technologicka linka ma danu vzdy spodni hranici nakladovosti – fabrika neni perpetum mobile, vsechno ma sve limity… a to hlavni – zapomel si na jeden z nejdulezitejsich faktoru a to vstupni suroviny – tady proste trhem nepohnes a tak nebude ani levnejsi vystupni polotovar…hold doby bati dnes nejsou, nikdo dnes neni samozasobitel a samoodberatel

          tolik mala ekonomicka vsuvka :)

          0 0
          • filipes  

            zlevnovat bikum rozhodne ted nebudou, zvlast kdyz maji lepsi zakaziky. Nicmene v dnesnim prostredi je kralem odberatel, takze tovarny bud postavi Torray a nebo nejaka konkurence. Urokove miry jsou nizke, do takhle progresivniho odvetvi se investori najdou. U novinky s malymi seriemy se zacina vzdy s neoptimalnim procesem s vyraznym podilem manualnich kroku, teprve pri jistote prodeje velkych serii se vyplati investovat do efektivnejsich procesu. To pak zlevni masovou produkci. Tim RD jsem myslel Research&Deve­lopment, ktere jsou vetsinou v ramci jedne produktove rady cyklicke (nemyslel jsem fixni S&GA nebo fixni vyrobni naklady).

            Jinak diky za vsuvku, delam v jinem oboru…

            0 0
    • Andrysska  

      ach jo, mít peníze, tak ho beru- www.merida-bike.cz/…-Lite---2006

      i když čekám, co přijde za nové modely.....Taky nevypadají zle.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.