Tuning TEST - Vidlice - zpochybneni.

59 nepřečtených
  • TinkTink

    Ja, jako jeden z lidi, kteri se pocitaji dle Milan1 ke clenum mistniho „povlu“, jsem se odhodlal opet prostudovat a trosku se postourat v XBIKE.cz. Pomineme takove veci, jako ze

    na XBIKE.cz NEPRODAVAJI znacku SR Suntoru (prodavaji Marzocchi, Manitou a ZOOM) a ze XBIKE.cz je veden jako Blog, ale neda mi to, nezkusit zde vyvratit vylozene

    NEPRAVDY (+ zkreslene pravdy), ktere se vyskytuji v clanku o vidlicich – http://www.xbike.cz/…330_item.php

    Da se rici, ze cely clanek zacina bagatelizaci toho, co od pruzeni clovek ceka. Nehlede na osobni preference lidi se zde uvadi tvrzeni "Co od odpružení očekáváme? Především

    komfort, to je každému jasné, proto musí být velmi citlivá aby zachytávala i drobné nerovnosti." – toto je vylozena nepravda. Pokud budu mluvit o lidech, tak znam minimalne

    jednoho zavodnika CP 4X a DH HT, ktery vylozene konfort spise nesnasi – jeho vidlice nesmi brat male nerovnosti -smi reagovat az na velke nerovnosti a bezne chodi na

    maximalne 60% zdvihu. Proto ma specifickou upravu vidlice, ve ktere ma husty olej a vysoky tlak. Budu-li mluvit sam za sebe, ani jednoho bajka nemam postaveneho na cisty

    konfort, protoze to proste nevyzaduji. Ano, jsou zde lide, kteri maji radi pohodli – je jich urcite hodne, ale jiz toto zjednoduseni je velmi milne. (s tim, ze ne kazda vidlice se pri

    „svihovem“ nastaveni nepohupuje souhlasim – treba Scareb Comp 03 muze byt nastavena jakkoli a pohupovat se bude – i kdyz minimalne)

    Ve druhem odstavci se jiz pisatel dopousti mnohem zajimavejsich omylu a pise ZAMERNE NEPRAVDY! – zminuje a opira se zde o VELO 3/04. Dobra, pouzijeme ho pro

    srovnani s tim, co zde uvadi. Prvni – „Kolo je zatíženo především vahou jezdce ve VELU píší, že připravili vidlice pro jezdce vážící 75 kg( i když nevím proč zdá se mi že všichni mají víc).“ – v clanku ve Velu

    je uvedeno, ze vidlice byly nastavene na 70–80 kg jezdce – nikde zadnych 75kg. – krome toho to i ve Velu pisou dost nesrozumitelne, ale to je jedno. Technicky zamereny typ si s

    tim jakz takz poradi. Druha – „při nasednutí na kolo je váha rozložena na přední a zadní kolo rovnoměrně a na předek připadne zhruba 40% váhy“ – ktere kolo, jaka geometrie – pise zhruba – ok – v

    jakem rozpeti – na mym druhym kole, ktery ma obvykle dualovy ram sedim temer vyhradne na zadnim kole – vidlice se mi prakticky vubec neponori. Na stejnem kole, ale s jinym

    (o 3" vetsim a urcenym na XC…) ramem se vidlice zanori – proto je NUTNE rozlysovat geometrie kol! – proto zde tech „zhruba 40% vahy“ je v realu klidne i 20%…to uz je

    trosku velke zhruba, ne? Treti – "Když se podívám do VELA na grafy vaší oblíbené Marzochi se zdvihem 100 mm a tlakem vzduchu 40 Psi zjistíme, že křivka začíná svůj pohyb na hodnotě zhruba 35 kg (

    je to zhruba 350N v tabulce — přepopčet)." – v clanku, ktery pisatel pravdepodobne pouze preletel se vylozene PISE, ze Marzocchi zacina na 250 N a ne 350 N a to by pisatel

    zjistil i kdyby se podival na graf – pri 350N je dle meho nazoru a tohoto grafu vidlice jiz na 12mm a tudiz ma za sebou pres 10% celkoveho zdvihu!!! – proto nasledne prohlaseni,

    ze vidlice nastavena dle Vela na 70 az 80 kg jezdce se vubec nepohne minimalne usmevne – skoda, kdyz to vezme nejaky ctenar toho Blogu vazne. – minimalne bych zadal

    pisatele, aby tento clanek dukladne prepsal nebo radej uplne vymazal – mate verejnost! Ctvrta – „Protože v článku máme ještě další vidlice a to konkrétně FOX a MANITOU BLACK můžeme se podívat, že tyto reagují jinak — již od hodnoty zhruba 2 kg.“ – je to

    zvlastni, ale vidlice zacina svou pout na 50N (i kdyz Velo prohlasilo, ze zacina prakticky z nuly, tak to graf vyvraci) – tj.5kg. – to uz je ale z celeho clanku pouze malickost.

    Zbytek clanku se venuje nejdrive srovnavani vidlice Marzocchi MX COMP Air a vidlice FOX TALAS RL (FOXka je skoro 2,5× drazsi…to nevadi…klidne je srovnejme) – opet

    uvadi fakt, ze MX COMP se ani nepohne, kdyz se nasedne na bajka – no co uz, to jsem vyvratil. Velmi by me ovsem zajimalo, kde pisatel vzal informace o tom, jak se skutecne

    chova FOX, kdyz se snizi o zminenych 60mm – jak vi, ze se skutecne pritvrdi? Nektere vidlice se nepritvrdi…nektere ano a nikde neni zmerena charakteristika FOXe pri tomto

    snizeni!?!

    Zbytek clanku bych jiz radsi nechal byt, protoze se opet nikde neopira o grafy ci nejaka data a informace zde uvedene jsou pouhou snuskou polopravd (napriklad uvedene veci v Tuning testu samotnem beru jako mirne zavadejici).

    0 0
    •  

      zajímavý postřeh, vůbec se neuvádí za jakých podmínek probíhal test, sice je hezký že nastavili tlak na 70–80 kg, ale jestli tam byla simulace těch 40% z tý hmotnosti… což je mimochodem 30kg = 294 N (pokud vidlice startuje na 350, řekl bch že je to ok, stačí 55 N a začne plnit funkci, zvláštní případ nastává u těch 50N, to se asi u M zapomělo na negatvní zdvih. Je to divný, ale stejně nikdy bych se podle těhlěch grafů neřídil

      0 0
    • enjoy  

      divim se ze ti stoji za to ho takhle rozebirat.co kdyby to nekdo udelal tobe?vydalo by to na stejnej clanek,bez pochyb.jestli te sere nazev mistni povl,tak me vubec,pokud myslel ty kteri nekomu pisu nejaky sracky,tak bych pouzil vyrazy mnohem horsi,takze si ho asi spatne pochopil,se mi zda.dal uz to rozebirat nebudu,je to cely trapny:-(

      0 0
      • TinkTink  

        No me spis sere to, s jakou neomylnou jistotou vystupuje – mam tedka nohu v orteze, tak dohanim resty a behem toho odpocivam – tak jsem udelal todle…zas tak dlouho to netrvalo…

        A jestli to nekdo mne dela? Samozrejme ze mi to delaji, kdyz si mysli, ze nemam pravdu – a tak by to melo byt – jenomze tendle clovek je horsi…mi pripomina Dajdou… :o))

        Mistni povl – lidi, co zde rikaj blbosti je hodne, ale jak uvadi, tak to necte a cte jenom to, co se tyka odpruzeni – takze toho zas tak moc neni…ne?

        0 0
        • enjoy  

          proti tobe tady nikdo takovou kampan nevedl.

          0 0
          • TinkTink  

            Tady…to jo – ale on taky vede kampan tady…tak proc proti nemu nemam bojovat tu?

            0 0
            • enjoy  

              jakou kampan?on se pokud vim ze zacatku pouze snazil nekomu poradit(a to mnohem lip nez vsichni ostatni!),jenze pak se ozvali lidi ktreri proste suntour nemuzou videt tak se do nej pustili a cely se to zvrhlo.fakt hnus.

              0 0
              • TinkTink  

                Vidis – v tomdle s tebou proste nesouhlasim.

                Podle me se nesnazil poradit – kdyby se snazil, tak uvede ČSN, EN, ISO nebo proste jakoukoli jinou normu aspon na ty stiraci krouzky – a ono prd…nic neuvedl…rika, ze je schopny ho poznat – imho pomalu nevi co to je norma…

                Lidi co nemuzou suntour videt – souhlasim, i takovi tu jsou…i dokonce tu urcite jsou lidi, kteri si mysli ze nic lepsiho nez Marzocchi nekoupis (budis jim zeme lehka…)…ale ve vysledku to stejne dopadlo nejhur pro M., protoze proste nerekne fakta – rika, ze muze poradit…muze…ale nechce – chce na tom videlat, ale nechce to priznat. Kdyz mam z neceho job, tak uz se k tomu radsi moc nevyjadruju (viz treba Avidy…budu bojovat za to, ze to mam levnej, ale ne za to, ze neco brzdi lip nez neco jineho…to uz delam jenom formou testu…ne na B-F…na to jsou tu ti, kteri z toho nemaj job) Ja uz SR Suntour neprodavam – mohl bych…mohl, ale nebudu to delat a vim proc.

                Kampan – to uz je trosku davno :)…aspon rok a na trosku jinym miste – napis…osvetlim te :)

                Jo – ale trosku uz jsme se odchylili od toho, o cem je tendle titulek – souhlasis nebo ne s tim, co jsem tu napsal a s cim pripadne ne???

                0 0
                • enjoy  

                  jak rikas ze neporadil protoze neuvedl presne normu atd.,tak v tom pripade tu neporadil nikdy temer nikdo,vzdy pouze jakas takas rada,nerikam ze spatna,ale presna(z hlediska norem) ne. a k tomu xbike.ty treba uvedes ze jeden zavodnik ve 4X…,no tak to by chudak milan nemohl napsat vubec nic protoze se vzdycky najde nekdo kdo to ma „jinak“. u tech 70–80kg.tak tohle si snad nemusel,ne?kdyz uvede 75kg,tak je to myslim korektni a lidi treba napadne ze by to mohlo byt 70–80,u tohohle bych se fakt ani nezastavil. k tomu rozlozeni vahy.me by treba ani nenapadlo psat(jako autor) kde je kolik vahy.je to jenom takova informace,ale vlastne k nicemu dobra,aspon myslim,nevim vlastne v jaky souvislosti o tom psal.takze to bych taky nemel potrebu rozebirat,ze na dualovym… kdyz takhle hodnotis jeho stranky,tak v tom pripade je treba takovy velo absolutne ale opravdu absolutne k nicemu,protoze tam nerikaji prakticky nic(u testu kol).ale to asi vlastne nemusim rikat. me se tohle cely fakt nelibi.tobe treba prijde v poradku se tu „vytahovat“(promin to slovo) se svoji cenou,no to je reklama jak prase(me to nikdy nevadilo).a ze ti to prijde fer,oproti treba rikani jak je super.no to je podle mnohem vic v poradku nez rikat jakou mam cenu.

                  0 0
                  • milan1  
                    • Odstraneno na pozadavek usera –
                    0 0
                    • enjoy  

                      ja to sleduju,jak cokoliv reknes okamzite dalsi hned prevraci jak to jde a to dobre z toho radeji neuvadeji.sami vetsinou moc nevi(nebo urcite ne to co ty) a o normach taktez(ikdyz normy nejsou zadna veda,stejne si z nich vezmes jenom ze treba prave jak jsi rikal rozmer a material a hotovo.jeste mozna nejaky cisla overeny merenim,ale to opravdu v obcode nepouzijes,ledaze bys chtel blbbe machrovat. jestli na tom vydelavas a nechces tady veci rikat do pordobna,jak si byl obvinen netusim.nemam vlastni nazor na to jestli je to vporadku nebo ne,ale pokud vim tak puvodne to zacalo radami lepsimi nez u ostatnich a kdyz lidi videli co vis,tak chteli vic a kdyz to nebylo podle jejich predstav tak se spustilo tohle. uz to radsi necham,suntour nemam a jeste by me nejakej mistni povl(ja tim urcite nemyslim vsechny,jak to nekdo pochopil) taky otravoval.

                      0 0
                      • milan1  
                        • Odstraneno na pozadavek usera –
                        0 0
                      • kovar  

                        enjoy , ja Te taky obdivuju :-)))

                        0 0
                        • enjoy  

                          ja tebe trochu min.po tom jak se chovas.

                          0 0
                          • kovar  

                            ber to s humorem, kurnik prece kvuli tomu, ze ja neuznavam Tvou a Ty mou vidlu, nebudeme na sebe zli, to snad ne.

                            0 0
                            • enjoy  

                              asi jsem to spatne pochopil:-) asi je to tak,ze ty neuznavas suntour a me je to jedno:-) jo a asi pujdu do MX pro,takze zazraky se deji:-) ale musi byt na pruzinach,coz bude problem.

                              0 0
                              • kovar  

                                Ty a marcoki, no toto! to musim jit rozdychat nekam ven :-). TY pruziny budou problem jen financni (dokoupis a das tam), pokud nesezenes primo pruzinovou verzi.

                                0 0
                              • milan1  
                                • Odstraneno na pozadavek usera –
                                0 0
                              • lubos  

                                Ty a Marcoki ? No to snad ne :)

                                0 0
                                • enjoy  

                                  nikdy jsem nerekl ze jsou to spatne vidlice:-) kdyz jsem u toho,jaky je rozdil mezi pro a comp?je tam neco jinak krome alu sloupku a vnejsiho setrizeni tlumeni?

                                  0 0
                                  • lubos  

                                    No to ja vim , ze ne :-)) Myslim, ze jedine co ti vadilo byla asi vaha. Ale nepamatuju si. Ten rozdil … to nevim :( … to musi rict nekdo znalejsi veci. Btw, menis ji za stavajici ? Doslouzila ?

                                    0 0
                                    • enjoy  

                                      jeste nemenim,ale nejak tusim ze ta tuhost neni ono a chci 100mm(jinak bych bral duka,no treba si ten zdvih jeste rozmyslim). 2,2 kilo,to se fakt zblaznili,tu pro uz asi preziju,akorad bych ji rad bez ety a vzduchu(ale aby ta pruzinovka na stech nebyla moc houpacka),ale treba to nebude tak zly.

                                      0 0
                                      • lubos  

                                        2.2kg ? Silenci … Ale Duke je i 100mm, alespon byl .. Duke XC. Ale vzduch, nevim jak pruziny. S vahou by se to dalo poresit, ale to uz bude kolem 20k. Jinak, jestli mas fulla, tak min jak 100mm nebrat :)

                                        0 0
                            • MartinXC  

                              Pozor, pro někoho je jeho bike a komponenty symbolem náboženství a pro víru se víc na jihu lidi hromadně i podřezávají …

                              0 0
            • milan1  
              • Odstraneno na pozadavek usera –
              0 0
              • TinkTink  

                Precet…a dalo mi to dost prace…taky to nemyslim ironicky :).

                Samozrejme se nebudu zastavat Marzocchi na vzduchu – taky se mi zda mirne receno tvrda…ale to vsechno se da zmenit tim, ze se tam proste vrazi pruziny…pak je z toho uplne jina vidle…skoda, ze nezmerili pruzinovku…ja tedka nemam uz cas hledat pruzinovy test…

                Pridrena elastomerka – to bych si dovolil nesouhlasit – pridrena elastomerka se chova myslim trosku jinak – at uz pohupovanim ve stoje ve vyjezdu (proste se nepohupuje…)…nebo i tlumenim – elastomer ale za to nemuze – klidne stacilo rict – pridrena vidlice, nemazana olejem…nebo vidlice ve ktere neni kvalitni tesneni po 50ti km.

                0 0
                • milan1  
                  • Odstraneno na pozadavek usera –
                  0 0
                  • jiri1  

                    Přidám se k Milanovi s tím nastavením vidlice,toho známého.To mohl používat toho Suntoura bez úprav a byl by velice spokojenej.Spor­tovně tuhá vidle,která na doraz nepustí.Já mám radši taky tvrdší vidli a teď po úpravách jí foukám na daleko vyšší tlak než předtím.

                    0 0
                • lubos  

                  Merili, pamatuju si ho. Nadherny prubeh – Marathon S.

                  0 0
              • Žanek  

                Ten článek jsem přečetl a i přes nějaký nesrovnalosti se mi zdá mápad s testem vidlic dobrej. Ale. Nemyslel´s na to, že každý od vidlice čeká něco jiného. Mnoho lidí si kupuje vzduchovou vidlici právě kvůli velkému momentu odtržení z klidu. Prostě se pod nima při šlapání nehoupe. Nevidím proto důvod, v tomto směru na M něco „zlepšovat“, to tam potom můžeš rovnou vrazit pružiny…Další, docela důležitá věc je rám, na kterém se ty vidle testují (kvůli objektivitě by měl být vždy stejný-XC hardtail s nataženým posedem x 4X speciál)a další věc, jestli test rider jede přes překážku vsedě nebo vstoje – to všechno kvůli poměru hmotností p/z kolo. To je klíčová otázka, jinak je informace, na kolika kilového jezdce je vidlice nastavená pouze orientační. Jinak ale oceňuju bezpochyby dobrej nápad, pokud by se „inteligentní“ vidlice nastavila podle tvojeho návodu, byl by výsledek určitě zajímavej.

                0 0
                • milan1  
                  • Odstraneno na pozadavek usera –
                  0 0
                  • Žanek  

                    Obávám se, že by se na dálku takhle porovnávat vidle nedaly, protože si neumím v praxi představit, jak bych někde na parkovišti snímal polohu třech bodů na rámu. Pokud by to ovšem dělal někdo, kdo na to má vybavení a výsledky včetně specifikace podmínek, za jakejch proběhlo měření, hodil někam na net, proč ne. V kombinaci s grafem zdvih/zatížení by to, alespoň pro mě vypovídací hodnotu mělo… Jinak zatížení – při stoji v pedálech 435N, v sedle 325N. Rám mám Merida Matts Speed 2000(ještě ten hóódně dlouhej), vidlice pevná CrMo(jak našetřím tak půjdu do vzduchový M) Vážím 72,5 kg i s oblečením. Jinak tyhle hodnoty budou oproti lidem s odpr. vidlí o něco větší, diky vyšší vidlici se odlehčí čumák… Posemám nataženej a řidítka hodně nízko.

                    0 0
                    • milan1  
                      • Odstraneno na pozadavek usera –
                      0 0
                      • enjoy  

                        teda delal jsem podobnych testu a zkousek hodne(ne vidlice,proste strojarina) ale do tohohle by se mi muselo chtit opravdu hodne abych to absolvoval:-)

                        0 0
                      • Žanek  

                        No, 40%, ve stoje to je cca 59% a v sedě cca 45% tak dejme tomu. Vzhledem k geometrii mojeho biku to v sedle odpovídá. Laický test odpružení jsem četl, řekl bych, že nejlepšího hodnocení dosáhne jakákoliv na měko nastavená vysokozdvihová vidlice pružina/olej (pro DH, FR…), vidlice určené na XC (vzduch/olej, 80–100mm) při přejezdu cihly a na panelech totálně propadnou, pokud ne, tak budou v terénu chodit na doraz. A ještě k tunning testu, tak mě napadlo, když se bude vidlice chovat téměř ideálně při 11 km/h s jezdcem v sedle, jak se bude chovat při 40km/h s jezdcem vstoje?? Nebude příliš měkká?? Máš to v praxi (jízdou) vyzkoušené??

                        0 0
                        • milan1  
                          • Odstraneno na pozadavek usera –
                          0 0
                          • Žanek  

                            Dobrá, tedy. Tvoje metoda, je dokonalá, jak vidím, tak nenapadnutelná a naprosto komplexní. Zkus to prodat výrobcum vidlic, třeba bude tvá metoda za pár let součástí katalogů všech renomovaných odpruženářských firem… Omlouvám se , že jsem tě obtěžoval svými přiblblými laickými dotazy BTW můžu se zeptet, jakou vidli vozíš ty a jestli ji máš nastavenou podle své metody??

                            0 0
                        • milan1  
                          • Odstraneno na pozadavek usera –
                          0 0
                • milan1  
                  • Odstraneno na pozadavek usera –
                  0 0
                  • cabbage  

                    sory, ale trochu mi uchazi co to tu vlastne řesite. pisete slohovky ale obsah chybi.

                    0 0
                    • enjoy  

                      co takhle xbike.cz?

                      0 0
                      • kovar  

                        jo jo, tam doporucuju Milanuv hezky a vtipny clanek: http://xbike.cz/…083_item.php

                        0 0
                        • enjoy  

                          ten clanek je trochu nadnesenej ale v podstate ma pravdu.treba takova trojka chytrolinu(bez urazky) ty,padlista,tin­ktink,pro me asi nejvyraznejsi.ale zase nerikam ze treba kdyz poradite tak nemate pravdu,jenom je trochu pravda co tam milan napsal.

                          0 0
                          • kovar  

                            diky za uznani. Holt my chytrolini a dalsi povl nemuzem za to, ze nekteri z nas maji komplexy nebo zavidi. Nerikam, ze Ty :-)

                            0 0
                            • enjoy  

                              zase povl:-/.proc se chytas kazdyho slovicka?ale to je jedno.

                              0 0
                              • kovar  

                                protoze bylo vysloveno. Uz ti nekdo z povlu napsal?

                                0 0
                                • enjoy  

                                  ani nevim o koho ma jit,ale ne. vis co jsem si rikal?:-),prijde kovar a zase neco peknyho napise.a nespletl jsem se:-)

                                  0 0
                                • McBlacky  

                                  Já jsem hrdý póvl! Mezi námi, v životě mě lidé nazývali už různými jmény, póvl je celkem ještě v pohodě, občas to lidem ujede a musíme být trochu morálně flexibilní. Zrovna v tomto případě o nic nejde – můj pohled

                                  0 0
                          • lubos  

                            No zrovna nikoho z techto bych nahe videl nechtel. Na to jsou tady jine osoby ;)

                            0 0
              • Pá-dlista1  

                K tomu komfortu: Kazdemu kdo chce po vidlici komfort doporucuju odporuzeny predstavec. Je to jako kdyz chces komfortni zadek, tak si koupis odpruzenou sedlovku. Co se tyce komfortu udela za daleko mene penez daleko lepsi sluzbu. Ja si teda kupuju vidlici kvuli jinym vecem. S dobre pracujici vidlici je jizda rychlejsi a bezpecnejsi.

                0 0
                • lubos  

                  Nejprve bezpecnejsi, pak rychlejsi, pak vymena vidle za vetsi zdvih a znovu kolecko :-))

                  0 0
      • Pá-dlista1  

        A vozit helmu je taky trapny? :) Kdyz nekde pisou ze prodavaji kola jiste znacky a neni to pravda, taky sem tu informaci nekdo da a nikomu to trapny neprijde. Ja teda osobne, kdyz narazim na webu na nejakou vylozenou lez, tak se prvne (kdyz uz to delam) snazim kontaktovat autora a upozornit ho na to nebo s nim probrat jeho uhel pohledu.

        0 0
    • lubos  

      No, treba tohle:

      „Připus?te, že MARZOCCHI vzduch moc meumí. Tohle je ten hlavní problém, proč jsou vzduchové MARZOCCHI méně citlivé, než pružinové.“

      Tohle je prave jeden z nesmyslu. Vzduch nebude nikdy na zacatku tak citlivy jako pruzina. Proto se taky u nich delaji negativni komory, nebo negativni pruziny. Kdyby tam bylo napsane treba ze, nizsi modely, nebo MX modely, ano, ano to je pravda. Ale nekdo to povazuje za vyhodu. Vyssi modely jsou uz podstatne citlivejsi.

      dale …

      „Vrátímeli se ale k FOXU, který má nejvyšší zdvih (125 mm ). Vidíme zde i nejvyšší pohyb při nasednutí ( teoreticky je všude uváděno doporučené ponoření o 20 — 30% maximálního zdvihu — zde je to splněno — u MARZOCCHI nikoliv) . Při nasednutí a ztížení 30 kg je možno odečíst pohyb zhruba 35mm.“

      Ja mam vzduchovou marzocchi, a muzu mit totez jako ten Fox, muzu mit sag 20–30%, muzu mit sag 0%, muzu mit necitlivou vidlicu jako jsou treba MXC Air, a muzu mat vidlicu ktera se blizi pruzinovym … vsechno ma sve pro i proti.

      Proste ten clanek je napsan tendecne, coz bych teda od seriozne tvariciho se tuning clanku necekal.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.