• moskyttt

    Jezdí někdo na MTB jeden tác s osmikolečkem vzadu?

    Jaké kliky, převodník používáte?

    Kazetu standart 11–32(34) nebo velký pastorek 42?

    Pište zkušenosti, tipy, rady.

    Přecházet na 1×10, nebo 11 mi přijde jako zbytečná investice. Dílů na 8mi kolo je pořád dost za málo peněz.

    0 0
    • tigermoth  

      Hodně štěstí při bastlení osmičkového šaltru na 42z. Taky kazeta, jestli by sis ji nějak poskládal bude mít brutální skoky.

      0 0
    • Breakpain  

      Navrhuju 11–32, převodník tak 38 ;-), pak napiš jak Tě to baví :).

      0 0
    • Jirka24x  

      A teď máš na kole co ? 3X8 ?

      0 0
      • moskyttt  

        Momentálně 3×8 kazeta 11–30 kliky 22–32–42. Velkou placku nepoužívám, dva nejlehčí převody také ne.

        Tzn. že by odpovídala zhruba kombinace 11–32 a převodník 30.

        0 0
    • snas89  

      věřím že ano…děti:)

      0 0
    • Alibaba  

      Za určitých podmínek to není úplně mimo. Cyklostezky, lesní + polní cesty v rovinatém terénu, pokud člověk nemá ambice zdolávat rychlostní rekordy…

      Kazeta 11–34, převodník 34 a je to na pohodu. Ale „přidaná hodnota“ žádná. ;)

      0 0
      • Jirka24x  

        ale pokud ma na kole 3X8 tak je uplne nejvetší debilovina to předělavat na 1X8 :D

        0 0
        • Alibaba  

          No, největší debilovina… jak píše nahoře. Velkou nepoužívá, dva nejlehčí taky ne. Tak si to může spočítat a vyzkoušet co mu to přinese. Stačí pár vyjížděk řadit podle „plánu“ a uvidí.

          Já kupř. poslední cca 2 roky taky 44 nepoužívám a s 22 si vystačím cca u 3% terénu. Na 11–32 + 32 vepředu jezdím v podstatě vše. Jako sundávat to nehodlám, ale kdybych to neměl, ani bych si nevšiml. ;)

          0 0
    • Jozev*  

      :) Ja to mam ale na crosakovi.

      Ve predu 42 a vzadu to co tam bylo.

      Mam to ale jen do prace, takze zadny veliky teren. Na MTB, kde jedu i kopce v terenu by mi to asi nestacilo.

      0 0
      • Qulck  

        Na kole do prace mam 1×8,vepředu 44 a vzadu 12–25. Občas je to na hrane ale Praha se s tim uslapat da :D

        0 0
    • embi  

      Na DH dokonce 1×7

      0 0
    • moskyttt  

      Jasný že zda to bude stačit nebo ne si musí každý rozhodnout sám. Spočítat, vyzkoušet. Jde mi spíš o to zda má někdo zkušenost s „nepadacím“ převodníkem, nebo normál a nějaký napínák a pod.

      0 0
    • kyl  

      Do obchodu mám 1 × 1.

      0 0
    • oddie  

      Jo, můj syn má na dětském kole 1×7, na příští kolo už možná dostane 1×8 :)

      0 0
    • VladexAndroid  

      já mám na favu 1×7, 42z,14–28z

      0 0
    • MI.KU  

      Jezdím 1×8 na MTB pro nenáročný terén jako polní cesty, cyklostezky, staré cesty pro traktory lesem a td.

      Převodník 38 a kazeta 11–28

      Uplne v pohode.

      0 0
      • moskyttt  

        A jaký převodník? Obyč, s napínákem nebo bez?

        0 0
        • MI.KU  

          Uplne obic stx rc a bez napinaku – na polnacky a td napinak vůbec nepotřebuješ – pokud to chces jezdit závodně tak možná jo ale jinak to napíná prehazovacka dost a raminko je taky zbytecne – proste sem sundal presmykač a řazeni a převodníky.

          Jezdim to tak 3 roky a retez spadl snad 1

          0 0
          • Vilém  

            STX RC se delalo s 38z?

            0 0
            • Alibaba  

              Sotva. 24/34/42 nebo 22/32/42.

              0 0
              • MI.KU  

                Převodník je jinej – stx rc je zbytek – tim sem reagoval na to napinani retezu.

                0 0
                • Alibaba  

                  Proti tomu nic, jen to pak není „úplně obyč STX-RC“…, zejména, když na klikách či ose při padání řetězu nijak nezáleží. ;)

                  0 0
                  • MI.KU  

                    Na tech ne ale i ten převodník co tam je je nějaká plecka z trojtácu – jen ted fakt za boha nevim jakej. A jelikoz sem v UK tak se nepodivam.

                    0 0
        • Jozev*  

          Vse obyc., sundal jsem presmykac, streni prevodnik, maly sem urizl a nechal pouze velky, ktery jsem posunul na misto stredniho.

          Retez ze zacatku nepadal vubec, potom obcas ano. Jakmile jsem se naucil jezdit, tak uz zase nepada. Do velkeho terenu to neni, to by padal porad, nebo stale kontrolovat retez a popripade slapnout dozadu, aby se retez nahodil.

          Toto reseni si necham do te doby, dokud to bude fungovat a nebo, nez nesezenu za dobre penize vicerychlostni naboj, potom urcite prehazuji. A nejlepe na remen.

          Kolo mam do prace, myju ho jednou za rok, chci, aby bylo co nejmene udrzby na tom.

          0 0
          • MI.KU  

            Bude ,,rohlík,, nebo ,,naviják,,…?

            0 0
            • Jozev*  

              Rohlik urcite ne, kvuli cene a hlavne na toto kolo nepotrebuji takovych prevodu.

              Takze hledam shimano 8-mi rychlostni.

              0 0
    • Honzis  

      no spíš bych dal 2×8 – 38/24 nebo tak nějak kliky a 11–30(32) – nebo z tvých klik sundej převodníky, nech jen prostřední pilu a smyk použij jako vodítko, to bude nejlevnější a tak nějak napoví. Když bude 32z málo, koupíš si převodník, ale upřímně mi to nepřijde jako nejlepší nápad.

      0 0
      • Jakobo  

        Nic ve zlem, ale to je kravina. Pokud uz ma smyk, packy, bowdeny tak muze rovnou zustat u soucasnych 3×8, tech 100 gramu za velkou pilu ho nezabije.

        Na starem trekovem kole jsem kdysi mel 28/38/48 a po ceste do prace jsem mel nejcasteji zarazenou stredni pilu. Takze pokud kolo do mesta, dal bych pilu s hrubymi zuby bez nabehu 36 nebo 38. Tak jsem to mel na jinem kole, Shaman pila vydrzela 8000 km, daval jsem sem i kdysi fotky. Vcetne pilovani a otoceni. Ale na velkych prevodnicich nic moc.

        0 0
    • Frostty  

      Nechtěl bych :D

      0 0
      • VladexAndroid  

        co se ti na tom nelíbí? mě to vyhovuje

        0 0
        • Frostty  

          Protože bych nikam nedojel, možná dobrý na moji rodnou Hanou, ale tady do kopců špatenka..

          0 0
          • VladexAndroid  

            prosim tě i já starý postižený na tom favu vyjedu skoro vše, pokud to není zrovna 20% stoupání :-D

            k čemu by někdo mladý výkonný potřeboval tak lehké převody ?

            0 0
            • Frostty  

              „výkonný“ :D ..je kopec a kopec, se musím nad sebou zamyslet..:D

              0 0
    • Sunshine 29  

      Jeuzdim 1×10 a budu menit kazetu ( 11–36) za 11–42, protoze prudke tahle kopce v terenu jsou na hrane (prevodnik 30 nebo 32, nejsem si jisty),takze tenhle napad nejak nechapu (pokud se tedy bavime o MTB v terenu).

      0 0
      • Alibaba  

        Jsou i místa bez prudkých táhlých kopců… Kupř. u nás jenom prudké, nebo táhlé. Někdo si vystačí v rámci okresu, no. ;)

        0 0
      • zimic  

        Jezdím 1×10 – NW převodník 34z a kazetu 11–36. Taktéž si už pohrávám s myšlenkou 11–42 trochu se ale té sunrace bojim. Při šlápnutí dozadu prý občas padá řetěz a nevim, jestli mi 42 pastorek zvádne hazka. Každopádně už tak, jak to mám to není do žádnýho extra terénu. Do menšího rozsahu bych nešel ani náhodou a to jezdim spíš polňačky atd. Když si, ale chci vyjímečně zablbnout v bahně v lese už to 11–36 limituje.

        0 0
    • martic  

      Když se občas svezu na 3×8 (11–32z), tak používám v podstatě jen střední tác 34z. Na jednom kole mám 1×9 (36z x 11–34z) a vyhovuje mi to mnohem víc než 3×7 na starém kole. Takže mimo zdolávání velkých kopců a trhání rychlostních rekordů na silnici si to celkem dovedu představit.

      0 0
    • vpa007  

      1×8 ne, ale děckovi jsem na 20" předělával 1×6 na 1×7 a ženě aktuálně bastlím 3×8 na 1×9 s NW převodníkem 32T a kazetou Shimano 12–36.. a co jsem koukal do převodový kalkulačky, na takový to ježdnění po placatých cyklostezkách to bude vpoho… do větších kopců stejně moja slízá z kola, takže si myslím, že je to napohodu ;-)

      0 0
      • JSt  

        takhle bude odsouzena k tomu slezeni z kola i kdyby nahodou kopec chtela vyjet. ;-)

        0 0
        • Evilcleaner  

          přesně tohle mě napadlo.

          0 0
        • vpa007  

          tak to je dobrý… ona kopce jezdit nechce, takže se jim vytrvale vyhejbáme… jezdíme placatý cyklostezky, takže tohle je vpoho posichrovaný. Ale je hezký, že na ni tak myslíte (JSt, Evilcleaner) … rád vyřídím ;-)

          0 0
          • Bubaaak  

            Moje taky nenávidí kopce a jezdíme placatý cyklostezky, z některých kopců dokonce slejzá, nejenom do kopce, ale posledně se vrhla do jednoho stoupáku kde funím jak Sentinel, v půlce zastavila a řekla že příště ho dá..

            Na ženský bacha :)

            0 0
          • mvd  

            Ona celá tahle diskuse je o tom, jak se zbavit rozsahu převodů. Takže Tvůj a Tvojí postoj je v souladu :o)

            „Na co mít na kole převody, který moc nepoužívám! Když pak přijde kopec, kde bych je použil, tak se otočím a jedu zpátky, nebo ho vytlačím. Kopce totiž nemám rád. Díky tomu, že jsem se zbavil těch převodů (se kterejma bych je na pohodu pomalu vyjel), tak jsem ušetřil na 14kg kole celýho čtvrt kila! A to na těch rovinkách ocením!“

            Tak tomu říkám úspora na pravým místě a logika jak řemen :o)

            0 0
      • t29  

        Proč děckovi jenom 1×7 a ne 1×8 ? Je tam různá rozteč pro zadní náboj?

        0 0
        • vpa007  

          bohužel je na 20" děckokolu vícekolečko a to jsem našel max jako 7mikolečko… a přeplýtat dětský kolo se mi fakt nechtělo… mladej byl i tak „hepy“ a navíc napodzim bude mít 1×11 ;-)

          0 0
    • Prazak0  

      Na silnici bych dal asi 42, do ternénu asi převodník trošku menší. Mám nyní 2×8 a stejně všechno nevyužívám. Osmičkové řazení má skutečně levný spotřební materiál, tj. řetězy a kazety.

      0 0
    • Evilcleaner  

      pro všechny bastliče 1×8:

      8sp kazeta 11–48

      0 0
    • moskyttt  

      Pokud bych vyměnil převodník za „nepadací“ Absoluteblack tak mají uvedeno že pro 1×9 je nutné použít 10kový řetěz.

      Bude fungovat ale 10kový řetez na 8mi kolu?

      0 0
    • zdenek007  

      Ahoj, poctivě jsem přečetl diskusi, ale nechápu tvůj dotaz…Proč chceš přecházet na 1×8? S touto kombinací nikam nedojedeš.

      0 0
      • moskyttt  

        Vím jaké převody potřebuju a mělo by to stačit. Netvrdím že to není omezující ale jde mi o to to zkusit. Jezdil jsem 2×10 Schimano SLX (to má teď žena) a nasadil „sklepové“ díly 3×8. Jak jsem psal velký převodník nepoužívám vůbec a nejlehčí převody by mi mohly tak tak stačit.

        Láká mě jednoduchost, už 2×10 byla lepší, tam jsem jezdil tak 80% jen velký převodník. Když mi to stačit nebude tak můžu koupit vždy hazku, řazení, kazetu … a předělat to na 1×11.

        0 0
        • Honzis  

          no právě jen abys zkoušením neutratil tolik, že bys pořídil rovnou 1×10 a nemusel „řešit“. Jak jsem psal – zadarmo bys měl vyhodit l řazení, nechat smyk jako vodítko, to mám já, byť na silničce, protože hrozí, že prostě někdy řetěz spadne, vzadu necháš co máš a zjistíš, kolik ti toho chybí … Pro image je dobrý sundat velkou pilu a nejmenší převodník, ale ani to dělat nemusíš. Každopádně dávat drahý převodník na kliky typu starý Alivio na 4hran podle mě taky není zrovna výhra, stejně tak 8sp kazety stojí za prd, pokud neseženeš XT co bude drahý jako 10ka a řetěz stojí už taky 300Kč aby něco vydržel, to tam dát radši klidně 10speed nebo KMC, z mojí zkušenosti obyč Shimana 8+9sp prd vydrží a Dura 7701 co fakt vydržela se už nedá sehnat :-(

          0 0
          • Prazak0  

            Osmičkové řetězy vydrží dost a jdou sehnat ani ne za stovku, některé, jiné malinko přes. Výdrž 2–3,5 tisíce km, což mi stačí. Poměrně levné jsou i kazety, cca 300kč a vydrží aspoň 10 tisíc km. Osm převodů opravdu stačí, pochopitelně na nějaké Dolomity ap. bych nevolil s jednopřevodníkem ale dvoj nebo troj převodníkem.

            Tady je móda kol s jedním převodem, dřív i favority měly třeba pětikolečko a dvojpřevodník, oboje ale bylo málo od sebe, takže určité odstupňování tu bylo, ale rozsah byl dosti malý. Osm převodů dnes nabízí dosti velký rozsah. Mám 2×8 a rozhodně plný rozsah, co mi nabízí, nevyužívám.

            0 0
            • Honzis  

              jezdil jsem i jezdím 8sp na zimáku na silničce a shimana šly totál do kopru HG40 sotva 1000km za dobrých podmínek, HG50 taky, HG70 co držela se nedělá … šoupnul jsem tam HG93 a sotva 2000km. SunRace mě taky zklamal, takže tam házím jetou Duru 7701 z lepších kol.

              Totéž kazety, povrchové úpravy špatné. Jelikož to mám na „sytič“ tak mi je buřt jestli si hodím dozadu 7/8/9sp.

              Paradoxně mám sundaný smyk u silničky – 53/13–23 mi stačí na cesty ku Praze od východu, na biku jsem hodně jezdil na 3×9 prostřední a velkou pilu, vzhledem k lenosti 26" biku do kopce bych v terénu a únavě pociťoval s 1pilou nedostatek, kazetu mám 11–32z.

              Jasně, každému sedí něco jiného, ale 1×8 sp spíš na krosa nebo fakt MTB určené na silnici/polňačky v nenáročném terénu a s těmi řetězy bych si rád nechal poradit, za stovku aby vydržel, na 6kolo u favorita jsem si teď dal radši jetou C9 než ty hrozný HG40/50. SunRace za 70Kč mi držel skoro 1000km, ale na 8ce už by asi moc dobře nefungoval.

              0 0
              • Prazak0  

                Jezdím řetězy KMC Z50 – má 7,3 mm. Kazetu nemám tak těsně u sebe, po jednom zubu, jak bude asi u 13–23 u nejmenších. Problémy s ním nemám. Dal by se sehnat tak za 120kč, vydržel mi přes 3 tisíce km. KMC Z51, malinko dražší, mám nakoupený z dřívějška, nyní by mohl být asi za 150Kč, vydržel trochu méně, něco přes 2 tisíce. Jinak i řetěz YBN S50 je bez problémů, je užší, vydrží něco přes 2000 km. Je sehnatelný od 70kč, někde za stovku nebo i víc, ale za 80 je ještě slušná cena. Má pár verzí, s rychlospojkou nebo bez, kupuji obyčejný, pak je i Maglie, ale v zásadě stejný.

                Jinak někdy si chci koupit řetěz Taya, u Neklana ho mají za 150 Kč, tyhle řetězy by měly vydržet. Myslím řetěz TB600, osmičkový mají ještě jeden, stejně drahý, ale horší.

                0 0
          • vlk  

            8sp kvalitní kazeta není potřeba xt-stejně se dnes již nedá sehnat. SRAM 850 a řetěz sram 58 jsou více než srovnatelné. kdysi když mi odcházeli díly 8sp xt tak jsem měnil právě za ten sram. Do 1×8 nebo 2×8 bych nešel, stejně tak jako mne neláká 1×11 :) Problémy u 8sp a teď už i u 9sp jsou páčky-u 8sp max Alivka a u 9sp už jsem viděl max Deorka. PS: kdyby někdo věděl o 9sp lx nebo xt páčkách-dejte vědět :)

            0 0
      • Alibaba  

        S touto kombinací nikam nedojedeš.

        Jasnovidec! Ty víš odkud moskyttt je?

        Zajímavé, jak se svět mění. V sedmdesátých letech jsme jezdili na 1×3 a 1×4 a dojeli jsme kam jsme potřebovali. Na Turbanu 1×1 jezdím tu po městě a okolních cyklostezkách čtyři sezóny a dojel jsem taky vždy kam jsem chtěl. Ale teď se zdá, že už to neplatí…

        0 0
        • oddie  

          V sedmdesátách letech tu nebyly takové kopce. Dokonce ještě v devadesátém třeba takovej Štěchovičák byl minimálně o půlku kratší a měl menší sklon.

          0 0
          • Alibaba  

            :D Opak je pravddou. To mi připomíná, jak nám bývalý závodník odtud vyprávěl co se namakali na závodech… „To tenkrát byli jinčí kopce, dneska už takový nejsou…“

            A my se smáli jak bájí dle klasického mustru: „už to dneska nejni co bejvávalo!“

            A pak takhle jedu na Vary a došlo mi to a vidím, že nám nekecal!

            ** Každá větší silnice má „prokopanej kopec“ (zvedající se valy kolem silnice v kopci) a „navážku v ďolíku“ (příkopy v dolince)**. ;)

            0 0
        • Prazak0  

          Ano a a ta tříkolečka mívala typicky 16–18–20 zubů, takže se jen mírně lišilo od singlespeed s 18z pastorkem.

          0 0
        • zdenek007  

          Nejsem jasnovidec a nevím, odkud Moskytt je. Možná z močálů…

          Jen jsem chtěl napsat, že je podle mě nesmysl dělat takovej bastl. Buď bych nechal 3×8, nebo přešel na 2×10 nebo 1×11.

          V sedmdesátých letech sem nebyl na světě. Ale začínal jsem na favoritu 2×5. Taky jsem na něm vyjel všechno, ale nadřel jsme se. Jako prase. Visí mi teď v garáži a občas se svezu do hospody. Jen se ujišťuju, a jsem rád, že je ta doba pryč. Je to strašnej vrak…

          0 0
    • odik  

      Já teda nevím, ale celá tahle mánie 1 x X mi přijde divná.Vzpomínám jak jsme slintali nad prvníma horskejma kolama a právě ta variabilita převodů se nám nejvíc líbila.Jinak jezdím 3 × 8 momentálně mi nepřehazuje na nejmenší převodník-dávám to- ale chystám se to napravit :-)

      0 0
      • oddie  

        Ona ta mánie zase opadne a hezky se to vrátí k předchozímu trendu přidávání koleček a převodníků, takže po téhle krátké bezvýznamné epizodě 1× něco, trvající jen pár let a představující slepou uličku, se konečně dočkáme toho čtyřtácu ve spojení s třináctikolečkem.

        0 0
        • Prazak0  

          Tak jedenectá nebo deset pastorků vzadu mi přijde vhodné určitě pro závodníky. Ale pro dost lidí u nezávodního užití to je zbytečné. U Prahy jezdím buď rovinu – dál od Prahy, nebo kopečky, ne nějak moc dlouhé ani zvlášť prudké kopce. Takže by tu bohatě stačilo sedmikolečko s jednopřevodníkem. Deset nebo 11 pastorků nabízí jemnější odstupňování při zachování rozsahu kazety nebo její větší rozsah.

          Ano, jednopřevodník a třeba 10 nebo 11 převodů má proti 3×8 určité výhody, ale i nevýhody. Hlavně to je ale móda a marketing od výrobců. Přišla kdysi horská kola 26, pak 29 a 27,5''. Každá velikost se pochopitelně zdůvodní. Stejně jako jde zdůvodnit výhody u rámu se slopingem a nebo bez něj. Obojí má své výhody i nevýhody. Ale prodej je víc záležitostí psychologickou než věcně technickou z hlediska ježdění. Lidi něco vidí, nového, chtějí to mít.

          0 0
          • oddie  

            Mně to 1× něco taky přijde fajn, když se dá sundat ten otravnej přesmyk, NW zuby byl taky dobrej nápad, naopak vodítko by mi asi lezlo na nervy, když už jsem sundal přesmyk. Možná to časem naházím na Dahona, tam by se to docela i hodilo, není to žádnej stroj do kdovíjakého terénu ani na rychlou jízdu, naopak se počítá jednoduchost a úspora váhy, pokud se podaří dosáhnout. Ale na kole, na kterém jezdím orienťáky a normální vyjížďky si to představit nedovedu, tam používám celý rozsah 3×8 – to by sice šlo překopnout na 2×10, ale nic bych tím nezískal, řazení vpředu by tam furt zůstalo.

            0 0
          • odik  

            1+

            0 0
          • zdenek007  

            Mno, osobně nevidím nevýhody 1×11 oproti 3×8. Ale jinak souhlas. Je to módní. Na závody je 1×11 určitě lepší.

            0 0
            • oddie  

              No, schválně, jestli by u mě byla plná náhrada: 3×8, 44/13 nejtěžší, 22/34 nejlehčí, 850g trojtác kliky HT II (XT), 330g kazeta vyrobená z HG400, kolik váží smyk z hlavy nevím. Dostanu u 1×11 stejný rozsah převodů a zároveň nějakou významně nižší váhu?

              0 0
              • MlokCZ  

                Máš 523% rozsah. Já vozím 40/12 nejtěžší a 22/36 nejlehčí, takže mám rozsah dokonce 545%.

                Takže budeš potřebovat kazetu 10–52 a já 10–54. To budou zajímavé kazety :-)

                A abych dosáhnul srovnatelné odstupňování, tak by musela být aspoň taková:

                10/11/12/14/1­6/18/21/24/28/32/37/42/4­8/54 (to mám 14 pastorků)

                a ještě lépe, aby to bylo plně srovnatelné odstupňování jako mám teď, tak

                12/13/15/17/1­9/22/25/28/32/36/41/46/5­2/58/65 (to máme 15 pastorků)

                To asi lehčí než 3×10 nebude :-) A ještě, že vozím 29", jinak bych už největším pastorkem škrtal o zem.

                A ještě to musí držet řetěz aspoň jako na prostřední placku s přesmykačem a brzdu na přehazce přitom nechci.

                Ale abych si jen nedělal srandu, tak na 2× 11 už by to pro mě šlo poskládat tak, abych konečně i řadila na plackách o trochu méně než u trojplacky (a nebyl tam problém chybějícího prostředního převodníku jako u 2×10).

                0 0
                • Chlebovnik  

                  Tyhle problémy vyřeší nový standard řetězů s kratšími články. :-)

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Pro lepší odstupňování by to trochu určitě pomohlo. Kdyby to bylo třeba po půlkách, tak by se mi líbila kazeta (uvádím zatím v půlkách pro lepší srovnání se současnou kazetou, pak by to bylo vše dvojnásobný počet polovičních zubů):

                    10/11/12,5/14­/16/18/20,5/23,5/27/31/3­5,5/41/47/54

                    Zase 14-pastorek, ale výrazně lépe odstupňovaný.

                    Akorát je otázka, jestli ty poloviční články náhodou nebudou zcela nepoužitelné :-)

                    0 0
                • Rubi  

                  a kde je koeficint sily v nohou?

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Jaký koeficient síly v nohou? oddie napsal, jaký potřebuje rozsah, tak jsem to jen převedl na jednoplacku. A pro sebe vím přesně jaký potřebuju rozsah a převedl na jednoplacku.

                    Ostatní ať si vozí co uznají za vhodné…

                    0 0
                    • Rubi  

                      no ze kdybyste meli lepsi koeficient sily v nohach, tak vam staci normalni kazety :)

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Opravdu? Jestli náhodou bych jen nepoužil větší převodník a všude jezdil o to rychleji, ale rozsah bych potřeboval úplně stejný…

                        Snížení rozsahu vůbec není o síle v nohou, ale je to o:

                        • lámání nízkých kadencí do výjezdu
                        • rezignování na šlapání v mírných sjezdech nebo dokonce i na rovinkách s větrem v zádech
                        • vyhýbání se pořádným výjezdům
                        • ježdění s hodně mizerným odstupňováním (12–36 desítková kazeta je to nejlepší pro mě co jsem zatím jezdil a tohoto odstupňování se jen tak nevzdám)

                        Síla (nebo tedy výkonnost) jezdce pouze určí jak budeš jezdit rychle.

                        Když to tak někomu vyhovuje a je ochotný něco z uvedeného oželet, tak jeho volba. Já nic z toho oželet nehodlám.

                        0 0
                        • Rubi  

                          kdyz mas silu v nohou a odpovidajici vykonnost

                          1/ nelames nizke kadence do vyjezdu

                          2/ v mirnych sjezdech a rovinkach slapes uplne normalne, obcas vyssi kadenci, ale nic co by trenovany jedinec nezvladl

                          3/ poradne vyjezdy vyhledavas

                          4/ muze byt

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            A teď to podpoř nějakými čísly. Tzn. přibližnou kadencí do výjezdu (aby to nebylo žádné lámání). Nejmenší výjezdovou rychlost jaká se kdy použije. A pak přibližnou kadencí do mírných sjezdů a zase maximální rychlost při které se bude moct ještě šlapat.

                            Ať to vidím, jak to v reálu opravdu bude, aby ty body 1–3 nebyly jen proklamace a pak skutek utek…

                            Největší rozsah 1×11 (že je to pro jedenáctku, s tím jsme začali reakcí na oddieho) je aktuálně 10–42, tzn. 420% (a to už rovnou nesplňuje bod 4, ale chci vidět i jen jak splní 1–3).

                            Můžu nabídnou i nějaké varianty:

                            Varianta 1:

                            • minimální rychlost 5km/h při kadenci 60ot./min
                            • maximální rychlost 35km/h při kadenci 100ot./min

                            To opravdu nesplňuje bod 2 ani náhodou.

                            Varianta 2 – posuneme o trochu do těžších převodů

                            • minimální rychlost 6km/h při kadenci 60ot./min
                            • maximální rychlost 42km/h při kadenci 100ot./min

                            Pořád bod 2 nic moc. A už bude potřeba sakra pořádný výkon, udržet 6km/h v pořádných výjezdech (tzn. 20%+ výjezd v terénu)

                            Varianta 3 – posuneme ještě trochu do těžších

                            • minimální rychlost 7km/h při kadenci 60ot./min
                            • maximální rychlost 49km/h při kadenci 100ot./min

                            Bod 2 už bude splněný v pohodě. Teď bych ovšem chtěl vidět ten výkon jezdce pro udržení 7km/h pro 20%+ v terénu.

                            A to už jsem hodně přimhouřil oko pro bod 1 a spíš bych to posunul na 70ot./min a tím by to bylo ještě mnohem horší.

                            A pro srovnání můj rozsah dá:

                            • minimální rychlost 5km/h při kadenci 60ot./min
                            • maximální rychlost 45km/h při kadenci 100ot./min

                            Což oboje využívám poměrně často.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              A ještě doplním, že i jen pro těch nízkých 5km/h budeš už jen na asfaltu potřebovat pro 20% výkon 250W pro 75kg jezdce a 13kg kolo.

                              To tu jistě výkonnější dají. Ovšem bude stačit jen trochu zhoršit povrch a ten výkon poletí o hodně nahoru.

                              Pokud budeš chtít vzít variantu s minimální rychlostí 6km/h, tak jsi už na 301W pro zase pořád jen asfalt.

                              Pro 7km/h pak už 350W (pořád jen asfalt), to si můžeme rovnou škrtnout.

                              0 0
                              • JSt  

                                kdyz se zhorsi povrch a mas podfoukle bezduse, potrebny vykon preci klesne. ;-)

                                0 0
                            • JSt  

                              realita je takova, ze kdo ma vykonnost, ujede lemre na cemkoliv. z cehoz plyne, ze tu lemru naopak nevytrhne nic. resp. cim vic si tu jizdu na kole bude usnadnovat, tim silneji se zabuduje do tech lemer. ;-)

                              0 0
                            • Mr.Dan  

                              Zajímavý srovnání! Takto podpořeno čísly, variantu číslo 2 (minimální rychlost 6km/h při kadenci 60ot./min a maximální rychlost 42km/h při kadenci 100ot./min) splňuje 11spd. kazeta 10–42 u 29er a převodníku 30T (eventuálně 32T u 650b a 34T u 26 kol), ale furt je tam to špatné odstupňování, jak píšeš.

                              Proto jsem na svůj nový bike zvolil 11spd. kazetu 11–42 s lepším odstupňování a s 36T převodníkem to vychází na 7 km/h, resp. 45 km/h. Tj. těžké převody nechybějí (odpovídá to přesně tomu, co vozíš ty), zatímco chybějí dva lehké.

                              No a proč neuvést srovnání s 2×10, co mám na stávajícím celopevňáku: 6 km/h, resp. 49 km/h. Kazeta Sram 11–36, takže odstupňování až na skok 18–21 vyhovuje zcela, těžký převod je opravdu zcela dostatečný a lehký mi osobně taky nechybí (kdyby někomu ano, dá se použít kazeta MX3 11–40 nebo 11–42, samozřejmě se špatnými skoky). Netuším, kolik by vyšly ty watty pro 6 km/h a 60ot.min-1 kadenci do 20% stoupání pro tuhle konkrétní konfiguraci, tj. 63 kg jezdec a 8,5 kg kolo.

                              0 0
              • zdenek007  

                Nedostaneš stejný rozsah. Tuším, že Eagle má 500%. S nižší váhou bych asi počítal, ale pro normálního smrtelníka to význam mít nebude. Po sezoně budu přecházet z 2×10 na 1×11 (oboje sh XTR), potom napíšu postřehy. Důvod, proč přecházím, jsou bahnité závody. Přesmykač přestává pod tíhou bahna fungovat…

                Jinak na běžné ježdění(silnice i terén) je větší rozsah lepší. Proto je podle mě nesmysl z 3×8 přejít na 1×8..

                0 0
                • MlokCZ  

                  10–50 je 500%, tedy má.

                  Odstupňování je pak

                  10, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32, 36, 42, 50

                  což je sice bídné odstupňování, hlavně 10–12 na začátku, ale v rámci možností rozsahu a počtu pastorků to ještě ujde.

                  0 0
                • mvd  

                  Jak říkáš :o) Něco, co má velké přednosti na závodech a v extrémním terénu, si lidi začínají zcela dobrovolně dávat na rekreační kola.

                  Na asfalt mám z 3×10 19 nepřekrývajících se převodů, rozsah 456 % při průměrném skoku řazení 8,8 %. Mimo asfalt s jinou kazetou 16 převodů, rozsah 674 % při průměrném skoku řazení 13,6 %. A v obou konfiguracích na oba kraje rozsahu dojde. Netvrdím, že často, ale pak se hodí :o)

                  0 0
                • Prazak0  

                  Pro takové závody má jistě taková kombinace smysl.

                  0 0
            • Prazak0  

              Co třeba cena, řetěz, kazeta, potom nutný i jiný převodník. Z hlediska výdrže osmičkový řetěz vydrží možná víc než jedenáctkový z vyšší řady.

              Pokud tu jsou kola singlespeed, kola s torpédy bez řazení a dá se na tom jezdit, zvl. když někdo kolem má rovinu, tak osm pastorků s velkým rozsahem umožní daleko více. A s 2×8 nebo 3×8 v pohodě i nějaké Dolomity, Alpy ap.

              0 0
              • zdenek007  

                Dobře, cena 1×11 bude trošku jiná než 3×8. Zajímalo by mě, jestli ti, kteří jsou tak striktně proti jednopřevodníku, ho někdy zkusili.....

                0 0
                • Prazak0  

                  Jednopřevodní jsem zažil, třeba na kole 1×3. Potom tu byly Favority, co měly dvojpřevodník, ale tácy byly počtem zubů od sebe málo, nevím jestli 51 a 47. Když někdo koukne na tu tehdejší přehazovačku, tak ona by větší rozsah neutáhla. Což od toho jednopřevodníku se zas tolik neliší.

                  Dvojpřevodník s odstupem 10 zubů a více mám odzkoušený, trojpřevodník taky. Pro sebe důvod nevidím měnit třeba trojpřevodník 3×8 za 1×11. nebo 2×8 za totéž. Dokonce existují i kombinace vzadu jednopastorek, řazení uvnitř náboje a k tomu vícenásobný převodník. Pro někoho 1×10 nebo 1×11 může být pro nějaké užití výhodné, pro běžné ježdění to jako výhodné vůbec nevidím. Běžným ježděním myslím i tréninkovou jízdu, kdy sleduju čas a rychlost. Pro závod může někomu vyhovovat něco jiného, takže já nejsem strikně proti do všech situací.

                  0 0
    • Kosta  

      Přidám se s dotazem… Jde nějak rozumně poskládat 2×8?

      Jezdil jsem 3×9, pak 3×8 a potom, co jsem zhobloval prostřední placku a jelikož jsem líný, jezdím v podstatě vepředu 1 nebo 3 a stačí.

      Ocenil bych delší převody, jelikož na 26" kole mně 42×11 přijde máloˇ(jezdím občas i po cestě), snesl bych víc.

      Naopak 1. a 2 . pastorek na kazetě mám netknutý.

      Plánuju obnovit pohon, tak bych už rád 2×8, ať neřadím jak ******* (už ted to práskám po 4ech stupních)…

      Co jsem se díval na kupkolo, 2tácy na MTB jsou tam poskládané pro mě moc lehce…

      0 0
      • Honzis  

        protože všichni počítaj s 29" kolama a že lidi točej :-)

        nechají se dát cyklokros kliky 46/36 nebo vyměnit menší převodník za ještě menší, ale Sory jsou tak za 1700Kč … S 36kou bys ale patrně užil i 30–32z na kazetě.

        Příp koupit výhodně 44/32/22 a vyhodit nejmenší pilu, jestli máš třebas 4hran osu OK.

        0 0
      • mvd  

        Kup si třírychlostní nábu a máš klid.

        0 0
      • Mr.Dan  

        Určitě pujdou koupit kliky XTR, kde se běžně dávala sestava 44/30, minimálně jeté na bazaru ale možná i nové někde v rámci výprodeje. To by ti mohlo vyhovovat. Já vozím na 650b 42/28, což je v přepočtu vlastně úplně totéž a je to supr, teda aspoň s 10spd. kazetou 11–36 ;)

        0 0
    • Honzis  

      http://cykl.cz/…a-ostri-zubu

      fakt nevím co všichni na těch „rozetách“ mají, pro běžné hobíky snad pořád zůstane aspoň 2×9 (10) i v rozumné kvalitě.

      0 0
    • Mr.Duck  

      Tak já už vím proč se říká, že by někdo občas měl víc jezdit než o tom teoretizovat :) Šílená diskuze tohle.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.