• rarasek

    Když upnu kolo do vidlice, přestane se točit. Vyměnil jsem konusy, kuličky, osu. Když ho mám ve vyplítací vidlici tak se točí. Jakmile ho upnu do vidlice rázem se zastaví. Vyzkoušel jsem ve vidlici jiná kola a nedělají to. Dal jsem kolo do jiné vidlice a kolo stojí. SOS!!!

    0 0
    • Daf  

      Asi moc utahujes konusy, a nebo rychloupinak. Ten rychloupinak castecne jakoby dotahne ten konus. Takze je lepsi mit v konusu miniaturni vuli, ktera zmizi po dotazeni upinaku.

      0 0
    • jonti  

      ked zoberies skrutku s maticou, tak to stale ma nejaku, aj ked malu volu v smere dlzky skrutky. Ak by si poriadne dotiahol kontramatky tak by to nemalo byt, alebo menej vyrazne.

      0 0
    • jihra  

      Máš špatně seřízené konusy. Konusy u náboje s rychloupínákem musíš seřídit tak, že když s osou náboje zatočíš rukou, tak se musí točit lehce a konusy by měly mít malinkou vůli – osa se musí v ložiscích malinko „viklat“. Když pak dáš kolo do rámu a dotáhneš rycloupínák, tak se ta malinká vůle „ztratí“ a kolo se točí lehce a bez vůle. Chce to ale většinou několik pokusů.

      0 0
      • rarasek  

        Tak jsem zkusil všechno. Kolo se netočilo. Nakonec jsem vyhodil jednu kuličku a je po problému. Rozebral jsem uplně novou nábu SH LX a taky tam jedna jakoby chybí. Prostě jsem už chytřejší. Všem díky.

        0 0
        • juli  

          Povidali jsme si o tom v Losinach a pred tim po telefonu?

          0 0
      • juli  

        Co to probuh meles, jakou vuli? Co se ma kde viklat? Vymezovat vuli rychloupinakem? To by ta osa musela byt vyrobena z nudle. Takoveto rady prosim nikomu neposkytuj!

        0 0
        • Pá-dlista1  

          Jihra ma pravdu. Kdyz ti chybi praktickych zkusenosti precti si o tom neco v historii. Nerikam, ze vzdycky a uz vubec ne, ze by to musel byt nutne tenhle pripad, ale funguje to tak.

          0 0
        • hydrant  

          je to pravda, vůli ale jen minimální, tak aby zmizela po dotažení rychloupínáku. I když jsou konus s kontramatkou zataženy proti sobě a máš pocit, že se to ani nehne, tak vůle v závitech tam drobná je a když dotáhneš RU, tak posunem konusu s kontramatkou na obou stranách o vůli v závitech odstraníš tu vůli v nábě.

          0 0
          • Daf  

            Ja bych si skoro spis typnul, ze se trochu prohne osa nez ze se primo posunou konusy. Me se totiz stejne chovaji i naby s prumyslovym loziskem.

            0 0
            • jihra  

              To daf: Pokud se při dotažení RU osa někomu prohýbá, tak má křivé koncovky vidlice a chce to navštívit servis, který má přípravek na rovnání koncovek. Osa se prohýbat prostě nesmí. Co se týká nábojů s průmyslovými ložisky, tak i u těch se může změna „vůle“ v ložiscích při dotažení RU v určitých případech projevit. Jde o to, že když se matice na ose dotáhnou trošku více, než by se dotáhnout měly, tak při dotažení RU se vnitřní kroužky průmyslových ložisek posunou malinko k sobě a dostanou se mimo rovinu s vnějšími kroužky ložisek. V podstatě se dotažením RU snažíš jakoby vytlačit vnitřní kroužek z ložiska. Jelikož v náboji jsou radiální ložiska (síla má působit kolmo k ose ložiska) tak když síla dotažení RU působí axiálně (tedy v ose ložiska), může to dělat problémy. Prostě a jasně – i u náby s průmyslovými ložisky se matice osy nesmí moc „dotahovat“ – obdobně jako u „normálního“ náboje. To daf: prostě ty matice na ose malinko povol a bude klid.

              0 0
              • Pá-dlista1  

                U sikovne konstruovaneho naboje se preci oprou o osazeni na ose nebo distancni valecek a hnout se nesmi, protoze naboje s pevnou pruvlecnou osou do normalnich patek dotahujes krapek vetsi silou nez rychloupinak. Bys je znicil uz dotazenim.

                0 0
                • jihra  

                  U některých nábojů na průmyslových ložiscích není zřejmě ten střední distanční váleček správně dlouhý – pak to dělá problémy při dotahování. U některých nábojů s průmyslovými ložisky jsem ty matky musel štelovat jako by uvnitř byly konusy – a až když to nějak nešlo dobře seřídit a rozebral jsem náboj tak jsem zjistil, že tam jsou průmyslová ložiska. Zkrátka šmejdy.

                  0 0
                  • vlk  

                    co to bylo za náboje-a? víme na co dát bacha.

                    0 0
                  • Mamut  

                    NA druhej strane, ti takato konstrukcia naboja umoznuje stelovat volu a nekupovat stale nove loziska.

                    0 0
              • Daf  

                Ja s tim tak nejak ani problem nemam spis to rikam jako zajimavost. Mam Crossmaxy a tam klicem vuli steluji na jiz nasazenem kole. Ale jinak mas asi pravdu tu 15mm osu asi jen tak neohnu :)

                0 0
          • grafik  

            jenomze to je hrani se setinama ikdyz to co pises je pravda ale neverim tomu, ze kdyz konusy dotahnes /bez mini vule/ a pak dotahnes RU tak ze rozdil bude patrny tak jako dotahovani s mini-vuli; ja si troufam tvrdit, ze bezny smrtelnik rozdil nepozna … niky jsem konusy nedotahoval zpusobem ‚mini-vule‘ ale esi to tak nekdo dela, prosim …

            0 0
            • jihra  

              To grafik: By ses divil. Dloholetá praxe mi potvrdila, že změna vůle v konusech náboje je při dotažení rychloupínáku opravdu patrná. Běžný smrtelník možná rozdíl nepozná, ale věř tomu, že když máš ty konusy seřízené bez „minivůle“ a pak dotáhneš rychloupínák, tak se kolo sice bude točit, ale odpory a tření v ložiscích náboje se zvýší a ložiska se dříve opotřebují.

              0 0
              • grafik  

                dobre, beru na vedomi, ale jelioz nejsem vrcholovej sportovec a nenalitam za rok 10 000 km tak me problem s mini vuli az tak netlaci :) Na zimaku pouzivam naboj z roku snad kolem 93 a je porad jako novej :) Uvidime co vydrzi ‚dnesni‘ SH 525 …

                0 0
                • vlk  

                  bráchovi se zadní 525 disk povolila sama odsebe -docela hodně, a to na tom používá jen v-breaky. Si to raději sem tam zkontroluj.

                  0 0
            • vlk  

              Ale jo kdysi dávno, už to bude skoro 10 let to dělaly náboje sachs 7,0-prostě šmejdy.

              0 0
          • Paja  

            Nevim, jestli je to vuli v zavitech nebo prohnutim osy, kazdopadne u konusovych nab ktere jsem mel se silnejsim dotazenim upinaku mala vule odstranit da (takze naboje steluju aby mely nepatrnou vuli, ktera se upinakem odstrani, naopak naby sestelovane presne pred upnutim byly po upnuti pretazene) u naboju na prumyslech jsem nic podobnyho nepozoroval(vuli nemaji a po upnuti se toci porad stejne dobre:)

            0 0
            • hydrant  

              naprostý souhlas, taky 2daf: to prohnutí osy mě nikdy nenapadlo, ale jak to tady popisujete s průmyslama, tak to zní logicky a asi budete mít pravdu

              0 0
          • juli  

            Stejne si trvam na svem. Pravda asi si hrajeme s tisicinami, presto tvrdim, ze v dobre sestelovane nabe nemohu citit zadnou vuli, i kdyz je kolo mimo patky. Pochopitelne ze take nic nedrhne, ani se netoci ztuha. Tedy vyjma velmi levnych komponentu radu levny supermarket. A doseridit vuli rychloupinakem? Podle mne nesmysl (ne ze by to neslo). Rychloupinak ma kolo drzet v patkach a neni mozne mu prisoudit funkci serizovace vule. Ja zaviram RU jednim prstem stejne tak oteviram a dedokazu si predstavit jak se vsechno na ose deformuje aby vule zmizela, byt pres excentr RU.

            0 0
            • náčelník  

              Seřizoval jsi někdy kónusy? Jihra má pravdu.

              0 0
              • Volf  

                Očividně neseřizoval. a potom tito lidé tvrdí, že konusy jsou shit. asi jim chybí tréning ze starejma favoritama.

                0 0
              • juli  

                Bavit se o tom jestli jsem konusy nekdy serizoval nebo ne je docela mimo. Jestli mi ovsem chces rict, ze spravne serizena naba ma mit vuli i kdyz malou, tak se v tomto prispevku uz neni o cem bavit. A jen na okraj moje konusy vuli NEMAJI a pokud vznikne, tak si ji seridim stejne jako vsem, kterym servisuji kola.

                0 0
                • pepek  

                  A pak jim za půl roku prodáš nové náby, ne? :-) Každý ložiskář ti řekne, že ložisko potřebuje vůli a to někdy i úmyslně velkou. Proč asi každý katalog ložisek má takové ty rozsáhlé tabulky, kde každá velikost má různé vůle pro různé podmínky, když podle tebe by tam žádné vůle neměly být? Já mám LX náby už 10 let,(40 000 km v terénu, 80 kg) a měly za tu dobu jen dvě kontroly-jednou jsem je namazal a za 4 roky otevřel a potichu zase zavřel. Jezdí dodnes, přežily 4 zlomené rámy (a mají stále malou vůli :-))

                  0 0
                  • juli  

                    Uvod tveho prispevku je zbytecne zavadejici. Ano nektera loziska vuli potrebuji, zvlaste ta ktera pracuji pri velmi vysokych otackach a nemaji moznost kvalitniho chlazeni. Pravdepodobne jsou potrebne i jinde. Take docela vim, ze se loziska vyrabeji v ruznych stupnich volnosti, ale to nema s touto problematikou prilis spolecneho. Ja mam namontovane konusove naboje na zimakovi. Vzadu XT rok tak 96–97, ve predu Jakysi Sachs na kotouc a vuli, tedy meritelnou, nema ani jeden. Asi se projdu po kramech a budu shanet naboje, ktere maji vuli, kdyz me o tom tady tak presvedcujete. Pokud nesezenu vezmu klice a zacnu si vule vyrabet :)

                    0 0
            • kovar  

              klidně si trvej na svém a teoretizuj, ale zkušenosti jsou takové, že utažením rychloupínáku může
              začít náboj drhnout, ač má konusák dobře utažené kontramatky atd a dokonce i nekonusový. Proč, to bylo rozebráno v jiné zdejší debatě, zkus si to tam přečíst, odkaz nedám, nebo? hrabat se ve zdejší historii je hledání jehly v kupce hnoje.

              0 0
              • Volf  

                Kováři já si myslím, že je to tím, že stažení rychloupínáků stahuje vidlici nebo zadní stavbu proti sobě. U normálních matic tato síla působí pouze na každou patku zvlaš? a to je ten rozdíl, protože u motýlků tento problém nevznikal.

                0 0
            • jihra  

              To juli. Jestli RU zavíráš opravdu jen jedním prstem, tak se někdy můžeš dočkat toho, že ti kolo v terénu vypadne. Oficiální návod k RU (už tedy nevím k jakému typu RU to bylo) říká, že při uzavírání RU má páčka RU začít „zabírat“ v poslední třetině otočky – a to prstem většinou „neutáhneš“. Já osobně u kol, která jezdí v „tvrdším“ terénu, doporučuji, aby „záběr“ RU byl o malinko dříve (maximálně tak od poloviny otočky páčky RU).

              0 0
              • vlk  

                jo taky dotahuji na fest, co jsem namontoval kotoučovku, tak se to jednou povolilo, tak teď to raději deru na krev.Problém byl pak jen jednou v terénu, že to chvíli trvalo, než se mi to podařilo povolit.Byl to náboj na průmyslech.

                0 0
    • Meesha  

      nemas treba moc utahly brzdy? :-))

      0 0
    • vlk  

      no snad všechny náboje na konusy co jsem měl tak na ose byla vždy ještě pojistná matka tak ta se proti konusum musi utahnou na fest.Seřídíš vůlu chytneš konus klíčem a proti němu utahuješ matku.Je lepší když se ti neotáčí při tom ani osa.A pak by tom dělat nemělo.

      0 0
      • ota  

        není to tu poprvé,a zas oheň na střeše.zní to fakt absurdně,taky mi hlava nebere,proč to tak je ale JE to tak!taky jsem nechával mírnou vůli,a pojistnou matici předtím dorval.protože jsou ale 2 matuce dotaženy nafest proti sobě,nezdá se mi,že by se matky mohly na závitu pohnout,jedna ,to jo,to chápu.to je fakt,že motýlky to nedělaly…tak že by se ohla osa?asi ano,když seřizuji dětem konusy u kol s osou utahovanou obyč maticemi,taky to nedělá!(uhýbá stavba a vidlice)této teorii začínám věřit,viz výše Dafovy průmysla.kdo utahuje málo,tak to nepozoruje.já utáhnout málo,tak mi jde osa ve vidli za kotoučem.jak to máte u pevných os?(nerozumím jim)

        0 0
        • Pá-dlista1  

          Pevna osa se takhle nedotahuje skoro vubec. To je presny a jen se to lehce dotkne a pak ji upevnis v patkach. A u systemu kdyz to dotahujes osou v normalnich patkach, tak k tomu taky nemuze dojit (u prumyslu). A s normalnima maticema je to jako s motylkama. Nestahujes celou osu.

          0 0
          • ota  

            dík,myslel jsem si to, (pevnou osu jsem v ruce neměl),takže to teorii o ohýbání duté osy minimálně nevyvrací :-).ovšem u Dafových crossmaxů je podivné,že by to dělalo,ale to zas nevyvracím já :-)

            0 0
            • ota  

              s těma motýlkama mě právě napadla ta souvislost s "dětskými"koly,tak­že to asi máme..

              0 0
    • marapara  

      Nějak nemám moc v lásce shimaňácké kónusové náboje, a proto preferuji průmyslové ložiska. Mám kotouče vepředu i vzadu, vepředu nábu formula, vzadu DT Cerit. Už asi 3,5 roku nemám žádný problém s vůlemi, kónusy … Dřív jsem jich měl nepočítaně hlavně se zadní nábou. Přední byla LX a 4 roky v pohodě, ale se zadní jsem měl furt problém. Kolo nešlo rovně, pořád se vychylovala osa, měnily kónusy. Jednou jsem to chvíli nehlídal a jedna kulička se zku*vila a zničila mi náboj … nikdy více.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.