je mozne dat silnicni kazetu na MTB?

58 nepřečtených
  • pegal

    Pred par dny jsem si prohlizel kolo nejakyho borce(jel predemnou) a zdalo se mi, ze ma vzadu nejakou malou kazetu, vypadala jako silnicni. Tak se ptam jde to kombinovat nebo jsem blbe videl?

    0 0
    • Flais  

      Jde to bez problému.

      0 0
      • pegal  

        A ma to nejakou vyhodu? Predpokladam ze po silnici to jede asi rychleji, ale co v terenu?

        0 0
        • jecnak  

          Jasne pojede rychlejc, vevnitr je standardne moturek.

          0 0
          • enjoy  

            jestli nemyslel to,ze maji tezsi prevody:-).jsem to ale duvtipnej.

            0 0
            • jecnak  

              Nemaj.

              0 0
              • Jogador  

                Maj větší kola, protp působíš na větší páce, proto šlapeš jakoby větší sílou, al jeho přízpěvek jsem stejně nepochopil:)

                0 0
                • jecnak  

                  Zas maj nizsi plaste, kratsi kliky atd.

                  Ja jsem to pochopil – je to ulejvak a chce mi vyhodu nad ostatnima. :-)

                  0 0
                • homat  

                  nevím, nevím, není to náhodou obvodem kola, páka na větším kole se projeví tak maximálně při brždění. Jde o převodový poměr !!! Pokud je nejmenší pastorek stejný na MTB i silnici nic se nestane, pokud má silniční kazeta menší malý pastorek, otočí se na jedno otočení klik vícekrát, takže to pojede rychleji (tedy pokud to ušlápne).

                  0 0
                  • Lada1  

                    predstav si kolo o prumeru 10m, kdoby to taky asi uslapnul na klasickych prevodech ?

                    0 0
                    • homat  

                      netvrdím, že obvod kola nehraje roli, proto jsem napsal, že jde o převodový poměr. Ale motat do toho páku, to mi musí někdo vysvětlit.

                      0 0
                      • lubos  

                        Cim mensi pastorek a cim vetsi obvod kolesa tim vetsi silu musis vyvijet na retez aby vysledni sila byla stejna. Cili, na 28"/10zub musis na retez vyvinout podstatne vetsi silu abys akceleroval stejne jako kdyz mas 26"/34zub. Totez plati u auta, cim vetsi prumer kola a tezsi prevod tim hur to akceleruje. Dale plati, cim delsi klika a mensi pila vepredu, tim vetsi silu na retez vyvines pri stejne sile na pedal.

                        0 0
                        • homat  

                          proti tomu nic nemám, to je více méně správně až na tohle Dale plati, cim delsi klika a mensi pila vepredu, tim vetsi silu na retez vyvines pri stejne sile na pedal. Ale původní příspěvek Maj větší kola, protp působíš na větší páce nedává smysl. Větší kolo (průměr) má větší obvod, tzn. změna převodového poměru, páka tam žádná není. Páka je u klik, a ty s převodovým poměrem pohonné soustavy nijak nesouvisí, délka klik určuje vstupní velikost síly (momentu), kterou působíš na hnací soustavu. Pokud šlapeš rovnoměrně je vstupní síla stejná a? máš zařazený jakýkoliv převod. Řadí se proto, protože tvůj výkon je omezený (řádově 500 – 750 W) a změnou převodového poměru optimalizuješ jeho využití. Delší páky sice násobí sílu ale zvětšuje se obvod na kterém šlapeš, tkže zase nemůžeš dosahovat stejných otáček jako u kratší páky. Výkon je práce za čas, takže je otimálnější dosáhnout vyšších otáček, proto se nedělají půlmetrové páky :-)

                          0 0
                          • Daf  

                            Panove silnicni kolo ma obvod asi o 5cm vetsi mez bike zhruba s plastem 2.1" Takze mi tahle debata prijde docela zabavna :)

                            0 0
                            • homat  

                              to je teoretická rovina, která zohledňuje i ten dotaz na 10 metrový kolo. Původní reakce je na ten nesmysl s pákou na kole.

                              0 0
                              • Daf  

                                No ciste teoreticky si dokazu polomer toho kola predstavit i jako paku. Mam pocit ze oba mate pravdu je se na to kazdej divate trochu jinak.

                                0 0
                                • homat  

                                  tak to mi to s tou pákou musíte vysvětlit, protože já si to představit nedokážu :-)

                                  0 0
                                  • Koala  

                                    Jé, Homate, já jsem tu dneska koukám prošvihnul další fyzikální okénko na téma převody, výkon a přenos kroutícího momentu na biku. Posledně mě ta diskuze moc bavila, ale koukám, že dneska už je po všem. Tak snad zase někdy příště. :-)

                                    0 0
                                    • homat  

                                      Která debata byla tak zábavná? Co vozík, už jezdíte? My jsme ještě nevyrazili junior pořád sám nesedí.

                                      0 0
                                      • Jogador  

                                        Koukám, že můj přízpěvek tu byl slušně okomentován. Máš samozřejmě pravdu, ale já taky, působíš momentem na osu, s které se ten mometn přenáší na plášt a čim je vzdálenost osy od pláště větší, tím to jde hůř, tuto vzdálenost jsem nazval pákou, nebo taky ramenem, ale jde nám oboum o to samé:)

                                        0 0
                                      • Koala  

                                        Ale, před časem se tu probíralo, jaký kroutící moment vydrží řetěz a tak. :-) S vozíkem jezdíme pořád, i když ne tak často, jak bych si představoval a druhé sedadlo je zatím prázdné, protože na miminko ještě musíme pořídit tu ležací korbičku. Jinak ale myslím už brzo nebude nic bránit ve vyjížďkách po zpevněných cestách v plné sestavě. Pak ještě SPD pro manželku a je to.

                                        0 0
                          • lubos  

                            Ne vykon, kroutici moment je omezeny, plus krivka kroutak vs. vykon je taky ne rovna cara. Jako u auta. S tim „Maj větší kola, protp působíš na větší páce“, jednoduse, pakou pusobis tim, ze tahas retez na pastorku vuci ramenu , kterym je samotne koleso.

                            0 0
                            • homat  

                              1. výkon z pohledu výkonu člověka je omezený a odpovídá zruba hodnotě, kterou jsem uvedl. Výkon je práce za čas, to znamená, že vykonáváš určitou práci (třeba zvedání kilové činky) nepřetržitě = neunavíš se a nemusíš snižovat tempo. Točivý momet omezený není, pokud budeš chtít mužeš mít točivý moment třeba jako tahač návěsů cca 2.000 Nm, pokud použiješ dostatečně dlouhou tyč na kterou si stoupneš. Pochybuju ale, že to zvládneš 2.000 krát za minutu. to je důvod proč netaháš návěsy. :-) To co vidíš jako výstup z dynamometru je brzděný točivý moment motoru v určitých otáčkách, z kterého se vypočítá výkon (výkon se neměří, není základní veličina, nelze měřit). Výkon by mohla být rovná čára pouze pokud by točivý moment klesal úměrně otáčkám. 2. Bingo, pastorek, tam by se dalo mluvit o páce, ale u převodů jde o převodový poměr, furt mi chybí souvislost s hnaným kolem.

                              0 0
                              • lubos  
                                1. jasne, ale ja mel na mysli silu, kterou tlacis nohou na pedal. Ten je omezeny, stejne jako vykon. Samozrejme, ze prepakovanim kliky a prevodu se vysledny kroutak na koleso meni, ale ten puvodni – sila nohy na kliku ne. A to jsem mel na mysli
                                2. uz nevim jak jinak to vysvetlit :(
                                0 0
                  • Jogador  

                    Sice jsem to tady už vysvětloval, ale ted podrobně, převodový poměr, tim nazýváš obvod kola ku obvodu pastorku tedy 2pír1:2pír2 , když 2pí vykrátíš zbyde ti poměr mewzi dvěmi rameny, což je ta páka.

                    0 0
                    • homat  

                      jde o změnu obvodové síly:

                      P = Pv / (R*0,1n)

                      P – obvodová síla Pv – vstupní výkon R – poloměr kola n – otáčky

                      Výsledek v N

                      0 0
                      • Jogador  

                        Tušim, že tu každý mluví o něčem jiném:)

                        0 0
                        • homat  

                          taky to tak vidím, tak to shrnu:

                          1. noha / klika = vstupní síla
                          2. převodník / pastorek = převodový poměr = změna otáček
                          3. hnané kolo = hnací hřídel je pevně spojena jak s patorkem tak s nábojem, tedy nevzniká žádný poměr přímo na hnaném kole. Pouze se mění obvodová síla, viz vzorec.

                          obvodová síla musí překonat jízdní odpory kola.

                          0 0
              • enjoy  

                tak jinak:-).nemaj ty lehky:-)

                0 0
        • lubos  

          lehci kazeta ⇒ usetris par gramu.

          0 0
    • Radek Broz  

      Treba na 4X to nejaky zavodnici pouziva ji – je lehci, lepe odstupnovana a nejsou tam zbytecne velka kolecka

      0 0
      • zwwak  

        Asi tak bych to viděl.

        0 0
      • enjoy  

        lepe odstupnovana.ale pro koho:-),pro silnicare:-))

        0 0
        • Vrci  

          Pro každýho s citem v nohách. Já jeden zoubek poznám.

          0 0
          • enjoy  

            jeste abys nepoznal:-),to snad pozna kazdy ne?

            0 0
            • Vrci  

              Jo pozná a proto by mi vadily dvou nebo tří zubový skoky.

              PS k čemu je převod 26/28, 26/32 nebo dokonce 26/34 to už musí bejt rychlejší to kolo vodit.

              0 0
              • enjoy  

                no tak proto casto prerazuju i vepredu,abych docilil co nejjemnejsiho odstupnovani podle potreby.nijak me to neomezuje,naopak me to bavi:-).ale ne ze bych tam rval velkou placku a 32 pastorek.

                0 0
              • McBlacky  

                no dobrej je třeba k tomu, že máš před sebou malý kopeček a nechce se ti slejzat, to při závodním použití, na švihu si zase můžeš zkoušet co všechno vyjedeš.a malá pila je běžně 22, takže i převody 22/32 se jezdí.

                0 0
              • kolouš  

                ty jsi asi jeste nejezdil bikove akce v alpach, co ? jinak by ses prece tk blbe naptal ????

                0 0
              • MARIN  

                v technickych rozbitych(kame­nitych) usecich je treba prevod 24/34 hodne vhod. Zrovna nedavno jsem s tim zdolal Milesovku a pesakum a tlacicum jsem ujizdel :)

                0 0
        • micro  

          pro ty, co nejezděj do kopce..

          0 0
        • Radek Broz  

          a forkrosare. Kdybys cetl poradne, tak se blbe neptas;-)

          0 0
    • wraftler  

      naco je to dobre? na to ze cestne kazety su lahke ale hovno vydrzia takze ked sa do toho opres v nakom vyslape tak mas pokazete…

      0 0
      • martt  

        vtakovina – cestne kazety vydrzia uplne to iste ako horske kazety

        0 0
        • wraftler  

          zaujimave a cim to je ze som sram 9.X cestnu ohol ked som s nou isiel do terenu a horsku neohnem? ide o to ze horske su robene na vahu… a potom su tie kolieska take labilne ze ich dokazes prstami stlacit k sebe…(dve susedne na kazete)

          0 0
          • Siddha  

            smula, tim to je, silnicni je ale opravdu mozna trosku tuzsi takze teoreticky krehci, ale nerekl bych. labilita bikovych kazet, bych rekl, bude spis zpusobena tou velikosti 32, 34 zubovyho pastorku…

            0 0
    • hydrant  

      klidně si to tam dej, když ti to nezláme nohy :o)

      0 0
    • martt  

      by som pridal moj nazor. Na XC zavody je vhodna skor cestna kazeta, na maratony asi tiez. Jednoducho ak ma jazdec dost pary, tak je lepsie mensie odstupnovanie prevodov ako velky rozsah prevodov. Prakticky som si vsimol, ze lahsie prevody ako 24 na 28, pripadne 32 na 32 sa viac menej nepouzivaju. Rychlejsie je kopec vybehnut. Aspon teda v skupine jazdcov, ktora je kde tu aj na bedni.

      Pre pohodlnych turistov, ktori nemaju kondicku, ako som napr. ja, su tie lahke prevody ale velmi vhodne, nemam problem sa vliect na kopec na prevode 22 na 32, kde moj syn vyleti ako raketa na prevode dvakrat tazsom.

      0 0
      • Daf  

        Ja bych si teda dovolil nesouhlasit. NA 32z pastorek se da radit i z 32z a 44z pily. Tyhle prevody se na zavodech normalne jezdi. Je fakt ze na XCcku se kopce na prevod 22/32 spis behaj hlavne protoze byvaji kratke. Na maratonu je skoro vzdycky rychlejsi jet kdyz to jde. Hlavne taky protoze treba 400m kopce se tezko beha a vlastne kolo jen tlacis. A to vubec nemluvim o riziku kreci. Prinos silnicky kazety bych dokazal ocenit opravdu asi jen na sinici, kde rozpeti rychlosti pri kterych se pohybujes je mnohem mensi nez v terenu, takze diky jemnemu odstupnovani porad drzis optimalni kadenci. S bikovou kazetou je to na silnici problem prave kdyz potrebujes prevod kterej nemas. Proste vysokou kadenci neutocis a tezkej prevod neutahnes vysledek je zpomaleni.

        0 0
        • martt  

          v podstate hovorime to iste. Na XC sa jazdi bezne 32 na 32 a lahsie prevody sa pouzivaju malokedy, jednoducho sa to beha. Novy bike mojej zeny vobec neradil na malu placku a ked som to zistil, jej odpoved bola: „ved tu vobec nepotrebujem“. Bolo to na konci sezony po absolvovani aspon dvadsiatich pretekov.

          0 0
          • ddd - andy  

            No je dost trati na XC, kde se za celej zavod neradi ani na prostredni placku, natoz nejmensi.. Takze na XC biky rozhodne vozim 44pilu + kazetu 11–32, protoze tech 44×32 tam mam pak dost casto..

            0 0
            • wbiker  

              To nechápu, proč tak nesmyslnej (alespoň pro mě) převod? Vždy? když tam dáš prostřední placku, tak ten přeod bude úplnš stejnej a netrápíš tak moc řetěz. To vezme tolik času přehazování na přesmykači?:-)

              0 0
              • Siddha  

                kdyz radis na prevodnicich:

                1. muze spadnout retez ne jednu, nebo druho stranu (tedy v extremnim pripade muzes hodit drzku)
                2. musis povolit v zaberu
                3. muzes neco ******
                4. vezme to cas, radis dolu, za horizovtem treba zase nahoru…

                5.napnutej retez neskace …

                0 0
              • enjoy  

                kdejakymu turistovi bych rekl ze je trouba:-),ale ddd k tomu ma urcite dobry duvody.

                0 0
              • lubos  

                XC zavod je drsnej, spatne prerazeni te muze stat klidne bednu.

                0 0
                • wbiker  

                  No mě se teda nikdy nestalo nic při přehození z největšího talíře na prostřední. Ale já nejezdím závody, takže asi řadím víc v klidu. Teda chudák řetěz, takhle do kříže, už chápu, proč se říká, že na XC odchází komponenty nejdřív.:-)

                  0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.