• black.horse

    Ahoj všem, inspirován tématy na výběr těla, napadlo mě, udělat téma na výběr objektivu, protože i tady hodně cyklistů zároveň rádo fotí. Sice tělo je základní součástka, ale ve výsledku objektiv má možná nějvětší díl na kvalitě fotky…

    Začnu asi s prvním dotazem, začíná mi být jasné, že seťák je základ a určitě přibudou další skla… Ale jako začínající laik, zajímal by mě praktický rozdíl u Cannonu při výběru objektivu mezi Lkovou řadou a střední třídou IS+USM. Konkrétně zaklaďáky a menší tele se zoomem. Vyplatí se do L investovat skoro dvojnásobek? Teorie z obrazcových testů je mi jasná, Lka mají větší ostrost a kontrast a menší zhoršení na okrajových hodnotách (ohnisko i clona), prostě stabilnější a vyšší výkon. Ale jak moc je to poznatelné v praxi u hobby fotícího uživatele? (přijde mi, že na reálné fotografii není ten rozdíl vždy moc patrný) Materiálové zpracování je jasný ve prospěch Lka. Dík za poučení.

    Anketa: Oblíbený žánr:

    2x
    5%
    12x
    32%
    0x
    0%
    0x
    0%
    4x
    11%
    0 0
    • Daf  

      Především světelnost a rychlost ostření je to nejdůležitější co odlišuje seťák od dražšího objektivu. Tyto vlastnosti se ničím nahradit nedají. Pokud je nepotřebuješ, tak pravděpodobně vystačíš se seťákem velmi dlouho. Seťáky nejsou po stránce ostrosti vůbec špatné. Zpravidla nekreslí dokonale do rohů, ale to snad kromě krajiny a achitektury jinak nevadí. A tohle se stejně fotí s přicloněným objektivem, takže ta neostrost se nakonec v podstatě neobjeví. Vyšší zkreslení (soudkovitost) a aberaci úspěšně dokáže odstranit softwae pro zpracování fotek a často toto umí rovnou foták při převodu do JPEG. Pokud nejsi profík a necvakáš tisíce fotek týdně, tak tě ani laciná konstrukce nebude příliš omezovat. Jestli fotíš krajinu a stačí ti rozsah seťáku, netřeba ihned kupovat drahý zoom se světelností f/2.8. Na druhou stranu pokud se specializuješ na sport, tak brzo zjistíš, že to dlouho bez pořádnýho skla nepůjde. Další co se seťákem dost dobře nejde je portrét. Prostě se světelností 5.6 na 55mm ho vyfotíš leda v ateliéru před pozadím. V praxi to chce objektiv se světelností lepší než 2.8 a ideálně clonu s 8 a více lamelami kvůli lepšímu bokehu.

      0 0
      • martin_bakov  

        tak co je Bokeh to sem nevedel : http://cs.wikipedia.org/wiki/Bokeh

        0 0
        • Martin  

          bokeh, jo? :-) (cíl vede na dost velkou, 4 MB, fotku. tak bacha :-)

          0 0
          • Smazaný účet  

            To skoro vypada na nejaky zrcadlovy objektiv, ne?

            0 0
            • Marskatin  

              určitě to není zrcadlo. To jsem měl a vypadá to jinak. Navíc zrcadla díky tomu, že v nich nedochází k mnohonásobnému lomu světla tak prakticky nemají barevnou vadu.

              0 0
            • Martin  

              ano, je to reflektor – levná hračka. přemýšlím o něm na focení měsíce nebo jiných slabých objektů v noci. ale zatím jenom přemýšlím

              0 0
              • Smazaný účet  

                Ja bych se na to vykvajznul, vyhozene prachy. Radeji nejake bezne tele 70–200, k tomu TC(2× + 1.6×) a vzit to v ruzumnem meritku.

                0 0
              • Marskatin  

                tak jsem se netrefil.

                Mám zkušenosti s Rubinarem 500/8. Myslím, že všechny objektivy teto konstrukce Maksutov-Cassegrain dávají podobné výsledky. Jediné, na co se dají asi pouřít je astrofoto. Ale to je složitější, pro dlouhí časy už to chce nějakou montáž. Pro zajímavost, nekonečno je na Rubinaru až někde za měsícem. Rozlišení je slabé, řekl bych, že maximálně tak využije čip 4–5Mpix. Více to prostě nedá. Bokeh je dost příšerný. Další poznatek je ,že i když měl objektiv deklarovanou clonu 8, při pohledu do hledáčku byla větší tma než u klasického objektivu zacloněného na tuto clonu. Takže pokud nepralo slunko, jak sedlák cepem, zaostřování problém. Suma sumárum, šel z domu. Díky mizernému komforu a rychlosti práce, nepřesnosti zaostřování jsem nedosáhl lepších výsledků než výřezem z fotky z nějakého běžného 100–300/4,5–5,6 vytaženého na 300mm zacloněného na 8–11. U některých aparátu nastává také problém s montážá, protože nemají mezi bajonetem a vestavěným bleskem dost místa.

                Za mě nebrat. Také jsem se nemohl zbavit dojmu, že jinak pracuje v teple a jinam v zimě:( Přirovnál bych to k tomu, jako že objektiv šuměl už sám o sobě.

                0 0
                • pepino  

                  Se s ním dá ostřit na 30, 50, 300.000km?

                  0 0
                  • Marskatin  

                    ano při ostření na měsíc nebyl ostřící prstenec na dorazu.

                    0 0
                    • pepino  

                      Aha, zrcadlák jsem nikdy nezkoušel.

                      0 0
                      • Marskatin  

                        Ono po pravdě řečeno myslím, že ani na normálních objektivech není nekonečno nekonečno, ale blíže. Silné teleobjektivy jsou primárně šlechtěny na maximální výkon na plnou díru a střední vzdálenost 10–15m (např. na focení ptactva a drobné havěti)Fotky na velkou vzdálenost v našich podmínkách stejně silně znehodnotí znečištění ovzduší, opar atd. Málokdy je tak čisto, že by šla udělat fotka na velkou vzdálenost, která nebude mdlá…

                        0 0
                    • JP3112  

                      síla :-O

                      0 0
          • JP3112  

            Imho brak ta fotka. Kvalitativně nanic, umělecky jsem to asi nepochopil. Co už, nemáme každej nadání vidět umění v kdejakým paskvilu.

            0 0
            • JP3112  

              kua spatne zarazeno. melo to byt k te „ukazce bokehu“. sorac.

              0 0
      • jecnak  

        A taky v hlucnosti ostreni.

        0 0
    • michals1  

      Ne všechny eL objektivy vynikají po stránce ostrosti. Dost záleží, na jakém se použijí těle. FF objektivy nemusí být na APS-C těle příliš opticky dobré. Některá non-L stavěná přímo na APS-C formát je třeba předčí.

      Můj starý EF 20–35/2.8L, se kterým jsem byl na kinofilmu spokojen, mě na aps-c DSLR připadal jen průměrný. Stejně tak jsem dával pryč opticky slabší 17–40L.

      0 0
      • marapara  

        To ale srovnáváš nesrovnatelné – kinofilmovou a digitální zrcadlovku. Ten objektiv je prostě jiný a není ideální na digitál, i když na něm funguje. I když je to Lkový objektiv na kinofilm, tak to neznamená, že bude dosahovat kvalit Lkového ekvivalentu na digi.

        0 0
    • RUSH  

      Canona mám (40D) a u záklaďáku mám osobně stále problém s výběrem objektivu. Zatím mám starou Sigmu 17–70 a stále se neumím rozhodnout, který nový lepší objektiv zvolit. Opticky ten rozdíl totiž není příliš velký a do APS-C objektivu nechci investovat příliš mnoho peněz.

      Ale zpět k tématu – u teleobjektivů je totiž situace jiná! Mám 70–200/4L a ten mohu doporučit. Cenově je to asi nejlevnější eLko (na paladixu se starší kus dá sehnat lehce nad 10–11 tis.). Je to výborný objektiv na sport, opticky je skvělý, rychlý, skladný a na monitoru rozdíl od ne L určitě poznáš. Skoro bych řekl, že poznáš na první pohled. Jediné co mu chybí je clona 2,8, ale dá se s tím žít. Cena 70–200/2,8 je totiž zhruba dvojnásobná (a váha na tom bude podobně).

      Obecně se říká, že ten kdo fotí např. sport využije lépe APS-C a teleobjektiv, protože si delší ohnisko prodlouží 1,6×. Pro krajináře je zase lepší plný formát a pevná ohniska nebo klasické záklaďáky. Možná proto těch kvalitních záklaďáků na APS-C zas tolik není, a když tak jsou dost drahé.

      Moje poslední úvaha byla Canon EF 17–40, ale ten je limitován malým rozsahem. Jinak je ale velmi dobrý, a dá se v budoucnu použít na plný formát.

      0 0
      • Marskatin  

        zlé jazyky tvrdí, že na Canon neexistuje kvalitní seťák v rozumné cenové kategorii. Tím základní myslím 16(18)-50(55).

        Naopak objetiv 70–200 je mi velice sympatický, existují minimálně 4 kombinace. Se světelnosti 2,8 a 4 a každá ještě s bez stabilizace. Klidně bych šel do té se světelností 4. Opticky je na plnou díru (4) lepší dle některých testů než 2,8 verze a to jak 2,8 na plnou díru tak 2,8 zacloněná na 4. Vyšší citlivosti jsou při správné expozici dobře použitelné, a do clony 4 se snadněji schovají drobné chyby AF. Navíc příjemná váha. Jediné mínus není to težká velká svině a tudíž vypadá málo profi.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Tamron SP 90mm

      jsem zvedav co s tim udela BF komprese:)

      0 0
      • martin_bakov  

        a jakyho Cannona mas ?

        0 0
        • pepino  

          A co to má společnýho s vláknem.

          0 0
          • pepino  

            Aha, tak otočenej Helios na Canonu:)

            0 0
            • pepino  

              Teda Canonu G5.

              0 0
              • Smazaný účet  

                S otocenym objektivem se nechaj delat hezke veci. Jenom je trochu smula ta „ostrici“ zvdalenost a mam trochu strach o cocku:)

                0 0
                • pepino  

                  No to jo, tohle je nouzovka braná z ruky, kdy jsem ji pichal čočkou do oka a asi 10.pokus, páč furt běhala po stole:) Čekam na makrosáňky a lepší počasí, teď je to teda hnus:( S tou sestavou za pár kaček dělá jeden němec tohle

                  http://www.mzephotos.com/

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    makrosanky se hodi no:) Ja mam toho tamrona, kery umi 1:1 a k tomu kenko mezikrouzky. S tim uz jde solidni zvetseni na 30 cm od snimace:)

                    0 0
                    • siafu  

                      Tak ten Tamron SP 90/2,8 Di Macro Nikon zatím vidím asi jako druhý v pořadí, jako základ k Nikon D90 mám Nikon 16–85 mm, což je velmi všestranný objektiv, ale na makro prostě není :)

                      0 0
        • Ruprt2  

          D90 :-D

          0 0
        • Smazaný účet  

          Toz kua zaskrtnu cose-up/macro foto, tak sem i neco posledniho nahodim, ne:)

          Tamron se dela i na Canon…

          0 0
      • Marskatin  

        Mám, mohu klidně každému doporučit.

        0 0
      • JP3112  

        Jestli je to ta 90ka monofokál tak tím fotím taky, dělá nádherný fotky, řekl bych že srovnatelný s 3× dražším Carlzeissem.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Jj, je to pevny objektiv. Z bazaru za 6kkc, no nekup to:) Co mne trochu prekvpilo, ze svetelnost 2.8 nema v celem rozsahu, ale az od tri metru. Je to imho dane konstrukci predevsim na makro.

          0 0
          • JP3112  

            Z bazaru bych objektiv asi nebral, ikdyž jsou kvalitní nový nekřesťansky drahý. Bál bych se že to bude mít pošahanou optiku. Ten co s ním fotím se tuším přímo jmenuje Tamron 90mm SP II DiMacro nebo tak nějak.

            0 0
          • Marskatin  

            Na makro, tj, tuším 28cm má snad jen 5,6. Ale i tak je super a limiter se taky hodí.

            0 0
            • Smazaný účet  

              jo…5,6, zadna hitparada, ale na marko se stejen jeste cloni pro nejakou hloubku ostrosti(vetsi nez desetiny mm)

              0 0
    • black.horse  

      S tím 70–200 F4 L USM je to oříšek, cena je lákavá, co jsem koukal na testy tak taky super, ale mám strach z absence IS? Je mi jasný, že jsou časy co se daj fotit z ruky a co se musí už z opory (stativ nebo zídka), ale furt naivně doufám, že IS lehce pomůže a navíc u tele je rozklepání obrazu mnohem snažší… jinak tělo mám APS-C konkrétně 550D a myšlenka byla, že radši koupím lepší objektivy a tělo na FF dokoupím třeba za pár let až jak a jestli se naučím fotit, pak bych nemusel znovu kupovat objektivy.

      0 0
      • Ruprt2  

        nováčci co jdou prvně do zrcadla často IS přeceňují.

        Nebudu psát, že je zbytečné a kdesi cosi. To určitě ne.

        Ale je mnohem méně důležité než u kompaktu nebo kamery.

        0 0
        • Smazaný účet  

          jak je svetlo, tak IS netreba. Navic na foceni neceho pohybujiciho se je IS k nicemu…vyjma paningu…

          0 0
          • Ruprt2  

            amen

            0 0
          • Ruprt2  

            ještě dodám, že IS je příjemný bonus.

            Ale jeho cena je mnohonásobně vyšší než přínos, který ti přinese.

            0 0
          • Marskatin  

            velice správná připomínka, limitním bývá mnohem častěji čas, který ne nutno dodržet kvůli rychlosti objektu. Stojí ji objekt, pak velmi dobrý a relativně levný stabilizátor s použitím na více objektivů je stativ.

            0 0
          • zuzi01  

            s tim bych nesouhlasil, mam ho a is se hodi. Zalezi na co to chces, pokud na sport tak je k nicemu, pokud na krajinu, treba na hory kam nemuzes vzit stativ tak je k nezaplaceni. Ale jak rikam zalezi na pouziti. Taky mimochodem ty verze s IS kresli lip nez bez nej, nevim proc ale je to tak…

            0 0
            • marapara  

              Tohle platí u Canona 70–200 4L IS. Údajně je to nejostřejší objektiv od Canonu. Jak je to u ostatních, to nevím. Jinak mám verzi bez IS a nestažuju si, i když nejčasteji ho používám na focení krajiny.

              0 0
              • zuzi01  

                jo, beru ze jsme se bavili o nem…

                ja mam s IS, a kdyz pouzivam malo, obcas se hodi

                0 0
            • Marskatin  

              jěště se dá použít monopod, ten je váhově i rozměrově přijatelnější a udělá službu jako stabilizátor. Viděl jsem i trekové hůlky se šroubem na foťák, ale nezkoušel jsem.

              0 0
              • zuzi01  

                monopod se pouzit neda, kdyz minimalizujes vahu a koupis stativ napr gitzo z karbonu(zas ten karbon :-)) tak rozdil vahy mezi monopodem a stativem nejaky je ale rozhodne ne takovy aby se vyplatilo nemit static a mit monopotd. Co ale potrebujes stejne je hlava. A pokud fotis na 200mm tak to musi byt pomerne rozbustni = tezka hlava a to s monopodem nevyresis. Z hulek sem videl taky ale to nebude moc dore fungovat a problem s hlavou stale…

                0 0
                • Marskatin  

                  S tím se dá souhlasit. Stativ je stativ. Bavili jsme se o monopodu, jako náhradě stabilizátoru ne stativu. Tam to, že hlava není super pevná tak nevadí, stejně bývá lehce povolená, aby s ní šlo hýbat a foťák u toho vždy držím rukama, takže naní nemám takové požadavky jako na hlavu u stativu. Jakákoliv opora je lepší než nic a s dlouhými časy se nepočítá. Pokud má navíc objektiv stativovou objímku je to celkem v pohodě. Horší je to s objektivy, co ji nemají a už jsou dost těžké. Taky je dobré porovnát cenu karbonového stativu a hliníkového hliníkového monopodu.

                  A k tomu nošení, to je různé. Neví, co máš momentálně a mysli. Jestli ti více vadí rozměr nebo váha.

                  Buď chci jít nalehko, ak už je i DSLR se dvěma objektivy velká. Pokud jdu fotit, tak jdu fotit a váhu nepočítám. Pokud jde člověk něco většího, vícedenního tak stativ tvoří oproti váze DSLR + 2–3 objektivy, batohu, spacáku, stanu, pití zlomek váhy. Ale každý to má jinak, nebo ho limitují váhy zavazadel do letadla, neb s tím leze po skalách a tam si stativ nevytáhne.

                  0 0
                  • zuzi01  

                    monopod, stabilizator, me je to fuk, resim jak udelat fotky v dobrym svetle(vecer, rano) → min svetla…

                    ja fotim hlavne na horach takze jde o vahu i o velikost.

                    Spime na chatach takze spacak stan a podobny kravoviny netaham, ono treba prechod wallisu nebo podobny veci, feraty atd se moc s velkym batohem nedaj, proste se treba nevejdes mezi sutry. Vetsinou se kousnu a stativ mam (ten karbonac) ale treba do wallisu uz jsem ho nakonec nevzal, tam uz to proste neslo, ale pak je to cloveku lito, a prave tam ten stabilizator byl fakt super…

                    uz jsem to psal nahore zalezi na co to clovek chce, super tele ktery kresly jak vino ale vazi 2kg je porad ve skrini…

                    0 0
        • black.horse  

          To je dost dobře možné, proto se raději ptám… Kde je dost světla je mi jasý, že IS netřeba, ale přeci jen vždycky není slunečný jasný den a nefotí se jen venku. např. před pár dny jsem byl na výstavě motýlů ve skleníku FataMorgana a tam bylo na focení dle mě celkem divné světlo stejně tak zatažené dny pod mrakem apod.

          0 0
          • RUSH  

            Objektivy stojí dost peněz, proto je třeba před koupí hodně přemýšlet a stejně se pak prodává a kupuje jiný :-))

            Každá fotografická disciplína má svoje speciality a každý fotograf by si nakonec měl najít svoji parketu. Ta cesta však bývá dlouhá a drahá. A – univerzální objektiv nebývá vždy ten nejlepší.

            Zajímavý je také pohled na čas, který chce/může člověk strávit focením. Třeba na krajinu je třeba hodně času (i dny), kdežto na sport stačí 1–2 hodiny. Vždycky je ale třeba vysthnout ten správný moment.

            0 0
            • black.horse  

              Právě, začínám, původně šlo jen o koupi foťáku = udělat si radost a mít hezčí fotky jako vzpomínku z dovolené a akcí, ale postupně mě to za těch pár měsíců začíá bavit a začínám do toho zabředávat a baví mě to:-) ideálně bych se rád vybavil 2× dobrým zoomem s univerzálním použitím, tj. zaklaďák + menší tele. a časem rozšířil o makro objektiv, protože makro mě láká čím dál více:-) a možná portrétní 50tku. Čas… čas je *******, čím jsem starší tím mám času míň, ale proto se mi líbí focení, abych měl vzpomínku na těch pár chvil co člověk prožije v klidu a bez práce. Obávám se, budou převažovat statické fotografie, proto váhám nad IS, ale zase do vyloženě hnusnýho počasí s foťákem nepolezu a když půjdu účelně fotit, tak si vezmu stativ, takže mi z toho vyšlo jako vítěz kombo: 70–200 L USM + 17–40 L USM a případnou díru v ohnisku dohnat jedním mezikroužkem. Sice bez IS, ale jeví se mi to jako hodně muziky za snesitelnou cenu a pak už jen učit a hrát si s tím.

              0 0
              • Smazaný účet  

                diru v ohnisku bych vubec neresil. Imho je to takovy nesvar mit pokryte vsechny ohniska od rybiho oka az po supertele:)

                0 0
                • t29  

                  Souhlas. Mezera mezi 17–40 a 70–200 ještě není tak velká, aby ji bylo potřeba řešit třetím objektivem podobné cenové skupiny.

                  0 0
              • t29  

                Postupuju z opačného konce, k seťáku jsem pořídil pevnou 50ku, pak Sigmu 105 macro, 17–40/4L a teď krmím prasátko na 70–200/4L, ovšem chci IS. Nejhorší bylo rozhodování, jestli mi bude světelnost 4 stačit – není to jenom o dostatku světla, ale taky o hloubce ostrosti. Na druhou stranu, ušetřené peníze a kila jsou pádný důvod.

                Stabilizátor mám na UZ kompaktu a je to návyková věc, prostě neřešíš expoziční časy a fotíš. Samozřejmě jsou situace, kdy bys potřeboval stabilizovat spíš focený objekt :)

                0 0
                • Smazaný účet  

                  povesim to pod tebe, stabilizace ani co ne, digineff

                  0 0
                  • t29  

                    Místo uváděných 450 mm je přepočet ohniskové vzdálenosti 480 mm, když už se chce chlubit počítáním. Ale to je jedno.

                    Hodně by mě zajímala neostrost fotek z ruky. Troufám si tvrdit, že zatímco rozdíl mezi vypnutou a zapnutou stabilizací bude na fotce poznat už při normální pozorovací vzdálenosti (oči cca ve vzdálenosti delší úhlopříčky fotky), tak na hledání rozdílů mezi stabilizátorem a stativem bude potřeba zoomovat do 1:1 nebo papírovou fotku luštit hodně zblízka.

                    (Marapara sice fotí bez stativu i stabilizace, ale má fulla, tak při fotozastávkách nemá vyklepané ruce jako já na HT :)

                    0 0
                • Ruprt2  

                  za prachy co dáš za ten IS jsi schopen povýšit tělo a fotit třeba i s vyšším ISO.

                  Velkou výhodu 70–200F4 IS bych viděl v tom, že je odolný.

                  Ovšem ne každý to ocení.

                  0 0
                  • marapara  

                    Odolný je Lkový 70–200 bez IS. Spíš kdyby došlo k nejhoršímu a objektiv spadl, tak počítám, že bez IS by z toho vyvázl líp. Přece jen stabilizace je další věc, co se může poškodit navíc.

                    0 0
                    • Ruprt2  

                      70–200 F4 bez IS nemá utěsnění proti prachu a vlhku. Pro někoho zbytná frajeřina, pro jiného absolutní podmínka.

                      Proti flákání o zem není odolný žádný objektiv :-)

                      0 0
                      • marapara  

                        a tak

                        0 0
                      • t29  

                        Tohle je novinka i pro mě, měl jsem za to, že všechny eLka jsou utěsněné. Odkud máš tu informaci?

                        0 0
                        • hmm  

                          to je všeobecně známo navíc je to vidět hned jak vezmeš objektiv do ruky.

                          0 0
                        • Ruprt2  

                          je to tak :-)

                          podívej se kam chceš, navíc ho mám doma.

                          0 0
                        • marapara  

                          Také jsem si to myslel.

                          0 0
                        • t29  

                          Tak jsem prohledal nějaké stránky a fóra a musím vám dát za pravdu. Nakonec na stránkách Canonu je vidět černý gumový kroužek kolem bajonetu u 70–200/4IS zatímco 70–200/4 má bajonet holý, bez těsnění.

                          Další důvod proč jít do IS verze, pak už zbývá jenom prodat všechny kola a koupit 5D MarkII :)

                          0 0
                          • Marskatin  

                            nebo si udělat těsnění samodomo:)

                            0 0
                          • Ruprt2  

                            Kdyby byl utěsněný, tak by stál víc a já ho možná ani neměl. Takže jsem rád :-)

                            a utěsněné tělo má 7D a APSC už nikdo ne? (u canonu)

                            0 0
                          • Ruprt2  

                            navíc za ty prachy už rovnou F2,8 ne? :-)

                            0 0
                            • t29  

                              Píšu výš, že jsem o F2,8 uvažoval, ale váha a cena mě odradily ;)

                              0 0
                            • heerer  

                              taky bych sel za ty prachy do 2,8 i pres tu vahu…

                              0 0
                          • Ruprt2  

                            až prodáš všechny kola tak pak budeš muset prodat komplet fotovýbavu, aby sis koupil kolo :-)

                            Navíc 5D MarkaII si může koupit jenom looser, když celý internet hučí, že je na spadnutí MarkIII :-)

                            0 0
                          • chodec  

                            to těsnění u bajonetu – tzv. sukýnka se dává snad už na všechny verze L-kových objektivů od určité doby – vnitřní těsnění proti prachu a vlhkosti mají (v různé míře účinné) všechny L-ka – tohle je jen další evoluční vylepšení, které na stejných objektivech před určitým datem nebylo a pak je tam začali dávat. Má navíc jen omezený význam. Já mám třeba tyhle sukýnky na všech 3 L-kách, co mám. Kolega, který kupoval tytéž typově shodné objektivy rok přede mnou má sukýnku jen na jednom a i ten se původně vyráběl bez té sukýnky. Ale důvodm pro IS verzi u 70–200/4 je spíše jeho kvalita – proti ne IS verzi – dokonce ta IS verze je i na stejných clonách o něco ostřejší, než dosavadní 70–200/2,8L.

                            0 0
      • RUSH  

        Zjednodušeně řečeno – pokud ho chceš na sport/pohyb (jak ho používám já) IS není třeba a dokonce IS nijak nepomůže! Pokud uvažuješ o řekněme „krajiném detailu“ / statické obrazy (a fotky krajiny pomocí teleobjektivu bývají hodně působivé), tam IS pomůže.

        Pro mne bylo dilema, zda 70–200/4 nebo 70–200/2,8. Zatím mi ta 4 stačila i na halové sporty. Ale je to na max ISO. Fotky jsou ale stále dobré.

        0 0
      • marapara  

        Pokud budeš fotit venku, tak se bez IS klidně mineš. Já ho mám a vesmeš s ním fotím venku bez stativu v ranním nebo podvečerním světle. Stativ musím použít, až se časy blíží k 1/125, 1/160, do nich je to v pohodě udržitelné i z ruky, pokud s tebou teda nemlátí moc silný vítr.

        Vesměs ty krajiny co mám v galerce teláčem jsou focené z ruky, ze stativu jen pár.

        0 0
      • chodec  

        zopakuji se a pozor na to – 70–200/4 a 70–200/4 IS jsou oticky i výkonově jiné objektivy – není tam rozdíl jen v chybějícím IS, ale IS verze je poměrně výrazně lepší i opticky.

        0 0
        • marapara  

          To máš pravdu, 70–200 s IS je údajně nejostřejší objektiv od Canonu. Nicméně ten rozdíl už není tak velký mezi 70–200 s IS a bez IS. Pro někoho není tak velký, aby ho přeplácel o 10000. Ale opticky i konstrukčně jsou to rozdílné objektivy.

          0 0
    • Krys  

      Do tejto oblasti som sa ponoril pomerne nedávno, tak ani nemám v úmysle rozdávať nejaké „absolútne pravdy“. Len by som chcel sprostredkovať čo mi poradili moji dvaja fotiaci známi, ktorí ale fotia trochu inak ako bežný bajker. Vnímajú fotografiu skôr ako umelecký žáner, k čomu by som sa chcel aj ja dopracovať.

      Nasledujúce názory mi predostreli nezávisle od seba:

      • určite nie seťák, pretože seťák je šit
      • určite nie zoom, pretože so zoomom sa nenaučím poriadne fotiť a budemstále len zoomovať
      • prvý objektív určite nejaký pevný s prirodzený zorným uhlom, tedapre moju veľkosť čipu niečo okolo 30. Mám nakoniec 28mm, čo dá s cropfaktorom 1.6 po prepočte na kinofilm necelých 45mm. Ten objektív, keďže jepevný nie je úplne univerzálny, ale na väčšinu bežných situácii jeideálny. Krajinky, kvety, stromy, mesto, ľudia zakomponovaní do prostrediaatď, ani portréty z toho nelezú špatné a dá sa s ním fotiť ajz blízka (25cm), aj keď to nie je makro objektív.

      Ďalej už mám ísť sám, ale že hlavne pevné sklo. Najbežnejší postup je niečo okolo 100. Mám vyhliadnutý Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

      Sľubujem si od toho kopec zábavy :)

      Je mi jasné, že objektív s premenlivým ohniskom je silne univerzálny a pre bežného užívateľa postačujúci. A pre niekoho, kto fotí „za jazdy“ je v podstate nevyhnutný. Nemám v úmysle nikoho odhovárať od zoomu, len som chcel ukázať aj iný pohľad na vec.

      0 0
      • RUSH  

        U kratších ohnisek s pevnými skly lze i souhlasit, jen je třeba přijmout to zoomování nohama :-) U delších ohnisek to už tak jednoznačné zdaleka není.

        0 0
        • Marskatin  

          zoomování nohama je nesmysl. V omezené míře lze u středních ohnisek. U dlouhých jak jsi naznačil bys musel chodit mnoho metrů, které nemusíš mít k dispozici. U širokáčů je to průserTam každý krok výrazně změní perspektivu a zdůrazní objekty v popředí. Základní často omílaný omyl je že objektiv mění perspektivu, to není pravda. Ta je dána stanovištěm. Jediné co se změní je úhel záběru. pokud vyfotíš ze stejného místa stejnou scénu teletem a širokáčem a následně uděláš ze širokáčem pořízeného snímku výřez odpovídající teleti, budou ty záběry stejné, žádná změna perspektivy se konat nebude. Jakmile se ale pohneš, změniš ji. U některých snímku to vadit nebude u některých bude.

          0 0
          • RUSH  

            Netřeba brát tak vážně – byl ta smajlík.

            0 0
            • Marskatin  

              v pořádku, nebyl jsem si jistý, jak je to myšleno, jestli ti jen nepřišlo vtipné spojení zoomování nohama

              setkávám se s tím často, tak jsem k tomu podal vysvětlení.

              0 0
      • JP3112  

        Fotografie je umění :) Souhlas. Monofokál je pro kvalitní obraz nutnost. Souhlas. Ale i se seťákem se hlavně při tom hraničním dlouhým ohnisku dají dělat slušné fotky :) Pokud to není nějaký opravdu ubershit. Zase na druhou stranu je ovšem pravda že ten široký úhel nemá vůbec smysl se snažit, vinětace, aberace jako prase, dokonce i barvy jsou dost šílený, o šumu nemluvě. Tak asi tak, myšlenku pevných objektivů plně podporuju.

        Pokud to chce člověk brát vážně tak jsou potřeba objektivy pokud neuvažujeme FF asi tyto: 11–13, 25–30, 50–60, 90–105, 250–300. Nemyslím zoomáky ale ohniskovou vzdálenost někde v těchto rozsazích. Aspoň tak se to osvědčilo mě. Problém ovšem je, že pokud k tomu přihodíte kvalitní stativ tak nejen že se s tělem foťáku dostáváme někam ke 100K i pokud budeme šetřit, ale z každého výletu si člověk zapamatuje hlavně to jak se snažil při výměně objektivu uchránit zrcátko před prachem, jak dobíhal ostatní a kolik ty krámy všechny váží. A to s tím časem neuvažuju ani používání např CPol filtru nebo přechodových. Různé objektivy… A máme životní náplň. To už jsem se ale od tahání foťáku v batůžku na kole dostal dál než jsem měl v úmyslu.

        Jen s jednou věcí co je obecně v povědomí nesouhlasím. Nějak panuje přesvědčení že dobrý fotograf nafotí tisíce fotek měsíčně. Podle mě se dobrý fotograf od pseudofotografa liší tím, že pseudofotograf naplácá např 3000 za měsíc kdyby se tomu opravdu věnoval a vyjde mu z toho např 5–10 opravdu dobrých fotek. Fotograf by imfo měl vyfotit na stejný námět fotek do 400 či spíš méně, ale mělo by z nich být aspoň 30–50 opravdu pastvou pro oči.

        Tak to je můj pohled na věc, nikomu ho nevnucuju, hlavně bych se tu nerad s někým hádal. Komu stačí k životu kompakt a focení portrétu 20mm proti slunci, je to jeho věc.

        0 0
        • RUSH  

          Souhlasím, že množství fotek kvalitu nezaručí. Na druhou stranu je lepší víc fotit, a míň studovat křivky objektivů.

          Je to totiž taky řemeslo.

          0 0
      • Marskatin  

        No nedá i zareagovat. Taky jsem vyslechl spoustu pravd, fotím aktivně asi posledních 10 let, a z mnohých jsem prozřel.

        Nesouhlasím ani s jením bodem.

        Netajím se s tím, že k umělcům mám poněkud chladný vztah. Většina jejich pouček je fousatá, jak metuzalém. Z doby kdy první zoomy stály stály skutečně za prd. Dnes je veškerý vývoj směřován právě do zoomů a jejich kvalita je více než vyhovující. Jeden příklad za všechny Nikkor 70–200/2,8 AF-S VR (a možná ještě nějaké další zkratky) překonává (kromě možnosti makto) všechny pevné Nikkor objektivy v tomto rozsahu. Podobný ekvivalent bych našeli u rozsahu kratším.

        Světelnějších objektivů v tomto rozsahu taky moc není a pokud je rozhodně nepatří k výbavě každého fotografa a jejich cena je nemalá.

        Taky jsem takové rady slýchaval od „umělců“, kteří dokázali dlouhé hodiny mluvit o kvalitách pevného ohniska, využití obrazové plochy, nicméně jejich umění bylo silně abstraktní, ostrého tam nebylo nic a technická kvalita byla taky nevalná. Čímž jsem dospěl k názoru, že jistá část vydává neschopnost udělat technicky dobrou fotku za umění.

        1. Seťák je shit – no není to žádná hitparáda, ale není seťák jako seťák. Některé seťáky byly velice slušné ze starších třeba Nikkor 18–70, Pentax 16–45/4 atd. I když jsou kvalitnější objektivy, tak při dobře naexponované a zaostřené fotce lze uspokojivě udělat 40×60 fotku. Kolik z vás udělá ročně větší počet takhle velkých fotek? Smutné bylo, že někteří z těchto umělců na papíře nepoznali nic a fotku se seťáku považovali za fotku ze středoformáto­vého filmu.
        2. zoom ne se zoomem se nenaučíš fotit- nesmysl. Hodně je v člověku, někdo to vidění má a někdo ne. To nemá se zoomem nic dělat. Někdo prostě záběr hledá, zoomuje a mění stanoviště, stará se o to, aby neměl nic rušivého v obraze. Druhé fotí z místa kde záběr uviděl. První fotku udělá s jakýmkoliv objektivem. Druhý udělá výcvak. Další omílaný kec o tom, že zoomuje nohama je nesmysl. Jakmile změnim vzdálenost změnim poměry předmětu v popředí a pozadí a změním perspektivu. I kdybych připustil, že je pevné ohnisko výrazně kvalitnější, pořád tu zustává fakt, že spoustu věcí nevyfotím tak jak bych chtěl protože prostě nejde jít blíže, nebo naopak dále. V případě výřezu to co nadeženu optikou ztratím výřezem. Situace , kd ymáte pár pevných skle a potřebujete to mezi tím je k vzteku.

        Pohotovost je taky problém, nemusí jít nutně o divoké věci, ale i focení přírody, kdy se třeba jen na chvíli otevře oblačnost a prosvitne slunce, tak tento okamžik jde taky úspěšně prokaučovat měněním objektivu. Dokonce si myslím, že spoustu začátečníku může pevná objektiv odradit, protože nebudou schopni zachytit to co vidí, protože budou limitování ohniskem. Vidí krásný zámek v krásné zámecké zahradě, ale bohužel se jim to nedaří celé narvat na políčko a metr za zády je zeď.

        Části pevných ohnisek jsem se zbavil. Ne všechny straé kinofilmové objektivy se chovaly na DSLR mravně. Focení s pevnými objektivy na 6×4,5 byl spíše obřad a relax. Tam šlo spíš o foceni samotné než o to co fotím. Kolikrát jsem film ani neudělal fotky nebo jen jednu.

        Umělce, co mě tak otrávili bavilo fotit, ale ne dělat fotky. A plkat o fotkách a chválit si navzájem své fotky. Uzavřená skupina. Více si vážím modních fotografů a fotgrafů krajiny, kteří si nehrají na umění, ani to netvrdí, ale dokáží působivě zachytit skutečnost a dokonale ovládají řemeslnou stránku věci, než pseudoumělců, kde je umění dosaženo dodatečným vymyšlením vhodného názvu, protože nejde poznat o co jde.

        0 0
        • hmm  

          Moc Dobře napsané jenom Pentax 16–45/4 jsem za seťák nikdy nepovažoval protože stával nad 12000 a opticky byl velmi dobrý, v setu se prodával hlavně 18–55/ 3.5–5.6 :-)

          0 0
        • zuzi01  

          v podstate se vsim souhlas 18–70 nikorra mam, a i kdyz setak tak byl hooodne dobrej

          s malou vyjimkou – portrety – mala hloubka ostrosti, tam monofokaly rozhodne uplatneni najdou a tam kde je malo svetla, v zoo hrocha vevnitr se zoomem nevyfotis, s 50/1.4 v klidu…l

          0 0
        • Krys  

          Možno si si to len nevšimol, ale ja nie som proti zoom objektívom.

          Ty máš zrejme mnohoročné skúsenosti s fotografovaním, tak si vieš primeraný objektív vybrať presne podľa svojich potrieb. Ale čo my chudáci začiatočníci, počúvajúci zo všetkých strán tisíc a päť názorov?

          Verím, že by si mi vedel dobre poradiť, ale to by sme si museli sadnúť a prebrať, čo od fotografovania očakávam. Mám to šťastie, že mám veľmi dobrého kamaráta, ktorý sa fotografii venoval dlho a dôkladne, takže som si s ním mohol sadnúť k pivu a prebrali sme to moje fotenie z predku aj zo zadku.

          Došli sme proste k tomu, a mne to tak skutočne vyhovuje, že mám začať s jednoduchým ale kvalitným objektívom, s ktorým sa dajú robiť obyčajné fotky. Objektív s premenlivým ohniskom si kúpim, až ho budem potrebovať a keď budem vedieť, aký vlastne chcem.

          0 0
          • Marskatin  

            Ano jak píšeš, těžko radit od stolu.

            Já třeba sice setáky pomlouvám po stránce kvality na druhou stranu když ho člověk koupí, tak většinou jeho cena v setu je zanedbatelná. člověk s ním chvíli fotí a začne si ujasňovat, jestli mu to kvalitativně stačí, dále může porovnat s lepším objektivem od známého a vyřešit vnitřní dilema, jestli ten přínos kvality je úměrný vynaložené částce. Ono totiž je to jak s gramy na kole. Ze začátku to jde snadno a za relativně málo peněz a pak každé další zlepšení stojí nehorázné peníze. Navíc si může zdarma a snadno osahat jaké ohnisko mu sedí. Případně po delší době udělat analýzu exifů a vyhodnotit v jakém rozsahu nejvíce fotí a jestli má pro něj pevné ohnisko smysl a jaké. Pokud se k tomu rozhodne, tak ví kam sáhnout a ten seťák střelí za 15 stovek na paladixu. Vždy ho někdo koupí, třeba na záložní tělo, nebo na nějaké tělo, které bere tam, co hrozí riziko poškození. Pořád je kvalitou nad kompaktem. Já si prostě myslím, že k pevnému ohnisku by měl člověk dospět sám. Ne si nějaké koupit a pak se s ním učit fotit. každý má svůj styl, své vidění. Mi třeba na kinofilmu více vyhovovala 35/2 než 50/1,7.

            0 0
        • jeffino  

          trošku zakomplexovanej, ne…bych chtěl vidět za těch 10 let cos teda nafotil.

          0 0
        • Bomba+  

          Dokonale napsano.

          0 0
    • Raada  

      Jako teleobjektiv doporucuji Canon 70–200/4L. Ja mam ten samy ale v IS verzi a je to skvelej objektiv. Ta 4L bez stabilizace nova stoji kolem 15tis. tak za ty prachy je to bomba. Jako zakladak mam Tamron 17–50/2,8. Vynikajici svetelnost i velmi dobra kresba, ale pomalejsi ostreni. CEnove kolem 10tis. Kc. Opet myslim, ze vyborny pomer cena/vykon. Pak mam a doporucuji canon 50mm/1,8. Za cca 3tis. super objektiv. Setak vyhod, to je opravdu jen pro zacatek. Ja si kupoval 40D rovnou bez setaku a priobjednal jsem si zminene skla.

      0 0
    • fíha  

      To by sa to investovalo do cervenych kruzkov, keby to bol len dvojnasobok..

      0 0
    • YTSEman  

      K tem Lkovym objektivum se musis profotit. Pokud na to mas tak ani jine objektivy nekupuj a to jeste z tech Lkovych ber jen 2.8 radu zoomu a pevna skla. Napr. objektiv 85/1.2 nesezenes v nicem jinem nez v L a ver ze ten rozdil poznas. Ale pokud nevis jestli je foceni to prave a resis penize tak si kupuj co je Ti sympaticke a co zrovna potrebujes a k tem Lkum se postupne prokouses/profotis :). Jinak rceni „Once L always L“ funguej celkem spolehlive :). Jinak fotim portrety.

      Prakticky ja jsem prvni L objektiv na malej cip koupil 17–40/4 L. Ten je dobry jako zakladak a cena 13000 neni nijak zavratna. Jen ta 4 clona je takova pitoma. Takze jsem to doplnil 50/1.8 coz je tzv. plastic fantastic objektiv za 70$ a udelas s nim spoustu muziky. Takze takhle nejak se da zacit.

      0 0
      • RUSH  

        Mohu mít dotaz ohledně 17–40/4L? Mám Sigmu 17–70 tu první verzi. Nedávno jsem ji porovnával s Canonem 15–85 a nepřesvědčilo mě to (myslím opticky) – ten rozdíl na fotkách mi nepřišel příliš výrazný. Přesto bych chtěl to Sigmu něčím nahradit, ale po pravdě moc nevím čím. Chtěl bych něco rychlejšího (takže Canon – mám tělo 40D) a na té 17–40 se mi mimo jiné líbí i to, že není jen na APS-C. Takže jako záklaďák na Canon 40D je 17–40 dobrá volba, nebo doporučíte něco jiného?

        Tele mám 70–200/4L a to nebylo co řešit, byla to láska na první pohled a dodnes na něj nedám dopustit a i když to není 2,8, zvládá i fotbal v hale.

        Jenže u těch širších ohnisek je to nějak jinak…

        0 0
        • Marskatin  

          Ten canon 17–85 je drahý nepříliš kvalitní seťák. Už jsme opět u toho, co v tomto rozsahu na Canon. Tamron 17–50/2,8 je pomalý. Canon nic nevyrábí,Sigma taky nic moc, tokina neni USM…

          0 0
          • t29  

            15–85 a 17–85 jsou dva různé objektivy.

            0 0
            • Marskatin  

              jo sorry, spletl jsem se. Nicméně oba jsou prakticky stejné. 15–85 vykazuje o chlup menší rozlišení, ale zase o něco lepší korekci chromatické aberace a menší zkreslení.

              0 0
              • hmm  

                to je věc názoru, já fotil z oběma a už jenom to číslo 15 je podle mne podstatný rozdíl oproti 17ti. :-)

                0 0
                • Marskatin  

                  myslel jsem kvalitativně, nikoliv rozsahem. 2mm na krátkém konci jsou řádně znát.

                  0 0
          • Ruprt2  

            ještě 17–55, ale ten jsi nezmínil zřejmě kvůli ceně.

            0 0
        • Marskatin  

          17–40/4 je poměrně starý objektiv, který neprošel žádnou inovací. Před 5–6 léty stával kolem 40 000Kč. V době kdy vznikl nebyly DSLR masově rozšířené. Na formát APS-C se s ním nijak zvlášť nepočítalo. Dostatečný mohl být na první generaci 1Ds, která měla na FF 11MPix a byla tehdy na špici. Na vysokém rozlišení APS-C čipu už dnes pokulhává. Na 12–16Mpix na plném formátu bude zase fajn.

          0 0
          • chodec  

            17–40 není náhodou vůbec špatný a co je nejdůležitější, Canon nemá nic moc lepšího v širokém zoomu. Jediná smysluplná alternativa (bavím se o FF) je 16–30/2,8 II, ale ta je přes více než dvojnásobnou cenu opticky horší ve většině rozsahu a co je vůbec nejhorší je to snad nejhorší Lko pokud jde o odlesky, které vyrábí hutné, velké a často – což je u širokáče dost vážná potíž. Takže ta 16–35 má smysl snad jen pro reportář a pod., kde ta clona navíc kompenzuje jinak oproti 17–40 horší optické výkony.

            fotím ze 17–40 na 5DII, tedy 25MP tělo a ve většině rozsahu a clon je jako břítva – jen nejširší konec na plnou díru (jako ale u všech objektivů jen malinko měkčí v rozích – ale nikdy tak, aby to zkazilo fotku.

            Pro mé potřeby ale ta clona navíc tu ztrátou kresby a odlesky nevykompenzuje. Navíc na cesty se hodí poloviční hmotnost 17–40 a poloviční velikost.

            Bohužel Canon narozdíl od Nikonu (a třeba jeho 17–30/2,8) nemá opravdu špičkový široký zoom.

            0 0
        • YTSEman  

          17–40 jsem mel dlouha leta jako zakladni objektiv k 350D a posleze i 40D. Je pravda ze neni nijak zazracne dlouhy a kvalita odpovida onem 13 000. Abych dosahl lepsich vysledku tak uz to chtelo treba onech 70–200 nebo neco proste minimalne 2× drazsiho. Kupodivu u Canonu cena vetsinou dobre odpovida kvalite. Na druhou stranu jsem ocenoval velmi dobre dilenske zpracovani a po pridani UV filtru interni zoom :). Proste byla radost s timto objektivem pracovat a drzet ho v ruce. Sigmu 17–70 jsem nemel, meli ji kolegove a asi bych misto ni 17–40 nekupoval. Teda me osobne u Sigma objektivu obecne vadi to ze jsou vetsinou 2× tezsi nez ekvivalentni Canon a zoom se otaci opacnym smerem. Ale pokud tohle neni problem tak to asi nema cenu menit. Ja teda misto zkoumani krivek a testu radeji fotim :) takze to ze to na 34mm pri clone 5.6 bude mit mensi vinetaci v pravem dolnim rohu mi zily netrha (nechytat za slovo prosim jen ilustrativni pripad).

          0 0
    • Krys  

      100

      0 0
    • Smazaný účet  

      hoj, tohle téma jsem si nemohl nepřečíst :D jsem taky tak nějak hobby fotograf, mám EOS 450D + 18–55IS (vzhledem k tomu, že neustále někde lítám a není čas měnit objektivy, tak chci časem koupit něco jako je 18–135IS, prostě univerzál, za kterje mne tu bude spousta lidí kamenovat, ale už jsem měl 70–300USM a Tamrona 55–250 a prostě mne nebaví to furt měnit, navíc když i tyhle objektivy kreslí líp než seťák) a musím uznat, že obvyklou základní otázkou u takovejchle věcí je: potřebuju to k tomu/udělá mi to radost? nebo to kupuju jen proto, abych měl neco lapšího než ostatní, když ty funkce toho stejně (třeba zatim) nevyužiju. Strejda má 15–85 F4 a 70–200L a nemůže si to vynachválit, první věc je, že si to jako student nemám šanci dovolit, druhá: zkuste si s tim tejden běhat ve švýcarskejch alpách :D Tohle si asi každej musí rozhodnout sám, navíc, ono až tak strašně nezáleží, zda máte ten nejlepší objektiv – viz fotky Lukáše Buryánce na základní seťák Nikonu starej, podle mne jsou třeba docela dost dobrý ;) A pokud se tim neživim, tak mi stačí „zlatá střední cesta“ a ne úplnej highend, to ty prachy zase ancpu radši jinam…

      0 0
    • tomixx  

      Jen tak pro srandu. Výřez 1:1 z Minolty 80–200 2,8 APO G HS na 180mm a clona 2,8. Cena objektivu 26000,– To co říkaj někteří fotografové že nemá cenu kupovat levný skla, ale radši našetřit na pořádný, je bohužel pravda.

      0 0
    • hmm  

      Pár začátečníků zkouší nové sklíčka na objekty kdesi v dálce :-)

      0 0
    • Martin  

      začátečník shání nějaký objektiv s dlouhým ohniskem. chci to na focení měsíce a na focení vzdálenějších objektů v krajině, na to mi už setové sklo pentax 18–55 nestačí

      co si myslíte o tomhle objektivu? http://www.megapixel.cz/…kon-kopie-cz

      nemůžu si dovolit vrazit do skla moc peněz, takže prosím nenavrhujte objektivy za 20000 – musím se s penězi držet při zemi

      jenom pro mou informaci, předpokládám, že tenhle objektiv umí autofokus a přenos clony :-)

      díky.

      0 0
      • Smazaný účet  

        v tehle nizkych cena tezko radit…muzes se podivat po paladixu, jestli nenatrefis na neco hezkeho…mi se doma vali v supliku sigma 70–300, fotilo se s ni hezky, akorat AF hnany z tela byl priserne pomaly…tamron 70–300 by mel byt o kus rychlejsi a ostrejsi.

        0 0
        • Martin  

          je mi jasné, že v dražších sklech bych pořídil líp, ale prostě nemůžu :-) a musím hledět v lowendu :-)

          na megapixelu mi tohohle tamrona doporučili, ptal jsem se i na souseda, sigmu 70–300 a tamron je prý lepší :-)

          každopádně, nějaké dlouhé sklo by se mi fakt hodilo :-) – dneska jsem se setovým objektivem zkoušel lovit start vrtulníku z asi kilometr vzdálené plochy a vyšla mi z toho bleška :-)

          ale jak se tak dívám, kreslí pěkně :-)

          http://dpreview.com/…/user-images

          zaujalo mě http://g3.img-dpreview.com/…DDB21666.jpg

          a http://dpreview.com/…favourite-01

          0 0
          • hmm  

            Já ho měl na Pentaxu a spokojenost. Tenkrát jsem vybíral jako ty a poměr cena/kvalita mě přesvědčili

            0 0
            • Martin  

              to je dobrá zpráva. ještě zkusím projít paladix a až mi přijdou penízky za starý foťák, tak něco koupím

              0 0
              • hmm  

                hlavně nekupuj kratší sklo jak 300mm. Delší ohnisko se dost hodí.

                0 0
                • Martin  

                  hodí. kór pro mě na měsíčka a letadýlka :-)

                  0 0
                • Smazaný účet  

                  No nevím zas bych na těch 300 mm netrval, mezi 200 a 300 mm není skoro žádnej rozdíl (nebo já jsem teda myslel, že bude větší)

                  ale ať napíšu něco k tématu.

                  zkoušel jsem přesně ten tamron 70–300 co na ni dal doom odkaz.

                  Ten objektiv je celkem v pohodě (zkoušel jsem teda jen při slunečném počasí), jen ostření je trochu pomalejší (jsem zvyklej na USM od Canonu) u focení měsíce to nevadí ale u těch letadel by mohlo, další věc co mě štvala tak bylo, že při zoomování se musí otáčet prstenec na druhou stranu než jsem zvyklej od Canonu, to mě z počátku celkem vytáčelo. no a jestli si dobře vzpomínám tak přední člen se otáčí.

                  0 0
                  • Martin  

                    jo, přední člen se otáčí, zatím mi to nevadí bo zatím na něj nemám CPL.

                    ostření je sice pomalejší, ale stíhám i letadla. v noci se s ním fotí taky fajně. za ty prachy jsem s tímhle objektivem hodně spokojený, kreslí velice pěkně.

                    akorát, ale to se asi vychodí, zoom jde docela ztuha, chce to použít „víc síly“ :)

                    0 0
                    • Smazaný účet  

                      jo ztuha to šlo i na tom co jsem zkoušel já. A co si myslíš o tom rozdílu 200 vs. 300 mm?

                      0 0
                      • Martin  

                        čím víc ohnisko, tím víc adidas? :)

                        záleží jak na co, já jsem s dlouhým ohniskem spokojený a klidně bych užil i víc než 300 :). ale zatím si s tou třístovkou vystačím

                        0 0
                        • hmm  

                          většina znás si stou 3–400tovkou vystačí díky financím :-) delší skla jsou mimo mísu. Jedině jít cestou Sigmy a kompromisu…

                          0 0
                          • Martin  

                            nebo redukce na dalekohled :)

                            0 0
                            • hmm  

                              to je bohužel skoro nepoužitelná kombinace 8-)

                              0 0
            • Martin  

              ještě dotaz – jak jsi byl spokojený s „ostřením na nekonečno“ – setové sklo u k-r má s tímhle trochu problémy, třebas měsíc se mi nepovedlo kloudně zaostřit ani když jsem ostřil rukou na live view a krajinu taky neostří úplně optimálně

              0 0
              • Smazaný účet  

                Neslo by nechat seridit AF senzor?

                0 0
                • Martin  

                  mi to právě blbě ostří i rukou :-)

                  respektive takhle – je možný, aby mi to třebas na kvítko nebo ksicht ostřilo dobře a na krajinu blbě a na vině nebyl objektiv, ale autofokus? já mám totiž fakt pocit, že ty setový skla 18–55 ostří na nekonečno dost neochotně, zkoušeli jsme to i na jiném k-r s 18–55. u skla 55–200 to ostřilo dobře

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Nevim zda to dobre chapu..ale nemuze jit i o to, ze kdyz ruku zaostris dobre a vyfocene je to neostre, tak by to chtelo upravit polohu zrcatka?

                    0 0
                    • Martin  

                      právěže se setovým sklem se mi měsíc nepovede zaostřit – ani ručně, ani na autofokus. zkoušel jsem to jak s koukáním do hledáčku, tak i na LV – prostě ten měsíc není patřičně ostrý. navíc… měl jsem za to, že měsíc by měl být nejostřejší, když budu s ostřením úplně na dorazu a ono ne, nejostřejší je když jsem kousíček od dorazu

                      a vzdálenou krajinu to taky ostří dost neochotně – viz http://cid-34b76be696b4e2c1.photos.live.com/…a%20s%20DSLR

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        takze mas „kratke to nekonecno“ ?

                        0 0
                        • Martin  

                          vysvětli

                          (p.s.: ten post na který odpovídáš jsem ještě editnul)

                          0 0
                          • Smazaný účet  

                            Pokud ani rucne s LV ezaostris na mesic tak, aby byl ostry, tak na to ten objektiv proste nema…jestli je to jeho kvalitou nebo je spatny, netusim.

                            Ostreni na nekonecno nemusi odpovidat uplne vysroubovani objektivu, ale to bych az tak neresil.

                            0 0
                            • Martin  

                              podle mého to není chyba, ale vlastnost těchto setových. ale byl bych rád, aby to ten tamron nedělal. ovšem co jsem viděl vzorové fotky, tak snad se bude chovat mravně :-)

                              0 0
                              • Smazaný účet  

                                Kdyz bude delat, tak ho muzes zkusit vratit, ve slusnem obchode by nemel byt problem se na necem takovem domluvit. Popripade objektiv zapujcit.

                                0 0
              • hmm  

                Já se seťákem němel žádný problém spíš mi přišel že podával nadprůměrné výsledky. Pokud se ti nedaří kloudně zaostřit na měsíc a máš tam bodové měření pak je něco v nepořádku třeba má objektiv FF a na 55mm se to projevuje více. Stáhni si http://www.fotoradce.cz/…otoradce.gif a otestuj ho. Výsledek ti hodně napoví. Více o tomhle testu třeba na http://www.fotoradce.cz/…-clanekid127

                0 0
                • Martin  

                  stáhnu, vytisknu, zkusím. díky.

                  0 0
    • chodec  

      Pokud si pamatuji správně, že jsi ze Strašnic, tak napiš na mail (jindra at atlas tečka cz), o focení, objektivech a zejména těch Canoních a Lkách ti můžu příležitostně ledacos povědět a pokud máš své tělo, můžeš si 3 ve Strašnicích vyzkoušet, já ti pak můžu říct, proč jsem vybral a aktuálně mám ty, co mám a ne hromadu jiných, co jsem zvažoval.

      0 0
    • Smazaný účet  

      čau fotografové,

      má tady někdo praktické zkušenosti s focením se 17–40 F4 L?

      zvažuji upgrade a tohle je jeden z adeptů (jen rozsah je celkem krátkej)

      Mám 17–85 IS USM a prostě pár věcí mě celkem irituje. Kresba není nejlepší, vysouvá se při přenášení a hlavně ta konstrukce není úplně festovní, dost cestuji a fotím v extrémních podmínkách a mám strach, že o objektiv někde přijdu.

      Proto bych to viděl na upgrade na Lko.

      Ještě by připadalo do úvahy koupit canon 28 mm f2,8 a 85 mm f1,8 (doplnil bych tak dlouhé ohnisko, ale chyběl by mi asi široký začátek, pevná skla mi nevadí).

      Pro ilustraci přikládám statistiku použitého ohniska za posledního půl roku (je to přepočtená 17–85 s crop 1,6).

      0 0
      • Smazaný účet  

        aha kdybych četl pozorně tak si všimnu že nahoře se 17–40 už probírala.

        0 0
      • Ruprt2  

        neuvažoval jsi 17–55?

        17–40 jsem měl půjčený a dost se mi líbil. Ale zase když už eLko tak není F4 škoda?

        Kamarád co ho má na něho nadává, že na širokém konci je slabší a že světelnost mu úplně nevyhovuje a tak že by ho jednou rád vyměnil za 16–35.

        Ale festovní to on je.

        0 0
        • Smazaný účet  

          no té světelnosti se taky trochu bojím. 17–55 vychází v porovnání se 17–40 taky dobře ale kontrukčně bude podobná jako to co mám teď.

          No zatím to řeším jen výhledově. Musím trochu nastudovat ty testy.

          0 0
          • hmm  

            Moc ti asi nepomůžu jelikož ani jedno sklo nemám ale vybíral jsem skla několik měsíců a 17–40/4 není žádnej zázrak. Pokud si kupuješ sklo na pár let a vybíráš Lko přišetři si :-)

            Já nakonec koupil 15–85 vzhledem k tomu že v extrémech nefotím a chtěl jsem nějakej univerzální rozsah.

            0 0
            • Ruprt2  

              umíš ho s něčím porovnat?

              Zajímají mě názory na něho. Nezmám nikoho kdo ho má.

              0 0
              • hmm  

                Zajdi si do krámu a udělej si porovnání. internet je plnej lidí co haní 16–35/2.8 i 17–40/4 důležitý je jak každýmu padne. světelnost 4 je ale docela omezující.

                Dokonce 16–35/2.8 dopadla v testech hůře než 17–40/4

                Možná nejlepším řešením by byly pevný skla jak psal Foose :-)

                0 0
    • Martin  

      tak jsem začal trochu víc přemýšlet u nočního focení a uvědomil si, k čemu je hloubka ostrosti :)

      http://www.bike-forum.cz/…750509–1.jpg

      0 0
    • krokus  

      Pořídil jsem si bazarový Canon 350d se setovým objektivem Canon EF-S 18–55. Uvažuju, že bych si pořídil lepší objektiv tak do 8 tisíc. Má to smysl? Dá se za tyto peníze sehnat objektiv, který bude výrazně lepší než seťák? Klidně znovu nakoupím v bazaru.

      Představoval bych si objektiv s rozumným rozsahem zoomu, tak 18–85, dobrou kresbou a dobrou světelností. Jsem pouze hobby fotograf, fotím hlavně na výletech krajinky a lidi. Budu si pořizovat psa, tak by se mi hodil i stabilizátor obrazu:-)

      Dávejte prosím konkrétní návrhy.

      0 0
      • black.horse  

        nerealizovatelné:-( protože chceš zoom s velkým rozsahem a obecně platí, čím je větší rozsah zoomu, tím jsou výstupy na obou koncích horší. A pokud má být přesto lepší kvalita obrazu, tak není moc pěkná cena:-( Také záleží čemu říkáš dobrá světelnost? Zoom obvykle končí u 2,8 v nejlepším případě, ale pevná skla jsou 1,8 – 1,4 – 1,2, což už je rozdíl. A v neposlední řadě stabilizace se mnohdy vylučuje s nízkou cenou.

        Seťák 18–55 druhá verze je dle testů poměrně chválené a dobré sklo na svoji cenu. Jestli chceš konkrétníé tip, tak za mě jednoznačně 17–40 F4 L = na bazaru kolem 10–12tisíc. A chceš-li světelnost tak k němu jako doplněk na portréty lidí a bokehovky 50 F1,4. Chceš-li to dát do kupy do jednoho univerzálu tak leda 24–70/F2,8L.

        Ideálně, ale pročíst recenze a testy a udělat si názor sám.

        (ještě můžeš zkusit nezávislé výrobce Sigma, Tamron atd, ale tam bych vybíral obezřetně, produkují jak povedné kusy, tak podprůměrné výrobky a mnohdy čtu zmínky a výkyvu kusové kvality, ale už jsem měl od nich v ruce i povedené výrobky to zase jo)

        PS. čím je pes podmíněn stabilizací? nebo stabilizace psem?:-)

        0 0
        • krokus  

          Pokud pes nespí, obvykle se dost hýbe, tudíž potřebuje být stabilizován:-) Alespoň jsem měl takovou představu.

          Mám seťák 18–55 první verze.

          Nejsem si jistý, jestli vůbec mám trvat na proměnlivém ohnisku. Se současným objektivem fotím z 90 % na minimální zoom. Ale zase v 10 % by se zoom hodil.

          Co to vyřešit kombinací pevné 50 f/1,8 (dá se sehnat za slušné peníze) + pevného objektivu na krajiny, lidi v krajině apod.? Jaký objektiv by to konkrétně mohl být?

          0 0
          • black.horse  

            50 f2,8 je zajímavej kousek, na jednu stranu plastová konstrukce a hlavně málo lamel, zase na druhou stranu lehoučký, skladný a hlavně levný. Optická kvalita je slušná, ale na plnou díru pokud dobře pamatuju tak extra ostrý nebyl (což u tohoto typu Tě nebude třeba ani tolik trápit, mě vadí ty pětiúhelníky:-( ), zkus tohle

            Jinak obecně stabilizace = příplatek a často velkej, nejlepší stabilizace je dostatek světla:-)

            Jinak pokud hledáš low-cost cestu, nechal bych si ten seťák a zkusil nějakou pevnou světelnou 50tku. Vyzkoušíš si focení s pevným sklem a druhý pevný bych volil až na základě dalších zkušeností. Budeš vědět coc cheš a co očekáváš abys byl spokojený, hlavní je, aby se Ti s tím dobře pracovalo a focení Tě bavilo.

            0 0
            • krokus  

              Myslel jsem 50 f/1.8, čili tento kousek. Měl jsem ho na den půjčený od kamaráda. Na portréty je určitě dobrý, jen mi přišlo, že hloubka ostrosti je snad až příliš malá. Fotil jsem ale na poloautomat, možná by se to dalo vyřešit nastavením v manuálním režimu.

              Překvapuje mě, že lze těžko najít pevné sklo s ohniskovou vzdáleností odpovídající nejmenšímu zoomu např. u mého seťáku. Čím to je? Nebude mít např. objektiv 35 mm zbytečně velký zoom?

              0 0
              • Smazaný účet  

                tak s 1.8 se prece s malou HO uz musi pocitat..k tomu to sklo je:)

                0 0
              • black.horse  

                sorry, mysleli jsme to samé, tedy f1,8 u mě to byl překlep:-( proto jsem Ti posílal i ten testík padesátek kde se nechází.

                Jinak pevné širokáče existují, ale nejspíš né v ceně, kterou hledáš a máš pravdu že jich je málo. Základem je ohnisko 50mm protože nezkresleným pohledem nejvíce odpovídá lidskému pohledu a těch je hodně a pak je kolem 20–25mm a kolem 30–35mm a menších ohnisek, které nejsou fisheye je už spíše málo. To, že nevíš zda je pro Tebe 35mm málo/moc – přesně proto jsem Ti psal, nech si seťák jako univerzála a až budeš přesně vědět co a proč chceš, tak pak nakupuj:-)

                0 0
                • krokus  

                  Ok, to bude asi nejrozumnější. Tak zatím díky moc za rady!

                  0 0
                • krokus  

                  Přece jen se ještě zeptám: nebyl by jako doplněk ke Canon 50 f/1.8 vhodný objektiv Canon 35 f/2.0. Na bazaru jsem ho našel za docela pěknou cenu, tak ve mně hlodá červíček…

                  0 0
                  • black.horse  

                    Záleží jakej přínos si od toho slibuješ? Imho není nutné mít odstuňovaná pevná skla po pár milimetrech, stejně to nebudeš přehazovat. Pro příležitostného fotografa je univerzální zoom + světelné pevné ideální sestava. Máš z toho jedno sklo na bokehovky a hraní si (je celkem světelné a po zaclonení i ostré) a druhé pohotové univerzální sklo pro fotky z vejletů a na takové to domácí cvakání, prostě vlastnosti které se doplňují, kdyžto pevná 35 a 50 se budou akorát překrejvat zbytečně, toť můj názor :-)

                    0 0
                    • krokus  

                      Ok, nechám si poradit. Budu nějaký čas fotit seťákem a pevnou padesátkou, a kdyby mi to nestačilo, dokoupím něco dalšího. Dobré kousky se snad na bazaru najdou i později.

                      0 0
          • pstasek  

            Představa o stabilizaci je mylná. Pokud fotíš pohyblivé objekty, stabilizátor by se měl buď vypnout, nebo má funkci, že automaticky stabilizuje třeba jen jednu osu, pokud sleduješ třeba jedoucí auto. Stabilizátor pomáhá především na delších ohniscích při hůř osvětlené statické scéně, kdy eliminuje pouze pohyb foťáku.

            0 0
            • heerer  

              tak, tak. Na pohyb potrebuješ kratší čas atzn buď světelný objektiv nebo lezeš nahoru s ISO, ale u 350D bude asi horní hranice 400?

              0 0
            • black.horse  

              A to ještě bych podotknul, že stabilizátor pouze zvyšuje pravděpodobnost ostrého snímku, nikoliv, že jej zaručuje. Zobecněně když u kritického času je z deseti snímku ostrých 2kousky bez stabilizace, tak pomocí stabilizátoru se dostane třeba na 5–6snímků z deseti, ale stále není záruka úspěchu:-(

              0 0
              • heerer  

                to sice neni, ale preci jen si delsi cas s IS muzes dovolit:)

                0 0
                • pstasek  

                  konkrétně o 2–4 f-stopy (cvaknutí kolečka)

                  0 0
                • Smazaný účet  

                  To sice jo. Ale kdyz se na to podiva z pohledu foceni nejake akce, tak „cas“ ktery mi zachrani stabilizator je vetsinou uz moc dlouhy na to, aby se objekt nemaznul. Treba pri foceni nejakyho jezdeni je idelani tak 1/500 a kratsi a to je uz dost i na 70–200 telatko…

                  0 0
                  • heerer  

                    urcite, a proto rikam radeji 2,8 nez-li 4 IS. Jen ta vaha…

                    0 0
          • Smazaný účet  

            kup si externí blesk, s tím pséka vyfotíš perfektně. No a jinak potom pevnou 50ku f1,8 ale zase pomalu ostří tak na to pozor aby ti pes neutekl z hloubky ostrosti, navíc na clonu 1,8 je ta kresba dost měkká, lepší fotit tak na 2,8 a nebo se pekelně soustředit a nepohnout se. Jo a jinak jednu canon 50ku f 1,8 s clonou a UV filtrem mám na prodej.

            0 0
            • krokus  

              Poslal jsem ti mail.

              0 0
            • pstasek  

              souhlasím… ta 50 mi neostří ani tak pomalu, jako spíš nepřesně. Možná mám trošku horší kousek, který v kombinaci s malou hloubkou ostrosti semtam zaostří před, semtam za. V hledáčku to nepoznám, ale na obrazovce je to už dost znatelné a fotka je zkažená. Když se ale přiclonil, což je stejně nutnost, aby byl objekt celý v hloubce ostrosti, jak říkáš 2.8 a výše, řeže jak břitva a s pomocí externího blesku v interiéru se fotil kocour jedna báseň ;-)

              0 0
            • heerer  

              nevim jak moc exterak pomuze s focenim hafana…spis ho budu fotit venku nez doma a kdyz uz na nej poslat blesk, tak to dokaze i interni…

              0 0
              • Ruprt2  

                Interní ho nedožene.

                0 0
                • heerer  

                  tak to urcite..v interieru je exterak dobrej. V ex pouzivam na min interni jen na prosvetleni hlub. stinu ci hozeni jiskry do oka…venku externi nepouzivam a uz vubec bych nepouzil na psy:)

                  0 0
                  • pstasek  

                    Externí blesk má v exteriérech několik vlastností proti internímu, když pominu, že se taháš s dalším krámem…

                    • Větší směrné číslo (síla záblesku) vede však k nepřirozenos­tifotek, takže použitelné max. pro dokumentační fotky.
                    • Větší vzdálenost od osy objektivu, která více potlačí efektčervených očí při použití delších ohnisek, ale zvýrazní stín bleskemvrhaný, pokud fotíš na výšku.
                    • Můžeš fotit odrazem o nějaký blízký světlý objekt (např. zeď)nebo odraznou desku, nebo použít rozptylku nasazenou na hlavici blesku.
                    • Nevybíjí interní akumulátor ve foťáku, ale vyžaduje 4× AAbaterky navíc.
                    0 0
                    • heerer  

                      ano, co zde píšeš jsou fakta, které využiješ z velké části v interiéru:) Já jen řikám, že v ext. je ti k „prdu“(vyjma portret a pod)

                      Je to o tom co kdo fotí, ale při nákupu první DSLR bych rozhodně za exterák neutrácel a věnoval ty peníze druhému sklu:)

                      0 0
                      • pstasek  

                        První 2 body se týkají focení „napřímo“, takže interiér/exteriér je buřt a třetí bod je v interiéru samozřejmost, ale i v exteriéru se dá aplikovat, pomocí odrazné desky, blízké zdi, nebo softboxu. Samozřejmě záleží na okolnostech, jak ho použít.

                        Jestli utratit cca 6k za externí blesk je už „věcí každého soudruha“, jestli vlastnosti exteráku využije, nebo ne. Za sebe jsem moc rád, že ho mam a používám ho ve více než polovině případů. Dává mi mnohem více možností k experimentům.

                        0 0
                        • goofy  

                          Ja jen doplnim, ze externi blesk ma tu vyhodu, ze ho jde dalkove odpalit, a tim si prisvitit scenu i z jine strany nez zepredu. Hodi se to v mnoha situacich jak v umelecke svere, tak hlavne i pri foceni akce (na bikeforu treba biku, ze? :o))..

                          0 0
                          • Smazaný účet  

                            presne takt, externi blesk (zejmena potom s dalkovym odpalovanim je must be!) kazdej profik co foti venku ma blesk! at jsou to svatby, zavody, etc.

                            0 0
          • blaf  

            myslim, zes uplne nepochopil ucel stabilizace, ta ma eliminovat nebo zmirnit tresouci se fotak, ale ne pohyb foceneho objektu

            0 0
    • jecnak  

      Pokukuju po pancake objektivu pro Nikon D7000. Podmínkou je AF. Nasel jsem jen 50ku 1,8, ale ta moc pancake neni. Mate nekdo tip na neco hubenejsiho? Cena kolem tech 5t by byla akorat.

      0 0
    • Stipka  

      Já pokukuju delsi dobu po nikkor 16–35 a pak k tomu 70–200 tokinu :) no a vyjde ted D600 tak mam pristi rok za co utratit vyplaty :)

      0 0
      • RacerX  

        Taky se na D600 chystam ;-)

        0 0
        • Stipka  

          zatim to vypada hodne slibne, kazdopadne to udela konkurenci skody, budou muset nahodit taky neco do mlyna:)tak to ma bejt

          0 0
      • Smazaný účet  

        tokina 70–200 je pomalejsi rpi ostreni. Vzal jsem sigmu 70–200 a ta ostri dobre. Mel jsme i stesti na ostry kousek, byt jsem ji nechal seridit na miru memu telu. Bohuzel na canon 70–200 at z f4 nebo 2.8f to rposte nema:(

        0 0
    • Martin  

      máte zkušenosti s objektivy Samyang?

      rád bych nějaký pořádný širokáč a Samyangy, byť jsou manuální, celkem zapadají do mých představ o ceně.

      0 0
      • Stipka  

        kamarad si ted koupil samyang 35 v 1,4, sice mu to neostri ale je snim spokojeny, ma to na video ale hlavne

        0 0
        • Martin  

          jasně, samyangy nemají AF obecně…

          spíš mi jde o dlouhodobé zkušenosti, spolehlivost a mechanické vlastnosti.

          rád bych tenhle na noční oblohu a krajinu

          absence AF tu moc nevadí, tenhle objektiv má obrovskou hloubku ostrosti, od 2 metrů má nekonečno :)

          0 0
    • Stipka  

      jinak kdyby nekdo chtel porovnat objektivy tak se celkem muze vyradit tady, tady sem se ujistil ze 16–35 je to prave :) http://www.dpreview.com/lensreviews

      0 0
    • kankrlicek  

      Jak tu to tak čtu, tak jsem si uvědomil, že jeden pevný objektiv vlastně mám :). Hned jsem ho nasadil a tady máte pár (2) pokusů:

      0 0
    • Martin  

      rozsekal jsem seťák na k-r a hledám náhradu.

      nemáte někdo zkušenosti s tímhle? http://objektivy.heureka.cz/…l-if-pentax/ (samozřejmě nemusí být nutně s pentaxí mutací objektivu, předpokládám, že optika bude stejná pro různé bajonety)

      0 0
      • JJ  

        Mám ho na K-7 a jsem moc spokojenej. Na širokém ohnisku je slušnej, na dlouhém ještě lepší. Od F4 super, na 2,8 slabší.

        Ostří poměrně rychle a v protisvětle je lepší než předchozí Pentax DA 17–70, ale na něj trochu ztrácí rozsahem a barevným podáním.

        0 0
    • gazman  

      Klucí potreboval bych ten odkaz na stranku kde se daly porovnat kresby objektivu. Zadaly se tam dva fotaky objektiv ohnisko a clona a dalo se prepinat mezi jednotlivyma zvolenyma sestavama a sledovat co to dela. Dik.

      0 0
    • gazman  

      Klucí potreboval bych ten odkaz na stranku kde se daly porovnat kresby objektivu. Zadaly se tam dva fotaky objektiv ohnisko a clona a dalo se prepinat mezi jednotlivyma zvolenyma sestavama a sledovat co to dela. Dik.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.