Od základu: Odpružená vidlice a tlumič – všechny informace pro začátečníky

O odpružení kola, tedy o vidlici a tlumiči, by se daly napsat litanie. Co je však to nejdůležitější, co by začátečník neměl přehlédnout?

Pružení je věda. Kdysi tomu tak nebylo, když se sjezd jezdil s kolem, které byste ani „o sloup neopřeli“. Dnes mají profesionálové týmy lidí na to, aby analyzovaly chod pružení a uměly jej co nejefektivněji přizpůsobit podmínkám. Pro běžného jezdce je to však o komfortu.

rockshox vidlica

Vidlice

Vidlice (odpružená vidlice, vidle, přední tlumič...) je část pružení, kterou již dnes najdete téměř na každém horském kole. Vidlice jsou buď vzduchové nebo pružinové (případně kombinace).

Vzduchová vidlice funguje na principu vzduchové komory, kterou si nafoukáte podle své hmotnosti. Vzduch se v komoře stlačuje a proto je progresivnější (což záleží i na vnitřním složení vidlice) – během chodu tvrdne. K úpravě progresivity (tvrdnutí) se využívají tokeny, ke kterým se dostaneme později.

Pružinová vidlice funguje na principu tvrdosti pružiny, jejíž výměna je složitější. Pružina má při stlačení celý chod vidlice stejný – je lineární.

Jaká vidlice je nejlepší?

Obvykle se používají pružinové vidlice pro ty nejdostupnější kola častokrát v cenovkách pár tisíc korun. Vidlici nemusíte dofukovat a obvykle výrobci těchto vidlic nemají k dispozici ani různé tvrdosti pružin pro její případnou výměnu. Jedná se o budget vidlice za předpokladu, že je budete používat opravdu jen rekreačně. Problém však může nastat, když vážíte méně nebo více než je hmotnost, na kterou byla pružina koncipována.

ako si vybrať vidlicu
Na druhou stranu se pružinové vidlice používají i při drsnějších disciplínách, jako jsou enduro a sjezd. Pružina má citlivější (máslovejší) chod, ale její výměna je složitější a má zejména vyšší hmotnost. Nevýhodou je, že tvrdost nejde rychle přizpůsobit podmínkám.

Vzduchovou vidlici si jednoduše za pár minut nafouknete a její tlak můžete měnit v případě potřeby ihned. Vzduchové vidlice mají obecně nižší hmotnost.

fúkanie a meranie tlaku vidlice

Tlumič

U tlumičů je to v principu stejně. Tlumiče známe vzduchové i pružinové. Pružinové tlumiče se používají zejména v gravity disciplínách, přičemž ve sjezdu a enduru jsou opravdu v oblibě (oproti pružinovým vidlicím).

sr suntour raidon
Pružinový tlumič je těžší, výměna pružiny zabere více času, nicméně projev tlumiče je opět citlivější. Pružinové tlumiče jsou známé také svou spolehlivostí a dlouhou životností, protože jsou méně komplikované než vzduchové.

Tlumiče pro extremisty

Pro disciplíny, kde se jezdí z kopce, najdeme u prémiovějších tlumičů expanzní nádobku. Slouží k tomu, aby se olej během dlouhého sjezdu méně přehříval. Je to z toho důvodu, že přehřátý tlumič mění během jízdy své vlastnosti.

rockshox tlmič

Nastavení

Tlumiče i vidlice poskytují různá nastavení. Jak základní tlumiče, tak vidlice nemusí mít nastavení žádná, přičemž prémiové mohou mít nastavení mnoho.


Prvním nastavením, které si vysvětlíme, je komprese (compression), označovaná obvykle modrou barvou. Je to nastavení průtoku oleje během stlačování vidlice. Čím je komprese více uzavřena (do +), tím je stlačování vidlice více bržděno průtokem oleje. Naopak čím je komprese otevřenější (do -), průtok oleje je otevřen a vidlici nemá při pružení co brzdit. Některé vidlice umožňují úplné uzamčení komprese. U XC kol umíte vidlici uzamknout dokonce i z řídítek pomocí lockoutu.

Odpružená vidlica a tlmič
Odskok vidlice se označuje červenou barvou a je to v principu totéž nastavení, jen naopak. Odskok udává, jak rychle se vidlice vrací do původního stavu. Čím je odskok otevřenější do - (mínus, případně pro Rockshox do zajíce), tím se vrací vidlice rychleji a naopak - čím je zavřenější do + (plus), případně pro Rockshox do želvy, tím se vrací vidlice pomaleji, jelikož je brzděna průtokem oleje .


Toto funguje rovněž pro tlumiče. Vidlice i tlumiče mohou mít i další jiná nastavení – například 2 komprese (vysokorychlostní + nízkorychlostní), stejně jako odskok, případně hydraulic bottom out (hydraulický doraz) a různá jiná.


Nejdůležitějším nastavením je SAG, tedy nafoukání vidlice + tlumiče na svou hmotnost (v případě pružinového tlumiče/vidlice zvolení správné pružiny). Bez toho nebude odpružení fungovat správně.


Pokud máte celoodpružené kolo

Je důležité nastavit přední (vidlici) i zadní pružení (tlumič) v rovnováze. Důležité je, aby se zanořovaly stejně a tedy aby byl mezi nimi balanc.

Pokud se vám zanořuje více vidlice nebo tlumič, kolo mění svou geometrii, čímž ztrácí dobré jízdní vlastnosti.

Progresivita

Pokud dáváte častokrát dorazy, můžete to nastavit zmenšením vzduchové komory a tedy tokeny. Ty způsobí, že pružení bude na konci zdvihu tvrdnout.

Odpružená vidlica a tlmič

Zdvih a průměr nohou

Vidlici lze koupit s různým zdvihem. Čím vyšší zdvih, tím větší predispozice má vidlice pro drsnou jízdu z kopce, avšak na druhou stranu se bude na kole s takovou vidlicí hůře šlapat. Průměr nohou je jeden z parametrů, který udává tuhost vidlice. U sjezdovějších vidlic se používají průměry od 35 po 40 mm, kdežto u XC a trailových od 32 po 36 mm. Každý výrobce to má jinak. (Pomůcka pro značení je od výrobce FOX, kde 32, 34, 36, 38, 40 jsou názvy modelů podle průměru vnitřních nohou).

U tlumičů je to jemně složitější, jelikož musíte dávat pozor na rozměry. Můžete mít různé uchycení tlumiče i různou délku tlumiče a zároveň různou délku pístnice. Pozor, i když máte všechny údaje správné, nemusí vám tlumič sednout do rámu kvůli jeho velikosti, respektive může být naladěn speciálně pro daný typ odpružení. Proto se vždy poraďte s odborným personálem.


Na závěr

Tlumič a vidlice vyžadují častou péči a servis. Proto dbejte na jejich údržbu, protože i ty nejlepší komponenty nemusí fungovat správně, když se o ně nestaráte.

Základem je čistit vnitřní nohy vidlice a pístnici tlumiče po každé jízdě, aby se vám nedostávaly nečistoty pod gufera a neodíraly vám povrchovou úpravu (tvrdoelox).

Přečtěte si také ostatní články ze série Od základu:

Zdroj fotografií: archiv redakce
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
tomasmartinak 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Od základu: Jak si vybrat MTB pedály?

Od základu: Jak si vybrat MTB pedály?

Pedály jsou jedním ze tří kontaktních bodů kola s jezdcem. Je to tedy velmi důležitý komponent. Jak vybrat pedály a na jaké faktory se při výběru zaměřit?
Od základu: Co si nastavit po koupi horského kola?

Od základu: Co si nastavit po koupi horského kola?

Nákup jakéhokoliv kola je sice začátkem šťastného života, ale pouze tehdy, bude-li kolo správně fungovat. Jak nastavit kolo po koupi?
Od základu: Pláště pro MTB – základní výběr a tipy

Od základu: Pláště pro MTB – základní výběr a tipy

Pláště jsou nejdůležitější částí na kole. Jak vybrat pláště a na co si dávat pozor? V tomto článku vás provedeme základními tipy.
keyboard_arrow_up