Zdroj: Specialized Stumpjumper 1982

Před čtyřiceti lety spatřilo světlo světa první sériově vyráběné horské kolo, a zároveň tím započala kapitola značky Specialized, která úspěšně pokračuje dodnes.

Mike Sinyard založil Specialized Bicycle Components v roce 1974. Ten rok prodal za 1500 dolarů svůj mikrobus a peníze použil na cyklistický výlet po Evropě. V Itálii se Sinyard setkal s docela náhodou s Cinem Cinellim, zakladatelem Cinelli Bicycles. Slovo dalo slovo a od Cinelli koupil díly na kola v hodnotě přes 1000 dolarů (hlavně Cinelli představce a řidítka, vícekolečka Regina) a přivezl je zpět do USA, kde je pak na svém kole s přívěsem plným dovezených dílů a prodával obchodům. V roce 1975 přišel Specialized s vlastní značkou pneumatik pro silniční kola (Touring, Turbo) a bidony. Začátky Specialized Bicycle Components byly tedy opravdu skromné.


Poté společnost začala vyrábět silniční kola (Sequoia) a prodávat vybavení pro rámaře. Přitom se Mike seznámil s fanatickým perfekcionistou a výrobcem rámů Timem Neenanem z Lighthouse Cycles, který navrhl MTB rámy nejprve pro sebe (model Chaparral) a později i pro Mika, a tak vznikl Stumpjumper. Rámy pro Specialized následně sériově vyráběla japonská společnost. Kola se skládala z kombinací dílů pro BMX, touring kola, ale použily se například i brzdové páky z motocyklů a tahle kombinace se osazovala na dodané rámy.

Obchodně to fungovalo tak, že Mike Sinyard objednal první várku rámů Stumpjumper z Japonska a koupil komponenty potřebné k dokončení kol. Stumpjumpery se objevily na trhu v roce 1981 a celá kola se prodávala za 750 $ (dnes by to bylo cca 2560 $) a rámy za 395 $. První várka 250 Stumpjumperů byla vyprodána prakticky okamžitě a následovalo dalších 250 kusů. Tento vývoj na trhu rozhoupal i konkurenci, ale Specialized získal náskok několika let, který využil pro další vývoj vlastních komponentů. To už nabírala MTB horečka na síle. V USA se v roce 1982 prodalo 5 000 kusů MTB, 50 000 kusů v roce 1983 a v roce 1986 prodej horských kol údajně tvořil 60 procent všech kol. Prodeje horských kol pak vyletěly do milionů.


Věděli jste, že:
  • Koncem devadesátých let zakládá Specialized dceřinou společnost Full Force pro retail prodej. Kterou posléze ruší.
  • Merida je minoritní akcionář.
  • Mike Sinyard je stále většinovým vlastníkem s rozhodovacím právem.

  • A jak se na 40 let starém horském kole jezdí? Velmi příjemný vzpřímený posed a na dnešní dobu vlastně progresivní geometrie převzatá z tehdejších klunkerů přináší klidnou jízdu i jisté vedení do zatáček. Pevná vidlice se zahnutýma nohama a dlouhou stopou příjemně pruží. Bullmoose řidítka jsou dost tuhá a brzdy překvapivě velmi dobře a ostře brzdí. Skoro se nechce věřit, že jsou to cantilevery. Na dnešní dobu je pak nezvyk menší rozsah převodů na šroubovacím pětikolečku a hlavně chybějící indexace obou páček řazení, kdy v dynamičtějším terénu obtížně hledám zamýšlený převod. Původní balónové pláště mají své dny již sečtené, takže jsem se neodvažoval do nějakých riskantních akcí, přesto ale dávají tušit, že jejich objem i vzorek perfektně doplňoval zbytek kola.


    Specifikace Specialized Stumpjumper

  • Rok výroby: 1983
  • Rám a zadní vidlice: Specialized CrMo pájený do spojek
  • Dostupné velikosti:
  • Vidlice: Specialized Biplane Cro-Moly
  • Představec: Specialized Bull Moose
  • Hlavové složení: Specialized alu
  • Středové složení: Ocelová osa (čtyřhran)
  • Řidítka: Specialized Bull Moose
  • Řadicí páčky: Suntour Power Thumb - bez indexace
  • Přesmykač: SunTour aRX (4300)
  • Přehazovačka: SunTour aRX (4300)
  • Brzdové páky: Tommaselli Racer
  • Přední brzda: Shimano Deore XT MC70
  • Zadní brzda: Shimano Deore XT MC70
  • Kliky: SunTour aRX (4300)
  • Převodníky: SunTour aRX (4300)
  • Náboje: Specialized
  • Ráfky: Araya 26 x 1.75"
  • Pláště: Specialized Stumpjumper
  • Rychloupínáky: Pevné osy
  • Sedlovka: SR Laprade
  • Sedlo: Avocet Touring II
  • Pastorky: Šroubovací Suntour 5 rychlostí
  • Pedály: Suntour XC II
  • Hmotnost: 14,5 kg


  • Jestli nějaké kolo opravdu ovlivnilo scénu horské cyklistiky, pak je to asi právě první Stumpjumper. Kombinací rozumné cenové politiky, levné výroby v zámoří a solidního technického základu kombinovaného s vlastními nápady přinesl ježdění v terénu běžným jezdcům. Stejné pragmatické myšlení přitom udržuje značku Specialized mezi nejvlivnějšími firmami udávajícími směr v cyklistice i dnes.

    Další zajímavé stroje a linky:

  • The Buildcycle podcast - rozhovor s Mikem Sinyardem
  • Historie kol Specialized Bicycles na Mombatcycles.com
  • MBAction.com článek s dobovými fotografiemi a prospekty.
  • Zdroj fotografií: jecnak

    [Úvodní foto: Specialized Stumpjumper 1982]

    report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
    clear
    Proč se Ti článek nelíbí?
    Odeslat zpětnou vazbu
    Formulář se odesílá

    Komentáře

    Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
    Formulář se odesílá
    Přidej komentář
    Formulář se odesílá

    Podobné články

    Slingshot - když nemáte trubku, použijte lanko

    Slingshot - když nemáte trubku, použijte lanko

    Hon za pohodlím provází cyklistiku už od vynálezu jízdního kola. Jedno z opravdu zajímavých a kupodivu funkčních řešení nabízí Slingshot.
    Answer Manitou FS - mezi průkopníky

    Answer Manitou FS - mezi průkopníky

    Celoodpružená kola Manitou byla ve své době považována za revoluční a v podstatě používala konstrukci nohou přední vidlice pro zadní vzpěry rámu. Jaké jsou další technické zajímavostí této legendy?
    Unboxing: Orbea OCCAM H20-EAGLE – vymetač trailů

    Unboxing: Orbea OCCAM H20-EAGLE – vymetač trailů

    Lehké a efektivně fungující kolo postavené na moderní geometrii přináší mnoho zábavy na trailu i na celodenní dobrodružství. Jsi připraven vyrazit?
    keyboard_arrow_up