Test: Tatze TWO-FACE - dva pedály v jednom

Plnohodnotné nášlapy i platformy v jednom. Pokud máte jedno kolo, na kterém chcete střídat jízdní styly, mohou pro vás být Tatze TWO-FACE řešením.

Po oboustranných pedálech jsem pokukovala už dlouho. Spoustu let jezdím s nášlapy, takže pády, kdy se člověk zapomene „vycvakout“ mám už za sebou, trhnutí nohou je automatika. Nášlapy bych nevyměnila, šlapání s nimi je prostě daleko efektivnější a pohodlnější. Když jsem se ale začala pouštět na traily, přeci jen jsem měla občas špatný pocit z toho, že se v případě nouze vycvaknutí nepovede a poletím i s kolem mezi šutry.

Možná to byl jen pocit, protože se mi to (naštěstí) nikdy nestalo, ale i tak mi to v hlavě strašilo pořád. Když jsem dostala možnost vyzkoušet oboustranné pedály, které by tohle moje dilema mohly vyřešit, neváhala jsem.

Tatze TWO-FACEtest Tatze TWO-FACE

Obavy a očekávání

Najely tak se mnou už nějakou tu tisícovku kilometrů, vzala jsem je na hobby závody, na výzvu do Alp, na traily i na vyjížďky s dětmi.
Obavy jsem měla především z toho, jak se bude pedál otáčet a jestli některá z jeho stran nebude fungovat špatně. Tedy jestli nášlapy budou držet a vycvaknutí a nacvaknutí bude probíhat hladce, a jestli platformy budou mít dostatečný grip, abych mezi ty šutry neletěla, protože se mi po pedálu sveze noha. Další mé obavy se týkaly opět otáčení, tedy hlavně toho, jak se bude „trefovat“ správná strana a jestli v botách s kufry nebudu pravidelně obrušovat piny. A jak to všechno dopadlo?

Jak TWO-FACE vypadají a fungují?

Musím říct, že se mi pedály líbily už v krabici. Obavy jsem měla z váhy – jsou větší, takže jsem čekala, že budou i těžší a ta představa se mi vlastně až tak nelíbila. Když jsem ale dala pedál na váhu, čekalo mě příjemné překvapení – 218 g na jeden pedál je lehce nižší hmotnost, než jsem navážila u svých předchozích SPD pedálů.

Tatze TWO-FACE váha
K technickým parametrům – pedály jsou z kompozitu (termoplast vyztužený ocelovými vlákny), zámek je SPD s uvolňovací tvrdostí nastavitelnou v rozmezí 4-12 Nm, na platformové straně je 10 šroubovacích ocelových pinů a její rozměr je 100 x 107 mm oproti straně se zámkem, která má 63 x 97 mm. Osa je ocelová, s jedním kluzným ložiskem a dvěma kuličkovými. Pro optimalizaci účinné plochy je platformová strana otočena o 2.5°, což zvyšuje výšku o 5 mm v klíčových bodech.

Tatze TWO-FACE
Další příjemné překvapení mě čekalo při montáži. Nepotřebujete klíč a vše jde snadněji dotáhnout a nastavit, protože osa se dotahuje pomocí 6mm imbusového klíče na vnější straně pedálu (krouťák by měl být 33 Nm). V balení ještě navíc byly i kufry na tretry, takže při montáži můžete upgradovat všechno.

Dvě tváře

A teď k tomu zásadnímu: jak pedály fungují? Nechala jsem si na jejich otestování poměrně dlouhou dobu, abych je mohla vyzkoušet v různých podmínkách. Najely tak se mnou už nějakou tu tisícovku kilometrů, vzala jsem je na hobby závody, na výzvu do Alp, na traily i na vyjížďky s dětmi. Po prvních oťukávacích pokusech, při kterých jsem si třeba po dlouhé době s SPD připomenula, jak příjemné jsou piny vražené do lýtka, musím uznat, že pedály splnily mé očekávání.

detail Tatze TWO-FACETatze TWO-FACE

Zásadní otázkou u dvoustranných pedálů je jejich otáčení. Jaká je šance, že se vám otočí špatnou stranou a noha vám sklouzne? Podle popisu výrobce by Tatze TWO-FACE měly fungovat tak, že naposledy použitá strana po uvolnění zátěže zůstane zachována ve stejné pozici, takže tato strana je opět k dispozici, když znovu dáváte nohu na pedál.

To nemůžu úplně stoprocentně potvrdit – když například při zastávkách s kolem manipulujete, stejně se pedály lehce otočí a princip je pryč. Poměrně rychle jsem si ale zvykla jen letmo zkontrolovat, kterou stranu mám zrovna nahoře a případně ji otočit – to jde dobře a rychle, díky velké ploše pedálu jej stačí jen lehce „nakopnout“ a máte právě tu stranu, kterou potřebujete. Že bych v rychlosti stoupla na špatnou stranu a noha mi sjela, to se mi stalo snad jen jednou při první vyjížďce. Je to tedy jen o zvyku.

pedále Tatze TWO-FACETatze TWO-FACE

...obě strany plnohodnotně fungují, jak mají, není třeba bát se, že půjde jen o kompromis.
Co se týká gripu pinů, ty za mě drží super. 10 ocelových pinů a poměrně velká plocha 100 x 107 mm je pro boty obvyklé velikosti úplně dostačující a rozhodně není potřeba se obávat nejistoty nebo tlaku od pedálu kvůli špatnému rozložení váhy na malou plochu. Nášlapy fungují, jak mají, pružiny jdou dobře nastavit, ani se nijak zvlášť neuvolňují. S vycvakáváním ani nacvakáváním problém není.

Možná to může vypadat, že pokud jedete s nášlapy, je platformová strana poměrně velká a hrozí, že o něco zachytíte. Nestalo se mi to, myslím, že riziko karambolu způsobené zadrhnutím pedálu o zem nebo jinou překážku je stejné jako u jiných pedálů.


test Tatze TWO-FACE

Na co jsou tedy TWO-FACE dobré?

Za mě je velkou výhodou možnost vybrat si, co chci zrovna jet, s kým a kde. V mém případě volím SPD, když se jedu projet po kopcích, na delší trasy, kdy vím, že budu makat a chci mít jistotu. Naopak platformovou stranu využívám na trailech (kvůli tomu jsem po ní koukala), kde chci mít dobrý grip a zároveň vědět, že v případě karambolu mi nezůstane kolo na nohách.

Taky ale platformovou stranu využívám při výletech s dětmi – když není potřeba až tak makat a zároveň vím, že budu muset občas popojít nebo stát ve frontě na zmrzlinu. Kdyby se mi ale chtělo, klidně si můžu vzít druhé boty do batohu a změnit styl kdykoli během výletu.

Tatze TWO-FACE
Doporučená cena pedálů je 2 849 Kč. Jasně, existují levnější alternativy. Můžete si na nášlapy nacvaknout plastové pedály, které se prodávají za pár korun. Grip je ale skoro nula, za mě je to tak varianta pro cestu na koupák, ne na nějaké větší ježdění.

U TWO-FACE můžu s klidem prohlásit, že obě strany plnohodnotně fungují, jak mají, není třeba bát se, že půjde jen o kompromis. Kromě kompozitové varianty, kterou jsme prověřili v tomto testu, najdete na MTBIKER shopu i variantu z eloxu, případně z titanu, které se kromě materiálů použitých na osky a tělo pedálů liší i počtem pinů.
Zdroj fotografií: archiv redakce
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
ZuzaChol 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Tuning kola - když všechno ostatní už máme PR článek

Tuning kola - když všechno ostatní už máme

Kolo není pouze dopravní prostředek. Je to vášeň, relax, svoboda či únik z reality a zaslouží si „hýčkání a péči“. Například v podobě prémiových komponent.
Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?

Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?

Dny se krátí, ale chuť jezdit je pořád. Je však potřeba to trošku vychytat a na cestu vidět. A taky být vidět. Co nás může zajímat při výběru světla nebo blikačky? Pár světel a rozdílů mezi nimi si ukážeme v tomto testu.
FFWD Outlaw 30 – novinka, která mi pomohla přejet Alpy

FFWD Outlaw 30 – novinka, která mi pomohla přejet Alpy

Nizozemská značka se opět vrátila ke karbonovým MTB kolům a jejich novinku pro rok 2023 jsem vzal na skutečně pořádný test. Jak dopadly?

keyboard_arrow_up