Jak nasadit teleskopku a neztratit nervy?

Spousta kol odchází s teleskopickou sedlovkou už přímo z fabriky. Je tady ale pořád dost kol, která teleskopku nemají.

Na co si dát pozor, pokud se rozhodnete teleskopickou sedlovku dokoupit a dodatečně namontovat na kolo? A jak při montáži neztratit nervy? Tak přesně o tom je tento článek.

Dvakrát měř a jednou řež

Tím prvním na co si dát pozor, je délka a zdvih teleskopy. Já jsem udělal chybu už v tomto prvním kroku. Dal jsem na doporučení na fórech a sáhl po teleskopce s nižším zdvihem a logicky i kratší délkou.

sedlovka Kellys
No jo, vždy platilo pořekadlo “dvakrát měř a jednou řež”, a proto i při výběru teleskopky mějte toto pravidlo na paměti. Nezapomeňte si tak porovnat délku stávající sedlovky a teleskopky na kterou máte zálusk. Stejně tak zvažte i zdvih, který jde logicky přímou úměrou s celkovou délkou sedlovky, ale pozor, nemusí to být pravidlem. Našel jsem poučky o tom, jak XC jezdci mnohdy zvolí teleskopku s nižším zdvihem a příznivci adrenalinovější jízdy zase zvolí vyšší zdvih, ale toto je jen obecné doporučení a vždy záleží na subjektivním pocitu.

KLS Shift 30,9
Já s mým kolem patřím mezi XC jezdce, ale i přesto jsem sáhl po teleskopce s vyšším zdvihem. Proč? Prostě protože mi vyhovovala hlavně délka a až poté samotný zdvih. Tím spíš, pokud jsem doposud teleskopku nevozil. A vyšší zdvih jsem zvolil možná i proto, že “vyšší zdvih, víc radosti”.

Proklaté vnitřní vedení

Vždy jsem zastával názor, že vnitřní vedení je prostě super. Nejenže kolu dodá čistý a uhlazený, až elegantní vzhled, ale dokáže bowdeny i hadice uchránit od poškození. Jenže v případě, že budete potřebovat něco vyměnit či doplnit, tak se nejen pro servisáky, ale i pro vás, může ono krásné vnitřní vedení stát noční můrou.


Jestli moje duševní zdraví utrpělo při vsunutí bowdenu, zbytek montáže už byl naopak balzámem na duši.

Já osobně jsem se nejprve pokoušel bowden protáhnout rámem pomocí magnetů,
ale to nepomohlo, a tak jsem musel přistoupit na razantnější a namáhavější způsob. Nejprve jsem povolil zadní stavbu, abych se dostal přes gumové těsnění ke středu, ale ani to nepomohlo, a tak jsem nakonec sundal i vidlici a bowden navlékal od středu.


Od středu jsem nejprve tlačil bowden až ke krku a až poté, co jsem ho prostrčil výstupem, resp. vstupem, ohnul jsem ho a protlačil do podsedlové trubky.

Ale na obranu teleskopky musím zmínit, že takto složitá montáž nejde na bedra teleskopky, jde spíš o daň za ono vnitřní vedení.


Jasně, povolit zadní stavbu a sundat vidlici přece nezabere tolik času, ale když jsem vše spočítal, trvalo mi to skoro dvě hodiny. Na druhou stranu ale bylo to nejhorší za mnou a zbytek montáže už byla brnkačka.

Jednoduchý a srozumitelný návod, půl zdraví

Jestli moje duševní zdraví utrpělo při vsunutí bowdenu, zbytek montáže už byl naopak balzámem na duši. Díky jednoduchému a srozumitelnému manuálu byla montáž lanka do teleskopky samotné, i uchycení ovládání na řidítkách hračka a zabrala řádově jen minutky.


Až budete na řídítka nasazovat ovládání teleskopky, pečlivě zvažte, kam přesně ho dáte. O to víc, pokud vedle brzdy máte na řídítkách i řazení přesmykače, nebo zamykání vidlice/tlumiče. Ale jak už jsem napsal, samotná montáž je hračka a za oběť padl jen grip, který už ale své nej zažil a byla jen otázka času, kdy půjde “do kytek”.


Mám v oblibě připomínat používání momenťáku, ne jinak je tomu i v případě tohoto článku, resp. montáže. Dbejte tak při upínání teleskopky, stejně tak při upínání ovládacího lanka, doporučení výrobce a šrouby dotahujte na daný moment. Předejte nejen poškození při montáži, ale i případným jiným problémům či dohadům při reklamaci.


V hlavní roli Kellys

Z fotek je více než patrné, že jsem sáhl po teleskopce z produkce slovenského výrobce jízdních kol Kellys. Jde o typ s označením KLS Shift 30,9 mm a již z názvu je patrné, že jde o teleskopku o průměru 30,9 mm. Ještě prozradím, že se nabízí o dvou délkách, resp. zdvizích. A tedy o délce 402 a 445 mm se zdvihem 125, resp. 150 mm.

KLS Shift 30,9
Ale to je prozatím vše, co prozradím. Na víc se těšte v testu, který pro vás už teď připravuji.
Zdroj fotografií: Jiří Bělák
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
PetrMazura 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Test: Teleskopka KLS Shift 30,9 - nutnost nebo zbytečnost?

Test: Teleskopka KLS Shift 30,9 - nutnost nebo zbytečnost?

Už před časem jsem psal o tom, jak namontovat teleskopickou sedlovku a neztratit u toho nervy.
Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Vývoj nezastavíš, cyklistiku nevyjímaje. V posledních letech se hodně mění geometrie rámů a ruku v ruce s tímto trendem jde i neustálé vylepšování komponentů.
UDH patka - co to je a na co je to dobré?

UDH patka - co to je a na co je to dobré?

Se třemi magickými písmeny UDH se v posledním roce setkáváme podezřele často. Víte ale, co znamenají a co se za nimi skrývá?
keyboard_arrow_up