Na kole po železnici

Kolo a vlak - jde to vůbec dohromady? Je to módní záležitost, užitečná pomoc, nebo adrenalinový zážitek?

Dnes zabrousíme na téma, které si určitě najde jak své zastánce, tak i zaryté odpůrce. Jedná se o cestování s kolem po železnici. Podíváme se na základní přednosti i nedostatky, a obecně na postup při přepravě kola po naší vlasti tímto druhem dopravy.

Úvod

Nejprve úvodem ve stručnosti – regionální dopravu objednávají pro svá území jednotlivé kraje, zatímco Ministerstvo dopravy zajišťuje dálkové železniční spoje. Reálně převážnou část spojů provozují České dráhy, a zejména v regionech či na hlavních koridorech pak i další dopravci – např. Arriva, RegioJet, Leo Express, GW Train aj. V rámci internetového vyhledávače IDOS (aplikaci lze stáhnout i do mobilního telefonu) sice při vyhledávání trasy najdete potřebné spojení, které ale může zajišťovat postupně více dopravců. Co je důležité - každý z nich má své vlastní přepravní podmínky. A protože mezi sebou často nekomunikují, musíte si koupit jízdenku pro každého z nich zvlášť. Pokud už existuje možnost jednotné jízdenky, tak se může stát, že vyjde nakonec dráž, než kdybyste každou koupili samostatně.

S jakým přepravcem – podmínky a omezení přepravy kol

České dráhy

Tato společnost nabízí svým zákazníkům dva základní způsoby přepravy jízdních kol, které si podrobněji popíšeme níže. V aplikaci IDOS najdete u každého spoje vysvětlující piktogram. Mimo to můžete využít i další poskytované služby (například speciální cyklovlaky, zvýhodněné podmínky přepravy nebo různé regionální nabídky).

  • Jízdní kolo lze přepravovat jako spoluzavazadlo, tj. v běžném vagonu na místě k tomu vymezeném. Tímto způsobem jsou jízdní kola přepravována nejčastěji. Příslušný piktogram v aplikaci IDOS zobrazuje buď kolo v kroužku (rezervace přepravy kola je možná, ale není nutná) nebo v obdélníku (potom je rezervace místa pro jízdní kolo povinná). Jízdenku na přepravu kola si můžete koupit buď na pokladně ve větších vlakových stanicích, s předstihem on-line na stránkách Českých drah (kde můžete vyřídit i rezervaci místenky pro vás a vaše kolo) nebo přímo u průvodčího ve vlaku. Přeprava kola touto formou přináší různá úskalí, která dále rozvineme:

    1. Nejprve je třeba dostat bicykl z nástupiště do vagonu. Pokud se jedná o nízkopodlažní vůz, či cestujete nalehko, je to obvykle celkem snadné. Většina železničních vozů ovšem nízkopodlažních není. Proto musíte kolo vynést po schůdcích nahoru do vagonu. Cyklisté/cyklistky s menší postavou, silou nebo těžším kolem (elektrokolo, cyklobrašny) tak mohou mít problém. Výhodou je, pokud vás cestuje více. Potom si můžete navzájem s naložením a vyložením kol pomoci. V exponovaných časech, kdy je vlak plný pasažérů, může být někdy obtížné prokličkovat s kolem na určené místo.

    2. Dostat kolo do vagonu po schůdcích úzkým průchodem může dát pořádně zabrat.
    3. Kolo jste úspěšně dostali na místo. Zpravidla se jedná o část vagonu, která je uzpůsobená k jejich přepravě. Jsou zde umístěny háky (přibližně ve výšce hlavy dospělého člověka) na upevnění předního kola a dále boční „ližiny“ na zajištění zadního kola proti horizontálnímu pohybu. Svůj bicykl zde musíte zvednout na zadní kolo a do háku zavěsit, což podobně jako při nastupování do vlaku, vyžaduje určitou fyzickou sílu. Obvykle jsou v úseku, určeném pro přepravu kol, umístěna i sedadla pro cyklisty, na která si v případě dálkových spojů můžete rovněž zajistit spolu s rezervací kola místenku. Není to ale vždy pravidlem. V loňském roce jsem se setkal se systémem přepravy kol, kdy oddíl pro kola byl na jiném místě, než sedadla určená pro cyklisty a kolo jsem tak ztratil z dohledu (bohužel s negativními důsledky).
    4. Přívětivější variantou vagonu ČD jsou dvoukřídlé dveře s širším prostorem pro manipulaci.Jiná verze umístění kola ve vlaku ČD

    5. Vlak se dal úspěšně do pohybu – co dál? Máme vyhráno? Kdepak. Při přepravě kola touto cestou musím zmínit jednu ne nepodstatnou informaci. Za kolo, včetně příslušenství, si po celou dobu jeho přepravy zodpovídáte sami. Tzn. že při případných škodách na kole, jeho odcizení nebo krádeže zavazadel, máte u přepravce smůlu z hlediska náhrady utrpěné škody. Opět se zde jeví výhodnější cestování ve více lidech, zvláště pak pokud se jedná o delší trasu (můžete se střídat v dohledu nad koly - třeba při obstarávání občerstvení nebo návštěvě toalety).

  • Umístění kola ve vlaku ČDUmístění kola na háku – blíže

    Jiná verze umístění kola ve vlaku ČD, rychlík R 814 Moravan na trase Olomouc – Brno

  • Úschova během přepravy - vaše kolo je přepravováno odděleně, v samostatném vagonu nebo jeho části, pod dohledem průvodčího, který vám také pomůže s naložením i vyložením bicyklu. Přepravce v tomto případě odpovídá za jeho případnou ztrátu nebo poškození. Za přepravu tímto způsobem se platí podle ujetého počtu kilometrů přímo průvodčímu. Tato forma přepravy se v nabídce ČD vyskytuje méně často. Opět, jako v předchozím případě, může být v jízdním řádu piktogram zavazadla zobrazen v kroužku nebo obdélníku, podle toho, zda je u tohoto druhu přepravy rezervace místa pro jízdní kolo možná, nebo povinná.
  • Jízdní kolo nelze v daném spoji přepravovat – u spoje se symbolem přeškrtnutého kola máte smůlu a kolo přepravovat jednoduše nelze (dobrá zpráva je, že takových spojů je dnes už naprosté minimum).

RegioJet

Tato společnost umožňuje přepravu kol pouze u spojů kategorie R (R8 Brno-Přerov-Ostrava-Bohumín, R23 Ústí nad Labem-Litoměřice-Mělník-Kolín). U ostatních spojů kategorie RJ tato možnost není (zde lze přepravit pouze malou koloběžku v úložném prostoru nad hlavou cestujícího nebo pod sedačkou). Pokud se už rozhodnete pro přepravu kola, na obou zmíněných spojích je nutná předchozí rezervace. Převoz kola je zpoplatněn, poplatek činí 30 Kč. Oddíly určené pro přepravu jsou označeny piktogramem kola. Společnost za přepravovaná spoluzavazadla neručí.

Leo Express

Umožňuje přepravu kol ve všech svých vlacích. Ty jsou sice nízkopodlažní, takže část překážek při transportu odpadá, na druhou stranu je ale stanoven limit na rozměr přepravovaných kol. A to například na délku kola, rozměr od středu po řídítka nebo maximální hmotnost (23 kg). A právě hmotnost může vyloučit z přepravy například těžší elektrokola. Byť mi vrtá hlavou, zda a jak by váhu kola dopravce zjišťoval. Cena jízdenky za přepravované kolo je jednotná - 49 Kč bez ohledu na vzdálenost. I zde je nutné, vzhledem k omezené kapacitě (do jednoho vlaku se dají umístit jen čtyři kola), řešit s předstihem rezervaci místa.

I přes zlepšující se dochvilnost vlakových spojů je třeba počítat s možným zpožděním

Arriva

Vzhledem k tomu, že společnost působí v rámci ČR pouze v některých regionech (severní a východní Čechy, východní Morava aj.), se oficiální informace rozcházejí s mou vlastní zkušeností, částečně i díky pestrosti vozového parku. Společnost garantuje v každém vlaku možnost přepravy minimálně 8 kol, a to na hácích, umístěných na obou koncích soupravy. Nutná je předchozí rezervace pomocí e-mailu přes systém zákaznické péče nebo telefonicky. Telefonní číslo najdete na stránkách dopravce. Cena je stanovena podle tarifů jednotlivých krajských integrovaných systémů nebo podle ceníku dopravce ve výši 25 Kč. Má letošní několikerá zkušenost s přepravou kola vlakem této společnosti ve Zlínském kraji byla taková, že žádná rezervace po mně nebyla vyžadována. Jízdenku jsem zaplatil běžně u průvodčího (lze hotově či kartou). Vlaky byly nízkopodlažní, místo pro kola bylo vyznačeno na vstupních dveřích, oknech vozu a někdy i na podlaze. Jen jsem zřejmě nepostřehl umístění háků. Sice se tam vyskytovaly, ale vzhledem k jejich velikosti a rozmístění jsem je považoval za věšáky na oblečení. Stejně jako další cyklisté jsem tak přepravoval svůj bike postavený na podlaze vozu. Průvodčí proti tomu neměl žádné námitky, tak snad někteří ze čtenářů mohou vnést do této otázky jasno komentářem v diskuzi.

Umístění kola ve vlaku Arriva, verze Zlínský krajUmístění kola ve vlaku Arriva, verze Zlínský kraj

Shrnutí

A na závěr ještě shrnu některá pozitiva, i na co si dát při cestování pozor. Část záludností jsem už zmínil v rámci přepravy u ČD, tak přidám jen pár obecných informací, které stojí za zmínku:

  • - může dojít k nečekaným prodlevám (nehoda na trati, porouchaná lokomotiva nejlépe hned při odjezdu, poškozené kolejnice). Plánujte si časové rezervy a mějte záložní variantu. Raději nevyhledávejte poslední spoj dne. Čím více přestupů mezi vlaky, tím vzrůstá pravděpodobnost, že se něco zvrtne a budete muset improvizovat.
  • - trať se může v určitém úseku opravovat a přeprava je organizována formou náhradní autobusové dopravy. IDOS většinou tyto výluky dokáže zohlednit při vyhledávání spojení, proto si ještě alespoň den před vyjížďkou zkontrolujte průjezdnost trati.
  • - kapacita přepravy kol může být vyčerpaná – na lokálních tratích, kde není možnost rezervace místa pro kolo, to může být opravdu problém, obzvlášť u skupiny cyklistů.
  • - chybějící provázanost jízdních řádů jednotlivých přepravců, včetně nemožnosti nákupu jedné jízdenky na celou cestu za odpovídající cenu.
  • + kilometry, absolvované jízdou s kolem ve vlaku, šetří síly a čas. To se obzvlášť hodí, pokud plánujete vícedenní vyjížďku. Loni na podzim jsem plánoval přejezd Krušných hor, což je na opačném konci republiky od místa mého bydliště. S naloženým kolem bych tam dojel přinejlepším za několik dní, vlakem jsem tu samou cestu zvládl se dvěma přestupy za cca 10 hodin celkového času. Další alternativou byla přeprava osobním automobilem, ale vzhledem k bezpečnosti se mi nezdálo vhodné nechat vozidlo odstavené několik dní bez dozoru.
  • + pokud zrovna nemáte v plánu okružní výjezd se stejným místem odjezdu a příjezdu, tak se rovněž železnice hodí jako vhodná alternativa na zkrácení celkové cesty a ušetření sil. Například krásný výlet z Prahy proti proudu Vltavy do Českých Budějovic. Cestu tam absolvujete na kole a zpět cestujete vlakem.
  • + záložní varianta pro nečekané situace. Při vyjížďce na kole se můžete dostat do stavu, kdy už nejste schopni pokračovat dál (únava jezdce, prudká změna počasí, poškození bicyklu, omezený čas apod.) a návrat po železnici je možným řešením problému.

Pokud plán vychází, je nespornou výhodou přepravy kola po hlavních železničních koridorech rychlost.Lístek (přeprava s bicyklem do sousedního kraje, 54 km bez přestupů jedním spojem a díky komplikovanosti krajských tarifů vypadá nejlevnější jízdenka takto.

Závěr

Toto jsou základní informace, pokud jste dosud kolo po železnici nepřepravovali a ještě váháte. Snad vám bude tento článek užitečným pomocníkem. Pokud převážíte svůj bicykl vlakem častěji, jistě máte pro čtenáře další užitečné informace nebo zajímavý zážitek. Můžete se o ně s námi podělit v diskuzi pod článkem.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
IRIDIUM 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Dámská kola do 60.000 - na cestu i do terénu PR článek

Dámská kola do 60.000 - na cestu i do terénu

Pohyb na dvou kolech je skvělá a zdravá aktivita spojená s dobrodružstvím. Přinášíme výběr dámských kol z naší nabídky pro různé kategorie.
Nemoc a návrat do tréninku

Nemoc a návrat do tréninku

Prudké výkyvy jarních teplot, velké tréninkové zatížení a minimální možnost ovlivnit setkání se s patogeny představují i větší riziko onemocnění. Kdy po nemoci zpět do sportovního zatížení? Pravidla, která se vyplatí dodržovat, aby byl návrat k oblíbené sportovní disciplíně co nejhladší.
3 první vyjížďky aneb co na to ta proklatá záda

3 první vyjížďky aneb co na to ta proklatá záda

…pokračování k článku 5 chyb aneb jak se vyhnout akutní blokaci zad.
keyboard_arrow_up