Test: Sada Shimano Ultegra R8100 – ako sa s ňou reálne žije?

Test: Sada Shimano Ultegra R8100 – ako sa s ňou reálne žije?

Nebudem tu vypisovať suché čísla a spomínať frázy z tlačových správ, radšej vymenujem veci, ktoré sú oproti starej Ultegre iné a pri jazde ich reálne cítiť.

Na novej cestnej sade Shimano Ultegra jazdím od začiatku kalendárneho roku 2022, takže už sme spolu niečo zažili. Boli to dlhé hodiny na trenažéri, jarné tréningy pri nízkych teplotách alebo aj výkony na mojom limite pri rôznych pretekoch. Sám som prekvapený, koľko vecí vám chcem v tomto článku spomenúť. Plánujem sa zamerať len na to, čo skutočne cyklista vníma v porovnaní s inými sadami. A keďže je tých vecí veľa, bez dlhých úvodov idem radšej na vec.


Montáž

Tento bod nemusím opisovať obšírne, keďže som natočil video o nahadzovaní novej sady na bicykel. Kto má radšej písaný text, tak aspoň stručne vymenujem. Nová Ultegra má riešené páky tak, že ich netreba so sadou spájať káblami, keďže komunikujú vzduchom. Tým pádom odpadli starosti s najhoršími miestami na ráme, kadiaľ treba ťahať káble. Na mojom bicykli to sú riadidlá a predstavec s integrovaným vedením kabeláže v kombinácii s hydraulickými brzdami.

Asi záleží od konkrétneho bicykla, ale na mojej F12 mi zvyšok pripadal ako hračka. Stačilo mi spojiť batériu, ktorá drží v sedlovke s prešmykačom a prehadzovačkou, čo sú vlastne dva káble. Navyše, už netreba zapájať WU jednotku, lebo nová Ultegra už automaticky komunikuje s mobilom a „kompiškou”. Nepotrebujete ani rozbočovač na káble a ani hľadať miesto pre riadiacu jednotku, ktorá sa teraz nachádza v prehadzovačke.

Keď som nahadzoval predchádzajúcu Di2, spomínam si, ako som si schému musel dopredu kresliť na papier. V porovnaní so Sram AXS sa nejakému prevliekaniu káblov nevyhneme, ale aj toto skoro-bezdrôtové riešenie od Shimana má svoje čaro. Viac spomeniem na záver.


Zmenené páky

Vrchná časť teraz lepšie sedí na páke a nič sa neoddeľuje

V testoch väčšinou uvádzame hmotnosť komponentov, no s novou Ultegrou sme to už urobili, preto sa radšej vrhnem na radiace a brzdové páky, tam je viacero zmien. Páky majú inak vyriešenú vrchnú časť, už nie je z prednej strany obnažená a vrch tvorí jeden celok. Vďaka tomu sa mi páky držia istejšie a mám lepší úchop.

Zároveň sa zmenil tvar a veľkosť tlačidiel radenia. Ľahšie sa triafajú a problém nebol ani so zimnými či neoprénovými rukavicami. Pomenovanie tlačidlo vlastne ani nesedí, hodilo by sa skôr plutva. Okrem dobrého tvaru pomáha aj vrúbkovanie, pomýliť sa skoro nedá.


Po polroku jazdenia sú páky v dobrom stave, gumičky držia lepšie ako na starých sadách. Čo sa mi stále hľadá ťažko a veľmi sa to oproti starej sade nezmenilo, sú skryté tlačidlá pod gumou. Niekedy mi chvíľu trvá, kým ich nájdem. Mám ich naprogramované na listovanie v obrazovkách cyklopočítača a druhé ako Lap.

Motorčeky a tvar prehadzovačov

hrozí riziko poškodenia „šaltra” alebo pätky nižšie
Oproti starej Ultegre opeknel prešmykač aj „šalter”. Veľké škaredé motorčeky, aké si pamätám zo začiatkov Di2, sú teraz skoro neviditeľné. Je to vec estetiky a pre detailistov aj aerodynamiky. Čo som si všimol už pri prvom preradení, je ostrejší chod motorčekov. Zdá sa mi, že aj pracujú rýchlejšie. Radenie bolo aj na staršej sade výborné, teraz ho ešte vyladili.


Z prešmyku zmizli skrutky dorazov (chvíľu som ich hľadal ). Celé nastavovanie prebieha len v aplikácii v mobile. Ja mám toto už tretiu generáciu Di2 a tak ako pri prvej, aj pri najnovšej Ultegre platí, že ak sa raz prehadzovanie nastaví, už s ním netreba nič robiť. A to mením aj kolesá s rôznymi kazetami.

Prehadzovačka s nabíjaním a jednotkou

Riadiaca jednotka sa presťahovala do prehadzovačky. Tam sa nachádza tlačidlo, ktoré sa dá použiť pri nastavovaní radenia alebo pri pripájaní aplikácie. Ak ste používali jemné nastavovanie za jazdy na starej sade, teraz taká možnosť vzhľadom na umiestnenie tlačidla už nie je. Dá sa za jazdy dočiahnuť prstom na zadnú prehadzovačku? Radšej som to neskúšal.


Nové sú aj káble, sú tenšie. Starú vidličku na pripájanie už nevyužijete. Ja som mal k sade novú, ale nepamätám si, s akým komponentom bola v balení. Páči sa mi ochranná krytka na konektore, ako sa pripája kábel do prehadzovačky. Na starej sade som mal okolo pätky malú pásku, aby kábel netrčal príliš do strany, no teraz pribudol malý háčik, ktorý plní túto funkciu. Staré nabíjačky môžete predať, lebo táto má novú koncovku a miesto nabíjania sa nachádza na prehadzovačke. Kábel sa teraz pripája ľahšie. Ten malý kryt a stará koncovka vedeli potrápiť moje veľké prsty.


Lepšie chránená s dlhším ramienkom

Stále je reč o zadnej prehadzovačke. Všimnite si, ako má pekne skryté telo, že skoro ani nepretŕča z rámu. Toto je výborná vec. Pri páde alebo už aj pri sfúknutí opretého bicykla hrozí riziko poškodenia „šaltra” alebo pätky nižšie. Keď som videl iný konkurenčný model, ten trčal tak veľmi, že by sa naň hodilo umiestniť červenú zástavku.

S novou sadou som si hneď objednal 2 kazety, 11-30 a 11-34. Prehadzovačka má dlhšie ramienko, aby zvládla aj taký veľký pastorok. Veľmi sa mi to nepáči, pripadá mi to ako na lacných trekingových sadách, ale funkcia u mňa vyhráva. Ozaj, kazety pasujú na klasický HG orech, aj keď sú už „12-speed”, žiadne špeciálne nahadzovanie sa nedeje. Klasika.


Kľuky aj pre pretekárov?

Pri objednávaní kľúk som zneistel, pretože najväčšia možnosť je len 52/36. Pre bežných jazdcov to nebude problém, že chýba možnosť 53/39, no môže to chýbať pretekárom. Ja som sa toho tiež bál, ale keď som si dal Trnavskú cyklistickú ligu s priemerkou 44 km/h, zistil som, že 53x11 mi až tak nechýba. Možno som doteraz žil v sebaklame a tieto prevody úplne stačia.

Podľa popisu majú kľuky vylepšené zuby. „Kecal" by som, keby som tvrdil, že to nejako pri šliapaní alebo radení cítim. Čo by som spomenul skôr, je to, že nástrek dobre drží a znesie aj hrubšie zaobchádzanie. To sa určite hodí, keď je farba matne čierna a materiál hliník. A aby som uviedol úplne všetky informácie, kľuky na fotkách nemajú polroka, ale len mesiac, dôvod spomeniem v ďalšom odstavci.

Shimano vie dodať aj duálny wattmeter. Pôvodne som si chcel objednať túto možnosť, ale začiatkom roka boli kľuky úplne nedostupné. Veď aj na tieto klasické som dlho čakal a prišli niekoľko mesiacov po ostatných komponentoch. Ďalšie zdržanie spôsobila montáž 4iiii watmetra do ľavej kľuky a pár týždňov zabrala cesta do Kanady a späť.


Brzdy brzdia

Shimano robí dobré brzdy, či horské alebo cestné. Nová sada ich má prepracované, platničky dostali viacej miesta a tak o kotúč cinkajú menej. Ďalšia zmena nastala pri odvzdušňovaní, kde už nepotrebujete retro vidlicový kľúč, ale vďaka ONE WAY BLEEDING systému to ide elegantnejšie a jednoduchšie. Gumený kryt v mieste, kde sa pripája striekačka, som stratil, z mojej strany nejde o „gramárčenie".


Výdrž batérie

Toto je veľmi subjektívne a záleží od mnohých faktorov. Pocitovo netreba novú Ultegru nabíjať viacej ani menej v porovnaní so starou. Ten, kto nemal sadu spojenú s „kompiškou”, privíta, že vidí presné percento batérie a nemusí sa spoliehať na farbu diódy na riadiacej jednotke. Sada vie dokonca aj sama poslať upozornenie, keď batéria dosiahne, tuším, 20 %. Páky majú vlastné gombíkové batérie, ich výdrž sa uvádza na roky, takže to som ešte neriešil. Ich stav vidieť v aplikácii.


Vadí odpájanie pák?

Na začiatku ma vyrušovalo to, že páky sa od sady samé odpájajú, aby sa šetrila energia v batériách. Pri prvom stlačení vyšlú signál a až druhé zmení prevod. Toto ma na začiatku plietlo, ale už to beriem ako samozrejmosť. V 99 % prípadoch to riešim len na začiatku jazdy alebo po dlhej káve. Ako perličku môžem spomenúť stúpanie Mortirolo, tam som išiel najľahší prevod tak dlho, že sa mi jedinýkrát páky odpojili za jazdy.

Štatistika radenia

Vďaka tomu, že je sada spojená s cyklopočítačom, môžete na displeji vidieť, aký máte zaradený prevod, alebo si po jazde viete pozrieť, koľkokrát ste preradili a aký prevod ste mali najčastejšie. Ja som si to pozrel po sústredení v Chorvátsku. Za 26 hodín som preradil 4400x. Takže každú minútu v členitom teréne to spravilo skoro 3 preradenia a na jeden kilometer to vyšlo viac ako 6x. Spätná kontrola, 1 km vychádza na 2 minúty, čo je priemerka 30 km/h, takže približne sedí.


Keď to spočítam, teraz myslím tie vylepšenia, tak nová Ultegra je ďalšou evolúciou a sám som prekvapený, koľko postrehov som vedel dať dokopy. Ak som bol na začiatku sklamaný, že nie je úplne bezdrôtová, tak teraz to vlastne vôbec nevnímam, skôr sa teším, že sme neprišli o dobrú výdrž batérií alebo spoľahlivosť celého systému. Ani raz sa nestalo, že by sa páky niekde vo vzduchu stratili a bolo by treba sadu reštartovať, a na toto konkurencia občas trpí.

A čo hovoríte na dizajn? Mne sa páči. Ešte sa mi pri Shimane nestalo, aby som pri novej sade povedal, že stará bola krajšia.

Ako je to s dostupnosťou komponentov, bude záležať, kedy tento článok čítate. Na profile značky Shimano sú všetky ich produkty.

Do rodiny Shimano Ultegra R8100 patria aj nové kolesá R8170 a takto obstáli v mojom dlhodobom teste.

Veľa z Ultegry zdedila aj nová elektrická sada 105, čo môže byť ľudový trhák.

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
cepooo 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Můj rok s elektrickou Ultegrou - všechno, co potřebujete vědět

Můj rok s elektrickou Ultegrou - všechno, co potřebujete vědět

Seznámili jsme se na Vánoce 2021, úvod vztahu byl intenzivní, elektrony létaly vzduchem a rovnou prozradím, že to neskončilo hned při rozbalování.
Od základu: Mechanické vs. elektronické řazení na silničním kole - otázka vkusu?

Od základu: Mechanické vs. elektronické řazení na silničním kole - otázka vkusu?

Dnes otevřeme další palčivé téma. Je elektronické řazení nutností nebo raději „starou“ dobrou mechaniku?
Test: Porovnání 6 indoor cyklistických platforem

Test: Porovnání 6 indoor cyklistických platforem

Nabídka virtuálních cyklistických platforem je pestrá a všichni si z ní můžeme vybrat takovou, která pomůže splnit naše cíle.
keyboard_arrow_up