Představení: Nová sada Shimano 105 Di2 - elektrika pro každého

Představení: Nová sada Shimano 105 Di2 - elektrika pro každého

Kdo jednou zkusil elektronické řazení, ví, že už není cesty zpět. Má to však jeden háček, kterým je obvykle pořizovací cena. To ale nová sada Shimano 105 Di2 pravděpodobně změní.

Ještě včera platilo, že kdo chtěl elektronické řazení Shimano, musel sáhnout po prémiových sadách Dura-Ace nebo Ultegra. Sada 105 je už od svého uvedení na trh v roce 1982 brána jako lidová volba, která vždy nabízela stejnou funkčnost jako vyšší sady, jen s mírnou hmotnostní penalizací.

Nová sada 105 R7100 ovšem dostává do vínku přívlastek Di2, což znamená, že můžete očekávat stejné funkce, jen v ekonomičtějším balení, což je dlouholetý sen spousty žiletkářů. Pojďme si tuto sadu prohlédnout pěkně pod drobnohledem. Převzala od vyšších sad i dvanáct pastorků, a tedy i větší rozsah převodů.

Nová 105ka přebírá designové prvky vyšších sad a zároveň si zachovává něco ze svého původního designu.

Vylepšení a inovace - prémiové funkce v ekonomickém provedení

Po vzoru vyšších sad je i nová “stopětka” dvanáctirychlostní. Jedná se o semi-wireless koncept, kdy jsou páky napájeny knoflíkovými bateriemi CR1632 a přesmykač s přehazovačkou jsou napájené a fyzicky propojené kabelem s centrální baterií umístěnou v sedlovce. Díky tomu je výdrž na jedno nabití až 1000 km a je zachován ukázkově “čistý” kokpit bez přítomnosti řadicích kabelů. Baterie v pákách podle údajů z PR materiálů výrobce vydrží až tři roky běžného provozu.


Optimalizací prošlo i profilování zubů na kazetě a převodnících, díky čemuž je pohon tišší a nabízí bezproblémové řazení i při záběru. 12rychlostní kazeta má rozsah převodů od 11 do 34 zubů a kliky jsou osazeny kompaktními převodníky s 50 a 34 zuby, k dispozici budou v délkách 160, 165, 170, 172,5 a 175 mm. Konstrukce klik je hollowtech, jsou tedy duté ale na rozdíl od Dury nebo Ultegry nenabízí Shimano verzi vybavenou wattmetrem. Později by měly být k dispozici i kliky s převodníky 52/36 zubů a kazeta s rozsahem 11-36. Pozitivní zprávou je i to, že nová 12rychlostní kazeta je kompatibilní s 11rychlostními ořechy HG.

K nové dvanáctistupňové kazetě 11-34 má přibýt ještě 11-36.Nové 105ky jsou sice konečně duté, ale na rozdíl od Ultegry bez varianty s wattmetrem.

Kompletně přepracovaný design mají i brzdové třmeny, které mají o 10 % větší mezeru pro kotouč, což znamená lehčí centrování třmenů a menší pravděpodobnost, že se objeví znervózňující škrtání. Nový tvar usnadňuje i odvzdušňování třmenů.

Větší mezera mezi destičkami a kotoučem eliminuje škrtání.Nový tvar třmenu pro snazší odvzdušnění a plnění brzd.

Hlavní změny

  • Elektronické řazení
  • 12rychlostní kazeta
  • Tišší chod a lepší řazení v tahu
  • Nové brzdové třmeny
  • Lepší ergonomie pák
  • 2 páry bezdušových karbonových kol


Bezdrátové páky jsou ergonomičtější a mají možnost nastavení reach (vzdálenost páky od řidítek) v rozsahu 16,4 mm. Širší je i plocha páky, abyste měli při brždění lepší pocit a odezvu. Pokud byste náhodou toužili po bezdrátovém řazení v kombinaci s ráfkovými brzdami, budete si muset nechat zajít chuť. Nic takového totiž v katalogu Shimana s logem nové 105ky nenajdete (Dostupná je pouze verze sady Dura-Ace).

Ty z vás, kteří měli možnost vyzkoušet Di2 na sadách Dura-Ace či Ultegra, pravděpodobně zamrzí i absence “tajných” tlačítek na horní straně pák, kterými lze přepínat například obrazovky cyklopočítače.

Ergonomický tvar páky s profilovanou gumou pro lepší úchop. Navíc má brzdová páka stavitelný reach.Baterie CR1632 v pákách mají mít životnost 3 roky.

Nově jsou v sadě k dispozici i bezdušová kola ve dvou variantách, s výškou ráfku 32 a 46 mm. Oba páry jsou zapleteny na karbonových ráfcích s vnitřní šířkou 21 mm a těží z DNA kol Dura-Ace a Ultegra. S verzí pro ráfkové brzdy už se ani tady nepočítá. Kola s 32 mm vysokými ráfky jsou určena spíše pro vrchaře a váží 1502 gramů, 46milimetrová kola jsou univerzálnější a jejich hmotnost činí pěkných 1610 gramů.

Kola s karbonovým ráfkem už i v sadě 105.Moderní široký profil ráfku je jasně určený i pro bezdušové provedení. Háčkové patky zas zaručují jistou kompatibilitu.

Konektivita nad zlato

Přehazovačka v sobě kombinuje funkci párovací jednotky a nabíjecího portu. Díky konektivitě pomocí technologií Bluetooth či ANT není problém nastavit například řadicí schéma Syncroshift přes mobilní aplikaci E-tube nebo spárovat řazení s cyklopočítačem. Na těle přehazovačky najdete i dvoubarevnou diodu a tlačítko, díky kterému lze zjistit aktuální stav baterie, případně spárovat jednotlivé části systému při jeho instalaci.

Přehazovačka je mozkem celé sady a zároveň disponuje nabíjecím portem.Finální jemné doladění se provádí pomocí aplikace.

Hmotnost komponentů

Jak bylo naznačeno v úvodu, sada 105 R7150 Di2 nikdy nehrála na gramy, a proto byste tu jen marně hledali materiály jako karbon či titan.

  • Přehazovačka 302 g
  • Přesmykač 142 g
  • Kazeta 361 g
  • Řetěz 252 g
  • Kliky 756,6 g
  • Středové složení 77 g
  • Brzdové páky 423 g
  • Brzdové třmeny 282 g
  • Brzdové hadice 110 g
  • Brzdové kotouče 285,6 g
  • Baterie Di2 53 g
  • Kabeláž Di2 14,5 g
  • CELKEM 3067,7 g

Hmotnost celé sady je tedy podle údajů výrobce 3068 gramů, a přestože údaje o cenách zatím nebyly zveřejněny, lze očekávat, že se bude pohybovat někde mezi jedenáctirychlostní mechanickou 105kou a Ultegrou. Největší otázkou tak zůstává reálná dostupnost nejen na nových kolech, ale hlavně jako upgrade sada. Dobrou zprávou je zachování kompatibility kazety s klasickým HG ořechem a obecná kompatibilita s ostatními dvanáctirychlostními silničními sadami od Shimana (Di2 konektory, brzdové hadice). Novou 105kou tak Shimano dohání konkurenci a umožní levný a bezproblémový upgrade na stávajících kolech. Shimano tak má našlápnuto k další skvělé sadě pro každodenní provoz za rozumné peníze.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

5 chyb aneb jak se vyhnout akutní blokaci zad

5 chyb aneb jak se vyhnout akutní blokaci zad

Když milovníka kola chytnou záda, tak jediné, co ho zajímá je kdy tato nepříjemnost odezní a bude moct opět naskočit do sedla. Tento stav právě prožívám, tak bych se s vámi chtěl o tuto zkušenost podělit.
Od základu: Mechanické vs. elektronické řazení na silničním kole - otázka vkusu?

Od základu: Mechanické vs. elektronické řazení na silničním kole - otázka vkusu?

Dnes otevřeme další palčivé téma. Je elektronické řazení nutností nebo raději „starou“ dobrou mechaniku?
Můj rok s elektrickou Ultegrou - všechno, co potřebujete vědět

Můj rok s elektrickou Ultegrou - všechno, co potřebujete vědět

Seznámili jsme se na Vánoce 2021, úvod vztahu byl intenzivní, elektrony létaly vzduchem a rovnou prozradím, že to neskončilo hned při rozbalování.
keyboard_arrow_up