Zdroj: microSHIFT Advent

Občas někde zahlédnu nějakou, v tu chvíli pro mě novou, značku. Nebo takovou, která je tady sice už nějakou chvíli, ale až tak vidět není. Co si budeme povídat, Sram a Shimano prostě drží nadvládu a nějaké to malé sousto ze zubů krokodýla občas vyzobnou nějaké jiné, menší značky.

Dřív po takové menší značce sáhl někdo, kdo se chtěl odlišit nebo se mu líbil inovativní nápad (např. hydraulické řazení), jenže doba se změnila a ten lump, virus, nám zamíchal kartami tak, že po méně známých značkách saháme častěji. Samozřejmě je to hlavně z důvodu nedostatku komponentů. Já osobně čím dál častěji nejen ze svého okolí, slyším microSHIFT.

Přiznám se, že o této značce jsem poprvé zaslechl až loni. O to větším překvapením pro mě bylo to, že tato tchajwanská značka vznikla už v roce 1999 a na poli řazení tak má nemalé zkušenosti, a tím pádem má ve své nabídce spoustu komponentů jako např. přehazky pro méně (6 nebo 7) či více (11) rychlostí, přesmyky, páčky řazení, otočné řazení, ale i kazety.


Mně se do rukou dostala sada Advent X, která je určena pro gravel. Jde o sadu s rozsahem 1 x 9, a tedy pro jednopřevodník a devítirychlostní kazetu. Před sebou tak mám zmíněnou devítirychlostní kazetu, přehazovačku a samozřejmě brzdové/řadicí páky.

Ještě na úvod je minimálně férové přiznat, že na gravelu až tak často nejezdím, a pokud jsem na nějakém jel, tak to bylo kvůli představení nebo testu do magazínu. A už vůbec nejsem z těch, kteří by si gravel pro sebe stavěli. Co z toho plyne? Je to jednoduché. Rozhodně se nechci stavět do role srovnávače komponentů a chci se s vámi podělit jen o první dojmy z této sady, kterou však plánuji osadit na kolo a později se s vámi podělit i o dojmy z jízdy.

Páky

Tím prvním, co mě zajímá, jsou brzdové, resp. řadicí páky. I když psát v množném čísle řadicí páky je zavádějící, přece jen je řazení ve vzorci 1 x 9, takže řadicí pákou je jen jedna, ta pravá. Pro doplnění uvádím, že přesné označení těchto pák je microSHIFT Advent SB-M090 1x9 sp.

Už na první pohled je pravá brzdová/řadicí páka prostě jiná. Naposledy jsem měl v ruce na gravelu od slovenského Kellys brzdové/řadicí páky Shimano GRX 600, a proto hned v úvodu vnímám rozdíly. Tím prvním rozdílem je tažení řadicího lanka venkem. Mám rád uhlazený a funkční design a venkovní vedení vidím jako krok zpátky, ale snažím se vždy na všem najít to pozitivní. Proto si říkám, že i toto může mít výhody. Jednou z nich může být snadný servis nebo výměna řadicího bowdenu či lanka bez sundání omotávky. Brzdové lanko však už ale naštěstí taženo venkem není a je připraveno na tažení pod omotávkou.


Druhým rozdílem, z mého pohledu zásadním, je množství pák, resp. páček. Samozřejmě je tady hlavní páka, kterou se ovládá brzda. Pak jsou tady ale dvě další, které už ovládají řazení. Jedna je logicky pro řazení nahoru, ta druhá pak pro řazení směrem dolů. Obě se ovládají jen ukazovákem pravé ruky, stejným směrem, “dovnitř” kola. Palec tak potřebovat nebudete. Přemýšlel jsem, jestli je toto řešení šťastné, a nenašel jsem důvod proč ne.

Jasně, může chvíli trvat, než si na toto zvyknete, ale je to jen o zvyku, stejně jako tomu je např. u nového auta. Naopak výhodu jsem našel v tom, že brzdová páka není zároveň i řadicí, a nedává tak možnost pohybovat pákou do stran. A proč by toto měla být výhoda? U klasické silničky by to možná až takovou roli hrát nemuselo, ale u gravelu, který je předurčen pro horší cesty, toto vnímám jako výhodu v podobě jistějšího úchopu.


O levé páce se asi není třeba dlouze rozepisovat, ta upřímně nezaslouží větší pozornost. Co ale zaslouží pozornost, je váha pák. Váha pravé páky je oproti levé logicky vyšší, a to 225 gramů, zatímco váha levé páky jsou 163 gramy.


Každopádně velmi mě potěšilo to, že součástí balení jsou jak bowdeny, tak i brzdová a řadicí lanka, a dokonce i koncovky bowdenů a lanek. O starost míň. A na závěr ještě cena, ta je 3 649 Kč za obě páky.


Přehazovačka

Začnu zase nejprve označením. Přesné označení této přehazovačky je microSHIFT Advent RD-M6195L 9 sp. a na shopu MTBIKER je k dostání za cenu 1 599 Kč.

Přehazovačka je vyrobená jak z oceli, tak hliníku. Zatímco tělo je hliníkové, ramínko je z oceli. Celá přehazovačka už na první pohled budí masivní dojem a například základní prvek, šroubení do patky a uchycení řadícího bowdenu je skutečně z kusu materiálu. Samozřejmě se toto neblaze odrazí na váze, na druhou stranu to ale dodává na jistotě, že přehazku jen tak neutrhnu nebo jinak nezničím.


Co mi ale na přehazovačce už na první pohled chybí, je stavěcí šroub na napnutí řadicího lanka. Zase přemýšlím, jestli je to výhoda, nebo není. Za mě osobně to rozhodně nevýhoda není, ba naopak. I na mém silničním kole mě mnohdy štvalo, že nemůžu doladit řazení během jízdy a musím zastavit. U této přehazovačky, v kombinaci s výše popisovanou řadicí pákou, tento problém řešit nemusím. Stavěcí/napínací šroub je totiž přímo na řadicí páce, a řazení tak můžu pohodlně doladit za jízdy, aniž bych musel zastavit, a dokonce i stejnou, pravou, rukou. Toto mě potěšilo. Samozřejmě nechybí možnost nastavení vzdálenosti ramínka od kazety či dorazy vrchní i spodní “úvratě” přehazovačky.


Byť se oproti některým přehazovačkám od konkurence řadí s cenou o něco níž, nechybí u této přehazovačky systém uzamčení ramínka. Toto má bezesporu výhodu v horším terénu, avšak nevýhodou může být to, že je to přece jen o element navíc, který se může, ale nemusí pokazit. Jak je to v případě přehazovačky microSHIFT, ukáže až čas. Za mě osobně je na této přehazovačce uzamykání ramínka přehledné a snadné, ale kvůli umístění na přední straně přehazky tuším větší riziko poškození, než tomu je u konkurence. Ale nechci malovat čerta na zeď.


Samozřejmě jsem vedle brzdových pák na váhu položil i přehazovačku a zjistil jsem, že váha je 386 gramů. To oproti konkurenci není nejmíň.

Kazeta

Neméně důležitou součástí této sady je samozřejmě kazeta, označená jako microSHIFT Advent CS-H093 11-46. Už v úvodu jsem zmiňoval, že se mi pod ruce dostala sada 1 x 9, takže připomínat, že je to devítirychlostní kazeta, asi netřeba. Co je ale potřeba doplnit, je cena, a to 1 149 Kč.


Tato devítirychlostní kazeta kompatibilní s HG ořechem a s rozsahem 11 - 46 zubů je opravdu kus železa. Ostatně celá je vyrobena z oceli, čemuž odpovídá i váha 579 gramů. Samozřejmě existují i lehčí kazety, ale na obranu microSHIFTu jsem našel i dražší a asi v tuto chvíli nedokážu férově posoudit, jestli je poměr cena/váha přímo úměrný a v pohodě. Má to totiž mnoho dalších úskalí, jako je např. životnost, funkčnost a v neposlední řadě i dostupnost. Najdou se totiž lehčí kazety, nebo možná i levnější, ale nemusí být dostupné a samotné hledání té správné kazety brouzdáním po netu může stát tolik času, že v konečném výsledku se vyplatí přihodit do košíku právě tuto a ne jinou kazetu.


Stejně jako tomu bylo u zamykání ramínka přehazovačky, funkčnost, a hlavně životnost této kazety prověří čas. Něco mi ale napovídá, že tato kazeta by mohla vydržet dlouho, protože toho materiálu, ze kterého je kazeta vyrobena, je fakt spousta. Naprosto v pohodě si dovedu tuto kazetu představit i na e-biku, kde bude snášet vysoký krouťák, resp. tah od motoru.

Závěrem shrnutí

Už v úvodu jsem férově přiznal, že nepatřím mezi zaryté gravelisty, a už vůbec ne ostřílené skládače štěrkoletů, proto berte toto představení jen jako můj pohled na tuto sadu, a pakliže máte nějaké připomínky či doplnění, mile rád si přečtu váš názor v komentářích. A pokud se v něčem pletu, nemějte se mnou slitování a upozorněte mě na to. Přece jen se rád poučím a věřím, že toto mě opět o něco více posune ke gravel disciplíně, kterou tak obdivuji a respektuji, byť jsem v této oblasti naprostým nováčkem.

Ale abych přece jen shrnul hlavně pohled na sadu microSHIFT Advent. Za mě osobně se mi tato sada zamlouvá. Už jen proto, že prostě je, že je dostupná a za relativně rozumnou cenu. Navíc komponenty od microSHIFT v poslední době potkávám čím dál častěji, a dokonce na ně slyším i pochvalná slova nejen od prodejců jízdních kol. Tito sami navíc potvrzují i to, že microSHIFT je vidět na kolech čím dál častěji.

No a teď už jen sadou osadit kolo a vyrazit.

[Úvodní foto: microSHIFT Advent ]

info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
PetrMazura 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

5 chyb aneb jak se vyhnout akutní blokaci zad

5 chyb aneb jak se vyhnout akutní blokaci zad

Když milovníka kola chytnou záda, tak jediné, co ho zajímá je kdy tato nepříjemnost odezní a bude moct opět naskočit do sedla. Tento stav právě prožívám, tak bych se s vámi chtěl o tuto zkušenost podělit.
Výživa v životě hobby sportovce

Výživa v životě hobby sportovce

Nový kalendářní rok patří od nepaměti k období hodnocení a bilancování uplynulé sezóny a je ideálním časem pro nové cíle a realizaci změn. Ve světě hobby sportu netřeba být extrémně radikální, ale je výhodné tento čas ke změně uchopit konstruktivně.
Do práce na kole – jde to celý rok?

Do práce na kole – jde to celý rok?

Vyhnout se ranním zácpám, projet se před prací a šetřit peníze za pohonné hmoty jsou pouze ukázky výhod, které cesta do práce na kole nabízí. Pokud jste ještě nepřišli na chuť této výzvě, možná vám tyto tipy pomohou.
keyboard_arrow_up