Unboxing: Giant Reign 29” 2 - Maestro krotitel

Už více než deset let zaujímá model Reign svoji pevnou pozici v nabídce Giantu pro oblast enduro biků. Reign prošel řadou vývojových změn, ať už z pohledu kol, která pod sebou roztáčel či roztáčí, použitého materiálu, nebo samozřejmě i z pohledu geometrie.

Ať už pod sebou v minulosti roztáčel kola o průměru 26”, 27,5”, nebo v poslední době kola o průměru 29”, o odpružení staral Fox, nebo RockShox, a ať měl hlavový úhel jakýkoli, Reign vždy patřil mezi enduro biky, se kterými se muselo počítat.

Specifikace

Unboxing

Vždy nás tak nějak pro zábavu zajímá, jaká země bude napsána na krabici. Jednou je to Čína, potom zase Indonésie a jindy zase jiná země. Tipli byste si, jaká země je na krabici Giant? No jasně, je to Tchaj-wan, kde byl Giant v roce 1972 založen. Ano, v roce 1972, což je letos již úctyhodných 50 let. Jen si představte to množství kol, které musel Giant vyprodukovat. A kolik endorfinů tato kola pomohla vyplavit. Skvělá představa. Ale dost o krabici, která už svůj účel splnila, dost i o historii, o tom klidně až jindy, pojďme se podívat na kolo. To je v krabici uloženo, jak se sluší a patří. Vše k sobě pěkně přichycené, kritické části jako rám, vidlice, tlumič nebo zadní stavba jsou obaleny, dokonce i řetěz je stažen tak, aby se ramínko přehazovačky nehýbalo a neuvolnilo řetěz, a nechybí ani vymezovací podložky na ose zadního kola či kryt předního kotouče.
Už při vytažení je ale jasné, že montáž bude chtít přece jen o něco víc úsilí než u jiných kol. Podle čeho tak soudím? Tak například nejsou nasazena řidítka v představci, z řídítek je sundána brzdová páka zadní brzdy i páčka řazení, na vidlici není nasazen třmen přední brzdy a v přehazovačce není utaženo řadicí lanko. Ale pro více či méně zkušeného bikera toto přece není překážka a ví, že nasazení řidítek či montáž páček, třmene, nebo utažení lanka není nic složitého a taková práce nezabere více než půl hodinky.
Samozřejmě v krabici nechybí ani další nezbytně nutné věci, jako je např. manuál, co ale skutečně potěší, je, že je v krabici i tmel do bezdušáků. Ano, správně tušíte, že na kole jsou zapletená kola v bezdušovém provedení. O nich ale ještě později.

Geometrie

Jak je z tabulky geometrie patrné, Reign se nabízí ve čtyřech velikostech, a to S, M, L a XL, pro jezdce s postavami o výšce v rozpětí 163 - 198 cm. Samozřejmě ale nikdo neříká, že na kolo nemohou sednout bikeři kteří mají 162 cm, nebo naopak 200 cm. Když se tak díváme na geometrii, tak oproti tomuto modelu pro rok 2021 u modelu pro rok 2022 nedochází k žádným změnám. Avšak když se podíváme o pár let zpět, namátkově např. na model z roku 2016, konkrétně model Reign 27,5 2 LTD, tak současný model má samozřejmě kromě většího průměru kol položenější hlavu, a to 64,6° oproti dřívějším 65°, naopak vzpřímenější sedlovou trubku (76,4° vs. 73°), ale taky protažený reach (vzdálenost mezi středem řízení a středovou osou) z 458 mm na 488 mm (u vel. L) nebo má o něco vyšší stack a delší zadní stavbu, což je logické vzhledem k použití kol o průměru 29”. A poslední Reign má oproti staršímu sourozenci taky v neposlední řadě i delší rozvor.

Osazení kola

Zaběhnutému stereotypu se nevyhnu ani v případě tohoto unboxingu, takže nejprve se podíváme na pěkně lakovaný, blyštivý rám s minimalistickými sváry. Ten je vyroben ze slitiny 6011, která dle slov Giantu poskytuje ve své třídě nejlepší poměr hmotnosti a pevnosti. Nepodařilo se nám najít přesnou specifikaci této slitiny, no v minulosti se tato slitina používala mj. i pro výrobu závodních bikrosových ráfků, na které jsou kladeny vysoké nároky, takže lze předpokládat, že je to spolehlivý materiál. Každopádně je pravdou, že rámy z této slitiny jsou opravdu lehké.
Elegantní a minimalistická, avšak účelová ochrana spodní rámové trubky
Každopádně zavěšení zadního trojúhelníku, nebo chcete-li zadní stavby, zůstává věrné systému Maestro s karbonovým vahadlem a ve spolupráci s tlumičem RockShox Deluxe Select+ nabízí 146 mm zdvihu. U tohoto biku, který je předurčen do drsných podmínek, nechybí samozřejmě ani pevné boostové osy, vzadu o rozměru 12 x 148 mm, vpředu pak o rozměru 15 x 110 mm. Je potřeba připomínat takovou samozřejmost, jakou je vnitřní vedení? Asi netřeba. Co však za pozornost určitě stojí, je elegantní a minimalistická, avšak účelová ochrana spodní rámové trubky, stejně tak řetězové vzpěry.
Když už jsem vzpomenul tlumič, je nutno doplnit, že jde o vzduchový tlumič se vzduchovou patronou Debon Air, u kterého nechybí možnost uzamčení nebo regulace odskoku. A taky je nutno doplnit, nebo spíš zmínit vidlici, ta je na tomto kole stejně jako tlumič od RockShox, konkrétně je to vidlice Yari RC se zdvihem 170 mm a offsetem 42 mm opět s patronou DebonAir. Vzduchová patrona DebonAir, u které došlo k posunu pístku a následné změně poměru pozitivní a negativní komory ve prospěch té pozitivní, nebyla vždy součástí vidlice Yari, avšak pokud máte některou ze starších generací této vidlice, lze tuto vzduchovou patronu dokoupit a starší vidlici „vytunit”. A proč to dělat? Vzduchová patrona DebonAir zajišťuje setrvání vidlice ve vyšším zdvihu, rozhodně ne na úkor citlivosti, navíc zajišťuje i lineární chod.
Od tlumiče a vidlice se podívejme na pohon a řazení. Sami jste si mohli ve specifikacích všimnout, že základem je řada SLX od Shimana, takže jen pro připomínku, SLX jsou taky kliky, přehazovačka i řazení. Kliky jsou dlouhé v závislosti na velikosti kola, pro vel. S jsou to kliky o délce 165 mm, pro zbylé velikosti kliky o délce 170 mm. Ať už na kratších, nebo na delších, vždy na nich najdete převodník s 32 zuby, nechybí ani vodítko řetězu, a tento roztáčí řetěz KMC X-12, resp. kazetu Deore s rozsahem 10-51 zubů. Je téměř jasné, že na tomto biku je to dvanáctirychlostní kazeta, a logicky tak i dvanáctirychlostní řazení. Co nás ale zaujalo, jsou kola. Zde Giant, podobně jako u některých dalších modelů, sází na kola z vlastní produkce, teda až na paprsky. Jen doplníme, že jde o ráfky o šířce 30 mm. A jak je to s náboji? Ty pocházejí z produkce zn. Formula a jde o náboje, které hojně používá i samotný Sram nebo další značky.
Samozřejmě nedílnou součástí zapletených kol jsou i brzdové kotouče. Ty jsou na tomto biku o průměru 203 mm a o rychlé a bezpečné zastavení se starají čtyřpístkové brzdy Shimano MT520. Zpozorněli jste? Všimli jste si něčeho? Píšeme Shimano MT520 a vy vidíte brzdy Tektro Orion 4p? No jo, možná i právě za toto může pandemie. Prostě že Giant dá na kolo v době nedostatku komponentů něco jiného, než je napsáno ve specifikacích. Ale sám Giant na toto upozorňuje a toto mu nemůžeme mít za zlé.
Pojdme sa podívat da další komponenty, jako je sedlo, sedlovka, představec, řidítka či gripy. Vše je přímo od Giantu a např. řidítka jsou pro všechny velikosti stejně široká, vyjma velikosti XL je pro všechny velikosti stejně dlouhý i představec, a to 40 mm (pro XL je to 50 mm) a samozřejmě nechybí ani teleskopická sedlovka.
Zapomněl jsem na něco? No jasně, pláště! Ty jsou na tomto kole od Maxxisu, vpředu Maxxis Assegai (WT MaxxTerra EXO+ TR) o šířce 2,5” a vzadu Maxxis Minion DHR II (WT MaxxTerra EXO+ TR) o šířce 2,4” a společně se zapletenými koly jsou v bezdušovém provedení. Váha tohoto biku je 15,02 kg.

Poslední kusy 2021 a modely 2022 zase o něco dražší

Za cenu 76 999 Kč je tento bike velmi zajímavým zbožím, které určitě nejednomu bikerovi skončí při výběru nového biku v hledáčku. Při troše štěstí ještě na nějaký kousek narazíte, pokud ale ne a přece jen máte na toto kolo spadeno, můžete (pokud bude) sáhnout po modelu pro rok 2022, u kterého si ale už připlatíte, a to dokonce 87 999 Kč, což je cca o 14 % více.
Všem je jasné, že o kola je doslova pranice a už jsem zmínil, že tento bike si velmi rychle našel svého majitele, proto ho už v nabídce našeho e-shopu nenajdete. Najdete tam však spoustu dalších, nejen celoodpružených kol. Více informací na tomto odkazu.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Unboxing: Marin Alpine Trail 7 – poctivé enduro z Kalifornie

Unboxing: Marin Alpine Trail 7 – poctivé enduro z Kalifornie

Značka Marin vznikla v Kalifornii v roce 1986. Díky dlouhé historii nejsou ve vývoji a výrobě kol žádní začátečníci... Důkazem je i tento all mountain/enduro model.
Unboxing: Giant XTC Advanced 29 3 - seriózní XC hardtail

Unboxing: Giant XTC Advanced 29 3 - seriózní XC hardtail

S přicházejícím jarem přichází i nová maratonská sezóna. Pokud hledáte vhodné lehké kolo, se kterým si můžete dopřát seriózní trénink i závodní nasazení v kopcích, čtěte dál.
Od miniendura přes XC raketu až po trailbike – metamorfózy jednoho biku

Od miniendura přes XC raketu až po trailbike – metamorfózy jednoho biku

Pokud nepočítám nespočet krátkých „bokovek“, je to už osmý rok, co to táhneme spolu. Řeč není o mé manželce, ale pochopitelně o mém biku.
keyboard_arrow_up