Wanderer cestoval spíš mezi odvětvími než po světě

V němčině slovo Wanderer znamená cestovatel. Právě tento název v roce 1885 nejlépe vystihoval filozofii produktů Johanna Baptista Winklhofera a Richarda Adolfa Jaenicka z německého města Chemnitz, a rozhodli se tak pojmenovat svou firmu. Jejich úplně prvním výrobkem, který vznikl už rok před založením firmy, byl velociped.

Se svými velocipedy se účastnili i závodů v Anglii, kde zaznamenali několik úspěchů. Winklhofer a Jaenicke rychle pochopili potenciál jízdních kol jako dopravního prostředku budoucnosti a úspěšně naskočili i na novou vlnu typu kol - bezpečníků. Jejich prioritou byla kvalita a inovace, což mělo za následek, že jen pět let po spuštění výroby se stali dvorními dodavateli jízdních kol pro císařskou rodinu v Německu.

Stroj z roku 1933 a prošel náročnou restaurací.
Na přelomu století jako první v Německu přinesli “kardanový” pohon kol, což byl jednoduchý pohon složený z rotační tyče s ozubenými kolečky na obou stranách. Na jednom konci bylo ozubení středového složení u pedálů a na druhém konci bylo ozubení osy zadního náboje. Tento pohon se prohnal světem cyklistiky jako módní vlna, díky své vyšší efektivitě ho převálcoval až klasický řetězový pohon.
Druhým výrazným přínosem byl dvourychlostní zadní náboj patentovaný v roce 1905. O pár let tak Wanderer předběhl své slavné nástupce Sturmey Archer a německého výrobce Fichtel & Sachs. Poslední jmenovaný se stal od 20. let jedničkou ve výrobě nábojů pro německý trh s přesahem do dalších evropských zemí včetně Československa. Jeho odběratelem se nakonec stal i samotný Wanderer.

Kolo nese typický blatníkový znak Wandereru......a je vybaveno stejnojmenným torpédem.

V polovině 30. let přinesl Wanderer na trh jízdní kolo s dvourychlostní převodovkou umístěnou u středového složení. Nejluxusnější model se dodával spolu s odpružením zadního kola. Wanderer od 30. let vyráběl i závodní kola, často osazovaná právě přehazovačkou Fichtel & Sachs, a měl i vlastní závodní tým. Po válce už se Wanderer věnoval jen výrobě klasických městských kol.

Přední i zadní světlo tvoří karbidové lampy......,jak bylo v meziválečném období zcela běžné.

Historie firmy je zásadně ovlivněna dějinami Německa ve 20. století. Po rychlé úspěšném nástupu výroby kol koncem 19. století Wanderer zařadil do výrobního programu frézovací stroje, po roce 1900 začala sériová výroba psacích strojů pod značkou Continental. Téměř tichý psací stroj Wanderer Continental Silenta se svým speciálním pákovým mechanismem neměl na celém světě konkurenci. V roce 1909 do výroby přibyly pokladny, počítací stroje a různé obráběcí stroje.

Zajímavostí je lakování falcových ráfků, které vytváří dojem dřevěného povrchu. Ruční pumpa a brašna v rámu představují dobové doplňky.

Ani Wanderer nebyl výjimkou mezi výrobci kol a v roce 1902 uvedl na trh svůj první motocykl, o tři roky později i první prototyp automobilu. V důsledku hospodářské krize vstoupila v roce 1933 automobilová divize pod nově založenou společnost Auto Union AG (dnešní Audi), ale stále vyráběla pod značkou Wanderer.

Zadní náboj disponuje klasickou maznicí.Kliky jsou nasazeny na čtyřhranovém středu

Koncem 2. světové války byla část továren zničena nálety. Po válce město Chemnitz připadlo pod správu Sovětského svazu a následně se stalo součástí Východního Německa. Jednotlivé výrobní divize byly přerozděleny do nových znárodněných podniků. V letech 1948 a 1949 proběhly určité snahy o oživení výroby jízdních kol, ale úspěšné nebyly, tak značka Wanderer ve Východním Německu definitivně zanikla. V Chemnitzi ale přežila jiná značka jízdních kol, Diamant, a stala se jedničkou na trhu v NDR. V Západním Německu ale i nadále pokračoval Wanderer, v roce 1948 se manažeři společnosti Wanderer-Werke rozhodli přemístit sídlo firmy do Mnichova. Od roku 1949 se opět začaly prodávat kola a mopedy, které vyráběla továrna společnosti Meister v Bierfelde. Tam byla výroba kol pod názvem Wanderer definitivně ukončena v roce 1954. Wanderer úspěšně pokračoval ve výrobě psacích strojů a realizoval se i v nově vznikajícím segmentu počítačů.
Výroba kol pod značkou Wanderer byla opět oživena. Po několika změnách ve vlastnictví momentálně patří pod společnost Hercules GmBH z Kolína nad Rýnem, kde se tato kola vyrábějí.


Tento zajímavý stroj je součástí sbírky košického sběratele historických kol Petra Luczyho.

Text a foto Andrej Fortis - noelgabriel
Foto, překlad a korekce - Tomáš Vitvar - jecnak
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
mtbiker-komunitaCZ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Le Petit Bi - neviditelný průkopník městských kol

Le Petit Bi - neviditelný průkopník městských kol

Kola, která byla první svého druhu, by se dala spočítat na prstech. Le Petit Bi je jedním z nich. Vznikl na základě myšlenky vytvořit univerzální kolo pro celou rodinu, které by se vešlo do auta. V dnešní době možná běžný postup, ve třicátých letech ale celkem unikát.
Alcyon - posel míru zrozený k vítězství

Alcyon - posel míru zrozený k vítězství

Ne nadarmo se Francie označuje za kolébku cyklistiky. Ze země galského kohouta pochází velké množství značek, které své jezdce dostaly až na stupně vítězů v nejvýznamnějších cyklistických závodech. Paradoxem je, že většina z těchto značek už je minulostí. Jednou z těch nejúspěšnějších byl Alcyon.
Video: Silniční kolo z roku 1991 a 2021 - jaké jsou v nich rozdíly?

Video: Silniční kolo z roku 1991 a 2021 - jaké jsou v nich rozdíly?

Jeden z předních světových výrobců jízdních kol, Giant, už před třiceti lety nabízel karbonový rám. Ten nabízí stále, ale je tady i spousta dalších komponentů, které za 30 let prošly vývojem, a ten rozhodně není u konce.
keyboard_arrow_up