Laurin a Klement: Cesta od knih k autům vedla přes kola

Pánové Laurin a Klement vytvořili spolu s Tatrou základní pilíře československého automobilismu. Méně známý je však historický fakt, že za vznikem automobilové značky Laurin a Klement stojí, stejně jako v mnoha dalších případech, výroba jízdních kol.

Václav Laurin byl vyučený strojní zámečník z chudých poměrů, který od začátku své kariéry cílevědomě a se značnou technickou kreativitou sbíral zkušenosti v oblasti strojírenství. Jeho první kontakt s jízdními koly se odehrál už v roce 1893, kdy spolu s Josefem Krausem vyráběl v Turnově vysoká kola. Po roce spolupráce se ale kvůli neshodám jejich cesty rozešly.

Z chudých poměrů pocházel i Václav Klement, který se vyučil knihovníkem a úspěšně rozvíjel svou kariéru v knihkupectví. Vedlo se mu až tak dobře, že si v Mladé Boleslavi otevřel vlastní obchod, který sám vedl. Díky slušnému výdělku si mohl dovolit koupit své první kolo, kterým byl už bezpečník. Brzy nato založil ve městě Klub velocipedistů. V roce 1891 propadl cyklistice natolik, že ve svém obchodě rozšířil sortiment a kromě knih nabízel i jízdní kola, především značky Puch, Premier a Humber.

Na spodní rámové trubce nehledejte pumpu, ale přídavnou nádrž pro intenzivnější a delší svícení acetylenové lampy.

A jak se tyto dva na první pohled naprosto odlišné osudy propojily? Mohla za to porucha Klementova kola! V červenci 1894 mu na jeho stroji značky Germania začal často padat řetěz, tak kolo poslal vlakem prodejci do Ústí nad Labem i s česky psanou žádostí o opravu v rámci záruky. Kolo se mu ale vrátilo neopravené s průvodním dopisem psaným německy, v němž bez jakéhokoli pozdravu, podpisu, natož omluvy stálo: “Jestli od nás očekáváte odpověď, požadujeme žádost v nám srozumitelném jazyce.” To Klementa rozhněvalo natolik, že ho napadlo začít vyrábět vlastní jízdní kola. A zrovna v té době uvažuje o zahájení výroby kol i Laurin, který odchází z Turnova, kde by se dva výrobci neuživili, a jeho volba padá právě na Mladou Boleslav, kde si zakládá malou strojírenskou dílnu. S Klementem o sobě vědí, stejně jako o svých ambicích vyrábět jízdní kola. Jenže Klement si byl dobře vědom toho, že by jako knihkupec na výrobu bicyklů nedostal licenci, tak požádal svého kamaráda právníka, který byl také vášnivým cyklistou, aby mu setkání s Laurinem zprostředkoval. Slovo dalo slovo a v září roku 1894 vzniká značka Laurin & Klement, která je 1. ledna 1896 oficiálně zapsána i do obchodního rejstříku.

Sedlo Brooks a rozsáhle nastavitelná sedlovka.Převodník, stejně jako pastorek, zabírá jen na každém dvojčlánku řetězu.


První dílna v domě, který mimochodem dodnes stojí, měla jen 120 metrů čtverečních a pracovali v ní kromě Laurina a Klementa dva dělníci a jeden učeň. Věnovali se opravám jízdních kol a přípravě na jejich výrobu. Továrna se poměrně rychle rozrůstá o další zaměstnance a parostroj na mechanizaci výroby. Vyráběná kola dostávají značku Slavia, aby reagovala na národní cítění Čechů. Rámy byly spojovány z anglických trubek pájených natupo (později i do mufen jako u vyobrazeného kola), osazovány pak byly anglickými komponenty a kola obouvána do německých plášťů Continental. Stroje od začátku vynikaly kvalitním dílenským zpracováním, jejich cena ale byla poměrně vysoká a pořád se jednalo o luxusní výrobek. Proto se Klement, který se více věnoval prodeji a marketingu, rozhodl zákazníkům umožnit prodej na splátky bez navýšení. Zároveň prodeje zvyšovaly i investice do reklamy v tisku.

Kovářská práce se nezapře.Ráfek Westwood. Povšimněte si čepičky ventilku s řetízkem.


Knih se ale Klement nevzdal, pod značkou Laurin & Klement vyšla i první kniha o cyklistice, nesoucí název Příruční kniha pro cyklisty, která kromě propagace modelů Laurin & Klement obsahovala i tipy na doplňkovou výbavu, informace o blahodárných účincích jízdy na kole na lidské zdraví, ale i o konstrukci a údržbě kol a další doporučení. To vše urychlovalo úspěšný růst firmy a podporovalo její schopnost konkurovat zavedeným zahraničním značkám. Už koncem roku firma nabízela 5 modelů kol, a to lacinější pánské cestovní kolo, luxusní verzi Slavia 1, odlehčenou verzi Slavia 2, polozávodní Slavii 3 a dámskou zdobenou verzi. V roce 1897 malá dílna přestává stačit a firma se stěhuje do větších prostor, má 32 zaměstnanců a přibývají další moderní parostroje. Sortiment se rozšiřuje o rozvozové tříkolky pro maloobchodníky. I tento nový prostor ale brzy začal být těsný a firma se už v následujícím roce opět stěhuje do většího. Tyto prostory stojí dodnes, jsou majetkem Škody a je v nich muzeum historie automobilky. Do sortimentu postupně přibývá i tandem a robustní turistický model s tím, že počet modelů se ustálil na čísle 11.

Nezbytná maznice pro středová ložiska.Náboj Criterion.


V roce 1898 ale nastal klíčový zlom. Klementa na vzdělávací cestě po Francii zaujal koncept “motocyclette” (motobicykl) a jeden si odtamtud rovnou přivezl, aby se mohl pustit do jejich výroby v Československu. Tímto okamžikem se začala ve firmě Laurin & Klement výroba jízdních kol až na druhou kolej. Technicky kreativní Laurin přepracoval koncepci konstrukce rámu, motoru i jeho umístění a v listopadu 1899 v Praze představili svůj první motocykl, nazvaný Slavia typ A. Stroj měl pořád konstrukci blízkou jízdním kolům, pořád měl převodník či pedály. Vývoj pokračoval a úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat, brzy následoval motorizovaný model tříkolky a čtyřkolky, od něhož už zbýval jen maličký krůček k prvnímu automobilu Laurin & Klement, který spatřil světlo světa roku 1905. Už v roce 1903 koneckonců převládala výroba motorek nad jízdními koly, a tak už nebylo velkým překvapením, že se od března roku 1905 firma Laurin & Klement bude věnovat výhradně autům a motorkám, a s produkcí jízdních kol tedy končí.

Ruční rytecká práce - olejnička.Originální štítek se Slovanským motivem.


Další osud slavné značky už na cyklistický web nepatří. Éra výroby jízdních kol u firmy Laurin & Klement se uzavřela po 11 letech úspěšné výroby. Je ovšem s podivem, že navzdory tomu, že byly vyrobeny tisícovky kusů, se jich dochovalo minimum. To podtrhuje vzácnost a hodnotu existujících kusů. Ten pravděpodobně nejzachovalejší se nachází ve sbírce mého kamaráda a sběratele Petra Luczyho v Košicích. Jeho stroj je kompletně v původním stavu, a jak je vidět z fotek, byl na svou dobu technicky velmi propracovaný. Většina komponentů pochází z anglické produkce, jako například brzdy Bowden, řetěz Superchampion, ráfky Westwood, sedlo Brooks nebo náboje Criterion. Zajímavostí je acetylenová lampa s velkou přídavnou nádrží pro intenzivnější a delší svícení. Masivní konstrukce kola napovídá, že by mohlo jít o turistický cestovní model. Rozhodli jsme se ho nerestaurovat pro zachování autenticity, aby na něm těch 120 let jeho existence zkrátka bylo vidět.

Text a foto Andrej Fortis - noelgabriel
Překlad a korekce - Tomáš Vitvar - jecnak

Další čtení a zajímavosti:




Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.