Rozhovor: Peter Velits - spoluzakladatel značky Isadore

Na letošním Eurobiku jsme mezi stánky objevili i slovenskou značku Isadore. Využili jsme příležitosti k rozhovoru s jedním ze spoluzakladatelů, z dvojice bratrů Velitsů o značce Isadore, která již od svého vzniku kráčí trošku jiným směrem než ostatní.

Jak vlastně vznikla značka Isadore?
Firma anebo spíše značka existuje už víc než 7 roků. Isadore jsme zakládali ještě jako profesionální cyklisté, kdy jsme chtěli mít nějakou svou firmu nebo své podnikání. Nápad přišel vcelku přirozeně. Když jsme se rozmýšleli, co budem dělat, tak jsme toho kromě cyklistiky moc neuměli. Oblečení nám přišlo jako nejlepší volba, protože jsme věděli, jak se má nosit, jaké vlastnosti má mít. Posléze jsme zjistili, že jsme byli vcelku naivní, že to oblečení není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Za ty roky jsme se toho mnoho naučili a myslím, že již máme nějaké to know how. Samozřejmě jsme nechtěli další značku standartních lycrových dresů. Od začátku jsme začali pracovat s merinem a hledali další alternativní materiály, které přišly už před třemi čtyřmi lety, jako je recyklovaná příze nebo spolupráce s Osramem a další.

Ve své nabídce máte mnoho zajímavých kolaborací, například s Osramem nebo s HJC. Jak tyto spolupráce vznikají?
Každá má jiný příběh. Některé přišly přirozeně, některé byly z naší iniciativy. Například spolupráce s Osramem přišla sama. Osram vyrábí i na Slovensku a jeden pán nás kontaktoval, představil nám technologii, kterou oni mají, a my jsme se toho velmi rádi chytili, protože jsme věděli, že se nám ta technologie hodí těchto zimních bund, které většinou používáme v zimě, kdy už jezdíme v šeru či tmě, a krásně nám tato spolupráce do sebe zapadla. Myslím, že výsledný produkt se velmi povedl.



Před časem jste představili předplatitelský program, kdy máte doma na určitý čas dres a poté ho vyměníte za další. Jak se tomuto programu daří?
Program je založen na tom, že člověk může mít doma nějaký nový produkt a nemusí mít takový ten pocit, kdy už má plnou skříň věcí na kolo, které nevyužívá. Tento program funguje v tříměsíčních cyklech. Nápad byl v tom přinést zákazníkovi něco nového, kdy si může vybrat jak ze zimních, tak z letních kolekcí. Co se týká již samotného programu, tak musím říci, že máme pár předplatitelů, ale očekávání byla trošku větší. My si to tedy vysvětlujeme tak, že lidé si na tuto novou službu musí nejdřív zvyknout. Jako lidé sdílejí své domy, auta, tak vlastně mohou sdílet i oblečení. V módě je to již běžná praxe, kdy v Americe velké módní značky půjčují oblečení. Není to nový nápad, ale je to nový nápad v cyklistice.

Isadore je velmi známá díky dresům z recyklovaných PET lahví a svým přístupem k ekologii. Proč jste si vybrali tento směr?
Od začátku, když jsme vybírali materiály, tak jsme kladli důraz na udržitelnost. Merino je samo o sobě udržitelný materiál. Pro nás udržitelnost byla již tenkrát samozřejmostí, ale pro spousty značek se ekologie a udržitelnost dostává do popředí až v posledních pár letech. Pro nás to již od začátku bylo přirozené. Teď již to ale není o tom, zda značky chtějí, nebo ne, ale pro všechny to bude prakticky nevyhnutelné. Tehdy jsme hledali na trhu látky, které byly vyrobené z pet lahví a recyklované. Teď je situace o poznání lepší, kdy na trhu je nespočet recyklovaných látek.



Můžete uvést, které kolekce jsou z těchto látek?
Například kolekce Alternative, která je plně recyklovaná. Aktuálně je to zhruba 15 kusů oblečení od návleků, přes kraťasy po krátké i dlouhé dresy, kdy se cyklista může kompletně obléct do recyklovaného. Zároveň se snažíme implementovat i do ostatních kolekcí nové recyklované komponenty, jako je například vložka do normálních syntetických kalhot. V našem zájmu je nahrazování syntetických komponentů za ty recyklovatelné. Aktuálně je na trhu stále malý výběr komponentů z recyklovaných materiálů, které by měly stejné vlastnosti jako ty syntetické.

Berete látky ze slovenských výroben?
Výrobny látek, které my používáme, nejsou na Slovensku žádné, ale mnoho látek bereme z Čech, jako to merino, ale pokud se někdo orientuje v textilním průmyslu, tak ví, že nejlepší látky jsou z Itálie. Tam je největší výroba a nejlepší nabídka. Co se týče výroby, tak většinu oblečení si šijeme sami na Slovensku a potom máme ještě výroby v Portugalsku a Litvě. Jsme trošku diverzifikovaní, ale stále je naše oblečení vyráběno v Evropě.

Ve vašem portfoliu je i velmi zajímavá kolaborace s HJC helmami. Mohu se zeptat, jak vznikla?
Jak jsem říkal, každá spolupráce má svůj příběh, který je tak trošku zajímavý. S HJC to bylo velmi fajn propojení, kdy my máme jednoho partnera v Koreji, který prodává naše produkty, on nás propojil přímo s lidmi s HJC. Byli jsme u nich a spolupráce byla velmi jednoduchá. My jsme přišli s nápadem holografické přilby, kdy jsme přesně chtěli mít černou přilbu, protože černou považujeme za takovou elegantní, která se dá kombinovat se vším. Chtěli jsme tam dostat ten prvek, kdy to nebude jen černá helma a bude mít i další funkci. Tímto jsme dostali i to, že je velmi dobře reflexní, ale má i ten zajímavý design.

Ještě u vás můžeme najít trošku netypické boty s BOA kolečkem od Novesty.
Novesta je slovenská značka, která vyrábí nedaleko a přímo vybízela k spolupráci. V Novestě se velmi rádi pustili do spolupráce, kdy my jsme přišli s kolečkem BOA a představili jim naší vizi tretry. Spousta lidí si dokonce myslí, že na podrážce bot jsou kufry a boty mohou používat jako tretry. To je další úroveň, kterou bychom chtěli dořešit. Primárně jsou to volnočasové boty, kdy se s tím cyklisté velmi dobře identifikují. Novesta nikdy nic podobného neudělala, ale podařilo se nám to velmi dobře spojit za použití jejich technologií a našeho nápadu spojit je s cyklistikou. Myslím, že tato spolupráce se nám velmi dobře podařila.



Máte v plánu otevřít i nějakou svou vlastní prodejnu?
Zrovna na začátku září jsme v Bratislavě otevřeli naši první vlastní prodejnu, která má zároveň sloužit jako komunitní centrum. Konečně máme hlavně platformu, na které můžeme dál budovat komunitu. Jako například společné jízdy, panelové diskuze, besídky, představení produktů. Můžeme tam i vystavovat partnerské značky kol či brýlí.

Na Stravě jsem zaznamenala i výzvy. Jak tato spolupráce vznikla?
Strava je pro nás vynikající marketingový nástroj, kde my dokážeme oslovit velké spektrum lidí. Ceny, které mohou účastníci vyhrát, se snažíme udělat atraktivní a výzvy nastavovat tak, aby nebyly příliš jednoduché, ale ani nijak extrémně těžké. Když jsme dělali první výzvu, tak jsme úplně netušili, do čeho jdeme, ale za těch pár let už jsme se naučili nastavit tam ten balanc, aby to nebyla jedna hodina za měsíc, ale ani 500 kilometrů za 10 dní během Vánoc. Od svých známých vím, že se na tyto výzvy těší a motivuje je to jít na kolo. Velmi dobře nám to marketingově funguje, ale i komunikačně pomáhá.



Jedna z nedávných akcí, které jsme mohli vidět na Instagramu, byla výzva Torino Nice. Plánujete tyto akce i nadále?
Tuhle akci si vymysleli kluci okolo Isadore, kteří rádi jezdí a tuhle výzvu po stopách slavného rallye závodu si chtěli střihnout. Dali se do kupy s kluky z Festky, kde se dá říci, že máme dlouhodobě dobré vztahy, a dohodli si i spolupráci s dalšími značkami, takže pro všechny to mělo marketingový význam, a zároveň to byla pro kluky dobrá výzva. Ale primárně to vyšlo od lidí od nás. My s bratrem jsme měli zase před 2 lety přejezd Černé hory. Někdy to přijde spontánně, ale my se tomu nebráníme a jsme rádi, že lidé okolo Isadore mají takové nápady. Když je ten nápad dobrý, tak se na to nabalí i další značky.

Isadore začínalo na custom dresech. Funguje tato služba dál?
Custom program funguje i dál. Není týden, kdy bychom nevyřizovali nějakou custom objednávku, jen ho momentálně nijak masivně nepropagujeme. Lidé si ho sami najdou nebo napíšou, když ho chtějí. Co se týká stávající nabídky, merino nebo syntetika, je tam spousty možností, jak se posouvat. Na příští rok přijde Echelon 2.0, kdy budeme rozšiřovat naši nejzávodnější kolekci a chceme se dále věnovat směrem gravel a all terrain oblečení, zároveň tuto zimu představíme i indoorové oblečení.
Moc děkuji za rozhovor a přeji mnoho štěstí i nadále!

Isadore můžete sledovat také na Instagramu @isadoreapparel, nebo navštivte Community Hub v Bratislavě.

Související téma ve fóru

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.