Tip na výlet do cyklistické historie: Muzeum kol Boskovštejn - místo, které vás nadchne

Tip na výlet do cyklistické historie: Muzeum kol Boskovštejn - místo, které vás nadchne

Boskovštejn je vesnička, která se nachází nedaleko Znojma v Jihomoravském kraji. Vesnička nevybočuje nikterak ze standardu českých obcí, ale jedna atrakce tady zaujme, a to hlavně lidi s vášní pro cyklistiku.

Muzeum kol je situováno do starého zámku, který podtrhuje atmosféru, kterou stará kola vytvářejí. Nenechte se mýlit, nenajdeme tu pouze staré exponáty, ale také ty z moderní cyklistiky, inovativní kousky, ale i standardní kola. K tomu všemu jsou zde k vidění plakáty s cyklistickou tematikou, různé cyklodoplňky a třeba také silniční nebo bikové sady z let minulých.

Kudy tudy do Boskovštejna?

Do Boskovštejna se dá dostat různými způsoby, ať už autem, nějakým spojem hromadné dopravy, nebo třeba i na kole. Svou první návštěvu tohoto muzea jsme absolvovali na historických silničních kolech. Vyrazili jsme z Českých Budějovic a užili si krásy třeboňské pánve, rakouského pohraničí u České Kanady a také kus jižní Moravy. Rozhodně doporučuji sem přijet na kole, ať si navodíte správnou náladu na prohlídku muzea. Pokud ale přece jen přijedete autem, tak jako my podruhé s rodinou, dá se parkovat přímo u muzea, kde je stánek s občerstvením a také prodej vstupenek. Pro rodinu zde případně je i lanové centrum, pro malé i velké bikery pump track a nechybí ani ubytování.

První dojmy

První, co při vstupu do muzea uvidíte, jsou historické trojkolky. Pokud máte zájem, můžete zhlédnout asi patnáctiminutový film o historii cyklistiky, abyste získali povědomí o tom, na co vůbec budete koukat. První patro muzea se věnuje hlavně starším kouskům, některé z nich se datují až do 19. století! Vidíme tu opravdu nádherná kola z různých zemí, vojenská, městská, závodní…, vše, na co si vzpomeneme. Atmosféru doplňují dobové plakáty, kterých je na stěnách mnoho. Určitě nikam nespěchejte a dejte si čas na prozkoumání všech nejen technických detailů.

Jeden z vystavených tricyklů, který váží přes 50 kilogramů!
Plakát kol Achilles, který tu můžeme mezi stovkami dalších vidět.
Už v dobách minulých se vyráběla dvojkola, na tomto kousku můžeme vidět odpružené sedlovky a zajímavé linie rámů.
Nejen unikáty v muzeu najdeme, i dámský Favorit tu má své místo, který věnovala teta Irena.
Všímejme si detailů. Napínák řetězu a zadní třírychlostní přehazovačka s kulisou.

Druhé patro

Ač mám historii rád a první podlaží muzea je rozhodně zajímavé a má co nabídnout, posuňme se dál. Hurá do druhého patra, přecházíme do moderní cyklistiky. První opravdu pěkně silniční závodní kola, jedno z prvních elektronických řazení, vznik horských kol! Všechno tohle tady na vás čeká, stačí se rozhlédnout a vidíte ten vývoj, několik desetiletí v jedné velké místnosti. Je těžké obsáhnout slovy vše, co člověk vidí, a ani vám nechci zkazit případnou návštěvu zbytečnými spoilery. Podívejme se na to skrz několik fotek.

Jedna z vitrýnek, kde můžeme vidět komponenty a cyklodoplňky.
Co to tady máme?Že by jeden z prvních odpružených gravelů?

Záměrně zde není vyfocené celé kolo, jedná se o kolo od firmy AMP, která již kola nevyrábí, ale přinesla do světa cyklistiky patentované čtyřčepové zavěšení Horst Link.
Sjezďák od Votecu ze začátku tohoto století, co pěkného na něm ale můžeme spatřit?Ano, čtyřpístkové brzdy Hope!

Rok 1982, někteří už vědí, ano, Specialized Stumpjumper, první z horských kol v sériové výrobě.
1994, Specialized Stumpjumper FSR, první celoodpružené kolo.
Checker Pig, neboli kostkované prase. Kolo z roku 1989 z Německa.Zadní odpružení obstarává karbonový prstenec, na vidlici zase najdeme místo odskokové patrony jakousi listovou pružinu. Mimo jiné na kole také najdeme zadní hydraulickou brzdu.

Colnago Tecnos 1987, rám z profilovaných trubek Columbus, osazen Campagnolo Super Recrod 1987, brzdy Cobalto.
Bianchi s přehazovacím systémem Vittoria Margherita.Rok 1938! Náboje Campagnolo, sedlo Brooks.

Plni dojmů a informací

Pokud máte rádi historii cyklistiky a chcete vidět spoustu zajímavých kol, vypravte se do Boskovštejna, určitě neprohloupíte. Za mě jde pouze o malou ukázku toho, co tam uvidíte a o čem si budete moci vyprávět ještě dlouhé hodiny u piva. A nemusíte do Boskovštejna autem, naplánujte si trasu a s kolem můžete přespat v penzionu. Jen pozor, pokud máte starší kolo, dobře si ho hlídejte, mohli byste ho druhý den po snídani potkat mezi exponáty.

Další čtení a zajímavosti:

report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Le Petit Bi - neviditelný průkopník městských kol

Le Petit Bi - neviditelný průkopník městských kol

Kola, která byla první svého druhu, by se dala spočítat na prstech. Le Petit Bi je jedním z nich. Vznikl na základě myšlenky vytvořit univerzální kolo pro celou rodinu, které by se vešlo do auta. V dnešní době možná běžný postup, ve třicátých letech ale celkem unikát.
Alcyon - posel míru zrozený k vítězství

Alcyon - posel míru zrozený k vítězství

Ne nadarmo se Francie označuje za kolébku cyklistiky. Ze země galského kohouta pochází velké množství značek, které své jezdce dostaly až na stupně vítězů v nejvýznamnějších cyklistických závodech. Paradoxem je, že většina z těchto značek už je minulostí. Jednou z těch nejúspěšnějších byl Alcyon.
Video: Silniční kolo z roku 1991 a 2021 - jaké jsou v nich rozdíly?

Video: Silniční kolo z roku 1991 a 2021 - jaké jsou v nich rozdíly?

Jeden z předních světových výrobců jízdních kol, Giant, už před třiceti lety nabízel karbonový rám. Ten nabízí stále, ale je tady i spousta dalších komponentů, které za 30 let prošly vývojem, a ten rozhodně není u konce.
keyboard_arrow_up