Eurobike - editorský výběr: elektronické odpružení i variabilní teleskopka

Na Eurobike jsme strávili 3 dny a v záplavě obrovského množství kol a komponentů mi po několika týdnech zůstalo pár výrobků, které byly zajímavé buď technickým provedením, použitou technologií, nebo zkrátka ukazovaly začínající trend. Pojďme se podívat alespoň na několik z nich.

Nositelná elektronika a osvětlení

Do oblečení či přileb integrovaná elektronika byla jedním z jasně viditelných trendů Eurobike. Kromě „hloupých“ blikaček integrovaných do přileb i oblečení přichází nyní na řadu integrace se senzory pádu u dalších výrobců přileb než jen u Specialized. Příkladem je třeba Abus, který za svou přilbu se senzorem pádu a s blikačkou dostal Eurobike Award.

Abus přilba integruje mimo jiné blikačku na magnetickém držáku.Abus už má velice rozsáhlý sortiment sportovních a závodních přileb.


Dalším možným novým trendem se zdá budoucí integrace komunikátorů do přileb. Firma Sena je známá především z motocyklového světa a postupně přidává i modely pro cyklistiku integrované už i ve vlastních přilbách. Novinkou pro rok 2022 je sportovní model.

Sena komunikátor - včetně blikačky.Detail ovládání hlasitosti a přijímání hovorů.

Nový silniční model Sena R2 EVO ...... a integrace komunikátoru včetně blikačky.


Adaptivní světlo od Busch Muller je jen jedním z příkladů, jak se různá čidla a systémy propojující další příslušenství dostávají do popředí u osvětlení. Nestačí už mít v nabídce jen kvalitní světlo s dobrým rozložením světelného kužele. Například Sigma představila set předního a zadního světla s bezdrátovou komunikací a ukazatelem stavu baterií. Obyčejnou verzi zadního světla jsme recenzovali nedávno. No a funguje to překvapivě dobře. Přední i zadní světlo zapnete jedním tlačítkem a stejně přepínáte i režimy.

Mechanický přísvit do zatáčekUkazatel stavu baterie


Cargo biky a městská mobilita

Na výstavě bylo možné spatřit velké množství variací na téma městské mobility. Zkusili jsme jak cargo biky s ložnou plochou před jezdcem, tak i řešení od Ternu s ložnou plochou, respektive sedátkem (nebo spíše lavicí, kam se vejde jeden dospělý nebo dvě děti) za řidičem. Obě řešení mají svá pro a proti a v obou případech je pro příjemnou jízdu důležité odpružení a dostatečná tuhost rámu a kol.

Dozadu se vejdou dvě děti nebo jeden dospělý.Detail příhradové zadní stavby přispívající k výborné tuhosti a ovladatelnosti kola.

Ještě dál šel italský koncept karbonové čtyřkolky, která disponovala pohonem předních kol zavěšených na lichoběžníkových ramenech. Pod zadní ložnou plochou se nacházela pevná náprava odpružená karbonovou listovou pružinou. Rám i ložná plocha byly kompletně z karbonu. Čtyřkolku jsme pak trápili asi 20 minut na parkovišti za halou a kromě pocitu, že se v první zatáčce převrátíme, protože se prostě čtyřkola naklání jako auto, se na ní jezdilo velice příjemně a vše fungovalo, jak mělo. Stroj disponuje dobrým poloměrem otáčení a odpružení fungovalo na jedničku jak s jezdcem samotným, tak s nákladem na ložné ploše.


Přední lichoběžníková náprava a pohon.Jedna z možných konfigurací - zadní ložná plocha je flexibilně zaměnitelná.

Celoodpružený zakrytovaný Kettler je zase příkladem jiných zajímavých technických řešení. Celoodpružený cargo e-bike disponoval přední tlačnou kyvnou vidlicí s čepem otáčení v kole. Podobně jsou řešeny například motocykly Vyrus. V tomto případě jsme se nesvezli, ale provedení detailů a promyšlenost konstrukce jasně ukazují na připravenost pro výrobu.

Zadní odpružení.Detail čepu otáčení v předním náboji.

Odpružení a komponenty

Na stánku Suntouru byly k vidění pěkné odpružené gravelové vidlice GVX32 AIR LO-R s 40/50/60 mm zdvihu, které jsou přímou odpovědí na RockShox Rudy.

Detail zamykání na korunce.Oproti Rudy bude verze nejen pro 12, ale i 15mm osu.

Co mě ale zaujalo u Suntouru ještě více, bylo kolo BMC 4 Stroke Toma Pidcocka vybavené prototypem elektronicky nastavitelného odpružení od Suntouru. Absence jakékoli ovládací páčky dává tušit systém podobný Brainu. V rámu je integrovaná teleskopická sedlovka a na celokarbonových kolech Syncros byly obuty pláště Continental Taip – opět něco zcela mimo sériovou výrobu se vzorkem velice podobným Race Kingu, kde nápis 150 na bočnici dává tušit vyšší TPI.

Krásná a určitě velice lehká závodní raketa.Dovnitř vede jen kablík.

A do tlumiče také.Kolo už očividně pár závodů absolvovalo.

Teleskopická sedlovka od TranzX YSI15 by mohla být zajímavým řešením pro kola, kde se střídá více jezdců. Páčkou na zámku sedlovky pod sedlem si nastavíte maximální výšku sedla a páčkou na řídítkách pak už jen ovládáte zajíždění a vyjíždění teleskopu.

Celkový zdvih jsme se nedočetli, ale určitě je přes 250 mm.Princip funkce nastavitelného teleskopu.

Každý očekával a chtěl vidět nové dvanáctirychlostní sady od Shimana, ale i ostatní novinky, které jsem poprvé viděl naživo, byly neméně imponující. Konkrétně jsem dlouho zkoumal karbonová řídítka od PRO, což je značka, pod kterou Shimano prodává nejrůznější komponenty a příslušenství. V tomto případě řídítka PRO Vibe Evo disponující dokonalou integrací blipů a místo omotávky je pohodlný gumový grip. Celý integrovaný kokpit disponuje dnes už samozřejmým vnitřním vedením.

Kompaktně působící kokpit bohužel neumožňuje montáž nástavců.Perfektní integrace blipů. Povšimněte si i pogumované horní části řídítek.

Nešlo minout a aspoň chvíli se nezastavit u PI ROPE vyrábějící textilní dráty do výpletu. Stejně jako Berd Spokes se jedná o řešení kompatibilní s běžnými ráfky, jen v tomto případě je třeba speciální náboj, protože niple se šroubují do něj. Jde o podobné řešení, jako používala značka Spinergy.

Barevně si můžete doslova vyhrát.Detail uchycení v náboji.

Česká stopa

Nakonec si nechám ještě dva české výrobky. Jednak nové plovoucí kotouče od tradičního výrobce brzdových destiček značky Goldfren, které jsou dostupné v několika barvách unašeče a ve velikostech 160, 180 a 203 mm. Na stánku náchodského Mitasu jsem pak okukoval silniční plášť ARROW, který se vyrábí zatím jen v dušovém provedení. To ale neplatí pro gravel pláště, které jsou dostupné i jako bezduše.

Tři barevná provedení, tři nejčastější průměry.To vše ve verzi pro 6 děr.

ARROW zatím jen s duší.Zato X-ROAD dostanete i v bezdušové variantě.

Nejspíše se nejedná jen o můj pocit a elektronika se více a více dostává do částí cyklistiky a vybavení, kde dříve nedávala smysl. Technologie a možnosti integrace postupují mílovými kroky a stejně tak samotní jezdci postupně přicházejí na chuť elektronickým vymoženostem.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Nemoc a návrat do tréninku

Nemoc a návrat do tréninku

Prudké výkyvy jarních teplot, velké tréninkové zatížení a minimální možnost ovlivnit setkání se s patogeny představují i větší riziko onemocnění. Kdy po nemoci zpět do sportovního zatížení? Pravidla, která se vyplatí dodržovat, aby byl návrat k oblíbené sportovní disciplíně co nejhladší.
3 první vyjížďky aneb co na to ta proklatá záda

3 první vyjížďky aneb co na to ta proklatá záda

…pokračování k článku 5 chyb aneb jak se vyhnout akutní blokaci zad.
Za hranici komfortu - Nový bike, nový impuls

Za hranici komfortu - Nový bike, nový impuls

... aneb příprava na Race Across Czechia 2024 - 2. díl
keyboard_arrow_up