Test: Brooks C17 - tak trochu jiné sedlo

Ač se to tak na první pohled nemusí zdát, výběr vyhovujícího sedla není vůbec jednoduchou záležitostí. Proti rychlému a úspěšnému výběru hraje hned několik faktorů - nepřeberné množství sedel na trhu, různé materiály a technologie výrobců, nekonečné množství menších i větších rozdílů v tvarování sedel.

Pomoci s výběrem správného sedla nám mohou různá měření vzdálenosti sedacích kostí a pozice posedu, ale ani to nemusí být zárukou úspěchu. Výrobci se předhánějí v co největším odlehčení sedel, v co nejpohodlnějším a sportovním tvaru sedla, v použití nových materiálů. A pak tu máme společnost Brooks England, která ke svým sedlům přistupuje tak trochu jinak.

Historie společnosti Brooks England se začala psát už v roce 1866, kdy bylo ručně vyrobeno jejich první kožené sedlo a dá se říci, že po celá ta dlouhá léta až do dnešní doby se sedla Brooks nijak výrazně nezměnila. Zvlášť u jejich kožených sedel je nádech historie jasně patrný na první pohled a na moderním kole působí až nepatřičně. Ale díky svému pohodlí jsou kožené Brooksy oblíbené především na městských kolech a u cestovatelů na dlouhých tratích, kteří na vzhled příliš nehledí a prioritou je pro ně právě pohodlí. Kožené sedlo ale přináší taky určité nevýhody - úplně se nekamarádí s vlhkem, o kůži je potřeba pravidelně pečovat a k dosažení finální míry pohodlí kožené sedlo potřebuje “osedět”. U Brooksu si těchto nevýhod byli plně vědomi, a proto vyvinuli novou řadu Cambium, u které je místo kůže použit přírodní kaučuk, kterému nevadí vlhko, nevyžaduje údržbu a ani nepotřebuje “osedět”. Pojďme se tedy společně podívat na konstrukčně velice zajímavé sedlo Brooks C17 Cambium.

Brooks C17 Cambium

Už samotné balení, kdy sedlo nedostanete připáskované na barvami hýřící kartě, ale naopak vám přijde úhledná jednoduchá krabice vyrobená z recyklovaného papíru s vylisovaným logem, dává tušit, že uvnitř na vás nebude čekat žádné tuctové sedlo. Po otevření krabice uvidíte sedlo zabalené v papíru s nápadnou grafikou. Návod k použití nehledejte pohozený někde na dně, ten je elegantně umístěný v obálce na zadní straně karty se sedlem. Takže za balení dostává Brooks jedničku s hvězdičkou, je opravdu elegantní a už samo o sobě člověka zaujme.

Krabice zaujme už sama o sobě.

Sedlo je zabalené v papíru s nápadnou grafikou.Návod k použití nehledejte pohozený v krabici, ale v obálce.


První věcí, která vás po vybalení sedla zaujme, je jeho velikost. Oproti moderním subtilním sedlům je Brooks opravdu velký. Model C17 je prostřední z řady a vyznačuje se šířkou 164 mm, v nabídce jsou dále modely C19 (šířka 184 mm) a C15 (šířka 140 mm). Výběr šířky sedla závisí na pozici jezdce za řidítky, kdy platí, že pro vzpřímenější posed je doporučena větší šířka sedla. Hned v druhé fázi vás zaujme hmotnost, bohužel už negativně. C17 vzhledem k velikosti a použitým materiálům opravdu není žádná lehká váha, spíše naopak. Je to asi nejtěžší sedlo, které jsem kdy měl v ruce. Kontrolní převážení mi tento odhad potvrdilo, navážil jsem 463 g.

Brooks C17 mezi lehká sedla opravdu nepatří.

Při otočení sedla "vzhůru nohama" si můžete všimnout prvku, který činí Brookse konstrukčně opravdu originálním - sedlo postrádá obvyklou nosnou skořepinu. Zjednodušeně řečeno, sedlo se skládá ze čtyř hlavních prvků - samotné ližiny jsou upnuty do předního nosného prvku a do zadního nosného prvku, mezi těmito nosnými prvky pak je napnuto samotné sedlo z vulkanizovaného kaučuku. Žádná skořepina, žádné polstrování, žádný potah, žádné lepidlo či kovové sponky.


Při podrobnějším pohledu ze spodní strany zjistíte, že sedlo postrádá jakoukoliv nosnou skořepinu.Hlavní část sedla tvoří přírodní vulkanizovaný kaučuk.


Povrch sedla je v našem případě tvořen nylonovou tkaninou, která je přímo zalisovaná do kaučukové vrstvy. Při pádu tedy nehrozí její úplné protržení, pouze se odře. Otázkou zůstává, jak tato tkanina bude snášet opotřebení při dlouhodobém používání, a to zejména v oblasti kolem stehen namáhané třením. Estéty potěší, že si svrchní tkaninu mohou vybrat z osmi různých barev, dále si můžete zvolit různé barvy nýtů a existuje i luxusnější varianta s bavlněnou tkaninou či přírodní barvou kaučuku místo černé. Možnosti personalizace jsou u tohoto sedla opravdu velké.

Povrch sedla tvoří nylonová tkanina zalisovaná přímo v kaučukovém podkladu.

Při zkoumání zadní části sedla na první pohled zaujme logo výrobce na zadním nosníku a pak dva otvory po jeho stranách. Jejich účel není pouze designový, ale umožňují upnutí klasické kožené brašničky, kterou mnozí znají z favoritek svých rodičů či prarodičů. Tento typ brašničky v různých barvách má Brooks rovněž ve své nabídce.

Při pohledu ze zadní strany pozornost upoutá zejména logo výrobce.

Při pohledu z boční strany zjistíte, že sedlo není nijak divoce tvarované. Od špičky až po zadní stranu si drží rovinu, pouze zadní strana je nepatrně zvednutá. Ani pohled z jiné strany opět neodhalí žádné tvarové výstřelky. Ale nezapomínejme na konstrukci sedla, při usednutí se tyto na pohled obyčejné tvary takřka plně přizpůsobí vašemu pozadí.

Pohled na sedlo neodhalí žádné divoké tvarování.

Prvních pár metrů na sedle Brooks C17 je opravdu zvláštních a výrazně se liší od pocitu z usednutí na sedlo běžné produkce. V první řadě zjistíte, že vám vůbec nevadí až nezvykle velká šířka sedla, protože sedlo se přizpůsobí vašemu pozadí a stehnům, prostě se prohne dle potřeby. Druhou zarážející věcí je až nečekaně velká míra pohodlí. Zvlášť pokud si uvědomíte, že sedlo postrádá jakékoliv polstrování a na pohmat je opravdu tvrdé. Několikrát jsem se otáčel a sledoval zadní kolo, zda nemám defekt. Nemusíte se ale zbytečně bát, na tuto vlastnost si zvyknete velice rychle a přestanete ji vnímat. Při první dvouhodinové vyjížďce jsem necítil žádné otlačeniny či bolest, což potvrdily i další delší vyjížďky. Upřímně jsem z pohodlí sedla byl příjemně překvapen, takže jsem ho dal na vyzkoušení i partnerce a doufal jsem, že z Brookse bude nadšená stejně jako já a že jsem objevil Svatý grál mezi sedly. Bohužel už po pěti kilometrech jsem z batohu vytahoval partnerčino staré sedlo a Brooks putoval do batohu. Partnerka na Brooksu nemohla bez bolesti sedět. Tímto se k mému zklamání opět potvrdilo, že výběr sedla je stále ošemetnou záležitostí a neexistuje univerzální sedlo, které sedne všem.

Brooks C17 je poddajný opravdu více, než by se mohlo na první pohled zdát.

Závěr:


Brooks C17 je bezesporu neobvyklým sedlem, jehož konstrukce teoreticky umožňuje, že by mohl sednout velkému množství lidí. Bohužel zkušenost s partnerkou popsaná o odstavec výše tuto mou teorii nepotvrdila a ukázalo se, že sedlo perfektně sedící jednomu pozadí může být pro druhé pozadí naprosto nepoužitelné. Nicméně z mého pohledu je C17 jedno z nejpohodlnějších sedel, na kterém jsem měl možnost se projet. Vhodné bude jeho použití především na typy kol, na kterých dlouhou dobu sedíte v sedle - městská kola, treková kola, gravely a možná i silničky. U MTB by mohla být problematická jeho šířka při přesouvání těžiště za sedlo. Plusem rozhodně je i dostupnost náhradních dílů - Brooks samostatně prodává všechny komponenty sedla, od nýtů až po ližiny. V případě poškození tedy stačí vyměnit jen danou součástku. Nevýhodou je pak vysoká hmotnost a cena, která není nejnižší (v době testu se pohybovala kolem 3000 Kč). Pokud se vám naskytne možnost si toto sedlo někde projet, rozhodně ji doporučuji využít, protože v mém případě Brooks předčil očekávání.

Klady:


  • neobvyklá a fungující konstrukce
  • velký výběr barev
  • dostupnost všech komponentů ve formě náhradních dílů
  • oproti koženým verzím modernější vzhled

Zápory:


  • vysoká hmotnost (463 g)
  • spíše vyšší cena

Související linky a zajímavé odkazy


  • Brooks - nejen kožená sedla, omotávky, brašny a batohy
  • Berthoud - moderní kožená alternativa k sedlům Brooks
  • Gusti Leather - levnější kožená sedla klasické konstrukce

Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
sedla brooks 85/85 ravel 26.5.20 07:30
Jezdíte někdo BROOKSe? 57/57 marekmaue 3.3.10 22:52
Sedlo Brooks B17 5/5 stenli 12.11.07 19:14
Kožené sedlo 9/9 Kubik 13.6.07 11:05

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.