Představení: Canyon Grizl CF - nedostatková novinka

Canyon Grizl je žhavou gravelovou novinkou v nabídce německého výrobce Canyon. Poměrně nezvykle tak Canynon nyní nabízí dva gravelové modely.

Jedním z nich je starý známý Grail nabízený v provedení s hliníkovým i karbonovým rámem. Zejména modely s karbonovým rámem se proslavily rozporuplným řešením “dvoupatrových” řidítek s integrovaných představcem, mezi cyklisty známými jako “dvouplošník”. Řešení rozhodně neobvyklé, teoreticky účelné, bohužel však znemožňující doladění posedu délkou představce či jinak tvarovanými řidítky. Nový Grizl už volí cestu klasického řešení řidítek a představce i u karbonových modelů. Grizl překvapivě nemá svou alternativu s hliníkovým rámem, ale do budoucna by se to dle všeho mohlo změnit a v nabídce Canyonu by se mohly objevit právě i levnější modely s hliníkovým rámem.

Pro zajímavost si jen ve zkratce si popišme rozdíly mezi Grailem a novým Grizlem. Grail by měl být ten rychlejší z dvojice, Grizl by naopak měl lépe zvládnout rozbitější terén, což podtrhuje i maximální použitelná šířka plášťů - 42 mm u Grailu a 50 mm u Grizlu. Grizl má více montážních bodů pro různé brašničky (3x držák na bidon v hlavním rámovém trojúhelníku, úchyty na horní rámovou brašničku a montážní body na obou nohách přední vidlice), rám je navíc kompatibilní pro použití s teleskopickou sedlovkou. Lehce odlišná je rovněž geometrie slibující u Grizlu lepší stabilitu. A na závěr údaj důležitý pro gramaře - hmotnost rámu Grizl je o zhruba 70 g vyšší než u rámu Grail.

Díky výše zmíněným vlastnostem byl Grizl mezi cyklisty velice očekávaným modelem, což se potvrdilo i po jeho uvedení na trh v polovině května 2021. Nejvíce rozšířené velikosti v cenově dostupnějších variantách byly vyprodány během několika hodin po přidání na e-shop Canyonu. Grizl SL je možno koupit v čtyřech variantách osazení plus v jedné dámské variantě (ceny se v době psaní článku pohybovaly od 55 000 Kč do 82 000 Kč). Vrcholné verze Grizl SLX s elektronickým řazením nebo třináctirychlostní sadou Campagnolo Ekar se pak prodávají za 128 000 Kč, resp. 126 000 Kč.

Kvůli velkým očekáváním mezi cyklistickou veřejností a marketingové strategii Canyonu lze na internetu už nyní najít poměrně velké množství recenzí Grizlu, většinou se jedná o nejvyšší model Grizl CF SL 8 1by s jednopřevodníkem. Proto v tomto článku o novém gravelu nebudu duplikovat věci už mnohokrát napsané, ale přiblížení pojmu formou fotografií detailů stojících za povšimnutí s krátkými popisky. Navíc si neukážeme jeden z nejlepších modelů v nabídce, jak bývá zvykem, ale podíváme se naopak na nejlevnější variantu Grizlu. Pojďme si tedy společně projít nový Canyon Grizl SL 6.

Rám je společný pro všechny modely Grizlu. Tvar rámu se oprošťuje od všemožných designových prvků v podobě divokých vln či nahodilých zalomení, design je čistě funkční. Pro některé cyklisty proto Grizl může na první pohled působit až nudně, další skupina cyklistů naopak tuto tvarovou strohost a ryzí účelnost ocení.

Rám je konstruovaný na průchodnost pláště širokého 50 mm s tím, že při použití takto širokého pláště zbývá na jednom i druhém 6 mm volného prostoru. S použitím 45 mm širokého pláště (na fotce) Canyon zaručuje bezproblémové použití blatníků.

Kromě velikosti jsou na rámu uvedeny i základní míry geometrie, zařazení kola do kategorie odolnosti, a především kódové označení výrobce, díky němuž si na webu snadno dohledáte výkres a kusovník rámu s uvedením všech komponentů, které v něm jsou použity (od ložisek, přes průchodky bowdenů až po záslepky závitových děr). Odpadá tak mnohdy náročné pátrání po tom, jaký díl je v rámu vlastně použitý a kde mohu sehnat náhradu.

Pro vstup hadic a bowdenů do rámu jsou použity subtilně působící gumové průchodky, u nichž jsem zvědavý na jejich životnost. V prostoru rámu je na hadicích brzd navlečen tlumicí návlek, který účinně omezuje jejich cinkání o rám. Během testování jsem ani při jízdě mimo zpevněné povrchy nezaznamenal žádné pazvuky.

Šlapací střed standardu Press Fit BB86 potěší zachováním standardní silniční šířky, a především použitím inovativního středového složení Token Ninja Lite, které by mělo zabraňovat známému vymačkání uložení ložisek a následnému křupání při záběru vycházejícím ze středu. Právě oblast středu je nejmasivnější na celém rámu.

Upnutí sedlovky probíhá pomocí jednoho šroubu krytého gumovou záslepkou v prostoru nad zadním kolem. Toto řešení je sice elegantní, ale nebude úplně vyhovovat lidem, kteří jsou zvyklí často měnit výšku sedla nebo sedlovku úplně vyndávat například při převozu kola autem. Ti budou se slzou v oku vzpomínat na klasickou sedlovou objímku s rychloupínákem.

Rám Grizl CF SL disponuje celkem třemi úchyty na košík, přičemž ten na spodní straně rámové trubky bude využíván spíše pro bidon s nářadím apod. A to z pochopitelného důvodu - je přímo na ráně nečistotám odletujícím od předního kola. Verze rámu SLX spodní úchyt pro košík nemá, protože v těchto místech je prostor pro umístění baterie elektrického řazení.

Kromě výše zmíněných úchytů na košík jsou na horní rámové trubce přichystány závitové díry rovněž pro montáž brašničky. Canyon nabízí sadu brašniček vyrobených ve spolupráci s firmou Apidura přímo na míry Grizlu.

Rám i vidlice jsou plně připraveny pro montáž blatníků. U rámu nechybí závitové otvory pro uchycení blatníků v sedlové trubce ani ve vzpěrách zadní vidlice. Canyon má ve své nabídce i přímo blatníky konstruované pro Grail a Grizl, které sice nemají zrovna nejnižší cenu, ale na daných rámech vypadají elegantně, a především jsou pevné a nedrnčí ani v terénu.

Vidlice je dle očekávání karbonová, a to včetně krku. Zejména příznivci bikepackingu a delších jízd ocení tři montážní body z obou stran vidlice, které umožňují umístit až 3 kg zátěže na každou stranu. Už na předchozích fotkách jste si mohli všimnout, že u každé závitové vložky v rámu jsou natištěny technické informace. Řešení je to praktické, ale mému oku zrovna nelahodí.

Vidlice i rám využívají pevné osy o průměru 12 mm (12 x 100 mm, resp. 12 x 142 mm) s “ráčnovým” systémem utahování jako například osy DT Swiss RWS.

Zapletená kola dodává DT Swiss, konkrétně se jedná o mimokatalogový model C1850 Spline s přímým uchycením plochých drátů a ráfkem s vnitřní šířkou 22 mm. Jedná se nižší model, který v zadním náboji nevyužívá oblíbený rohatkový systém, ale pouze klasické praporky. Velkou výhodou je příprava ráfků na bezdušové provedení. Stačí pouze namontovat bezdušové ventilky a nalít tmel, páska v ráfku už je nalepená. Dodám ještě jeden podstatný detail - v nejmenších velikostech 2XS a XS jsou menší záplety s 27,5” ráfky, zbývající modely mají 29” ráfky. Pokud by si někdo myslel, že 27,5” ráfky umožní využití širších plášťů, zklamu ho - maximální šířka pláště dle výrobce je 50 mm, stejně jako u 29” ráfků.

Grizl v základu spoléhá na osvědčené pláště Schwalbe G-One Allround Bite ve více než dostatečné šířce 45 mm. Jedná se o TLE provedení, nic tedy nebrání odstranění duší a nalití tmelu. Pláště v terénu slušně podrží a jsou odolné, ale na zpevněném povrchu to není žádná rychlostní hitparáda. Nicméně jen málo výrobců osazuje takto kvalitní pláště, a navíc rovnou v bezdušovém provedení.

Celá řada Grizl CF SL spoléhá na řazení Shimano GRX. U tohoto nejlevnějšího modelu je použita desetirychlostní sada GRX RX400. Páky mají totožný tvar jako vyšší GRX RX600, ale poměrně překvapivě mi přišly při řazení přesnější a jednodušší na seřízení.

Přehazovačka z řady GRX RX400 se pyšní brzdou známou z MTB přehazovaček. Její přínos u gravelu s přesmykačem si každý uživatel musí zhodnotit sám, možnost deaktivování brzdy je samozřejmě zachovaná. Přehazovačce sekunduje desetirychlostní kazeta Shimano HG500 11-34, jejíž budoucí výměna za kazetu z vyšších řad s hliníkovým unašečem pomůže ušetřit pár gramů.

Z řady GRX RX400 je rovněž přesmykač, který díky inovované konstrukci funguje oproti starším přesmykačům opravdu skvěle a na malém i velkém převodníku pojme celý rozsah kazety bez škrtání. Před seřizováním doporučuju nastudovat návod, protože seřízení probíhá oproti starším typům naprosto odlišně.

Jediným komponentem z řady GRX RX600 jsou kliky. Mají sice dutou osu, ale samotná klika je kovaná a ne dutá jako u vyšších řad. Počet zubů na převodnících je ryze gravelový 46/30, na silnici rychlostní rekordy z kopce trhat nebudete. Naopak na nejlehčí převod už leccos vyjedete i se slabším motorem.

Hydraulické brzdové třmeny jsou napříč všemi řadami GRX totožné. V kombinaci s posunutým bodem otáčení na pákách brzdí o poznání lépe než čistě silniční sady. Použité kotouče Shimano SM-RT70 (SLX) jsou k náboji uchyceny pomocí systému Center Lock a díky tomu disponují sendvičovou konstrukcí Ice Tech s hliníkovým jádrem (kotouče stejné řady, ale s uchycením pomocí šesti šroubů, jsou obyčejné bez Ice Tech). U Grizlu mají přední i zadní kotouče průměr 160 mm a zajímavostí je možnost použití 180 mm kotoučů, což je u gravelů poměrně ojedinělé.

Řidítka, představec i omotávka pocházejí z produkce Canyonu. Délka dodávaného představce je závislá na velikosti rámu a pohybuje se od 70 mm po 100 mm. U testované velikosti L je použit představec délky 90 mm. Představec má spíše hranatý průřez a pěkně tak ladí s hranatými trubkami rámu. Šířka řidítek je rovněž závislá na velikosti rámu a pohybuje se od 400 mm do 460 mm. U rámu velikosti L jsou dodávaná řidítka široká 440 mm. Bohužel řidítka postrádají v horní části jakékoliv tvarování, neřadí se tak mezi nejpohodlnější a pravděpodobně to bude jeden z prvních komponentů, který uživatelé po koupi budou měnit. Použitá omotávka taky není žádná hitparáda - sice neklouže, ale v otázce pohodlnosti by příliš bodů nenasbírala.

Poměrně zajímavým výrobkem je použité sedlo Selle Italia Model X. Jedná se o první sedlo Selle Italia vyrobené novým patentovaným postupem, který klade velký důraz na ekologičnost a udržitelnost. Kromě samotného postupu výroby je zajímavostí například použití plně recyklovatelných materiálů nebo absence použití jakýchkoliv lepidel. Sedlo se pyšní šířkou 145 mm, velkým centrálním výřezem a řadí se mezi sedla se zkrácenou délkou. Mému pozadí bohužel příliš nesedlo a byl by to první komponent, který bych po koupi měnil. Plusem pro Canyon budiž použití karbonové sedlovky z vlastní produkce, byť se jedná o základní variantu s vlepeným hliníkovým zámkem.

Canyon Grizl je bez debat zajímavým kolem. Není to kolo určené k trhání rychlostních rekordů na silnici, ale jeho přednosti se projeví při odbočení na polní cesty nebo lesní pěšiny. Díky množství montážních bodů si najde příznivce mezi bikepackery a díky celkové pohodlnosti a možnosti montáže dostatečně širokých blatníků by jej měli vzít v úvahu i lidé dojíždějící na kole každodenně do práce. Možností použití až 50 mm širokých plášťů pak zaujme i cyklisty využívající gravel takřka výhradně v terénu. Jen dodám, že 50 mm je oficiální údaj, dle ohlasů uživatelů není problém například ani s MTB plášti Schwalbe Thunder Burt 29x2,1”... Potěšujícím faktem je, že Canyon tak úplně nejde cestou úspor na méně viditelných místech, jakou můžeme znát od konkurenčních výrobců (klasikou bývá například použití nejobyčejnějších zápletů, těžkých sedlovek apod.), ale už v základu dostanete plně použitelné kolo i u nejlevnější varianty osazení. Grizl je zkrátka povedený univerzál, a pokud vezmeme v úvahu cenu, pak si troufám říci, že v poměru cena/osazení nemá příliš velkou konkurenci. Největší nevýhodou tedy zůstává aktuální dostupnost, resp. nedostupnost, ale s tímto problémem nyní bojuje většina výrobců.

Související odkazy a zajímavosti:

report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
mtbiker-komunitaCZ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Unboxing: Marin Headlands 1 – karbonový dobrodruh

Unboxing: Marin Headlands 1 – karbonový dobrodruh

Headlands je kopcovitá pobřežní část Kalifornie, plná štěrkových cest, výhledů na oceán i na známý most Golden Gate. Tento karbonový gravel je poctou tomuto místu.
Unboxing: Titici ALL-IN - i hliník může být exkluzivní

Unboxing: Titici ALL-IN - i hliník může být exkluzivní

Hledáš něco, co nemají všichni, něco, s čím se neztratíš v davu? Pokud máš rád ruční práci a ceníš si netuctového přístupu k technologiím, podívej se na tento gravel.
Unboxing: BMC Kaius 01 THREE - závodní „štěrkolet“

Unboxing: BMC Kaius 01 THREE - závodní „štěrkolet“

Toto kolo bylo vyvinuto a postaveno s jediným hlavním účelem - aby bylo tím nejrychlejším kolem na nezpevněných cestách. Podařilo se v BMC tento cíl naplnit?
keyboard_arrow_up