XPLR series - ten pravý gravel

Co mají společného SRAM, RockShox a Zipp s gravel ježděním? Dnes už můžeme říci, že jejich komponenty se podílí na ucelené sadě XPLR určené pro epické jízdy i objevování nových pěšin za domem. Tak tedy XPLR - explore!

XPLR tvoří komponentové celky SRAMu, který dodal pohon, RockShoxu, který přispěl teleskopkou a vidlicí, a Zipp pak přidal svá karbonová kola, plášť a řidítka. Pojďme se tedy podívat podrobněji na jednotlivé části sady XPLR.

Sada XPLR Rival

SRAM

Osvědčený výrobce komponentů upravil své tři kvalitativní sady RED, Force a Rival pro specifika gravel použití. Všechny tři sady jsou pak pouze bezdrátové eTap a cílí na použití s jednopřevodníkem, takže milovníci většího rozsahu převodů či jemnějšího odstupňování budou muset sáhnout po silniční klasice. Všechny tři sady s přívlastkem XPLR mají nýtované kazety 10-44 na XDR ořech a převodníky od 38 do 46 zubů uchycené na klikách pomocí direct mount, takže případným obměnám se meze nekladou. Počítá se s použitím pro SRAM typických Flattop řetězů. Jezdce s vyšším vzrůstem potěší u sad RED a Force kliky délky 177,5 mm, Rival pak nabízí i krátké 160 mm a dostupné jsou u všech sad samozřejmě i konfekční rozměry, přičemž se kliky točí na ose standardu DUB.

Sada XPLR REDKazeta SRAM XG-1271

RockShox

Na teleskopky si u gravel kol pomalu zvykáme a SRAM nechce zůstat pozadu, takže přidal „gravel specific“ Reverba se sníženým zdvihem na 50 respektive 70 mm pro délky sedlovek 350 a 400 mm. S průměrem 27,2 mm budou kompatibilní se všemi rámy určenými pro běžné sedlovky a bezdrátové ovládání pak zajišťuje kompatibilitu se zbytkem ekosystému AXS.
Na co ale zatím zvyklí nejsme, jsou odpružené vidlice na gravel kolech. To chce RockShox změnit s vidlicí Rudy, která přináší do hájemství pevných vidlic 30 respektive 40 mm zdvihu podle verze vidlice. Vnitřní nohy o průměru 30 mm přinesou dostatečnou tuhost a na vnějších kluzácích kromě úchytu na kotouč najdeme i uchycení pro dlouhý blatník (tři díry se závity). Šířka vidlice je pak dostatečná i pro pláště šířky 50 mm.

RockShox Rudy UltimateDetail 12 mm pevné osy a úchytů na blatník

ZIPP

Tato dříve jen na silnici a časovku zaměřená značka přináší do komponentového mixu XPLR zapletená kola 101 XPLR. Jednostěnný nízký ráfek zapletený do 28 drátů má dobře tlumit vibrace a celkově přinést více pohodlí než dnes už na gravelu běžně vídané 35 až 50 mm ráfky. Bezdušový hookles ráfek o vnitřní šířce 27 mm se pak otáčí na ZIPP nábách s 66 POE. ZIPP pak přidává ještě G40 plášť o šířce 40 mm, který má být pro gravel dostatečně odolný a má i nezbytný hnědý bok. Nesmíme zapomenout ani na duralová řidítka s označením Service Course SL-70 XPLR s gravel rozcapením (flare) a šířkou až 46 cm.

Detail náboje s XDR ořechem a klasickými drátyJednostěnný ráfek kol ZIPP 101 XPL

Plášť ZIPP G40
Co k sadě XPLR dodat? Nejedná se určitě o nic převratného, ale konečně je dostupný ucelený soubor komponent od jednoho výrobce s jistou kompatibilitou. Nemusíme tak sahat po nejrůznějších, ne vždy dokonale spolupracujících kombinacích a vychytávkách. Zároveň se potvrzuje stále větší osamostatňování gravel disciplíny a specializace jednotlivých dílů.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Unboxing: Pinarello Grevil F7 Rival eTap AXS - pohodlí dělá rozdíl

Unboxing: Pinarello Grevil F7 Rival eTap AXS - pohodlí dělá rozdíl

Existuje gravel, který zachovává minimalismus, nemá mechanické pružící prvky, ale přesto je velmi pohodlný?
Unboxing: Marin Headlands 1 – karbonový dobrodruh

Unboxing: Marin Headlands 1 – karbonový dobrodruh

Headlands je kopcovitá pobřežní část Kalifornie, plná štěrkových cest, výhledů na oceán i na známý most Golden Gate. Tento karbonový gravel je poctou tomuto místu.
Sram XPLR AXS - vstup do gravelového 21. století na vlastní kůži

Sram XPLR AXS - vstup do gravelového 21. století na vlastní kůži

Mnozí ho už dlouho vozí, mnozí o něm už dávno slyšeli a mnozí o něm do nedávna nevěděli. Já se řadím do té poslední skupiny a řeč je o elektrickém bezdrátovém řazení Sram XPLR AXS určeném přímo na gravel biky, cyklistické 21. století v přímém přenosu.
keyboard_arrow_up