Rozhovor: Sabina Košárková, výborná bikrosařka a nadějná sjezdařka

Rozhovor: Sabina Košárková, výborná bikrosařka a nadějná sjezdařka

Do dalšího rozhovoru přijala pozvání mladá nadějná bikerka, Sabina Košárková, která nově posílila řady Kellys Factory týmu a krom parádně rozjeté kariéry bikrosařky se také začala věnovat sjezdu. Jak je pro ni těžké zvyknout si na velké kolo a co má v plánu na další roky?

Ahoj Sabino, děkujeme, že jsi přijala pozvání k rozhovoru. Prosím, představ se v krátkosti našim čtenářům.
Ahoj, také děkuji. Jmenuji se Sabina Košárková, je mi 15 let a pocházím ze Studénky. Dokončila jsem základní školu a teď budu studovat sportovní management na škole AHOL v Ostravě. Mimo cyklistiku ráda zkouším nové věci, ať už jsou to jiné sporty, hraní na hudební nástroje nebo učení se cizích jazyků.


Děkuji za představení a teď už k věci. Můžeme říci, že jsi poměrně mladá a talentovaná jezdkyně. Jak ses dostala ke kolu a přímo k bikrosu?
Ke kolu mě od mala vedl táta, už od tří let jsem závodila na horských kolech a v deseti letech jsem si zkusila bikrosový závod, chytlo mě to a začala jsem se tomu postupem času věnovat více.


Určitě můžeme zmínit tvé medailové úspěchy z mistroství světa a nejen z něho, také například celkově vítězství v Evropském poháru. Kam směřuje tvá příprava? Uvidíme tě na Olympiádě?
Příprava každý rok určitě směřuje na velké závody, ať už se jedná o mistrovství Evropy, mistrovství světa nebo Evropské poháry. Na Olympiádu v roce 2024 do Paříže bych se chtěla dostat, ale je to ještě poměrně dlouhá doba, navíc v roce 2024 budu první rok v elitě a budou se hůř sbírat body. Všechno záleží, jak se mi bude dařit další roky, a když se na tom bude tvrdě pracovat, jednou to vyjde.


Jak probíhá tvůj trénink, máš například osobního trenéra, chodíš do posilovny, nebo jen jezdíš a užíváš si času stráveného na kole?
Mám osobního trenéra, sepisuje mi na každý týden plán a snaží se zahrnovat vše, co je potřeba pro Olympiádu 2024 v Paříži. Kombinujeme tréninky, které jsou důležité jak pro bikros, tak pro sjezd. Například to je posilovna, sprinty, ale i psychomotorika.

Jedna z posledních velkých událostí, co se odehrála v tvém cyklistickém životě, je přestup pod Kellys Factory Team, kde posílíš sjezdový tým. Kdy přišla tahle změna a proč zrovna sjezd?
Sjezd mě lákal minulý rok jako zkouška něčeho nového v kovidové době, kdy moc bikrosových závodů nebylo a sjezd byl jednou z příležitostí závodit, vyzkoušet něco nového a zažít větší adrenalin. Do Kellys Factory Teamu jsem se dostala před měsícem na závodech v Polsku, kde mě oslovil manažer týmu a já jsem tuto skvělou příležitost přijala s pocitem posunout své hranice v tomto sportu výše, protože musím říct, že v týmu jsou ti nejlepší a nejzkušenější jezdci z Česka a Slovenska, od kterých můžu získat zkušenosti.


To, že bikrosař začne jezdit jinou disciplínu, je poměrně časté, můžeme zmínit třeba Jakuba Říhu nebo Michala Prokopa, kteří začínali a úspěšně závodili v bikrosu a teď se věnuji endurovému závodění a mezitím se Jakub věnoval i sjezdu. Je dle tebe bikros dobrý pro malé začínající jezdce?
Určitě ano, bikros je přínos pro všechna cyklistická odvětví, kde se naučí výbušnost, techniku a bojovat až do cíle.

Jak velká změna je jezdit na sjezdovém, celoodpruženém kole? Přece jen nastavení kola je velká alchymie. Nastavuje ti ho týmový mechanik, nebo se zvládáš orientovat v nastaveních a ladíš si to sama dle sebe?
Změna nastavení sjezdového kola oproti bikrosovému je dost velká. Ještě v tom nemám praxi a s nastavením kola mi pomáhá táta, týmový manažer nebo kluci z týmu.


Když už jsme u sjezdového kola, co konkrétně za kolo sedláš, máš tam něco specifického? A jak se ti na něm jezdí?
Sedlám Kellys bike NOID 90, mají skvělou stavbu rámu a celá geometrie kola mi vyhovuje, takže se mi na něm parádně jezdí.

Vozíš 29palcová kola, nebo jsi zkoušela například nastavení na Mulleta?
Jezdím 27,5 kola, 29 ani mulleta jsem ještě nezkoušela a teď to zatím asi ani v plánu nemám. Vyhovuje mi 27,5.


Na jakých závodech tě můžeme tento rok vidět? Ať už se jedná o bikros či sjezd.
Letos se v bikrose připravuji na mistrovství světa v Holandsku, Evropské poháry v Portugalsku a v Holandsku a také pár závodů v Česku. Trochu mi teď překazila plány zlomená klíční kost a musela jsem vynechat pár velkých závodů na sjezdech, a to konkrétně MČR a Evropský pohár. Nicméně budu doufat, že klička se brzy zahojí a stihnu mistrovství Evropy jak v bikrose, tak v downhillu a určitě poté i pár Českých a Slovenských pohárů.

Ještě bych se jednou vrátil k tréninku. Bikros a sjezd jsou dvě poměrně rozdílné disciplíny. V bikrosu se jedná o desítky sekund, ale ve sjezdu už se pohybujeme v řádech minut. Musela jsi něco změnit a trénovat vytrvalost, nebo s tím nemáš problém?
Musím říct, že jsem toho moc neměnila. Přes zimu jsem trénovala v posilovně, na válcích a jezdila jsem sprinty, takže tohle mi dalo do obou disciplín hodně a teď by to chtělo jezdit více po bikeparcích, objevovat nové tratě a více si to spíše užívat.


Jaké jsou tvoje oblíbené tratě pro trénink, kde tě můžeme potkat jezdit?
Na sjezdech mě určitě můžete potkat v Koutech nad Desnou, kde trénuji poměrně často, nebo bikepark Kálnica na Slovensku a na bikrose určitě na domácí dráze ve Studénce, v Opavě nebo v Benátkách nad Jizerou.

Co za styl tratí preferuješ? Rychlejší a například méně technické, nebo naopak?
Více preferuji tratě, které jsou rychlé a jsou s velkými skoky, ale nevadí mi i více technické, které se mi lépe jezdí za mokra.

Jak jsi na tom se zapamatováním sjezdové tratě? To mi taky přijde poměrně rozdílné, musíš znát každý kořen, kámen, vědět, co se nachází za horizontem apod., pomáhají ti s volbou stop kluci v týmu a můžeš říci, že opravdu celou trať znáš jak své boty?
Občas je to pro mě těžší, teď poznávám nové tratě, na závodech mám většinou pouze 2 dny na trénování nejlepší stopy, což je pro mě trochu horší se zapamatováním. Kluci z týmu mi hodně pomáhají s výběrem stopy, v tréninku se je snažím projet co nejvíc, ale zatím se mi měřené jízdy nedaří tak, jak bych chtěla.

Na sjezdových tratích se občas nachází opravdu velké skoky, například přespotočák v Leogangu, jak si s těmito skoky umíš poradit? Na bikrosu jsou samozřejmě také obrovské dvojáky, ale u sjezdu mi přijde specifické, že před skoky je například nájezd z těžké techniky, nebo nájezdové rychlosti dosahují několika desítek kilometrů za hodinu a cílové skoky atakují vzdálenosti i 20 metrů. Máš z toho strach, nebo to zasíláš s přehledem?
Nemám s tím problém. Sjezdové kolo je oproti bikrosovému větší, takže mu více věřím, že mě podrží při dopadu.


Jakou máš vizi na další roky? Chtěla by ses věnovat více sjezdu, nebo prozatím zůstat u bikrosu?
Vím, že zrovna teď na to moc nejde odpovědět, ale já bych chtěla do budoucna kombinovat obojí. Každý sport má v sobě něco jiného, co mě na tom baví více, a chtěla bych si jednou dovézt duhové dresy z obou disciplín.

Sabino, za celou redakci ti přeji mnoho úspěchů a doufám, že tě za pár let uvidíme na velkých sjezdových závodech. Je něco, co bys chtěla vzkázat?
Mockrát děkuji. Chtěla bych všem vzkázat, aby vás sport hlavně bavil a naplňoval, a i ve dnech, kdy to není úplně růžové, jste se nevzdávali a pokračovali v plnění svých snů, protože s trpělivostí nejdál dojdete.

Sabinu můžete najít na Instagramu sabca_bmx_w3.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
mtbiker-komunitaCZ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Rozhovor: Anne Tauber – co nezkusíme, nemůžeme se naučit

Rozhovor: Anne Tauber – co nezkusíme, nemůžeme se naučit

Nizozemská cyklistka Anne Tauber je od letošní sezony součástí Orbea Factory Teamu. Jak se z rovinaté země jako je Nizozemí stát součástí ženské MTB špičky? Co vše umí její závodní kolo?
Rozhovor Petr Tichý - dvojnásobný vítěz Toulání Šumavou

Rozhovor Petr Tichý - dvojnásobný vítěz Toulání Šumavou

Dvojnásobný vítěz Toulání Šumavou. 49 hodin v sedle a 600 kilometrů, beze spánku. 5x v cíli extrémního závodu 1000 mil. Uběhl 124 kilometrů za 24 hodin. Maraton běhá lehce přes 3 hodiny. A tím to nekončí.
Rozhovor: Fotograf Michal Červený - iný pohľad na cyklistiku

Rozhovor: Fotograf Michal Červený - iný pohľad na cyklistiku

V tomto prípade cez fotoobjektív profesionálneho fotografa UCI pretekov a cyklistických tímov.
keyboard_arrow_up