Tip na výlet: Chorvatské překvapení

Poloostrov Istrie je velmi oblíbený mezi cyklisty zejména na jaře během najíždění prvních jarních kilometrů. My jsme se vydali trošku jižněji k Šibeniku, který není cyklisty příliš probádaný.

Chorvatsko hlavně z jara nabízí krásnou zelenou krajinu, které těžko uvěříte, že se v létě promění v pustinu.



Ostrov Brač – Ostrov bolesti


Třetí největší ostrov v Jaderském moři, který se také pyšní nejvyšší horou Vidova Gora (780 m. n. m.), leží zhruba 50 minut jízdy trajektem ze Splitu. Trajekt na ostrov jezdí každé dvě hodiny a tak i odjíždí. Z vlastní zkušenosti doporučuji jet pokud možno co nejdříve, 6:30 nebo 8:30 ze Splitu, abyste měli dostatek času na projetí celého ostrova, ochutnání místních dobrot a nafocení fotek pro příbuzenstvo.



My jsme si pro svůj den na ostrově naplánovali profilově náročnou trasu, která vedla prakticky jen nahoru. Zase nám byly odměnou krásné výhledy na okolní ostrovy a celé pobřeží okolo Splitu. Nevynechali jsme nejvyšší horu Vidova Gora, která je i nejvyšším bodem chorvatských ostrovů v Jaderském moři. Projeli jsme serpentiny na jihu ostrova s nejkrásnějším výhledem, které nám připomněly Itálii, a zpět do přístavu jsme si udělali vyhlídkovou jízdu po pobřeží.



Parametry trasy:


  • Určení: silniční kolo
  • Náročnost: střední pro trénovaného cyklistu, technické, ale krásné sjezdy
  • Kdy jet: ideálně na jaře před turistickou sezónou a vysokými teplotami
  • Povrch: 100 % asfalt
  • Délka trasy: 112 km
  • Převýšení: 2 200 m
  • Odkaz na mapy.cz
  • Moje jízda

Scenérie


Na sever od Šibeniku se rozprostírají různé zálivy, malé ostrůvky, které doslova objedete během čekání na oběd, nebo jezera s úchvatnou scenérií a nespočet přístavních měst s nádechem historie. My jsme neobjevili úplně nejklidnější trasu, jak se dostat ze Šibeniku, ale odměnou po sjetí ze silnice první třídy nám byla klidná silnice, která se klikatila podél zálivu a uprostřed sadů. Přejezd od jezera Prokljansko na ostrov Murter vedl mezi poli a loukami, které se na jaře krásně zelenaly.



Na ostrov Murter se dá dostat jen přes most v rybářském městečku Tisno, kde nesmíte zapomenout zastavit a vyfotit se s názvem města. Murter je opravdu malinký ostrov, kde naleznete jen 2 městečka, ale hned několik prázdninových rezortů. Určitě stojí za to hned po vjezdu na ostrov sjet z hlavní cesty a trošku se po ostrově pomotat po pěšinkách pro turisty.



Cestou zpět vás trasa zavede do Šibeniku, kde nesmíte vynechat návštěvu historického centra, které bylo v březnu úplně bez turistů a my jsme si mohli jezdit úzkými uličkami na kolech.

Parametry trasy:


  • Určení: silniční kolo
  • Náročnost: střední, pro kohokoliv výlet na jeden den
  • Kdy jet: ideálně na jaře před turistickou sezónou a vysokými teplotami
  • Povrch: 95 % krásný asfalt, 5 % panelka
  • Délka trasy: 108 km
  • Převýšení: 1100 m
  • Odkaz na mapy.cz



Do Krky!


Co bychom byli za turisty, kdybychom nenavštívili známé vodopády v národním parku Krka, který se nachází co by kamenem dohodil od Šibeniku. K vodopádům vedou 3 cesty, které nejsou bohužel cyklistům přístupné, ale kola se dají nechat pohlídat v infocentrech u vstupu. My jsme nechtěli marnit čas a udělali jsme si vyhlídkovou jízdu okolo celého parku. A výhledy, které jsou na rozdíl od vodopádů zadarmo, za to stály!



Parametry trasy:


  • Určení: silniční kolo
  • Náročnost: začátečník, trase se dá v pohodě objet v jeden den a vynechat různé sjezdy
  • Kdy jet: ideálně na jaře před turistickou sezónou a vysokými teplotami
  • Povrch: 100 % asfalt
  • Délka trasy: 72 km
  • Převýšení: 1150 m
  • Odkaz na mapy.cz



Chorvatsko nebylo prvoplánové a asi by mě ani nikdy nenapadlo samotnou tam jet na kola, ale pandemická situace nám nečekaně zavřela Toskánsko a my jsme museli doslova na koleni a ze dne na den vymyslet plán B. A myslím, že popojet trošku na jih byl ještě lepší nápad než mrznout na Istrii! Historická centra jen pro nás, nikde žádní turisté a těžko uvěřit, že krajina se během letních měsíců promění v pustinu.

Související téma ve fóru

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.