Systematický trénink - klíčem pokroku

Již dávno jsem poznal, že spoléhat na jednu sportovní aktivitu je přímočaré řešení. Moc rád jezdím na kole, dělal bych jenom tohle, ale pravděpodobně to povede k několika problémům. Závislost na jedné aktivitě způsobí, že pokud ji nemůžete vykonávat, budete hodně trpět.

Taktéž cvičit neustále dokola jednu partii je nebezpečné jednostranné zatížení. Vede k uvíznutí na mrtvém bodě, kdy se přestaneme posunovat, ba naopak zhoršovat. Tím chci říct, že cyklistika na závodní úrovni je náročná s ohledem na mnoho postranních aktivit. Zasahuje do života více, než se nám na první pohled zdá. Ponořil jsem se do světa profesionálních závodníků a zkouším to na sobě. V televizi nebo na trati vidíme jenom výsledek, za kterým se skrývá mnoho práce, úspěchů, ale také selhání a slepé uličky.



Není to jen o tom jednom...


Není to jen cyklistika, nýbrž všechny sporty, protože pod povrchem existuje tolik souvislostí. Trénink se stal systematickým komplexním programem. Největší podíl hraje samozřejmě sport, na který se jedinec specializuje, a v tomhle článku se tedy zdržíme u cyklistiky. K různým sportům je třeba přistupovat systematicky a rozvíjet se ve všech oblastech. Proto musí být trénink a doplňkové aktivity pestré.



V případě cyklisty jako já chceme rozvíjet sílu a vytrvalost. Proto je vhodné k horskému kolu a jízdám v terénu připojit silniční cyklistiku a dlouhé tréninky střídat s krátkými. Silniční kolo je bezesporu jednostranná zátěž ve strnulém posedu, kdy tělo skutečně trpí a může se to projevit únavou a bolestmi. Proto je dobré prostřídat silničku za horské kolo nebo naopak. Není tajemstvím, že profesionální jezdci tráví více času v tréninku na silničním kole, i když se specializují na horská kola. Paradox?



Doplňující aktivity


Tohle je jedna kapitola celé problematiky přístupu k tréninku, ale na řadu přichází i další bokovky. Sportovci mnohdy absolvují vícefázový trénink od dvou až tří nebo čtyř fází denně. Co jsou tyto další aktivity? Nakousl jsem doplňkové sporty, ale pečlivě vybírány tak, aby nám pozitivně rozvíjely schopnosti v již zmíněné specializaci. Pro mě hraje roli zejména čas v tělocvičně a posilování určitých partií těla, které se v posedu “flákají”. Hodně trpí záda, střed neboli core a ruce. Fitko je ideálním hřištěm, kde můžeme nechat nohy regenerovat a zapojit jiné části těla, abychom vyrovnali zatížení.



Odborný pojem kompenzace tenhle styl vystihuje doslova. Žijeme v hektické době, a pokud je pro nás kolo koníček, tak máme spoustu povinností. Čas nebo počasí nám někdy zkrátka nedovolí absolvovat trénink přesně, jak si přejeme. Proto si rád zajdu zaběhat, přičemž se zapojují jak nohy, tak celé tělo. Zároveň je to nejpřirozenější pohyb, který se dá provozovat za jakýchkoliv podmínek, a jeho přínos je neocenitelný. Za krátkou dobu dokážete tělu uštědřit pořádnou dávku. V zimě jde kolo stranou a opráším běžky a výšlapy na sněžnicích.

Pozor na přetížení


Ano, střídání délky strávené tréninkem je také důležité obdobně jako správný výběr zatížení. Neexistuje univerzální plán, který by zaručil perfektní výsledky pro každého. Jsme individuální a máme různé režimy, predispozice a nároky. Ovšem existují osvědčené postupy a metody. Jsou to střípky a puzzle skládačky, které se pečlivě sestavují. Můj tréninkový plán není přesně daný a mění se výhledově každý den podle vývoje situace. Jak se cítím, jaké mám úkoly a čas, podle aktuální předpovědi nebo závodů.

Tolik faktorů hraje roli, že se to dá stěží jednoduše popsat. Jenže jak potom vyhodnotit, že jsem trénink neodbyl? Podívám na své záznamy, čísla a jestli mám objem a pestrost takovou, jakou si představuji. Musím na druhou stranu hlídat, abych to nepřehnal, neuvařil se nebo neprodělal zranění. To znamená stopku na několik dní až týdnů, což si zkrátka nechceme připustit. Proto sebekontrola a poslouchání svého těla jsou tolik důležité. Pauza den a více není tragédie. Volné dny vyplním lehkých cvičením, protažením a soustředěním na správnou techniku prováděných cviků. Není ostuda ponořit se na chvíli do sebe a zastavit. Duševní zdraví, čistota a spokojenost má obrovský vliv na fyzickou část našeho já.



Odpočinek závěrem


Regenerace má své opodstatněné místo v programu sportovce. Tělo potřebuje odpočinout, detoxikovat, zesílit a nabrat druhý dech. Trénink a závody dávají organismu zabrat. Zvyšujeme nároky na energetický systém, prožíváme míru stresu a do těla se vyplavuje mnoho odpadních látek. Jak tedy spravit uštědřené a nutné škody?

Dobrým příkladem je plavání, ale jelikož plavat neumím, tak jsem objevil jiné způsoby. Odpočinu si v sauně, což nabízí nejen duševní relax, ale zároveň detoxikační proces. Opakem může být více a více populární kryokomora, jež má ještě větší přínos pro zdraví člověka. Anebo procházky, výklus, jóga, pilates, turistika v horách. Meze se kreativitě nekladou. Je to nekonečný kolotoč hledání správného balance zatížení a odpočinku - klíče pokroku.

A co teprve stravování? To je téma samo pro sebe, které si rozebereme jindy. Pokud to myslíte s cyklistikou vážně a připravujete se pečlivě na závody, tak souhrn výše odhalených tipů není pro vás nic nového.



Lásce ke kolu neporučíš


Nicméně věřím, že pro řadu běžných milovníků kol to je zajímavé nahlédnutí pod pokličku života sportovce. Obrovské úsilí věnované koníčku, což rozhodně stojí čas, ale také nemalé finanční výdaje. Pro někoho to je život a radost, což se nedá jakkoliv vyčíslit.

Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
Trénink přes zimu 407/407 Tomb74 17.12.21 08:06
1380/1380 Smazaný účet 27.12.20 14:28
Bušíte, crossfitujete, jógujete, cvičíte?? 160/160 Tomkac 28.11.20 14:21
Trénink na závody 5/5 krabak 16.6.20 23:15

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.