• Plechovka

    Dnes jsem měl tu čest zažít dost nechutnou věc. Vracel jsem se ze švihu na silničce, a chytla mně bouřka, i když ne přímo (projížděl jsem chvíli po ní). Já už jsem byl durch, a po silnici tekly potoky vody. No ale protože domů chybělo cca 5km, tak jsem si řekl, že to dorazím.

    Najednou mně začaly brnět ruce. Než jsem si uvědomil, o co asi jde, brnění narůstalo. Protože jsem osoba postižená elektrotechnickým vzděláním, vyhodnotil jsem situaci jako pravděpodobný spád napětí v zemi po úderu blesku, který se přenášel do kola a na mně. Okamžitě jsem kolo otočil a jel pryč, přičemž jsem se pustil pák a chytil se za pásku u řidítek, ve snaze minimalizovat „krokové napětí“ a zvýšit izolaci. Brnění se trochu zmenšilo. Po cca 100m už to zase bylo OK. Inkriminovaný úsek jsem nakonec přejel v autě, které jsem si zavolal :-).

    A co vy, stalo se vám někdy něco podobného?

    Malá poznámka na závěr: dle norem je bezpečná hodnota napětí v těchto podmínkách 12V/25V (AC/DC), takže to nebyla vůbec žádná prča. Teda pokud to skutečně bylo elektrikou, a ne třeba nějakou zdravotní indispozicí.

    0 0
    • TREK6700  

      mám také elektrotechnické vzdělání a myslím, že to nemohl být blesk. Protože ten se do země vybíjí rychlostí světla a krokové napětí hrozí pouze v případě, že máš stálý zdroj napětí ( spadlý drát VN ). Myslím že tě jen brněly ruce :-) kdyby to byl blesk, tak máš tu pásku naškvařenou na rukavice a pláště jako popcorn. M.

      0 0
      • Plechovka  

        S tím samozřejmě souhlasím. Upřímně se mi to zdálo dost divné, ale prožívané pocity ukazovaly na přítomné napětí, znám to :-). Navíc když jsem pustil řidítka, brnění zcela ustalo.

        0 0
      • quak  

        krokové napětí ti hrozí aj při zasahu blesku, s vzdáleností od místa dopadu se ti v cca kruzích (kdyby měla zem šude stejnej odpor) mění potenciál a když bys byl zrovna rozkročenej a šel jakoby přímo k blesku tak tě to taky muže oddělat…

        0 0
    • TREK6700  

      matka zem nepůsobí jako kondenzátor

      0 0
      • xshreck  

        No, já bych si tím možná nebyl až tak jistý. Pokud máš v zemi hodně železitou půdu a k tomu přidáš nějakou tu vlhkost, tak to bude asi hodně nedokonalý kondenzátor. Mě se jednou podařilo nabít zem, ohradník na krávy – trošku kopal. Já blbec jsem si stáhl drátek na zem ( v čechách, uplně taková rezavá s vysokým obsahem železa…) a ono to tam furt jiskřilo :) pak jsem dal prst cca 3cm od toho drátku a semnou to pěkně zaklepalo, jako by do mě pustili 220. Nerad na to vzpomínám a od té doby nedělám kraviny :D

        0 0
        • TREK6700  

          to je ale stále o tom stálém zdroji napětí…

          0 0
          • xshreck  

            Ano, ale představ si blesk. Kolik je v tom ampét ( nebo spíš kA?) … kolik to má voltů a jakou má energii.

            Rychlonabíjení se taaky provádí většíma hodnotama, takže by se to teoreticky mohlo hodně rychle nabít a pak postupně vybíjet. Možná by o tom šla udělat zajímavá diskuze :) Rád bych se o tom něco dozvěděl … Sám o tom vím prd, tohle je jen má teorie :D

            0 0
            • TREK6700  

              je to jen teorie, ale soudruzi v sovětském svazu se už mnohokrát pokoušeli chytit energii z blesku která je v MA a GV a z jednoho blasku by mohlo žít střední město cca týden. Jenže pokud vím, tak postavili nějaké zařízení a po zásahu blesku se jim to bleskovou rychlostí roztrhalo na sračky. Zkrátka je to neuvěřitelné množství energie které zatím není možné zachytit, kdyby to jen trochu možné bylo, taky by se každej molionář vysral na fotovoltaiku a postavil stožár na pozamku 10×10m2. Vědci mají ještě stále moc práce…

              0 0
              • xshreck  

                Ale tady se nebavíme o zadržení energie z jendoho blesku na týden ale třeba na rozmezí pár minut, zem je určitě „líp udělaná“ než něco co udělal člověk. A pokud se sejde pár faktorů které umožní její nabíjení, tak by to bylo i možné a pak by to vypadalo jak psal zakladatel.

                0 0
              • zichis  

                tejden, říkáš? Průměrným bleskem proteče náboj asi 15 C. To je tak na tejden v zemljance :)))

                0 0
                • TREK6700  

                  tak to hodíme do rovnice. Sám jsem zvědav jak to dopadne. Já počítám na průměrné město s počtem obyvatel 10 000 a spotřebou na jednoho obyvatele 2kwh/den = 140 MWH/týden jestli se nepletu. A jaké jsou hodnoty průměrného blesku?

                  0 0
                  • zichis  

                    Eh, neumíš si těch 15 coulombů přepočítat sám, kalkulátore?

                    Coulomb dá jeden joul na každý volt. Když celej kanál výboje od začátku do konce bude mít rozdíl potenciálů 100MV tak to máme energii 1500MJ. Joul je totéž co wattsekunda, takže pro převod na watthodiny to jen podělíme 3600 a je z toho 416kWh

                    Takže já bych se bleskolapačama fakt nezabýval. To v moři… v moři plave nevyužité energie nesrovnatelně víc … od Japonců z fukušimy :-(

                    0 0
              • quak  

                …a ti co sledují hvědnou bránu ví už hodně dlouho jak se dá jednoduše chytit blesk:)

                0 0
    • jIrI___  

      Nemám elektrotechnické vzdělání, ale kamarádce o víkendu v Tatrách blesk opálil kousek boty.

      0 0
    • martin_bakov  

      Taky to mohlo signalizovat ze dojde k vyboji blesku a ty budes soucasti jeho cesty, ja bych asi seskocil z kola nekam do prikopu nez cekat kdy me to jebne do helmy.

      0 0
      • frdrx  

        Jop, mám zato, že tohle člověk cítí před tím než do okolí praští blesk. Asi se chystal, ale pak si to rozmyslel.

        0 0
      • SHT  

        Tyjo no fakt. cesta blesku je předem ionizovaná, takže má menší odpor. Proto se v bouřce nemá jezdit na kole, stáhneš si tu cestu do víru za sebou. Ale jestli se to dá cejtit, kdoví.

        0 0
        • zichis  

          věřím že něco maličko cejtit bude. Na chlupech. Jestli jsi měl někdy svetr z takový tý umělotiny co jiskří, tak sis určitě všim, jak se ti naježí chlupy když se přiblížíš nabitej třeba k radiátoru.

          0 0
    • pepek  

      To se stává někdy i pod vedením VVN. Nebylo tam taky?

      0 0
    • Excel  

      No, hlavně, že se ti nezjevil Ježíš nebo tak něco ;-)

      0 0
    • se-se  

      je to vážně zajímavý fenomén. Já bych se na to místo vrátil a hledal příčinu. Je možné, že napžříklad napršelo do transformátoru. Ale přímá účinek napětí v bouřkovém mraku opravdu není vyloučen. Napětí se totiž nemusí vybíjet jen formou blesku, ale také obdobou tzv. svodu. Známým jevem je tzv. Eliášovo světlo – při dostratečné vlhkosti a vodivosti vzduchu září například už vodiče středně vysokého napětí kolem izolátorů růžovým světlem. Za jistých okolností může obdobná situace nastat i při bouřce.

      0 0
      • miro1  

        Při tůře zašlo pršet(byl jsem trochu promoklý) a jak jsem vyšel z lesa,tak jsem si otevřel deštník.

        Pod drátáma vysokého napětí jsem cítil brnění a slyšel nějaké jiskření.Podívam se na deštník a tám jak se scházej nahoře ty špejle tak v tom kolečku to tam jiskřilo.Pokud jsem dal všechny prsty na na ten plastový držák,čím se drží deštník tak to přestalo.Dal jsem zpátky palec na tyčku tak to zase brnělo a jiskřilo.

        0 0
      • rasto1  

        Tiez si myslim, ze by sa mohlo jednat o Eliasov ohen. Je to sice v tomto pripade nezvyk, pretoze tento jav som zatial vzdy pozoroval len v horach – na vrcholkoch pocas burok. Tu ziaru som este nikdy nevidel, ale cloveku sa jezia vlasy, chlpy, pocuje praskanie atd. Je to nieco podobne ako staticka elektrina, ked sa vyzlieka sveter, ale vo velkom. Jo a vtedy je dobre ist niekam kde to praskanie a jezenie vlasov ustava, pretoze je tam riziko zasahu bleskom.

        0 0
    • iron.hide  

      ja by som sa namieste posral, lebo tiez by som hned vedel o co ide :) tym uvolnenim telesnych tekutin by sa este viac zvysila moja vodivost :D

      Jeden maly postreh – hovori sa, ze sa nemame skryvat pod vysokymi stromami. Ale urcite si viete predstavit, kolko burok uz musel ten strom vydrzat bez uderu blesku? A je velmi malo pravdepodobne, ze to donho jebne prave vtedy, ked budete pod nim. (ked zabrdneme do teorie pravdepodobnosti, tak sa tu nasobi pravdepodobnost uderu blesku do daneho miesta s pravdepodobnostou vyskytu vasej osoby prave v tom case pod tymto danym stromom) nie som vsak matematik, berte to ako vtip :)

      0 0
      • jizby  

        Na to je jednoduchej argument – náhoda je blbec.

        0 0
      • Rychlej turista  

        Veškerou pravděpodobnost v těchto případech přebíjí Murphyho zákon :-)

        0 0
      • misko  

        praveze ja ked som isiel obcas po silnej burke na bike vacsinou som videl stromy ktore do dostali

        0 0
      • stan.zak  

        Zkus živočišný uhlí nebo čokoládu…

        0 0
      • royal  

        Kdyz to vezmes jenom matematicky a dle teorie pravdepodobnosti, tak ti vyjde ze je bezpecny za bourky stat i uprostred pole s ocelovym plechem 1×1 m nad hlavou, protoze takhle za poslednich 100 let nikdo nezemrel :-)

        0 0
    • jizby  

      Ruce tě brněly chladem. Protože jsi makal, tak jsi třeba chlad tolik nevnímal, ale ruce místně prochladly, tím se stáhnly cévy a společně s vlivem tlaku zhoršilo prokrvení. Tím vznikl pocit brnění. Změnou polohy rukou a úchopu se to dá zlepšit, takže s elektřinou to nemá nic společného.

      0 0
    • LukasSY  

      dědeček prožil podobnou situaci… před úderem blesku cítil brnění v rukou ve kterých dřžel opraťe… okamžik po té udeřil blesk do stromu vedle koňe… naštěstí dědeček už stál jinde… kůň zahynul

      0 0
      • madcat  

        Zajímavej způsob psaní měkkých slabik s „e“ – asi jak to kde zrovna vyšlo :))

        0 0
    • Pumsc  

      já to mám v dílně,když venku prší a chytnu se staré vrtačky siemens,tak ztuhne ruka až k rameni jako když zatnete:D,ale už na to seru,jednou by se to nemuselo vyplatit,musim tam natáhnout nový dráty…asi to někde probíjí do země,jo a je to 380V:D

      0 0
      • Plechovka  

        Koleduješ si o *******. Zažil jsem několik přednášek o bezpečnosti práce provedených jako slideshow o úmrtích způsobených el. proudem, a případů, kdy domácí kutil usmažil sebe nebo manželku třeba na ručním nářadí vlivem neodborně provedené úpravy či špatně zapojené, podomácku vyrobené prodlužovačky, tam bylo dost.

        0 0
    • hribik A1  

      Prelieva mních víno z krčaha do krčaha a naleje vedľa. Mních povie: „***** vedľa!“

      A vtom farár hovorí:

      „Nehreš synu, nehreš, lebo boží trest ťa neminie.“

      Prelieva druhýkrát a zase povie:

      „*****, zas vedľa!“ A vtom farár znova hovorí:

      „Nehreš synu, nehreš, lebo boží trest ťa neminie.“

      A tretíkrát prelieva a zas naleje vedľa a povie:

      „*****, zas vedľa!“ A vtom udrie blesk do farára a z neba sa ozve:

      „*****, zas vedľa!“

      **

      Jde bača po louce a praští mu blesk do ovce: „No toto..“ Jde dál a praští mu to do jeho baráku. „No toto..“ Přijde blíž a vidí, jak mu blesk zabil manželku. „No proto!“

      0 0
    • Jituschka  

      Sice trochu mimo téma, ale přeci jen, když je tu tolik elektrotechniků :) Čím to, že skoro pokaždý, když šáhnu na elektrickou plotýnku, tak dostanu malou ránu? Typicku když je zapnutá a jdu jí vypnout. Nic hroznýho, jenom by mě zajímalo čím to a jak tomu předejít? Kromě otáčení kolečka přes utěrku :)

      0 0
      • Smazaný účet  

        Blbe zemeni?

        0 0
      • Slavoš  

        Jsi nabitá statickou elektřinou (nosíš oblečení z umělých vláken),plotýnka je dobře uzemněná a proto se přes ni vybíjíš (neboj je to jen pár tisíc voltů,ale skoro žádný proud).

        :-)

        0 0
        • Jituschka  

          Aha, takže se vybíjim já a ne plotýnka, fajn :) Stávalo se mi to když jsme měli kocoura, ten jich od nás chudák dostal :)

          0 0
          • Slavoš  

            Jo vybíjíš se ty.Pokud máte dobře uzemněné radiátory,tak tam to bude fungovat taky.

            :-)

            0 0
          • zichis  

            zavři si mikrovlnku, nebudeš se nabíjet ]:-)

            0 0
      • jIrI___  

        Já zas pokaždé když vylézám z auta a zavírám dveře, tak taky dostanu malou ránu. Už jsem se naučil zavírat ramenem :-))

        0 0
        • Mixi  

          to ja zaviram predloktim protoze ma postatne min nervovejch zakonceni nez konecky prstu a uz me nic neboli :)

          0 0
        • alexandr  

          Na to staci se pri vystupovani chytnout kapoty dveri rukou a az pak dat nohu na zem, vybiti probehne taky, ale bezbolestne :)

          0 0
      • SHT  

        To opravdu máte na sobě pořád ten umělej dres? Já vim, cyklistika až za hrob, ale v bavně by se to stát nemělo.

        0 0
    • micek  

      Nekolik veci:

      1. Pokud by se skutecne jednalo o krokove napeti a mel jsi vodivy kontak na

      obou kolech, napeti by se vyrovnalo pres ram kola. Kovovy ram ma podstatne vetsi vodivost nez tvoje telo. Kdyz bych presto pripustil, ze to slo pres tebe, stacilo by aby ses pustil riditek a jses v bezpeci.

      1. Kdyz jsi prijel na misto pobource, mohlo mit tvoje telo (a kolo) jiny

      elektricky potencial nez zem a pokud byl velky odpor mezi tebou a silnici, mohly se potecncialy pomalu vyrovnavat (nabijel/vybijel ses). Moc se mi ale nezda, ze bys v tomto pripade citil brneni tak dlouho.

      1. Myslim si, ze te proste jen brnely ruce. Kdyby to bylo krokove napeti, musel

      by te brnet i zadek/nohy :)

      0 0
      • kámen úrazu1  

        Ad 1.

        „…Kovovy ram ma podstatne vetsi vodivost nez tvoje telo…“

        To asi platí pro běžná těla, ale ber v úvahu, že se to přihodilo opravdu velké Plechovce… :-)

        0 0
        • Plechovka  

          Plechovka má standardní rozměry 178cm/76kg. Pro tebe bude jistě aktuální informace, že místo činu je silnice Heřmanův Městec – CR, kousek za tou benzínkou za Heřmaňákem :-).

          0 0
          • kámen úrazu1  

            A 178/76 je běžný rozměr plechovek? Ne? Šak píšu „opravdu velká Plechovka.“. :-)

            A k druhému. Tím je záhada vysvětlena. Praštil Tě přes ruce řidič, ani sis toho nevšiml. Vnímal jako drzost, že jedeš za snížené viditelnosti po hlavní. :-)

            0 0
      • quak  

        S rozmachem karbonu si tou jedničkou už v hodně případech nejsu tak jistej…

        0 0
    • Bee  

      Nevím, jestli se to tady někomu někdy stalo, ale když projíždím pod dráty elektrického vedení, tak mě ten proud občas praští mezi vnitřní stranu stehen. Bolí to asi tak, jako když vás píchne vosa a já v tu chvíli musím jet ze sedla, aby to přestalo.

      0 0
      • Krys  

        Mne sa to už stalo dva krát, dostal som ranu od rámu sedla. V oboch prípadoch v lete pod drátmi a bol som durch spotený.

        0 0
        • martin_bakov  

          tak to mas dobre sedlo, vem si kdybys mel sedlo kde by vyboj sel pres koule…

          0 0
          • frdrx  

            Výsledkem by mohla být zajímavě napuštěná vycpávka.

            0 0
      • Žulda  

        Běžně se mi to stává na jednom konkrétním místě. Nohama nešudlat o rám, prsty nestrkat na šroubky na gripech a rohách. Zrovna v sobotu jsem zkoušel, jestli to tam pořád kope a pořád jo :)

        0 0
      • Martin  

        mám pár vytipovaných míst, kde mě to pod dráty taky kopne

        0 0
      • rasto1  

        nj Faradayov zakon elmag indukcie v praxi :D

        0 0
    • Joseph de Sax  

      pokud by se ti ježily vlasy, tak je to důvod k panice, neboť potenciál blesku byl na vzrůstu a je zapotřebí k tomuto dospět do oblasti přechodu blesku mezi dvěma poly a zatím jsi se pouze nacházel zřejmě v oblasti hromadění energie potřebné pro uvolnění…ale kovová konstrukce kola k tomu pomáhala a byl jsi potenciální adept na svedení uzemnění blesku a z toho bys zřejmě v plné jeho síle vyváznul jako kousek uhlíku. Stačí mít k tomuto deštník s kovovým držadlem a špičkou a hrdě vztyčený stát uprostřed planiny, jako Hrdýbuďžes…avo­tomtoje.

      0 0
    • c0d3r  

      lol.. absolutni nesmysl :-D

      0 0
      • Krys  

        Kvalitná argumentácia.

        0 0
        • Plechovka  

          Ale jako autor bohužel budu muset přiznat, že má asi pravdu. V tomhle připadě mi vzdělání bylo asi na škodu, negativně ovlivnilo moje myšlení, protože to opravdu vypadá spíše na „zdravotní“ problém, s elektrikou nemající nic společného. Příspěvek jsem psal prakticky ihned po dojetí domů, chtělo to nechat trochu odležet a pčlivěji zvážit okolnosti.

          Blesk asi příčinou nebyl, kdyby ano, jednalo by se o velmi krátký jev (energie se nemá kde akumulovat). Navíc pokud bych byl tak blízko, abych účinky pocítil, asi bych tu už nebyl.

          Další návrh byl tvořící se cesta budoucího úderu blesku. Byl jsem v údolí, takže taky asi ne. Navíc pokus si pamatuju, nikde v tu chvíli poblíž neuhodilo. Brnění trvalo navíc řádově desítky sekund.

          Další návrh byl blízkost vedení VN. Jak jsem psal, 2km od místa incidentu je vedení 200kV, ale jednak je to ještě daleko, a za další jsem pod ním za deště několikrát jel, a vždy bez problémů.

          0 0
        • Plechovka  

          A navíc každopádně rozhodně nemůže vniknout rozdíl potenciálů mezi např. řidítky a zbytkem kola, mám duralový rám, sice s karbonovou vidlicí (předpokládám karbon jako izolant), ale s duralovým krkem, a duralová řidítka. Vše bude vodivě spojeno přes poměrně malé impedance kovových částí, a tudíž na přibližně stejném potenciálu.

          0 0
          • c0d3r  

            taky jsem zazil spoustu „divnych“ situaci a tak naprosto chapu Tve brzke zavery :-) budme radi ze to blesk nebyl ;-) preju spoustu bezpecnych a super uzitych km

            PS: nedavno jsem jel taky v solidni bource a byl to mazec .. musel jsem dupat asi 20 km.. nastesti vsechno bylo ok (krom mobilu. neprezil)

            0 0
          • micek  

            Karbon je uhlik, a to je vodic (viz napr. elektrody obloukove lampy).

            0 0
            • c0d3r  

              hosi vy jste nejaci chytri :-D ja tady s hotelovkou vam max reknu jak na kvalitni gulasek :-D hahaha

              0 0
              • soc  

                no ale to by me taky zajimalo :)

                0 0
              • martin_bakov  

                pockas az do nejakyho dementa na kole vrazi blesk a pak ho hodis do hrnce :D das koreni a tak …

                0 0
                • c0d3r  

                  (pro znalce) " … morčátko s rajčátky k tomu salátek masíčko jako kuřátko..mňam papáání .. " :-D ;-)

                  0 0
            • Krys  

              „Karbon“ z ktorého sa vyrábajú rámy bicyklov je kompozit z uhlíkových vlákien a umelej živice (pryskyřice), ktorá je nevodivá. Tie uhlíkové vlákna sú vo vnútri. Teoreticky by to mohlo fungovať ako kondenzátor :)))

              Začínam chápať prečo c0d3r nepoužíva argumenty. :)

              0 0
              • c0d3r  

                protoze je to trouba a nicemu nerozumi :-D a hlavne.. na kole jezdi jen do hospody (jak si tady nekdo mysli.. uz nevim kdo to byl) :-D hahah

                0 0
              • jIrI___  

                Můžeš si vybrat:

                „Tepelná a elektrická vodivost je u uhlíkových kompozitů závislá na modifikaci při výrobě a ta je volitelná mezi silnou vodivostí a dobrou izolační schopností.“

                0 0
    • winter78  

      Final Destination … Dead List ??? ;-)

      0 0
    • winter78  

      Neboli tam ståpy vysokého napätia ?? Bratovi sa stalo na jar tohoto roku čosi podobné:

      Sneh sa topil, všade bola mokrá pôda a tráva, bikoval práve popod drôty vysokého napätia (cesta viedla asi 30 metrov od toho ståpu) a zosadol z biku že si trošku oddýchne. Naraz cítil mravenčenie v rukách a vždy keď sa chytil riadítok alebo brzdových pák, kopla ho mierna statická elektrina. Najskôr tomu neveril, ale potom sa spamätal a rýchlo oddiaľ zdrhol. Je to v prdeli, ale pôsobením mokra a vlhka sa elektrina nejako dostala aj do pôdy okolo toho ståpu. Možno bol porušený ten keramický izolátor na nejakom vodiči… .

      0 0
    • MirosPikos  

      To mi připomíná minulý rok, když jsem jel z menzy s přítelkyní na kole a začínala bouřka (silný vítr, tma) a najednou první blesk. Dostali jsme oba pecičku od brzdové páčky (asi jako od piezzo zapalovače) švihlo to někam nad nás, velký blesk se rozdělil na malé bratříčky.

      Pak jsme se dozvěděli že to vyřadilo MHD v celých Českých Budějovicích :) Odpálilo to asi nějakou trafostanici…

      Ale tohle co tu popisuješ, to fakt nic moc příjemného nebylo.

      0 0
      • Smazaný účet  

        :-)

        0 0
      • kuba.kuba1984  

        V Českých Budějovicích by chtěl žít každý… :D

        0 0
      • Automat_1  

        Ten den si pamatuju, v tu dobu jsem zrovna jel trolejbusem, když přestaly troleje fungovat. Obrátil sem to domů a to sem šel v tý bouřce od výstaviště na máj. Pěknej den to byl..

        0 0
    • saddik  

      Já bych to vzal postupně. Pokud to mělo být elektřinou a ne něčím jiným, musel místy, která Tě brněla, téct proud, nejspíše přes nějaký přechodový odpor kamsi ven či do Tvého těla.

      Tento proud musel procházet odněkud někam, takže pokud Tě brněly jen ruce, jsou dvě možnosti:

      1. Proud do Tebe jednou rukou vtékal a druhou vytékal, což je blbost, neboť

      řídítka by celé Tvé tělo „zkratovala“ a nic by Tebou neteklo.

      1. Proud oběma rukama odtékal, přičemž do Tvého těla přitékal odněkud

      přes velkou plochu, čili proudová hustota byla celkem malá a Tys tento vtok nepocítil. To bych si představit uměl.

      Podle mě:

      • Buď bouřkou ionizovaný a vlhký vzduch klasickou vodivostní cestoupřiváděl proud z nějakého zdroje (mrak, vedení) do Tebe v podstatěcelým povrchem Tvého těla a rukama to z tebe šlo do rámu a následně dozemě (tady by mě zajímalo kudy, když rovnou po ráfcích předpokládámne­jezdíš, možná stékajícím čůrkem vody?).
      • A nebo jsi vjel do silného elektrického pole, které Tě nabíjelo(elek­troSTATICKÁ indukce), takže z Tebe vytlačovalo náboj do země (nebosamozřejmě naopak vytahovalo ze země do Tebe). V tomto případě by do Tebeproud vlastně nevstupoval vůbec žádnou jinou cestou než těma rukama.A v tomto případě také vůbec nevím, v jakých hodnotách by se velikosttakto vyvolaného vystupujícího proudu mohla pohybovat a zda by bylo možnéto vůbec cítit. Taky kdybys zastavil či zpomalil, tak by (pokud by se polesamo neměnilo) jev po Tvém nabití ustal na rozdíl od předchozí možnosti,kdy by to do Tebe teklo pořád stejně.
      0 0
      • Plechovka  

        Už jsem se „opravil“ tady

        Mně elektrický důvod připadá s postupujím časem čím dál tím míň pravděpodobný.

        Ale pokud to bylo přesto eletrikou, pak asi mi jako jediná příčina připadá proud tekoucí z těla (jeden potenciál) přes ruce do řídítek-kol-země (druhý potenciál). Pokud na kole sedím a ničeho se nedržím, jsem od něj izolován (sedlo, tretry). Pláště jsou sice taky izolant, ale po silnici tekly potoky vody, takže si dokážu představit „zkratování“ vysoké impedance pláště vodou. Otázka je, jak se na mně ten „první“ potenciál vytvoří (to jsi naznačil ve svém příspěvku).

        Tomu odpovídají i pocity (intenzivnější brnění při dotyku kovové části páky, slabší za omotávku)

        0 0
        • saddik  

          Tak jestli jsi opravdu jednoznačně cítil, že na páce to brní víc (okamžitě při dotyku), tak to elektrika nejspíš byla, ať už se napětí vytvořilo jedním nebo druhým způsobem (nebo jejich kombinací). To potom musí být zvláštní pocit, taky bych asi uvažoval, že to otočím. Příště do bouřky jedině s fázovkou :)

          0 0
          • noviisek  

            Měl sis dát žárovku do pusy a jet dál. Když by do tebe vjel blesk, tak by se maximálně rozsvítila.

            0 0
    • jaros  

      Na spadlý drát to nevypadá – taky mě brněly řídítka pod vedení VN když jsem jel po vlhkém poli.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.