• exBURN

    Zdravím.

    Rok zpět jsem si koupil Canyona Neurona v 29". Kolo je super a jezdí se mi na něm dobře. Už půl roku jsem se nedostal ale nikam na trail a defakto jezdím hlavně do práce – 90% jízd. Neplánuji to ani měnit – není čas.

    Hodně se mě líbí Gravel kola – zvažuji vyměnit Canyona. Přešel už někdo z Fulla a litoval toho nebo naopak? Canyonka jsem si odlehčil k 13 kilům, ale i tak předpokládám že gravel pojede líp.

    0 0
    • Martin  

      A nechceš si nechat fulla a ještě přidat gravel?

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • jIrI___  

      Já před více jak dvěma lety přešel z Fuela EX na Grade a zatím toho nelituju. Hodně záleží na tom, kde bydlíš – já v dobách EXka bydlel v Beskydech a tam jsem ten full plně využíval. Pak jsem se trvale přestěhoval do Ostravy, kde toho přírodního terénu není zrovna hodně a je to spíše placka a začal jsem tak nějak cítit, že ten full je tam tak nějak zbytečný. Pořídil jsem Grade a to mi připadá na tu převahu asfaltek, polňaček a lesních cest s nevelkým převýšením jako ideál. I když je fakt, že se najdou individua mrcasící se po cyklostezkách na AM kolech a ještě ti jsou schopni tvrdit, jak je to super :). Grade by pro mě naopak byl naprosto nepoužitelný v předchozím bydlišti. Takže tak, rozhodoval bych se dle terénu, ve kterém se většinově pohybuješ. Pokud tam ten keš je, tak je samozřejmě ideálka nechat si fulla a k němu pořídit gravela (ne HT s berany nebo podobný nesmysl).

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • nitraq  

        Mám Fuel EX, mám cx Konu, bydlím v jižní části Prahy, kde jsou vhodný terény pro obojí. Smutnou realitou letošního roku je, že díky pořízení cx před začátkem sezóny jsem na Fuelu ještě nejel.

        0 0
    • exBURN  

      Jako přikoupit gravel by bylo řešení ale na ten malej nájezd je to cenový luxus. Když bych pustil fulla tak bych si mohl pořídit i karbonového gravelíka.

      Skládat nic nechcu.

      Nebo jestli nekoupit rychlejší pláště na fulla a být rád za to co mám… nevim no.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • nomecz  

        Mam Nerva 29" a dokoupil sem Grade :) vyuziju oboje takze se toho vubec neboj je to uplne jine jezdeni a ma ro neco do sebe

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Petr L2  

        Mám AM full , XC HT a gravel. Od té doby co mám gravel, nejméně jezdím na XC HT, v zásadě se z něj stává kolo na ježdění po městě.

        0 0
    • exBURN  

      No Gravelíka jsem už zkoušel a líbilo se mi jak to letělo. Berany nevadí. Nevím jen co ruce při delší cestě – to chce ale zkusit zda si zvyknu (trochu mě při testování bolely).

      Jaká je rychles gravelu na rozbité polňačce? Dá se t ov pohodě nebo už člověk musí hodně opatrně?

      0 0
      • TheJD  

        Zalezi jak moc je rozbita a jak objemne mas plaste. Taky kolik das wattu. :D

        Ja ti k tvemu dilematu reknu toto. Pred rokem jsem si poridil gravel s tim, ze ho budu mit jako treninkove kolo, na kterem toho najezdim i hodne po asfaltu. Nechtel jsem silnicku, protoze s tou se vicemene musis drzet prave asfaltu. Ted uz dva mesice lecim malicek, takze jsem dva mesice nesedel na enduru, a misto toho jezdim pouze na gravelu. Pomalu si zacinam uvedomovat, ze na okoli Brna je gravel paradni kolo a pro toho, kdo chce jezdit vic v terenu, je to nejaky xc-trail 29" full. Btw jezdeni na gravelu me opravdu bavi (i ciste po silnici), i kdyz pri jeho porizovani jsem si myslel opak.

        Kazdopadne jestli jezdis z 90 % po silnicich/cyklos­tezkach, urcite bych fulla vymenil za rychlejsi kolo a gravel by byl asi prvni kategorii, o ktere bych uvazoval. Pokud by ti nevyhovoval posed, tak muzes uvazovat bud o HT s rychlejsimi plasti, nebo treba o fitness kole. Samozrejme musis pocitat s tim, ze kdyz uz zavitas mimo silnici, nebo bude opravdu rozbita, tak to bude „drncat“.

        0 0
      • Martin  

        Záleží na tlaku v pneu. Ale dá se i docela slušně valit…

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Namtos  

        Při tvé otázce jsem si vzpoměl na test od Štěrba bike na Kellys Soot 50 – je tam na videu i kolik aktuálně jede a sám usuď jestli by jsi ho stíhal :)

        0 0
      • jIrI___  

        Máme tady v okolí jeden úsek polňačky, na kterém je ve Stravě segment. Po přesednutí na gravel se mi na něm výrazně zlepšily časy (záměrně ten segment jezdím co to jde) i přesto, že v dobách fulla jsem jezdil na kole výrazně více. Není to sice moc vypovídající, ale pro představu stačí. Asi jsem opak MlokCZa, ale na rovinatém nenáročném terénu typu polňaček mi příjde gravel prostě svižnější než full na jezdivých pláštích. Podložit to laboratorními měřeními či watty ale opravdu nemůžu.

        0 0
        • MlokCZ  

          Vždy to záleží na konkrétním stavu dané cesty. Do určitého stavu bude gravel rychlejší a od určitého bude rychlejší full.

          Polňačka je v tomhle případě hrozně široký pojem.

          Dokud to jde jet v tempu a přitom zůstat sedět, tak full nemůže být rychlejší. Pak to přechází postupně do stádia, kdy jde sedět tak napůl (zvedáš se jen pár mm nad sedlo pro vyrovnání sem tam nějaké situace, ale pořád šlapeš), což už bere ne úplně málo sil, ale pořád i bez odpružení jedeš rovnoměrně v tempu. Až do situace, kdy se musíš už začít více zvedat místy úplně a tam pak bez odpružení úplně končíš (full má hodně navrch).

          A pak to ale vyžaduje dvě zásadní podmínky:

          • když ten úsek jezdíš co to dá na gravelu, tak jestli to platilo i pro fulla (třeba ano, jen, že bez toho to nejde srovnat vůbec)
          • na fullu mít osazené opravdu rychlé jezdivé pláště typu Thunder Burt (aktuálně mám na fullu nahozeno RaR/TB, na tom už se to dá; jezdím i pomalejší pláště na fullu, mám dvoje kola), což skoro nikdo nemá vzhledem k zaměření kola, jakmile tam dáš nějaké pomalejší drapáky, tak to už nemá smysl srovnávat

          A pak srovnávat krátký úsek jetý na maximum také není moc dobré. To může akorát rozdíly výrazně zvětšit ať už v prospěch gravelu, HT nebo fullu. Na celkové trase jeté rozumným stejným výkonem to může být úplně jinak.

          0 0
    • exBURN  

      HT nechci. On ten Neuron je celkem rychlej a valí dobře, takže by možná stačilo vyměnit pláště. Gravel mě zaujal hlavně pro to že bych chtěl zkusit silničku, ale když někam jedu tak jsou v tom vždycky polnačky – více i méně rozbité.

      0 0
      • TheJD  

        Ono je valit a valit. Urcite se na Neuronu da jet rychle, ale treba po silnici bude mit gravel/silnice velkou vyhodu prave v posedu, ktery je aerodynamictejsi. A pak jsou tu ty ostatni veci jako plaste a tak…

        0 0
        • exBURN  

          Přesně si napsal to, co mě na Gravelu láká.....

          0 0
          • TheJD  

            Pokud by jsi do takoveho kola sel, tak si hlavne ujasni, jak velke plaste bys do ramu chtel pripadne dat, protoze na 90 % asfalt by jsi klidne mohl mit endurance silnicku, do kterych se vetsinou vlezou tak 32c plaste. Polnacky s takovymi plasti v pohode zvladnes, i s uzsimi pripadne, ale musis si davat vetsi pozor na kameny atd. a na prorazeni.

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
      • MlokCZ  

        Jako první bych zkusil opravdu rychlé pláště. Uvidíš, že i Neuron třeba na Thunder Burtech poletí slušně.

        Abys u gravelu nebyl pak zklamaný, že reálně zase o tolik rychlejší nebude. Gravel je dobrá volba zejména kvůli pocitu lepší akcelerace, tam bude oproti Neuronu (na rychlých pláštích) rozdíl největší.

        Třeba ta rozbitá polňačka bude na Neuronu na rychlých pláštích úplně někde jinde (a budeš i rychlejší), jak jen sedíš a šlapeš v tempu. Tady už je to horší (a pomalejší) i na HTčku.

        0 0
        • TheJD  

          On se ten rozdil projevi spis na tepech/vykonu, kdyz by jel na gravelu a na fullu stejne rychle. Na polnacce bude samozrejme full vetsinou rychlejsi a predevsim vyrazne pohodlnejsi, ale psal 90 % asfalt…

          Jinak ten rozdil se projevi hlavne na delsi vzdalenosti, kde i ty male rozdily uz hraji velkou roli.

          0 0
          • MlokCZ  

            Ať vybere kolo jakékoliv, tak základem je vždy jezdit rozumné tempo a na pro daný úsek pomalejším kole jet o to pomaleji stejný výkon. Pak se ani na těch delších vzdálenostech ty menší rozdíly tolik neprojeví. Když se jen prodlouží délka výkon o ten rozdíl, tak to pro tělo o tolik náročnější není.

            Problém je u těch jezdců, kteří se snaží držet na pomalejším kole stejnou rychlost, to i pak malý rozdíl udělá hodně.

            Na 90% asfalt bych fulla ani sám nebral, ale když už ho má, tak bych určitě začal tím, že ty rychlejší pláště zkusím.

            0 0
            • TheJD  

              S tim vykonem to je jasne, ale na celodenni vyjizdce ten rozdil muze byt treba i hodina potom.

              0 0
              • MlokCZ  

                Hodinu si moc nedokážu představit.

                Samozřejmě bude záležet nejen na dvou konkrétních srovnávaných kolech (včetně nastavení posedů), ale také co si kdo představí pod celodenní vyjížďkou (kolik čistého času jízdy).

                Já když vezmu svoje dřívější pokusy o srovnání HT vs silnička (čistokrevná silnička, žádný gravel) na čistě asfaltové trase (tedy žádný úsek, který by byl nevhodný pro silničku), tak jsem nikdy nepřekročil rozdíl 10% a na některých trasách (hodně kopcovité) šel ten rozdíl ještě hodně dolů i pod 5%. Vše bylo tenkrát s maximální snahou o ± stejný výkon v obou případech (bylo to ještě bez wattmetru jen s tepákem, ale zase větší množství opakovaných pokusů pro obě kola pro eliminaci vlivu aktuálního stavu organismu a větru).

                A to pak ani na 7h čistého času jízdy nedalo rozdíl hodinu ani při tom největším rozdílu 10%. Delší než 7h jízdy jsem nikdy běžně nejezdil (a často srovnávací okruh byl ±100km, takže to pak byl ještě daleko kratší čas než 7h).

                Pokud ale někdo pojede třeba 10h, tak se na tu hodinu rozdílu už dostane.

                Já bych při volbě, které z těch kol vzít ani tak nekoukal na výsledné rychlosti, ale více na to, jak ho to bude na daném typu kola bavit na daném povrchu a proti tomu jak moc bude zase trpět na nevhodném povrchu a co převáží.

                Někoho to na biku na asfaltu nebaví třeba vůbec, někomu to zase vůbec nevadí. A zase naopak jak dojde na rozbitější pasáže, tak někdo to na gravelu přeletí a vůbec mu to nepřijde a někdo bude hodně trpět, že to není vůbec pohodlné.

                0 0
                • exBURN  

                  Když vyměním vepředu Conti MK2 2,4 za Specialized fast track 2,1 poznám něco?

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Nechtěl jsi napsad vzadu?

                    Jak to jede dělá hlavně zadní plášť. Já bych vyměnil i oba. Přední sice tolik nezpomaluje, ale na úsecích se slušným asfaltem také dost ovlivní dojem jak se jede už jen tím, jak to dost vibruje (pláště typu MK).

                    0 0
                    • exBURN  

                      Vzadu mám myslím race kinga nebo x kinga a ten je už celkem rychlý. Možná dozadu fast traka a dopředu přehodit toho contíka a MK nechat když pojedu do Jedovnice

                      0 0
        • exBURN  

          Tohle jsem měl prvně v plánu. Ono 90% je asfalt ale ve většinou ve špatném stavu a mezi tím jsou přelety po polnackach kde jsou nerovnosti uz horsi. A ty polňačky jsou součástí každé jízdy do práce každý den.

          Neuron má treashold na tlumiči takže stavba mě tolik netrápí jak posed a pláště ( teď jsem ale otočil představec a je to lepší)

          0 0
          • MlokCZ  

            Je třeba zkoušet.

            Já mám třeba nejčastěji ježděné trasu do práce takový mix jezdivých povrchů. Asfalt je aktuálně cca polovina trasy (býval méně, ale někde u širokých cest pro pěší/kola kde nebyl ho dodělali), pak tam mám kus (ne úplně malý) trošku rozbitou polňačku (ale ne nijak extra, na gravelu určtě lze bez problémů jezdit), pár míst i úzké pěšinky (také ale projetelné i na gravelu, i když už ne nijak zábavně, místo trochu rozbité), kousek rozbité panely (drncají i na HTčku) a zbytek široká neasfaltová celkem slušná cesta.

            Jezdit se to dá na čemkoliv od gravelu po fulla na rychlejší pláštích (pořádné držící drapáky netřeba nikde na té cestě) a dokážu si představit, že každý by to raději jezdil na jiném typu kola dle jeho preferencí.

            Osobně bych to určitě nechtěl jezdit na gravelu, to bych trpěl, ale dokážu si představit, že někdo jiný v pohodě.

            A HTčko vs full na jezdivějších pláštích, tak to už jedu raději na HTčku (ale jsou tam pasáže, které jsou pohodlnější i o malý chlup rychlejší na fullu), ale ani na fullu mi to nevadí a rychlostně (jako celek) to je skoro stejné (na HTčku mám dlouhodobě zajeté jen o malý chlup lepší časy, rozdíl minimální). Rychlostě je to dané tím, že velké množství srovnání časů pro různá kola mám směrem do práce, to jezdím z 95% pořád tu stejnou trasu a směrem do práce to mám více z kopce. Zpět jezdím už mnoho různých variant (a zejména když už beru fulla, tak proto, že po práci jedu někam do teérnu), takže směr více do kopce už tak dobře srovnávat nemohu (tam by byl rozdíl o malinko větší).

            A asfalt mimo silnice typu brdské rozbité asfaltky je často horší než lehký terén. Abych psal konkrétně, tak třeba v Brdech sjezd do Míšova (směrem od Padrtí, aktuálně je tam červená značka) jsem neměl vůbec rád ani na celopevňáku na rozumně nízkém tlaku na bezduších. S odrpuženou lepší a nejdraději ho jezdím na fullu a to je pořád původní asfaltka. Na gravelu by to zase bez problémů šlo jet, ale to bych aspoň já už trpěl hodně.

            0 0
    • Barak  

      Asi bych to řešil podle finanční situace. Pokud ti nevadí, že máš máš ve fullu peníze, ačkoliv bys pro něj měl jen příležitostné využití, nechal bych si ho a přikoupil gravel. V opačném případě bych počítal s tím, že kolo ztrácí rychle hodnotu, střelil ho a koupil něco pro aktuální využití.

      0 0
      • exBURN  

        No úplně ho prodávat nechci – vyhovuje mi velikost, zdvihy jsou pro mě ideální atd… navíc jsem první majitel takže vím v jakém stavu je. Navíc kola dost tratí tak se to prodat snad ani nevyplatí.

        0 0
        • Barak  

          Tak jestli neřešíš prachy, tak si full nech a kup další kolo. Po nějaké době to můžeš přehodnotit a full kdyžtak prodat.

          0 0
        • TheJD  

          Tak to udelej tak, jak ti radi Mlok. Kup si nejake uzsi semi slick plaste a uvidis jak to pojede.

          Pro info: jak dlouha je jedna cesta do prace/z prace?

          0 0
          • exBURN  

            11 km takže nic zajímavého.

            0 0
          • Barak  

            To se mu bude ale 2/3 B-F smát, protože bude jezdit na fullu, po asfaltu, se slickama a bude zde dáván za příklad pozera, kterej si koupí drahé kolo a nejede s ním do terénu.;-) Pravda je, že kdyby měl Spešla, bylo by to o dost horší.

            0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
      0 0
    • CzechJoker  

      Letos jsem z fulla přešel na gravel, na fullovi jsem skoro nejezdil a do terénu už vůbec ne. Gravela budu mít taky na cestování s brašnou a s blatníky na zimu a déšť. K tomu má silničku.

      0 0
    • JFtryall  

      Ja bych zkusil spis zamotat jedny XC kola, Cresty nebo nebo jeste lehci karbon a dal na to G One. A uvidis, jak to ozije a kdyz to bude i tak spatny, prodat se to da vzdy. :-) u gravelu je dulezity, kde budes jezdit a jak rychle. Na rozbity asfalt a nenarocny teren je to kolo fajn a rychly- pokud neni zabity tezkyma kolama a nebo hodne uzkym plastem nebo jinou minelou. Z vlastnich zkusenosti bych pod 40mm uz nesel, nema to zadny vyznam. Na panelce je hodne znat kazdy mm objemu a na uzkem poskakujes a vic dres. Jestli ale jezdis obcas na neprojetych loukach a nebo vetsich dirach, tak bych rychle kombo u fulla moc nezatracoval, protoze tam bude stejne rychly jako gravel, ale s mnohem vyssim komfortem. Navic i na rychlych pneu muzes plnohodnotne jezdit v terenu a budes ve sjezdech nebo technice rychlejsi. Gravel ma hlavni vyhodu v akceleraci a lepsi aerodynamice vzhledem k uchopu. Jestli ale jezdis pohodu, tak je otazka jestli ti to neco prinese.

      0 0
    • Petulda  

      Mám karbon fulla 29'' 130/130 mm, ke kterýmu jsem si ze zvědavosti pořídil vcelku obyčejný hliníkový gravel. Na různých celopérech jezdím 15+ let a vždycky jsem říkal, že zdvihu není nikdy dost. A i tak nastalo s nákupem gravelu velké nadšení. Je to zpestření, jiné ježdění, letos na něm jezdím víc (km) než na fullu :-). Nebojím se s ním zajet do lesa nebo na polní cesty a pokud mluvím o ježdění „kolem baráku“, na 85 % cest, který jsem dřív brázdíval na fullu je gravel úplně ok. Na pevnym povrchu letí jak o život, v „terénu“ si člověk zase po letech piluje techniku, kdy nestačí jen sedět a šlapat, páč to zdvihy požerou.

      Obrovskou výhodu gravelu vidím v obdobích, kdy hodně prší – asfaltky jsou suchý za hodinu po dešti, terén ne…

      Za mě je gravel skvelěj doplněk k fullu kvůli zpestření ježdění.

      0 0
    • exBURN  

      Co to je zač?

      Včera se tu objevilo celkem hezké RB RX za 20k.

      0 0
      • Martin  

        RX je poctivý, trochu těžší, hliník vyráběný poblíž Opavy. Pobere max 38mm pláště, s odřenýma ušima.

        Za ty prachy mi to přijde celkem dobrá nabídka.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • plzakj  

      Kdyz uz i onuce prechazi na gravel, tak to je ten hype na vrcholu.

      0 0
    • exBURN  

      Koukam na soot 30. Na litani do prace mi projde Claris OK a jinak to vypada neosizene

      0 0
      • Petulda  

        Kazeta s 8 prevody?

        0 0
        • exBURN  

          Ano, 16 rychlosti je asi dostatečné.

          0 0
          • Petulda  

            Nejde o počet, ale o odstupňování. Mě by to na gravelu asi vadilo, ale to je individuální.

            0 0
            • exBURN  

              Jasný, není to ideální. Ale víš jak to je – pak by to chtělo ješte

              lepší brzdy, rodla no aj karbonový rám by bodnul a jsem v tom zas za pade

              0 0
            • jIrI___  

              V dnešním marketingově-módním diktátu jednoplacek i na gravelech mi připadá, že odstupňování naprostá většina uživatelů vůbec neřeší. Nebo se tuhle situaci aspoň snaží vytvořit výrobci :)

              0 0
              • Martin  

                Pokud jsou lidi zvyklí na odskákání MTB kazet, tak jim jednoplacka na štěrkoletu nepřijde divná. Nám, odkojeným silničními kazetami odskákanými po zubu, přijdou i dvouzubé skoky na CS-HG800 11–34 docela peklíčko :)

                0 0
                • nitraq  

                  Ah, konečně chápu výtky silničářů na horší odstupňování kazet:) Vždycky na bajku, takže teď mi desítková tiagra 11–34 přijde v pohodě.

                  0 0
                  • Libores  

                    ano je to hodně individuální. Já na silnici jezdím dvouplacku jemně odstupňovanou 11sp kazetu 12–25, ale na gravelu mám jednoplacku s kazetou 11–42. Obojí mi jednoduše vyhovuje.

                    0 0
                    • Martin  

                      Já to odskákání budu řešit druhým párem kol se silniční kazetou… štreky bez terénu budu valit s jemnými přechody a do gravelspecific terénu mi ta 11–34 vadit tak nebude.

                      0 0
              • Petulda  

                Jednoplacky mají – ostatně jako vše – svoje výhody a svoje nevýhody. Na gravelu je pro mě osobně 2×10 v pohodě, na biku směřuju z původních 2×10 jednoznačně na jednoplacku. Marketing výrobců v tom hraje nulovou roli.

                0 0
      • Martin  

        Za ty prachy docela punk :D

        To RX sis zjišťoval?

        0 0
        • exBURN  

          Porad to ma karbon vidlu, dobry naby, brzdy a plaste.

          0 0
        • exBURN  

          Je daleko. Leda koupit za 6 ram a neco postavit. Castecne nakoupit na bazaru

          0 0
      • Vilém  

        Co jsem letmo koukal, tak tech uz moc nebude.

        0 0
    • Lance  

      Sem nevěděl, že je tady tak zajímavé vlákno. Děkuji

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.