Vidlice: staticka charakteristika

32 nepřečtených
  • martt

    V tomto threade by som rad zosumarizoval vplyv jednotlivych prvkov na staticku charakteristiku vidlice.

    Uz sme mali niekolko podobnych threadov, ktore boli bohuzial zneprehladnene velkym mnozstvom off-topic prispevkov. Preto prosim o prepacenie, ze tento thread bude casto zamknuty. Zaroven prosim o dodrziavanie netiquette, neflamovanie a o nevkladanie off-topicov.

    Dufam, ze sa nam tak podari vytvorit prehladny thread s vela faktami a malo flamami.

    V ankete sa mozete vyjadrit, ci tento thread povazujete za zmyselny. Slusne prosim kazdeho, co tento thread povazuje za nezmyselny, nech si ho zablokuje a nech ho dalej ignoruje.

    Anketa: Ma to vobec zmysel?

    0 0
    • martt  

      V prilohe je rez realnou nohou nejakeho rockshoxu s pozitivnou a negativnou komorou. Okrem nich tam uz nie je nic co ovplyvnuje pruzenie (ziadna pruzina ani doraz).

      Pozitivna komora je 216, negativna 238, piest 226. Tesnenie piestnice je 232, za nim uz tlak nie je.

      Pre analyzu statickeho stavu som pouzil izotermy, pri pomalom stlacani sa vzduch urcite nezohreje.

      Kazda komora sa sice da nafukovat samostatne ale piest sa musi ustalit v polohe kedy nan posobi rovnaka sila z oboch stran, teda pre zakladnu polohu bez tlaku. Tlak na oboch stranach nebude rovnaky lebo zo strany piestnice je mensia plocha piestu. Pre vypocty sil je ale toto jedno, plochy a sily sa vykratia.

      Dalsie vypocty su pre realnu nohu (valec) s vnutornym priemerom 24mm a suctom dlzky pozitivnej a negativnej komory 20cm.

      0 0
      • martt  

        Tu je vplyv zmeny objemu negativnej komory. Fukame resp. vypustime do/z negativnej komory tolko vzduchu aby sa piest ustalil o centimeter viac vysunuty/zasunuty a tlak v pozitivnej komore zostal rovnaky (10atm).

        Tie tri krivky su pre rozmer komor (P/N): 15:5 cm 16:4 cm 14:6 cm

        0 0
        • MattsSpeed  

          ahoj, konecne nietko, kto nehodnoti chod vidlice na zaklade y=kx :-) …problem skutocneho modelovania tlmica ma ale vela uskali ktore asi nepodchytis a este tazsie vysvetlis niekomu kto o tom v zivote nepocul (tlaky su ok, ale co trenie, olej…), v kazdom pripade, vela stastia a nenechaj sa odratit… viel spass :-)

          0 0
          • martt  

            Tlmic je natolko zlozity, ze ten si modelovat netrufam. Hlavne by to uz muselo byt dynamicke, staticky modelovat tlmic je nezmysel.

            0 0
      • martt  

        V tomto grafe je vplyv zmeny tlaku v pozitivnej komore 6,7 atm, 10 atm, 15 atm. Negativna komora sa vzdy dofuka tak aby vidla bola v rovnovahe v tej istej polohe P/N 15:5cm

        0 0
      • martt  

        V tomto grafe je ako sa zmenia krivky ak sa pracovny valec skrati, resp predlzi. Dlzky su 18 cm, 20 cm, 22 cm. Pomery P/N 14:4, 15:5, 16:6 cm

        0 0
      • fík  

        Tak schválně malý „domácí úkol“ na téma: „zakladnu polohu bez tlaku“ … platí-li „bez tlaku“=tlak okolí, může se píst nacházet v libovolné poloze celého svého zdvihu? … skoro jsem chtěl vytvořit svou 1. anketu, ale kvůli souvislostem raději takto

        0 0
        • martt  

          OK, fiku, nachytal si ma, formuloval som to nepresne, takze oprava:

          ZAKLADNA POLOHA: poloha v ktorej je vidla ustalena bez toho aby na nu posobila vonkajsia sila.

          Teda plati „bez tlaku = bez posobenia vonkajsej sily“.

          Vdaka za upozornenie.

          Pri tom merani na vahe sa za zakladnu polohu bez posobenia vonkajsej sily uvazuje ta poloha, ked je odmontovane predne koleso, vidla stoji na vahe a zhora na nu tlaci vaha bicykla (kukni prilohu) co je okolo 50N.

          Mohli by sme diskutovat o tom v akej polohe ma byt vidla (vodorovne, zvisle) ako sa prejavi vaha spodnych noh atd. Su to ale imho vsetko veci, ktore pridaju resp. uberu par newtonov, teda irelevantne.

          0 0
          • milan1  

            Sliboval jsem nezasahovat do tvého threadu ale poprosím tě, nezatahuj mé měření a jeho konkrétní provedení do svého postupu. Jestli to nerozeznáváš, tak otázka není formulována tak, jak odpovídáš. Je to zcela mimo.

            0 0
          • fík  

            omlouvám se Ti za svůj příspěvek, ale díky mému nepozornému čtení Tvého příspěvku, vznikl ten „malý d.ú.“, Ty mluvíš zřejmě o tlaku na vidlici a já o tlaku ve vidlici (v komorách), …ale jinak za tím co jsem v něm napsal si prozatím stojím, .......a samozřejmě tu doufám nechce nikdo nikoho nachytat, leda tak sám sebe

            0 0
            • milan1  

              Neporozuměl Martt, nikoliv ty ani on nehovořil původně o zatížení, na které následně přešel, to nepoznáš?

              0 0
              • fík  

                Kazda komora sa sice da nafukovat samostatne ale piest sa musi ustalit v polohe kedy nan posobi rovnaka sila z oboch stran, teda pre zakladnu polohu bez tlaku. Tlak na oboch stranach nebude rovnaky lebo zo strany piestnice je mensia plocha piestu. …pokud se mi to pvedlo, tak ten „tučný“ tlak mám za tlak v komorách a martt za tlak na vidlici, …aspoň doufám, …já jsem posuzoval každou větu zvlášť, moje chyba, že jsem si neuvědomil souvislost

                0 0
                • fík  

                  povedlo se ti to povidlo

                  0 0
                • milan1  

                  Já ti rozhodně nebudu objasňovat, jak to myslel martt a jak ty, je to vše napsáno zcela jasně. Tady není nic, v čem by šlo pokračovat.

                  0 0
            • martt  

              Otazka je teda:

              může se píst nacházet v libovolné poloze celého svého zdvihu?

              Podla mna sa piest ustali tam, kde sa sily z oboch stran vyrovnaju. Teda ak budes dostatocne dlho fukat do negativnej komory a vypustat z pozitivnej (aby vidla nevybuchla), tak moze byt v rovnovahe aj uplne zasunuta. Ak to teda nie je nejak konstrukcne upravene aby to neslo.

              Ak si myslel nieco ine, tak to upresni.

              0 0
              • fík  

                ano myslel, …že v komorách bude znamenat „bez tlaku“ = tlak okolí, např. otevřeš komory (tím jsou komory bez tlaku), nastavíš vidlici do libovolné polohy zdvihu a komory zavřeš (tím jsou komory stále bez tlaku), …prostě jsme si jenom vzájemně nerozuměli

                0 0
                • milan1  

                  Ale co zrovna tohle prakticky řeší? Jak se chová nezávislé tlakování je zcela jednoduché a jasné na pochopení, opravdu se tím dá nastavit různý zdvih. Tohle je přeci dávno známé. Ano k tomu směřovala tvá otázka, tohle byla podstata a taková měla být odpověď.

                  0 0
                  • fík  

                    Ale co zrovna tohle prakticky řeší? …když nic jiného tak mně osobně to aspoň nutí přemýšlet

                    Jak se chová nezávislé tlakování je zcela jednoduché a jasné na pochopení, opravdu se tím dá nastavit různý zdvih. .....snad každému v určitou dobu svého poznávání čehokoliv připadlo něco ne zcela jednoduché a jasné na pochopení, …rád se kdykoliv od kohokoliv cokoliv nového dozvím

                    Tohle je přeci dávno známé. …pro mne to snad naštěstí není tak dávno

                    Ano k tomu směřovala tvá otázka, tohle byla podstata a taková měla být odpověď. …kéž by mi v životě unikla už jen jedna podobná podstata

                    0 0
                    • milan1  

                      Proč by ti měla unikat podstata? Vždyť jsem ti snad pomohl objasnit tvůj dotaz a tys přitom zcela nepochopitelně obhajoval, že martt měl pravdu, kydž ti odpovídal špatně. Tohle je něco, čemu opravdu hodně nerozumím.

                      0 0
                      • fík  

                        není podstata jako podstata: teď jsi měl na mysli zřejmě podstatu z mého příspěvku s malým d.ú., ale já měl ve své odpovědi na tvůj příspěvek na mysli podstatu s kterou se teprve potkám, …nemyslím, že bych obhajoval nějakou pravdu, …a aspoň doufám, že jsem se snažil pouze vysvětlit to nedorozumění so zakladnou polo­hou bez tlaku (a následně tlakem na a ve vidlici)

                        0 0
    • martt  

      V prilohe je vidla skonstruovana nasledovne:

      • pozitivna vzduchova komora
      • k nej do serie pozitivna ocelova pruzina
      • oproti tomu posobiaca negativna vzduchova komora
      0 0
      • martt  

        A tu je soc-ov graf k takejto vidle.

        Vysvetlivky: Komentar plati k tomuto obrazku www.bike-forum.cz/…m/724950.jpg

        • cervena ciara je sila potrebna na stlacenie vidle.
        • Modra ciara je sila potrebna na stlacenie vzduchovej pruziny.
        • Tenka linearna ciara je vinuta pruzina zapojena do serie so vzduchovou pruzinou.
        • Zelena ciara je negativna vzduchova pruzina posobiaca proti serii poz. vzduch plus poz. pruzina.
        • Vysledna ciara (cervena) je pre kazdy bod sucet funkcnych hodnot modra plus linearna minus zelena (resp plus zelena lebo zelena je negativna).
        • fialova mi nie je jasna ale kedze je na nule, nic nezmeni.

        Kukni si pripadne thread www.bike-forum.cz/…8/forum.html#… tam sme s tymito grafmi zacali.

        0 0
    • Zerocool  

      Normálně obdivuji tvůj zájem o tuto problematiku. To musí mít člověk opravdu jako koníček…

      0 0
      • paulovic  

        na toto musí byť naozaj do číselok zažratý … len škoda že to nevie preniesť do praxe, aby si overil ako to vlastne funguje …

        0 0
        • Zerocool  

          Můj obdiv pramení z toho, že mě tyto věci prostě neberou. Ať už to dává na papír nebo podle toho jezdí je mi fuk, jde o podstatu nimrat se v tom. Tož asi tak.

          0 0
          • paulovic  

            to sa mu nedá uprieť …

            0 0
            • martt  

              Ludia piste prosim len k veci. Inac to zase zamknem. Odpoved na tento moj prispevok si uz neprosim.

              0 0
              • Zerocool  

                Nechápu tvou reakci, myslím si, že se tady vždy psalo, co si chtěl, a kde si chtěl. Samozřejmě v rámci desatera a respektujících se lidských vtztahů. Jestli jsem mimo tak mě oprav anebo to hned zamkni:)

                0 0
    • martt  

      Ked som meral staticke odpory na RS Duke vybral som zatku vzduchovej komory. Piest chodil v otvorenej komore – neposobil nan ziaden tlak.

      Napriek tomu vidla pruzila, ak sa roztiahla na mech. doraz, vratila sa vplyvom negativnej pruziny (logicke).

      Ak sa ale stlacila na doraz, tak tam tiez posobila nejaka sila, odhadom 20–30 kg. Rozhodne stacila na to aby prekonala staticke odpory a vidlu vratila asi do polovice zdvihu. V tejto polohe bolo par centi, kde som mohol posuvat nohy hore-dole a zostavali na mieste. Takze tam som zmeral tie staticke odpory.

      Dnes sedim na schodzi a premyslam co tu vidlu vracalo.

      Je mozne, ze by ju vracal tlak vzduchu na tlmic v tlmicovej nohe? Moja predstava je, ze zasunutim vnutornej nohy do vonkajsej sa celkom o dost zmensi objem vzduchu vo vonkajsej nohe. Ak su stieraky na olej dostatocne tesne, narastie tam tlak. Ten tlaci zdola na nohu s tlmicom, ergo ju vysuva. Aby bola sila 30 kg, musi tlak na nohe s priemerom 30mm a piestnicou 10mm byt 5 atm.

      Je mozne, ze by stieraky, ktore su urcene na stieranie oleja a nie na tesnenie vzduchu udrzali pretlak 5 atm???

      Ak ano, tak bude treba do modelu pridat aj tuto silu.

      Imho sa toto prejavi len v nohe s tlmicom. V nohe so vzduchovou komorou/negativnou vinutou pruzinou tlaci tento tlak zo zadu na piest (proti tlaku vo vzduchovej komore), takze tam sa asi nejak podstatne neprejavi – iba asi ako slaba negativna vzduchova pruzina.

      Tu som namaloval maly obrazok, vid priloha (umelecke hodnoty v tom nehladajte, na schodzi som ani nemal pravitko).

      0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        Par nesouvislych myslenejk

        • Zkus zastrcit dovnitr jen jednu nohu, pak uvidis kde se to bere
        • kdyz zmensis vnitrni objem na 1/5 muzes dostat 5 atm.
        • zkus chvili podrzet vidli zasunutou na doraz a uvidis jestli ten tlak/sila postupne odejde.

        A poznamka- v obycejny maly pumpicce je obycejny maly gumovy tesneni a nafoukas s ni silnicku na 10 atm.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.