Stržený závit ve vidlici (navařky) - servis RS

91 nepřečtených
  • WRCfan

    Ahoj,

    včera jsem dával brzdám na jednom sjezdu co proto, serpentiny, že jsem se musel občas otočit přes přední kolo…

    Dneska, když jsem sedl na kolo, všiml jsem si, že přední brzda nějak „chrastí“. Tak jsem zkontroloval dotažení brzdy před adaptér do vidlice (RockShox Sector 140mm). Jeden šroub byl povolený a tak jsem ho logicky chtěl dotáhnout, jenže sotva jsem použil malou dotahovací sílu, šroub se protočil. Musel se během jízdy strhnout. Nejspíš byl málo dotažený anebo to mohlo být tím, že pod hlavou šroubu byly navíc dvě tlusté podložky (přidaly tomu necelých 6 mm, tedy šroub byl o 6 mm méně zašroubován – víz foto). Nechápu moc, proč tam byly, co jsem se díval na ostatní kola, všude byla jen jedna tenká podložka. Ty dvě tlusté podložky jsem dal tedy pryč a šroub (s nepoškozeným závitem) jsem tam znovu našrouboval – teď šel těch 6 mm více dovnitř). Mám jen takový lacný momenťák na max 6 Nm, takže jsem to dotáhl prvně tím a pak ještě opatrně více dotáhl (někde jsem četl, že se to má utahovat na 8 až 10 Nm). Trochu jsem to projel, dotažení průběžně kontroloval a drží to.

    Teď otázky. Nenapadá Váš, proč tam ty dvě tlusté podložky mohly být (viz foto)? Vždyť ten šroub tam byl o 6 mm méně našroubován, možná proto jsem to při sjezdu strhl. Kolo (Giant Trance 3 2016) mám z druhé ruky a tak nevím, kdo tak učinil a že je to od novoty dost pochybuju.

    Myslíte, že to teď bude držet, když je tam teď vlastně „delší šroub“, nebo se mám podívat ještě po něčem delším (resp. těch 6 mm navíc nestačí)? Nevím jak moc je díra hluboká a hlavně jak hluboko je závit, ale nějaká rezerva tam ještě bude. Nepomohl by třeab locktite?

    V případě opravy závitu. Četl jsem, že je na to nějaká závitovací sada a že to mají často v autoservise, kde by mi to mohli i udělat. Popř. vyvrtat M7, což se mi moc nechce.

    Ve zmíněné RockShox Sector 140 mi občas lupne. Chodí dobře, lupání není časté, lupne v tom většinou, když na kolo nasednu, anebo po prudším brzdění, jinak ok. Netušíte, čím to mohlo být? Hlávko jsem namazal a dotáhl, točí se bez problému, jakéhokoli lupání a bez vakl. Pokud by vás zajímal servis, tak já osobně si na tom dělal akorát servis spodních noh (výměna oleje, napěnění kroužků, vyčištění) někdy v lednu. Na kompletní repasi si však netroufám a tak poslední otázka. Zná někdo slušný servis vidlic (ideálně RS) v okolí Frenštátu? Díval jsem se, že autorizovaní jsou např. RožnovBike. Nějaké zkušenosti z tama?

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • PENE  

      Kdo ti to montoval? Ty podlozky by tam mely byt, ale ne tak jak je mas ty. Jedna je vyduta, druha vypoukla a mely by sedet do sebe, stejne podlozky by mely byt i dole. Muzes nechat zavit vyvlozkovat, ale nevim, jesti ti to udelaji v cykloservise.

      0 0
    • Vilém  

      Podlozky tam jsou aby hlava srouby dosedala celou plochou. Tak jak to mas na fotce je to namontovane spatne a nemaji zadny smysl.

      0 0
    • WRCfan  

      Bylo to namontované správně, jen jak jsem základal toto téma, chtěl jsem udělat demonstrativní foto a jen je tam nastrčil. To, že jsem se dal (na fotku) špatně, jsem si všiml až pozdě, když jsem zde fotku uploadoval. Každopádně teď je tam nemám a tak se ptám, zda to tak mohu nechat, s pouze jednou tenkou podložkou? Alespoň dočasně.

      0 0
      • Vilém  

        Ty podlozky jsou tam potreba, jinak nadmerne namahas zavit, sroub to paci do strany. Sezen si radsi delsi sroub.

        0 0
        • WRCfan  

          Ok, děkuji za reakci. Předpokládám, že tenhle šroub o dané velikosti nebude problém sehnat v nějakém železářství.

          0 0
          • PENE  

            Nez budes davat delsi sroub, tak zmer hloubku toho zavitu, at se „neprovrtas“ az do vidlice.

            0 0
            • Vilém  

              Dobra poznamka, taky uz tu taci byli.

              0 0
            • WRCfan  

              Díky za radu, akorát nevím jak hloubku závitu změřit, max hloubku samotné díry šuplerou. Nebo je průchozí a můžu se zašroubovat až „dovnitř“ vidlice či jak si to myslel? Teď jak to mám těch 6 mm (resp. 5 mm jak mě PENE opravil), tak je tam docela ještě rezerva, alespon před samotnými nohami vidlice (víz jedna z 3 fotek přiložena k původnímu příspěvku)

              0 0
              • Vilém  

                Bud hloubkomerem suplery, ale zavit nebude asi az uplne do konce diry. Dira je slepa, neusti do vidlice. Nejjistejsi by asi bylo rukou zasroubovat sroub na doraz do navarky vidlice a zbytek si dopocitat, kolik muzes pridat na delce stavajiciho sroubu.

                0 0
              • PENE  

                Pruchozi neni, ale kdyz das dlouhej sroub, tak muze dno diry prasknout a jsi uvnitr vidlice. Hloubku klidne suplerou, nebo tam zasroubuj ten sroub rukou a udelej si na nem rysku a pak to zmer. Dal bych sroub tak o 2 mm kratsi, nez je hloubka+trmen+po­dlozky.

                0 0
                • WRCfan  

                  Děkuji oběma za odpověď. Změřím to tím samotně našroubovaným šroubem. Jen však pro představu. Jak daleko od noh vidlice je cca ten doraz (resp. konec díry)? Asi moc ne, když to můžu dotažením prorvat, že?

                  0 0
                  • PENE  

                    Rekl bych, ze ta navarka pro sroub bude mit diru skrz, takze od konce diry dovnitr vidlice bude jen tloustka steny vnejsi nohy, ale nikdy jsem se do toho zavitu nedival. Nejde o to se primo provrtat, ale ze ten material treba praskne a pak by ti utikal olej z vidlice pres ten sroub.

                    0 0
                    • WRCfan  

                      Docela si mě vystrašil. Když jsem zjistil, že je šroub urvaný, zkoušel jsem ho našrobovat samotný do navařky, ať zjistím jak daleko je ještě závit a když jsem došel nadoraz, nerval jsem to nijak silou, ale zkoušel jsem ho přiměřeně dotáhnout, zda se neprotočí. Jsem idiot, vůbec mě nenapadlo, že bych se mohl dostat někam do vidlice, navíc když je patka od noh docela dost mimo osu. Tak jsem to byl teď zkontrolovat a na první pohled je to ok, doraz tam pořád je, olej neteče. Konec díry jsem si prozatím změřil jen „bajoko“ imbusákem a je cca 5 mm od samotných noh (víz foto). Podle toho to tedy vypadá, že navařka nemá průchozí díru, ale je ještě zmiňovaných cca 5 mm před nohami vidlice.

                      0 0
                      •  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                        0 0
                    • WRCfan  

                      EDIT: Díra navařky nevede k nohám, ale má „vlastní“ doraz, ještě 5 mm před nohy vidlice.

                      0 0
                      • PENE  

                        Tak u ruznych vidlic to bude jinak, ale proto, ze uz jsem se s tim setkal, tak jsem na to upozornil.

                        0 0
                        • WRCfan  

                          Jasně, děkuju za rady. Zkusím poptat cykloservisy, popř. autoservisy v okolí, zda by to nevyvložkovali.

                          0 0
                    •  
                      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                      0 0
          • Vilém  

            Je to normalni M6 sroub, jen bacha na tu delku, viz PENE.

            0 0
      • PENE  

        Ale kdyz ty podlozky zmeris tak, jak maji byt, tak to nebude 6 mm, ale tak 4 mm. Ja bych s tim nejezdil.

        0 0
        • WRCfan  

          Tak je to 5 mm. Ani když si seženu delší šroub a podložky tam dám, jako byly původně?

          0 0
          • PENE  

            S delsim sroubem to fungovat bude, ale stejne bych nechal zavit opravit co nejdriv.

            0 0
    • WRCfan  

      V prvé řadě díky všem za reakce. Snad najdu někoho, kdo by mi stržený závit vyvložkoval. Vidlici budu dávat stejně na kompletní repas a tak se rovnou zeptám, zda by závit neopravili. Pokud ne, zkusím autoservisy, snad mi někdo i v této nepříznivé době vyhoví. Samotnému se mi to dělat nechce, žádnou sadu na to stejně nemám a kupovat novou se mi nevyplatí. Každopádně, kdyby někdo věděl o dobrém servise RS vidlic v okolí Frenštátu (klidně i ohledně toho vložkování), budu rád, když dáte echo :).

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • kyl  

      Kámoš si taky strhl závit v úchytu brzdy díky kratšímu šroubu a zůstalo mu tam tak 4–5 mm dobrého závitu a měl strach že to delší šroub už neudrží.Opravil jsem mu to natrvalo.Delší celozávitovej ocelák 8.8 jsem zalepil lepidlem na ložiska a pak odřízl hlavičku,takže pak to dole utahoval maticí a nahoře normálně šroubem.

      0 0
      • ronda  

        Čili napodobenina šteftu. Používá se takhle třeba na motorech, aby se v Al slitinách nevyprasil závit.

        Tohle mě tak trochu štve na novějších vidlicích, že se třmen dotahuje rovnou do závitu na vidli. Na starší vidlici mám tvale přišroubovaný adapter a teprv k němu třmen. Když by se rozvolnil nebo trefil závit, letí a za kilčo je nahrazený novým. Na nové vidlici s každým poštelováním třmenu dostává za uši závit přímo v nohách vidle. Ne že bych to dělal často, ale někdy se tomu člověk nevyhne. Šteft je takové trochu humpolácké řešení, preventivní vyvložkování by skoro stálo za úvahu.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • kyl  

          Jo, šteft.

          0 0
    • Dezerth3K  

      Závitové vložky jsou asi nejlepší řešení. Jezdím s tím už několik let. Zatím žádný problém. Musel jsem kupit celou sadu od Würthu (Závitník a vložky M6) ale bylo to levnější, než celá vidlice :)

      0 0
    • Youda  

      Využiji situace a hodím to sem, chlapi netušíte na co je ta plastová záležitost kolem hlavy šroubu?

      0 0
      • Vilém  

        Pojistka proti povoleni sroubu.

        0 0
        • Youda  

          Děkuji, to je rychlost :-)

          0 0
          • Kouba_2005  

            To můžeš vyhodit, je to k prdu. Na šroubech je navíc proti povolení to modrý lepidlo.

            0 0
            • Youda  

              Asi jo ale nechám to tam. Teď jsem to dohledal a zaujalo mě v tom manuálu pojištění drátkem, jestli se to používá.

              BR-M445

              0 0
              • Vilém  

                Kdysi byly u nekterych brzd (4 pistky XT BR-M755, SRAM 9.0, Grimeca) srouby s provrtanou hlavou a tam se to melo pojistovat dratkem jak na zavodnich motorkach.

                0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • tomxxx  

      Ja me vzdycky za to, ze ty podlozky tam jsou kvuli tomu, aby sel lepe seridit trmen, takze pokud jde sroub zasroubovat a brzda seridit, jsou zbytecny.

      0 0
      • Vilém  

        Ale kvuli serizeni trmene tam nejsou.

        0 0
        • tomxxx  

          Ja vim, si to tu psal, ale nepochopil sem to.

          Jsou tam kvuli namahani sroubu, nebo spis kvuli namahani toho PM zavitu ve vidlici?

          0 0
        • tomxxx  

          Nebo ten abapter na vetsi kotouc nemá kolmý uložení?

          0 0
          • Vilém  

            Presne tak, dosedaci plocha neni kolma na sroub, nekde na to koukni pekne z boku.

            0 0
    • Mario83  

      Nejlépe funguje v-coil vložka. Nemění se velikost závitu a výrazně se zvyšuje pevnost závitu. Běžné pouzivam v servisu na opravu takto stržených závitu ve vidlici. https://www.briol.cz/…avitu-v-coil?…

      0 0
      • ronda  

        jj, do některých hořčíkových dílů, třeba k leteckým motorům jsou předepsané ve výrobě. A na autě i na kole jsem tím opravoval závity nejednou.

        0 0
    • WRCfan  

      Tak jsem dnes obvolal ctyri okolni cykloservisy. Vsude neuspesne, delag to nechcou nebo vubec nestihaji. Zkusil jsem tedy mistni zamecnickou firmu. Na vlozku tam pry neni dostatek mista, bali by se, ze by potom prdla cela navarka. Navrhli to zalit tekutym kovem a zavit vyvrtat znovu, nechal jsem jim to tam. Snad z toho nebude RIP Rockshox…

      0 0
      • MatS  

        A co tam dát takovouto závitovou vložku? To už by se nemuselo moc ten otvor zvětšovat, pouze decentně a stále by tam byl dostatek materiálu:

        https://www.briol.cz/…dratu-v-coil

        Navíc cena je cca 3kč.

        Na stránkách Helicoil je i video jak se to dělá: https://www.helicoil.cz/video

        Tak sorry, už to tu výše někdo psal.

        0 0
      • tomxxx  

        To zalejou dvouslozkovym epoxidem a vyriznou zavit znova, jo? To je oprava dobra tak pro pocit, ale jinak skoda práce.

        0 0
        • Vilém  

          Spis to tim dokurvi jeste vic:( Jsem zvedav jak budou trefovat uhel.

          0 0
          • tomxxx  

            Kdyz uz tam ta dira je, prijde mi celkem v klidu vyriznout vetsi zavit i v domacich podminkach a narvat tam tu vložku.

            0 0
            • bubacek  

              +1

              0 0
            • Vilém  

              Ano, ten helicoil ap by byl ideal reseni, ne kazdy ma vsak tu sadu. Pokud by mel, tak je to pohoda, projede vrtakem, protahne zavitnikem, nasroubuje spiralku a je hotovo, nema to kam uhnout, stale ma vedeni…

              Ale trefovat se potom do zalepene diry, trefit jeji sklon, trefit na zbytky puvodniho zavitu, to je prakticky nemozne.

              0 0
              • tomxxx  

                Tak zas pro zamecnika to nemozny neni, doma to nemozny je.

                Sadu nepotrebujes, zavitnik se da koupit, vlozku koupis samotnou a ten nastroj na nasroubovani si vyrobis s tyčky – tycka s drážkou.

                Pokud se s tim.nechces crcat, tak 700 neni v cene cyklokomponent zadna horentni suma

                0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
        • WRCfan  

          Já nevím, taky se mi to moc nezdálo, ale jedná se o střední zámečnickou firmu, která má spoustu zakázek a šikovné pracovníky, tak jsem jim nechal důvěru. Jak jsem psal, na vložku jim přišlo, že je tam málo místa (možná tu tenkou v-coil variantu ani neznají).

          Pokud to nebude fungovat a já budu stále na povrchu zemském, může se ta vložka pořád dodělat jako plán B, ne? Úhel si snad pohlídají, oni se tímhle vrtáním apod. živí.

          Doma to dělat nechci z toho důvodu, že na to nemám moc vybavení. Vrtačku pouze ruční, niko-li stolní a na upnutí vidle jako kulatiny taky žádné prizmatické čelisti či nějaký podobný přípravek nemám.

          0 0
          • Vilém  

            No nech se prekvapit, co uz ted nadelas.

            Opravdu asi ten helicoil ap neznaji, jinak by nemluvili o nedostatku materialu, ten zvetsi stavajici zavit vcelku minimalne.

            0 0
            • WRCfan  

              A myslíš, že by byl potom problém tam ty vložky navrtat, kdyby to nebylo ok? Vždyť ten tekutý kov by tvořil max profil závitu, další materiál by byl ten starý hliník navařek, tzn. že vložka by se šroubovala do starého materiálu.

              0 0
              • tomxxx  

                Neboj, to pak dystak pujde, ale treba to udelaj dobre a nebudes muset nic resit.

                0 0
                • WRCfan  

                  No nevím, byl jsem tím postupem znejistěn už od začátku a teď jste mně znejistili ještě víc. Na podzim jsem takto na jednom skoku urval řidítka. Odnesl to zlomený kotník a několika měsíční rehabilitace. Proto už mám docela respekt sedat na něco, kde hrozí, že se urve :D.

                  No, problém by byl, kdyby to navrtali pod špatným úhlem, tak pak už ten správný sklon jen těžko najdeš, vložka-nevložka…

                  0 0
                  • makimaki  

                    Pokud bude šroub pod odlišným sklonem, do určité míry to vykompenzuje dvojice kuželových podložek pod hlavou šroubu. Proto tam jsou, tedy pokud se použijí správně. Vrtat doma díru do vidlice by nebyl problém na malé stojanové vrtačce, dáš do původní díry závitovou tyčku, tím si připravíš svislou osu, srovnáš vidlici na vrtacím stole. Nastavíš hloubku vrtání a jdeš na to.

                    Ten tekutý kov jsem používal, ale nikdy bych nevěřil, že bude mít pevnost pro závit cca M5 a následné dotažení brzdy, když po odvrtání a vyřezání nového tam zbyde tuze malá šlupička, která má nahradit původní závit. Ale pokud se jim to povede, tak napiš budu o chlup chytřejší.

                    0 0
                    • WRCfan  

                      Jak jsem psal, já doma tohle vybavení nemám, proto jsem šel do zámečnické firmy, tam mě s vložkováním odpálkovali, že to nejde – málo místa. Borec mi tam tvrdil, že tekutý kov vydrží hodně, tak jsem mu tak trochu naivně rád věřil. No, kdoví jak to dopadne…

                      0 0
    • WRCfan  

      Tak jsem dnes volal do firmy. Asi ctou zdejsi diskuzi, ale tekuty kov taky nakonec zavrhli. Prej to nakonec dali nekomu, kdo dela veterany a zna nejake specialni tenke vlozky, co tam vejdou (to bude asi ten vcoil, helicoil). Akorat to bude az nekdy pristi tyden a par stovek si taky veme. No co uz… Jeste me nenapadlo. Nemyslite, ze kdyz uz se to takto k nekomu dostane, tak nebylo by lepsi, kdyby preventivne prevrtal a vyvlozkoval i ten druhej zavit postmountu? Vlozky jsou tusim z oceli a jak uz zde nekdo psal, mely by vydrzet vic nez ten puvodni zavit z hliniku.

      0 0
      • Vilém  

        Mozna by nebylo od veci rovnou udelat i tu druhou. Na valci k motorce co mam to tak maji rovnou z fabriky, vsechny stefty pro hlavu jsou pres helicoil vlozky.

        Byt tebou tak bych si sehnal i jinou redukci, ctyrsroubovou, kde redukci prisroubujes k vidlici a az na ni se dava trmen. Pri serizovani pak povolujes jen zavity v redukci a taky odpadaji ty pulkulate podlozky.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.