Všichni, kteří mají zkušenosti nebo jsou ochotni přispět jakoukoli užitečnou radou, jste vítáni. Cílem tohoto tématu je poskytnout návod těm, kteří chtějí tohle zkusit.
Všichni, kteří mají zkušenosti nebo jsou ochotni přispět jakoukoli užitečnou radou, jste vítáni. Cílem tohoto tématu je poskytnout návod těm, kteří chtějí tohle zkusit.
Tohle asi moc lidí nedělalo. Pochybuju o tom, že má někdo doma potřebné technické a technologické vybavení, stejně tak se člověk jednoduše nedostane k zeslabovaným trubkám potřebných parametrů.
Dobrou inspiraci najdes zde.
Jen dodam, ze nejvetsi problem pro kutila domaciho, vidim v opracovani dosedacich ploch trubek. Precijen korunkove frezy nebo vrtaky neco stoji a pak je taky potreba je do neceho uchytit. Sice existuji programky typu tubemiter, ktere toto castecne obchazi. Zbytek uz bych nevidel tak slozite.
Stavěl jsem rámy na motorky a tento problém jsem řešil tak že jsem si zkružil papít do průměru trubky kterou jsem chtěl použít.Opatrně ho obstřihnul do tvaru jaký byl potřeba aby na sebe trubky dobře dosedaly,potom ho namotal na trubku,obkreslil tvar a vypiloval,tento papír šel potom použít i na opacnou párovou trubku,jelikož ho můžeš namotat zrcadlově.Dělal jsem tak i mnohem složitější průměty než se vyskytujou u klasických cyklo rámů a taky jsem stavěl s většinou naohýbaných málo kdy rovných trubek.U motorek není ale třeba tolik šlaopat po váze takže jsem nemusel dělat z příliš slabych trubek,jo a dělal jsem z duralu většinou průměr 50mm a síla stěny 5mm :-)
Si delal asi choppery? Nemas nakou fotku nakyho ramu?
Stavěl jsem streetfightery,převrtané motory,kované písty,úpravy sání,nestandartní výfukové svody,max.odlehčení můj nejlibovější kousek mi ještě pořád stojí v garage jen pro zajímavost 182hp na motoru 146Nm 179kg o tom se nezdá pomalu ani současným nejsilnějším sériovým motocyklům,já měl takovou zvěř v garage už před osmi lety :-) Foto holého čerstvě dodělaného rámu postaveného pro tohle hovado je níže,ale je to jen sken z fotky,fotky celé mašiny dávám sem.Mám ale jen scany z časáků.Už jsem na ni dva roky nejel,až jí vytáhnu a opráším tak udělám aktuální foto,včil mám karbonové vše co bylo v černém laku a z laminátu,je to libovka :-)
No to je nářez! Dobře ty! :)
Prosím tě, v jakém čísle Speedu je tohle k vidění? Prohrabu sbírku.
12/01
hmm, pan je zrejme ze slusneho oddilu:-) Pomer vykon/vaha vychazi, ze by si na to mel mit zborjni pas:-)
Mas na zadnim tlumici prepakovani, nebo je to klasickej jednocep ala KTM?
Lepsi fotky by byli urcite fajn
jo tak prpacko tam koukam mas, na prvni pohled sem si ho tam nevsim, to uz se tim nezivis?
Ne,já jsem se živil hlavně servisem,těch mašin jsem postavil ±10 kusů a rámy jen tři u nás není moc lidí kteří by takové mašiny chtěli,na rozdíl od chopperů je totiž třeba na takovou mašinu umět slušně jezdit a to je problém.Lidi kteří maj na takovou stavbu prachy s toho mají bobky a radši koupí uprděný chopper,nebo cruiser a jsou frajeři pri mnohem menším riskování.
Hlavně je brutal kroutící moment,současné supermašiny mají pri podobném výkonu tuším tak max.120Nm.Dal jsem tam největší kované písty,pro které jde ještě použít po převrtání původní blok válců,potom jsou více méně už jen sady pro závodní speciály typu dragster,v provozu nepoužitelné,jede to fakt dobře.
Já sice na mororky nejsem, ale tohle je nářez…fakt krásný......
to je zajímavý.....co jsi dělal za rámy?
Streetfightery,leštěný dural,žádné posrané ocelové chopper srance.Foto je níže.
Chlape, jaké vybavení jsi při stavbě používal? Teď se spíš zeptám – jak jsi při vaření fixoval trubky aby se ti nepohnuly? Nejsy ty nahodou synku kajsyk od Ostravy? :o) Bo ja sem :o))
Jsem z Těšína snad si nečekal že by cosi takeho poradil v garaži zrobit pražak.Mněl jsem na to zrobenu taku stolicu,ve ktere sem fixoval enem hlavu řizeni,motor a uloženi kyvne vidlice a uložení zadního kola,trubky se musi pomalu heftovat a furt přeměřovat.V podstatě jde ale o to aby byly v ose oba kola a aby pasovaly uchyty na motor a dodržel si uhel hlavy řizeni,co se z trubkama dějě mezi tím je v podstatě „jedno“,takže když je levá o 1–2 mm níž než pravá tak se nic neděje.:-)
Štěpánkovice – okres Opava :o)) Pražaci niiii ti němaju pro manualňy pracu ty spravne předpoklady :o)) Co se týká těch trubek - u motorky je to v takovém rámu asi jedno. Kolo bude drobek jiné tam je třa aby to bylo co nejpřesnějsí protože jinak to bude koza a ne kolo .. Tam je těch trubek mnohem míň a jde hlavně o to, aby to neuhnulo do strany…pak to bude v poho…už mám i nápad jak tu stolici vyrobit…jen jde o to kam ji dám, protože jinak mě tchýně vyhodí z baráku a propíchne srdce sedlovou trubkou :o))
Mrkni se tady. Tihle kluci si taky udělali kolo.
Díky Lišáku…touhle cestou zatím jít nechci, ale rozhodně je to zajímavé vidět…Nejdu po karbonu…bude to železník :o))
punk naboje…parada…
Konečně jsem ten odkaz našel ;-)
Asi takhle pře cca 15ti lety jsme o tom s kámošema uvažovali. Neměli jsme zkušenst , neznali sme nic z konstruovani ani z obchodování, jak šel čas vyroba měla reálné obrysy, bohužel výsledek je dnes ten, že pokud nemáš kvalitní zázemí nesplácáš ani něco tak mizernýcho jako Slovenskej DarkSide , je ze super tovarnou bys moh se dostat na uroveň Dunkon o něčem ala RB nemůže být řeč.
Ještě jedna věc počítej že třeba náklady na protopit takovýho rámů jako třeba full Duncon , nebo BR jsou cca 100 000,–
Takže se prober z tý dikotéky do reálnýho světa, nevyplatíseto , není to finnčně rentabilní a kvalita by byla děs.
A kdyby tohle rikali uplne vsichni nebo se tim uplne vsichni ridili, tak do dneska lezem po stromech. Nastesti se vy historii naslo par milionu lumiku, kteri zkouseli skocit z utesu. Nekolik z nich letelo, nez narazilo na hladinu ;-)
Haha, co je není pravda že neseženeš material, že neseženeš stroje? Nevšim sis že většina garážovek vznikla už u lidí který se zabejvali kovovýrobou? Jakos, Krutor, Beneš, RB atd… všichni už s kovem pracovali. To slumíkama je dost mimo mísu. ;-)
Tak shodou okolností jsem taky Beneš :oD nicméně přístup ke strojům mám. Materiál? Kdo tvrdí že neseženeš, tak špatně hledal. Koupit se dá cokoli, zvlášť v dnešní době, když máme internet a zaplat panbuh nejen za e-bay.
fajn koupis hranol duralu presne normy a jakosti? treba 20cmx10×5× ze kterýho vyfrezuješ napříklez uložení středu napřiklad - Alu 6061 ?
No je asi něco jiného splácat ocelový ram jak ze začátku minulého století nebo , udělat soudobého duralového fulla. Jesli jde o to mit pocit ja sem to dokazal tak ano , ale vystrizlivění že to nebude lepší než koupenej a ani levnější by to někomu mohlo zkazit.
A jak vis z ceho a co chce delat? Proc doralovy hranoly? i kdyz i v tom bych fakt nevidel velkej problem. pokud by si chtel povarit nejakej CrMo ram, v kusove serii, tak myslim, ze je to realizovatelny.Myslim ze v jeho pripade neni rec o nejakem rozjizdeni vyroby atd.
Tak to pak sme zase na zacatku. Nevidim duvod proc dnes se pokouset o dalsi ram ala Franta Mrazek.
Krom toho pocitu jo dokazal sem to neckat ze to prinese neco uzitecneho. Duvod proc hodne realizovanych projektu skoncilo u karbonu je prave v tom ze v polnich podminkach sehnat a kvalitne zpracovat nejakou uslechtilou slitinu neni prdel
Osobne bych taky neco rad vyrobyl, ale neni vyrobni kapacita. To ze mam napad, designovy koncept, CAD data, jednoduche vypocty , jeste neznamena ze vysledek by stal za to. Sice vzhledovy unikat, vlastnosti podprumerny Author, ale za cenu toho nejdrazsiho na trhu. Tedy proč?
Pro radost? pro pocit, ze si udelal sam ram na kterem pak bude jezdit? nevim co ho k tomu vede, ale moje duvody by byly takoveto.
ano bude jezdit nebo spis by chtej jezdit. Pokud to kazdou chvilku resime vlastnosti ramu a komponent jaky vyznam ma nazveme to jako jisty masochizmus jezdit ram kvality a a vlastnosti s velkym otaznikem. Dost mi to pripomina tunery ambice na stavbu monopostu F1 a vystedek neni ani kvalit Dacie.
Tedy jo jestli ma vybaveni a dodavatele materialu at do toho jde. Osobne bych zacal , vylepsovanim kola . At udela predstavec , pak sedlovku, zkusi celisti v brzd nebo U-Breake na silnicku. Pak at udela nejaky tuning set na vidlici nebo tlumic atd a pak se propracuje k ramu. Podle mne 99% lidi s takovejma ambicema odpadne.
Ja nejsemoptimista takze ho budu odrazovat protoze by vynalozil cas , praci, penize a vysledek by mohl mit dost horkou chut poznani reality.
Ses špatně vyspal?Nebo po tobě někdo chce abys mu to finacoval?
musim s Tebou souhlasit Vileme. Rozjíždět výrobu nehodlám. Jde o to to zkusit…a jde o to se na tom ve finále projet a být spokojený s tím, že to jede a není to jak z gumy..Pak si reknu – zvladl jsem to. A budu se tím moct pochlubit svym detem …o to jde.....hergot nechapu Tomcata.....Vim ze to nebude dokonalé…vím ze to nebude lepsi nez koupené, ale taky to nebude tuctovka, kterych je kolem statisice…kdyz uz tu moznost mam, tak proc to nezkusit…prachy se vydelaji vzdycky… A mas pravdu…jde o zeleznika…lepe receno Reynolds…mam na to zdroj v Britosce.....za slusnou cenu…tak proc ne…
Tak pokud mas zdroj na trubky, tak proc to nezkusit, kdyz je chut a odhodlani:) Spoustu inspirace clovek najde v tom odkazu na Flicker, co jsem vlozil na zacatku, kouknes temto malovyrobcum pod ruce, podle me fakt skvele. Jinak co je to ta " Britosca"? velka britanie? tam jsem koukal na ebay, nejaky podobny veci jsou. kazdopadne pokud neco realizujes, tak o tom informuj.
Rozhodně udělám fotorepo…A Britoška je skutečně Velká Británie :o) mám plný komp odkazů na výrobce i obchody s trubkama a komponenty rámu…zatím saju info…ale do konce roku to chci mít v kupě…každopádně to pár lidí nechám projet…
Jednu dobu jsem to dost sledoval a chtel neco sesmolit, ale neni casu:( Treba se nekdy najde.Takze budu drzet palce.
Kolik rímů zhuntuješ za svůj život? Nelákalo tě nikdy zjistit jak se to dělá? Nelákalo tě nikdy si to vyzkouset? Garantuju ti, že se k tomu pak budeš chovat úplně jinak, i když dneska se 90% rámů fláká strojově někde na taiwanu nebo v Číně, ale těch pár lidí jako jsou výše uvedení pánové, jména jako Richard Sachs, Cotic bikes, RB atd atd......to jsou ti co nechrlí masu, ale kvalitu, originál a tohle je umění stavby rámu..tyhle totiž oproti sériovkám mají duši, charizma..každý je jiný… S nimi mám společného jen chuť to zkusit a vytvořit rám. Kvalitou a uměním se jim ani nepřiblížím a troufnu si říct že jim nikdy nebudu sahat ani po kotníky. Když to zkazím tak to zkusím znovu. A budu to zkoušet tak dlouho, dokud se na tom nesvezu. A i kdyby to stálo za houby…alespoň nebudu litovat, že jsem to nezkusil. Další věc – nevím co máš proti CrMo? Zas tak zavrženíhodný matroš to není…
Mluvíš mi z duše. Když to zmákneš jdu do toho taky! Držim všechny palce v okolí! :) Jo a Cr-Mo je dobrá volba!! :)
Díky za podporu. Je fajn vědět, že je takových magorů víc :o)) Udělám z toho fotorepo a sestavím nějaký návod…prostě to co jsem objevil při práci. V každém případě jsem sklouznul k letovanému rámu…udělat to úplně klasickou metodou - letováním do mufen. Viděl jsem pár opravdu nádherných kousků a úplně jsem se do toho zamiloval. Mufny už jsem objednal. Teď čekám na mailovou odezvu od kámoše, který má přístup k trubkám od Reynoldsu (o matroši nebudeme polemizovat – Reynolds je totiž jediný, ke kterému jsem se schopný dostat za rozumné prachy – skoro za cenu vodovodních trubek :o)) Mám teď docela slušnou zásobu zdrojů pro inspiraci a a pochopení celého principu. Toho ale není nikdy dost… A pokud někdo bude mít zájem, rád se o své zkušenosti se stavbou podělím…
Do mufen? Nebudes omezen jejich uhly? To ma byt MTB ram, nebo silnice?
Bude to silniční rám, Viléme. Až se povede, zkusím MTB. Záměrně říkám „až se povede.“ Protože si myslím že to bude docela nářez i with little help from my friends… Už přemýšlím nad fixovací stolicí.....ono se to dá poměrně snadno vyrobit......jen to naměřit. Pak to půjde použít i pro stavbu normálního rámu – vařeného. Co se týká úhlů – dají se sehnat různě tvarované i v různých úhlech…je toho habakuk…až budu večer doma, nahážu sem odkazy co jsem posbíral.....myslím si, že jsou k tématu velmi užitečné a poměrně cenné jako studijní materiál
Tak to jo, na silnicku jsou mufny bez problemu. Osobne mam na stolici nachystany hlinikove profily, co se pouzivaji ve fabrikach na vyrobu jednoucelovych stroju a pripravku. Tam by pak sel nastavit jakykoli uhel.
MTB bych se asi zatím bál…tam je třeba už poměrně hodně zkušeností…a když se to odrbe - třeba neúmyslně tak to končí držkopádem jako hrom.. Já jsem sice primárně biker co silničku vytáhne jen když je mu blbé, že se na ni práší, ale co se týká stavby, tak mě silnička láká mnohem víc.....popustím uzdu i své kreativitě. Nakonec to možná bude dobrý a možná se to bude líbit…
Ty bláho-spojky? Tak to už si docela troufáš. Já viděl video letování a fakt je to brutální. Navíc nevim jak pak uhlídáš, co se v tom děje. U svaru to vidíš hned. Navíc bych s tebou nesouhlasil v tom „typu“ rámu. Já bych svařil bike. Jednoduše právě z „likvidovacího“ hlediska. Mnohem dřív přijdeš na to, kolik tvůj výtvor vydrží. A rozsekat se někde mezi autama, nebo ve sjezdu kde to valíš 70… no přehodnotil bych to být tebou. A bike bych řek složitější nejni. A k těm svařovacim stolicim: asi nejjednodušší je vzít nějakou desku a na to zafixovat přípravky pro uchycení trubek. Vše se pak odvíjí od přesnosti, s jakou to vyrábíš. (ty přípravky) Pak se mi ještě líbila metoda, kde borec použil velký hliníkový profily s podélnejma drážkama, z nich udělal rám, na ten připevnil hlavovku a středovou trubku a valíš. Gazman má pravdu v tom, že si musíš pohlídat jen pár úhlů, kolmostí, souosostí a co je mezi tim je „jedno“ Další problém je, jak zajistíš požadovanou přesnost. Čím to změříš, jak přesně to změříš… to taky nebude prdel. Mrkni ještě na youtube je tam taky dost zajímavejch videí. Třeba uvidíš, že pro řezání trubek nepotřebuješ frézu, či vrtačku ale stačí pilka a pilník (a hodně času a zručnosti)..... No je to úžasný téma :)
Ty profily co popisujes mam presne pro tento ucel doma nachystany:)Akorat myslim, ze budou cekat jeste dlouho:(
Taky proto jsem to téma založil… :o) Ty videjka jsem studoval tak, že je znám skoro nazpaměť… troufám si na spojky proto, že s letováním jsou mi schopni poradit i mí nejbližší…ta přesnost u přípravků je jasná…asi zvolím pro začátek tu desku a pak se uvidí…profily z hliníku se shánějí těžko a asi i dost stojí.....
Ja ty profily sehnal v byvalem zamestnani. Na udrzbe jich meli hromadu, delali z toho ruzny pripravky ap. Tak mi asi 4m profilu cca 60×60 obetovali:) Zkus se nekde poptat v techto smerech. Pokud si vzpomenu, tak odpo doma vyfotim, jak to vypada.
to budeš hodný, zajímá mě jak to vypadá…já tady u nás ve firmě o 20 lidech navíc jsme velkoobchod s velomateriálem asi těžko něco takového pořeším..zkusím to jinde.....třeba přes tátu…on v tom jede :o))
a co tady a
Takze foto profilu. Dela se to v ruznych velikostech.
To jsem přesně myslel :)
mimo Beneš je BlackHorse a je z Benátek nad Jizerou
Mr. Benes osobne:)
bejvávalo… nebo ještě funguje?
to netusim. Jednoho doma mam a jsem za nej rad.
Co to? 100 000 si spadl z višně ne? Kde si přišel na takovou cifru za prototyp?Já dělal mnohem složitější rámy na motorky z mnohonásobně většího množství materiálu s mnohonásobně větším množstvím svárů se spoustou úchytů a kudrlinek a výrobní náklady byly mezi 50 – 70 tis.
Ještě scan fota jednoho z těch výtvorů.
supr – parádní práce
Nádhera. Prosimtě jakej je postup při leštění, abys dosáhl takovýhleho výsledku. Myslím zrnitosti, prostředky..... Dík.
Tipoval bych filcák a brusnou pastu. :)
Presne tak. Pak je to jako zrcadlo.
Postup je složitý,protože po ohýbání se oběví na povrchu hluboké vruby,takže musíš nejdříve lamelovým kotoučem 220,ale nesmíš se nikde zastavit a nenadělat na povrchu rovné plochy,což je problém,protože brousíš kulatou věc a když je to vyleštěné tak jde jakákoli ploška hodně vidět,potom se pokračuje ručně vodním smirkem,zrnitost postupně 220,400,600,někdy pokud jde o měkší materiály i 800 vždycky musíš brousit do kříže a tak dlouho dokud nezmizí ty křižné vrypy po předchozí zrnitosti a mezi jednotlivými zrnitostmi celý rám perfektně umýt,aby nikde nezbyly hrubá zrna z předchozí zrnitosti.Čím líp to připravíš tím kratší dobu strávíš z vrtačkou a filcákem.O leštění se ani nebudu rozepisovat,nějak vyleštit dokáže každý ale opravdové zrcadlo to už chce grif a každý matroš trochu jiný přístup,velký rozdíl je mezi taženými nebo kovanými obrobky a litými atd. :-) Tenhle rám jsem leštil 50 hod. nepočítaje přípravu která je odhaduji minimálně dvojnásobek času.
50 hodin, z toho by me strejchlo:) Klobouk dolu. Stacilo mi kdyz jsem lestil par jednoduchejch tvaru z Al slitin a uplna sranda to neni.
Je to hodně roboty a večer máš vždycky hubu černou jak havíř :-)
Nevim jak ty, ale vzdy kdyz jsem neco takoveho delal, tak jsem mel v hube jak v polepsovne. Respirator samo doma nemam, tak jsem to pak jeste tak celej den citil na patre:(
Jo a v nose brikety :-)
Chlape tak ty jsi opravdu machr......smeknul bych, kdybych měl co…
Ďalšie zaujímavé príklady a inšpirácie:
www.mwbikes.com – karbónový Nomad
www.prototype.gr – vlastný design patentovaný pred američanmi
Mít toto, tak si ten rám postavím taky :-)
Omlouvám se všem útlocitným, i když si myslím, že takových mezi námi moc není. Do ******, to jsou kousky…jsou nádherné.....tady to nikdo nevyrábí…myslím si že tady pro to není ani moc kupní síla…jen málokdo je ochoten za takový rám dát kolem 40 tisíc…a bez poštovného :o))) ale každý je originál
Tohle není problém… pokud chceš, můžeme to pořešit
to byla jen nadsázka :-) ,ale neříkám, že bych někdy něco takové nechtěl (koupit už sletované
Ta práce je na tom to nejkrásnější… počítej, že takový rám stojí kolem 40 tisíc…i víc
třeba něco takového
no jooo znám se s pánem co je vozí do čr..odebírá od nás zboží…udělal by mi cenu, ale je to šílená palba i tak…ale je krásný…o tom žádná.....ony ty mufny mají něco do sebe a ty rámy pak lety získávají na hodnotě, ale o penězích tohle není..prostě nestárnou, nikdy nevyjdou z módy…když už tohle někdo má, měl by k takovému kolu mít vztah…já bych to měl vyloženě jako mazlíka.....jezdit na tom musí být požitek…jsou to srdeční záležitosti
Pánové, moc děkuji za Vaše příspěvky…opravdu jsem rád, že se to takhle rozběhlo. Díky za podporu a za spoustu informací.....tak teď byla děkovačka a pokračujem..založím potom blog, kde můžete sledovat jak se stavba vyvíjí a co z toho vylezlo…už se cítím chytřejší…ale to je jen pocit někoho, kdo věděl kulové a teď ví málo :o)) stejně ukáže až praxe jaký jsem konstruktér a designér…a jak jsem s Vašimi radami naložil…v každém případě si yslím, že si všichni, ktří přispíváte a odpovídáte na mé (pro mnohé samozřejmosti) dotazy, zasloužíte vidět jak se svezu nebo to zmrvím…je to jak tady jeden z Vás podotkl – jako s lumíky. Vím, že ten let bude stát zato ať bude jakkoli krátký.
tak jak? :-D