• Nostromo

    Zdravím,

    Mám zajímavý (pro vás možná ne) problém. Při větších rychlostech, převážně na hrbolatém povrchu (ale žena říká že se jí to stalo i na asfaltu při rychlé jízdě), jízdě na nejtěžší převod se najednou začne ozývat zvuk jako když něco drhne o plášť. Je to řetěz, plášť je na levé straně od něj umazaný. Když se to stalo mě ve sjezdu na hrbolaté lesní perkové cestě, pěkně jsem se vyděsil a hned zastavil. Opakovalo se to 3× za sebou, slyším zvuk, zastavím, vše zkontroluji, rozjedu se a zase po pár stovek metrů.

    Servisák na kola říká že to není možné, já však vím co jsem slyšel a fyzicky cítil při jízdě na kole a viděl umazaný plášť.

    Čím to může být? Unavená pružina přehazovačky, že by řetěz ve zpětném směru byl volný tak, že by lítal ze strany na stranu a dostal se ke kolu?

    Kolo je toto: http://archiv.author.eu/…8-ua42744200

    Díky

    0 0
    • figur  

      Pro jistotu jsem se šel podívat na kolo a já mám na straně řetězu pravou stranu pláště. Tak ti nevím…

      0 0
    • novas752  

      Děje se tak na všech převodech? Neni to náhodou řetěz o řetězovou nebo pravou sedlovou vzpěru zadní stavby? Neni řetěz příliš ojetý? Neni to náhodou třeba konec lanka přesmykače drhnoucí o plášť nebo podobná *********?

      Je to prastará přehazovačka bez Shadow konstrukce natož pak třecí spojky/brzdy, takže to určitě bude lítat víc, ale taky se mi to nezdá, tak moc by to minimálně na velké placce a menších pastorcích lítat nemělo, na ± rovině v jakékoliv rychlosti určitě ne.

      Unavená přehazovačka by to být mohla – kolik to má najeto a na jakém převodu je kolo obvykle garážováno?

      0 0
      • Nostromo  

        Mě se to stalo jen na nejtěžší převod, takže řetěz vlastně co nejdál ok kola.

        Nic jiného tam drhnout nemůže. To jsem 3× během jízdy co se mi to stalo překontroloval.

        Kolik to má najeto a jak se garážovalo nevím, už jsem v rodině 3. co na tom kole jezdí. :-)

        Je fakt, že ten řetěz je asi volnější, když je zařazený nejtěžší převod tak ho uprostřed dráhy rukou bez problémů dostanu až ke kolu – až mě překvapilo, jak je stranově „ohebný“.

        0 0
        • novas752  

          Jestli můžeš nahoď sem fotku jak vypadá kazeta a převodníky, ideálně (jestli máš) změř šuplerou rozestup mazi 11 články od rolničky po rolničku.

          9 stupňový řetězy takhle moc ohebný do stran nejsou když jsou nový, nebo akorát na výměnu – je možný že to má najeto hodně tisíc km na jednom řetězu, takže je i se všim zubatym okolo dávno po smrti a na výměnu.

          0 0
          • Nostromo  

            Zde fotky. Řetěz změřím později. Šuplera je v nářadí a to zrovna v autě a s tím žena zrovna pryč. :-)

            0 0
            • postman79  

              Kladky na přehazovačce nejsou zrovna v kondici. Takže kdoví co dalšího bude K.O. Ale neporadím.

              0 0
            • novas752  

              Kladky v haji, kazeta v haji (otrepy na zubech), prevodniky asi taky (zuby ztratily jednu hranu a vypadaji jako zraloci ploutve).

              0 0
            • milan.v  

              To je dobře zrušené… Hlavně, že to je XTR… :o)

              0 0
            • petrun  

              Říkají ti něco slova jako je servis nebo údržba?

              0 0
              • novas752  

                Ja bych to zase tak nedramatizoval. Svy si to odjezdilo. Akorat bude asi problem sehnat originalni prevodniky na ty kliky.

                0 0
                • Nostromo  

                  Co jsem se díval, tak se snad nedá už koupit nic, kromě řetězu. :-) :-(

                  0 0
              • Nostromo  

                Jak jsem říkal, to kolo se ke mě dostalo po cca 3 lidech. Mě osobně servis a údržba říkají hodně.

                0 0
                • petrun  

                  To vysvětluje vše. Zkus cyklobazary. Občas se tam tyhle věci objevují.

                  0 0
                  • Nostromo  

                    Jde na takové staré kolo použít nějaký z nových systémů řazení? 1×12, 2×10 apod.?

                    0 0
                    • novas752  

                      1×12 ne, to vyžaduje speciální ořech. 1/2×11 a 1/2/3×10 jde.

                      0 0
                      • Nostromo  

                        Mohu poprosit o doporučení nějaké sady? I zase původní 3×9? Je toho tolik, v tom se nedá vyznat. :-)

                        0 0
                        • pepek  

                          Možná bys měl napřed vyřešit ten mrtvý ořech, asi potom zjistíš, že nic nového nepotřebuješ

                          0 0
                          • Nostromo  

                            To jako fakt namazat / opravit ten ořech a jezdit na tom vytahanem řetězu a ojetých ozubených kolech?

                            0 0
                            • LM  

                              Tak když mu to nevadilo doteď, tak to může dojezdit až dokud se to úplně nerozpadne :-)

                              0 0
                        • petrun  

                          Nejdřív bych se podíval na ten ořech. Vzhledem k tomu kolik bylo najeto na původním řetězu bych dal raději nezničitelné Campagnolo C9 nebo C10. Kazetu jsem viděl v e-shopu devitkovou XT což je taky držák. Kladky jsou to nejmenší, koupil bych na Ali hliníkové s keramickými ložisky. Nejhorší oříšek bude sehnat ty převodníky. Možná je už ani neseženeš a to by znamenalo nové kliky.

                          0 0
                          • makaltom  

                            zdá se mi, že malý a prostřední převodník jsou stále běžné … 4×104 mm kompatibilní např s XT 780 nebo se pletu?

                            velký převodník by už mohl nějak zbastlit, nebo konec koncům nevypadá tak strašně

                            0 0
                            • Nostromo  

                              Ještě jsem vyfotil detaily.

                              0 0
                              • Nostromo  

                                A ještě typ.

                                0 0
                              • petrun  

                                V podstatě pokud bys použil řetěz Campagnolo a na převodnících by to nepřeskakovalo tak bych ty kliky dojezdil (cca. 7000 km) s tím novým řetězem až na doraz a pak už bych rovnou koupil nové. Malý a střední převodník se dá použít jakýkoli Shimano se stejnými roztečemi šroubů ale ten velký má tak specifický design, že jakýkoli jiný než originální tam bude působit jak pěst na oko.

                                0 0
                                • Nostromo  

                                  A kazetu vymenit?

                                  0 0
                                  • MartyM  

                                    zkoušel jsi měřit ten řetěz jak moc je/není v prdeli? Po pravdě mě ty převodníky podle těch posledních fotek přijdou úplně v pohodě (krom té vrstvy písku nebo co to je) a kazeta kdyby byla čistější taky by šlo vidět víc, ale nějaké zásadní otlaky nevidím. Vyloženě po smrti je ta spodní kladka, ale to nebude důvod toho tvého problému co tě aktuálně trápí. Takže je otázka jak dlouho to máš ty a zda majitel před tebou něco měnil. Asi bych se zatím řešil to co radili kluci stran toho ořechu a změřit řetěz ať si zbytečně nedojebáváš zbytek pohonu.

                                    0 0
                                    • Nostromo  

                                      Retez ma pres 10 clanku 134,45mm

                                      0 0
                                      • MartyM  

                                        omlouvám se, to mi uniklo, že už jsi to psal. Dej nový a uvidíš co to udělá. Tím poznáš hned jestli je i v pytli kazeta (bude střílet) či převodníky (budou „lepit“, v extrémním případě přeskočí). Tím novým řetěz ti i napoví jestli je tvůj aktuální problém v tom ořechu jak psali kluci.

                                        0 0
                                        • novas752  

                                          Kazetu může dát novou klidně rovnou. Ten řetěz je vytaženej o 1,7% a málokdy řetěz nestřílí na kazetě vytahaný řetězem přes 0,7%.

                                          0 0
                                  • milan.v  

                                    Co bys řekl? ;o) Některé zuby jsou prakticky bezvýznamné, jak jsou ochozené, se divím, že to ještě vůbec řadí…

                                    0 0
                                  • petrun  

                                    To každopádně a rovnou i s řetězem a kladkami. Použil bych tuto: https://www.kupkolo.cz/…770-9_z2531/

                                    0 0
          • Nostromo  

            Tak jsem ho zmeril a jestli jsem dobre odpocital 11 clanku, tak to je 147 mm.

            0 0
            • Nostromo  

              Nekde jsem nasel, ze mam supleru nastavit na 132mm a zmerit to, kdyz to udelam vychazi mi 134,45mm :-)

              0 0
              • pepek  

                nemáš ohnutý vodítko/patku ?

                0 0
              • novas752  

                No tak to je ten retez po smrti minimalne 10 000km. :) Ja jsem za 8000km prvni retez vytahl na 133,6mm, novej je 132,2 a ma se menit pri 132,8 (0,5% prodlouzeni)

                Takze uz je samozrejme davno znicena kazeta, prevodniky a nejspis i kladky prehazovacky.

                0 0
              • Nostromo  

                A teď koukám, že řetěz je SRAM PC 971

                0 0
      • MlokCZ  

        Doplním pro představu, co dělá řetěz (nepřetažený, který je ok) u přehazky (také ještě plně funkční přehazka) bez brzdy po přejetí překážky a ani full to vůbec nezachrání.

        http://data.mlok.net/…CIMG0422.MOV

        Bouchnutí do čehokoliv je hned.

        Pokud navíc má nějaký starý hodně přetažený řetěz, který má extrémní vůle do všech stran, tak to bude mnohonásobně horší (hlavně i do stran). K tomu ani přehazka nemusí být už zrovna ve formě, nejmenší pastorek je sice nejdál, ale zase v rámci kazety nejmenší napnutí řetězu.

        0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Nejtěžší převod? Jako velký převodník a malý pastorek? To je přece řetěz od pláště nejdál. Takže asi na nejlehčí převod, tj. malý převodník vepředu a velký pastorek vzadu.

      Délka řetězu? Centrování kola na střed? Usazení rychloupínáku? Vyvaklaná přehazovačka?

      0 0
      • Nostromo  

        Ano, přesně tak, řetěz je nejdál od pláště. Rychloupínák jsem zkontroloval, nic mu zdá se není, kolo v rámu drží. Kolo je v rámu ± na středu ve vydlici.

        0 0
    • milan.v  

      Ty nás tady určitě zkoušíš a někde se směješ a za břicho popadáš…

      0 0
    • jecnak  

      Klasika. Mas mrtvy nebo nenamazatny orech na tech Crossmaxech. V urcite rychlosti se zacne sekat, retez se provesi a zacne skrtat o gumu/zadni stavbu/nebo se dokonce namotavat. Namazani pripadne oprava Podle stavu naby budes mozna potrebovat owersize kit.

      0 0
      • pepek  

        . . . při jízdě na nejtěžší převod – evokuje, že se to děje v záběru, ale to nás chtěl author jen zmást. Máš samozřejmě pravdu.

        0 0
      • figur  

        To by se mohlo taky projevovat otáčením klik při vedení kola, jak to přidrhává.

        0 0
    • Nostromo  

      Rozdelal jsem ten ořech, zda se v pořádku, je krásně namazaný olejem, zadna rez od vody, apod. Ty stavitka se hybou, nikde nesrhnou, loziska se otací be znatelne vule nebo drhnuti.

      0 0
    • Nostromo  

      Očistil jsem kazetu, je teda v pr..?

      0 0
    • Nostromo  

      A ještě dotaz, dají se demontovat kliky a střed bez toho stahováku? Díky.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • novas752  

        Pokud se nepletu tak maj tyhle kliky stahovák integrovaný v levé klice.

        0 0
    • Nostromo  

      Vyčistil jsem převodníky. Zda se mi že nejsou tak zničené jako kazeta.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Na zubech je tak polovina materiálu, hlavně na velkém převodníku. Jakmile jsou zuby nízké a víceméně všechny do špičky, tak se převodník mění. Nebo se mění až tehdy, kdy na něm řetěz nedrží v záběru.

        Ale naprosto to s pohonem nepřeháněj, dokud to jede, tak jezdi. Jestli už budeš něco měnit, tak všechno najednou. Dát na takhle oklepanou kazetu nový řetěz (a nějaký dražší) nemá smysl. Stejně tak nový řetěz na takto sjetém převodníku bude minimálně rachotit při nasedání na zuby.

        Hlídej si bazar, dají se koupit málo jeté díly za polovic i méně ceny nových – určitě kliky i kazety.

        0 0
      • Paja  

        Co se tyka prevodu – prevodniky i kazeta, staci dremlem (divim se, ze ti to pepek jeste neporadil :) pokud nemas tak pilnikem, coz je ale daleko vetsi drbacka, zacistit otrepy a spicky na zabirajici strane zubu, s touto upravou (prip. opakovanou) cely komplet i s vytahanym retezem najede bez problemu treba jeste nekolik tisic km.

        0 0
        • pepek  

          kdybych začal o prodlužování životnosti převodu dremlem, tak by mně Tina sofort vynadala

          0 0
          • jecnak  

            Ale funguje to naprosto bez problemu. Onehda jsem na nejake plecce ty zuby prakticky vyrabel a funguje krasne.

            0 0
        • Nostromo  

          Ja dremelku mam a dokonce me ty otrepy napadlo obrousit a zeptat se na to zde, ale nechtel jsem ze sebe delat ******, aby jste mi nevynadali. :-)

          0 0
    • Nostromo  

      Jde levá klika XTR sundat bez toho stahováku? Nechce se mi ho za 300 kupovat. :-(

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • dědek mohy  

        Je v tom velkém inbusu ještě jeden menší? Jestli ano, tak tím se to sundá…

        0 0
    • pedrogonzales  

      Ahoj.

      Mam dotaz, nechci zakladat nove vlakno tak to hodim sem.

      Zena ma problem se zadni prehazovackou. Z niceho nic zacala skrtat cast zadni prehazovacky o vyplet na kole. Mate s tim nekdo zkusenosti? Respektive je to na servis / novou prehazovacku atd? Retez jsem sundal kdyz jsem do toho sel stourat, ale na nic jak to posunout o par centimetru od vypletu jsem neprisel. Jinak pro me nevykazuje zadne znamky poskozeni a zena by se i prizanala kdyby s tim nekde triskla:)

      Zkusim tady a kdyz tak do servisu no:)

      diky

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Ohnutý nebo nalomený držák (hák, patka) přehazovačky – to je ten díl z leštěného hliníku. Chyba se pravděpodobně netýká přehazovačky, ale rámu a uchycení hazky na něj. Nebo (v nejlepším případě) stavěcího šroubku dorazu, ten bys asi byl schopen najít a přestavit sám.

        Takže hlavně vše podrobně prozkoumej na lomy a praskliny, ohnutý hák buď demontuješ a narovnáš nebo necháš narovnat nebo vyměnit v servisu. Všechno musí být přiměřeně utažené.

        Nemuselo jít přímo o úder, stačí necitlivé přehazování pod plnou zátěží, udělá to 100× a hák se ohne. Podle odlesků a vyosení je chyba tam, udělal jsem na fotku žlutý kroužek.

        0 0
      • Vilém  

        V prvni rade premerit patku ramu.

        0 0
      • KRoser  

        Na fotkách to moc poznat nejde, ale řekl bych, že to bude ohnutá patka přehazky. Pokud doma nemáš rovnač tak to hoď do servisu měla by to být oprava v řádu desítek korun.

        0 0
      • shauriq  

        hlavne… prehazovacka pro podani rady se foti VZDYCKY zezadu.. ne zboku ani z vrchu.. .. mas ohlou patku na ramu.. srovnej rukou nebovypac sroubovakem

        0 0
      • lunochod  

        To roztřepené lanko si taky vyměň

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.