• Smazaný účet

    Zdravím, myslím, že nejsem jediný, kdo tápe při výběru brzd nebo není alespoň rozhodnutý. Recenzí je poměrně dost, ale málokdo uvádí kolik váží apod. Zajímalo by mě, jak hodnotí uživatelé brzdy s ohledem na váhu svoji, kola, progresi brzdění apod. Dost by mě zajímaly brzdy xt a zee na en/fr u těžšího jezdce. Dávejte prosím co nejobsáhlejší zkušenosti.

    Příklad. Brzdy shimano SLX 2013, jezdec 89kg, váha kola 11,8kg. Brzdy na kotoučích 160R/180F ice tech. Desky organické. Při XC jízdě účinek dobrý, zastaví vcelku rychle v běžných podmínkách, na strmějších kopcích brzdí taky dobře, při dlouhém sjezdu 5min + však začínají vadnout při delším brzdění, možná to může být destičkami. Sintry nezkoušeny. Kolo jde zablokovat poměrně těžce, dávkování síly dobré, projev páky lehce gumový. Odvzdušnění je hračka.

    Za tu cenu obrovská spokojenost.

    Avid elixir 5 2011. Stejná váha jezdce i kola. Kotouče 160R/185F. Desky sintry. Brzdy při ježdění xc podávají trochu vyšší výkon než SLX (může být destičkami). Kolo se dá zablokovat vcelku lehce, dávkování síly je plynulé. Při běžných podmínkách brzdí dobře, při větším klesání však dochází k výraznému propadu páky, brzda ztrácí sílu a to i při lehkém brzdění. Odvzdušnění? Čistý porod! Kolikrát se musí odvzdušnit i 3 krát, než jsou odvzdušněny dobře. Uživatel bez předchozí zkušenosti pravděpodobně neodvzdušní brzy tak, aby fungovaly tak, jak mají. Člověk víc servisuje než jezdí. Rozhodně bych si je nekoupil.

    Avid Code 2011

    Stejná váha jezdce, váha kola 18kg, destičky sintrované. Kotouče 203/203. Používáno na fr kole. Při dlouhých sjezdech nevadnou, po dobrém odvzdušnění je páka tvrdá, avšak dobře dávkovatelná, kola jdou zablokovat hodně lehce! Tyhle brzdy zastaví i tank. Servis je asi obdobný jako u avidů, někdy to jde odvzdušnit napoprvé, jindy třeba třikrát… Odvzdušnění je potřeba dost často, avšak za jejich projev a sílu je to snesitelná daň. Po stránce brzdění hodně spokojenost, po stránce servisu mi někdy pily krev. Ale nebál bych se jich znovu.

    0 0
    • Smazaný účet  

      Jinak pokud má kdokoliv podrobnější informacea zkušenosti o brzdách – jakýkoliv, ať je sem pokud možno napíše. díky :-)

      0 0
    • Smazaný účet  

      Tohle pozorovani je zatizeno tolika subjektivnimi dojmy, ze se daji tezko porovnat zkusenosti jinych uzivatelu mezi sebou…

      ale sve dojmy muzes porovnat s cisly tady:

      http://www.bikeradar.com/…rakes-24345/

      0 0
      • Dejv94  

        Jen jsem to prolítnul, ale chápu dobře to, že ten moment je působící brzdný moment při 180 kotouču při působení 50Nm na páku?

        0 0
        • Smazaný účet  

          jo

          0 0
        • Zdyn  

          Teda nečetl jsem to, ale je to nějaká blbost, ne? To působili na páku kroutícím momentem? Tam snad patří pouze 50N, tedy jen síla, ne?

          0 0
          • Dejv94  

            Moment na cepu, tedy stejna sila ve stejne vzdalenosti od cepu otaceni, pak je na vyrobci, jakou pakou to prevede na pistek.

            0 0
            • Pedro404  

              To pak ale nemá moc praktickou výpovědní hodnotu, pokud maj brzdy různě dlouhý páky, ne?

              0 0
              • kubad  

                ano, nemělo by, a proto je tam uvedeno jakou silou na jaké páce je to zatíženo, předpokládám že to vztahují k čepu

                0 0
                • Pedro404  

                  Ale to je právě blbě, ne? Protože na konkrétní brzdě budeš tu sílu vyvíjet v konkrétnim bodě na konci páky, a každá brzda může mít páku jinak dlouhou. Tebe zajímá, kolik musíš vyvinout síly na tý konkrétní páce, protože její dýlku nezměníš, ne teoreticky na metr dlouhý páce. Když by jedna brzda měla páku 10 cm a druhá 12 cm a v testu jim vyjde u obou, že uděláš 100 Nm brzdný síly tlakem 50 N metr od čepu, tak v reálu tu kratší páku budeš muset pro stejnej účinek mačkat větší silou. Nebo mi něco uniká?

                  0 0
                  • kubad  

                    jo uniká, sice máš pravdu, ale pak bys nemohl ty brzdy nikdy porovnat a tohle je srovnávací test tedy se snaží o stejné podmínky aby byl nějaký uchopitelný výsledek, další otázka je kolik si v podstatě schopný na páčku prstem zatlačit, 50Nm je kua hodně

                    0 0
                    • Pedro404  

                      Tak smysl by dávalo, kdyby na tu páku tlačili na konci, tam kde má člověk prst ne? A stejnou silou u všech brzd.

                      0 0
                    • Zdyn  

                      Tak mě to teda také není jasné. Udávat silové působení na páku v kroutícím momentu. To by bylo k čepu otáčení páky? To by to museli ještě přepočítávat na páku, která pak tlačí na samotný pístek. A jak pak u brzd (shimano), kde se tyto poměry (rameno) v průběhu stlačení mění. A navíc těch 50Nm je sakra hodně. To je cca 5kg a metrové páce, tedy na páčku by museli působit cca 50kg (na 10cm).

                      A stejné podmínky pro srovnávací test jsou právě ve stejném působení silou. Tedy na páčku tlačím nějakou silou (stejnou pro všechny brzdy) ideálně v místě páčky, která je určena pro úchop a měřím brzdnou sílu. pak dostanu porovnatelné výsledky.

                      0 0
                      • kubad  

                        tak páčka se snad otáčí kolem osy, nebo ne?

                        Točivý moment nebo také kroutivý moment vyjadřuje působení síly na bod vzdálený od osy otáčení (hřídele). to ale určitě víš

                        a nepopisůjí v tom testu jak to upínají a měří? už si to nepamatuju je to pár let co sem ho četl

                        0 0
                        • Zdyn  

                          No jo, ale když udáš zátěž kroutícím momentem v ose otáčení páky, tak zanášíš do testu právě chybu. Nezohledňuješ právě délku páky brzdy. Například shimana mají výrazně kratší páku, než třeba avid. Takže na 50Nm musíš na Shimana působit daleko větší silou, než na avidy a tudíž ti pak vyjde i jiný výsledný brzdný moment.

                          Nebo tebe by třeba napadlo při testu brzd v autě udávat místo síly na brzdový pedál udávat zátěž kroutícím momentem?

                          0 0
                          • Smazaný účet  

                            To jo..ale takhle bys proste nusel pro kazdou brzdu presbe definovat bid ve kterem pusobi sila…a byla by kupa pripominek ‚mam prst jinde‘, ‚mam dva prsty‘ a tak dale.....pri testu musis zvolit nejakou metidiku a to udelali…a podle mne tobudelali rozumne.

                            0 0
                            • Zdyn  

                              Ale však každá brzda má celkem jasně dáno místo úchopu. To definovat je jednoduché. Takto udáváš parametr, který např. s některými brzdami nejsi schopný vůbec dosáhnout. Tedy vyvodit kroutící moment 50Nm na páce Shimano, která je cca 6cm znamená působit na ní silou odpovídající cca 83kg. U brzdy Formula s pákou 10cm to je 50kg. Takže v případě, že obě brzdy mi ve výsledku ukáží stejnou brzdnou sílu (například), tak formula bude podstatně lepší, protože potřebuji menší sílu.

                              0 0
                          • kubad  

                            nezanáším do testu žádnou chybu naopak v testu srovnávám podmínky

                            jinak by stejně museli napsat jakou silou zatížili konec páky a jak je dlouhá aby to mělo nějakou smysluplnou hodnotu

                            pokud je zvolená hodnota 50Nm na hranici toho co brzda snese tak je to naopak vypovídající hodnota jak brzda brzdí a zajímavé srovnání výkonnosti

                            0 0
          • wladeq  

            To nemá s krouťákem až tolik společného, prostě 50 kilo přes metrovou rulu

            0 0
            • kubad  

              5kg nebo 50N když tak :D jinak souhlas

              0 0
            • Zdyn  

              No 5kg na metrové páce je právě ten krouťák.

              0 0
            • wladeq  

              Ajo, 5 kilo

              To jo, ale zrovna u brzdové páky bych tohle spojení zrovna nepoužil

              0 0
    • Ralan  

      Tady se ty názory asi budou hodně rozcházet. Pokud bych uvedl třeba ty Code, musím dát za pravdu, že tvrdá páka a kousavost mi strašně sedí, jenže s tím vadnutím byl problém. Měl jsem sice páky z X0, ale prakticky stejné jak tvůj obrázek a vadly neskutečně. Dole v Koutech už jsem musel brzdit i očima, teď jezdím páky XT a třmeny Saint / SLX a na tohle se dá opravdu spolehnout.

      0 0
    • Smazaný účet  

      No, já právě sháním brzdy na 150/150 mašinku, celková váha s kolem, výbavou tipuju takových 105–110kg. Co se týče těch slx, byly super ale na xc, nevím, zda by bylo použití větších kotoučů takový rozdíl a při této váze na ubrzdění fakticky nemám páru co by to mohlo umět. V hlavě mi dost leží zeečka, ale díky strýcovi google jsem si našel, že dost lidí si stěžuje na výdrž páky oproti saint/xt. Po pádu v údajné „rychlosti kroku“ jsem viděl fotky páky na kusy. To štelování bez nářadí bych vcelku uvítal ale absence kur*ítka na free stroke mi vůbec nevadí, avšak rozdíl je markantní a to 2000, které by se daly využít jinak. XT předpokládám že bude brzdit stejně jako SLX, nemám ale zkušenost s většími kotouči. A ještě další věc, dost si lidé stěžovali na nestálý chod u saint m820 apod. Na SRAM/Avid se už ani nepodívám díky jejich výrobkům, které „kus od kusu“ fungují a jiné ne. Jinak ty tabulky jsem dávno četl, na jejich základě se dá tak nějak rozhodnout, kudy bude výběr brzd směřovat, ale reálné info je trochu jinde.

      0 0
      • Mr.Duck  

        Zee se vůbec neboj, nemá se tam moc co rozbít oproti Saint. I ten plastový kryt nahoře je prakticky na okrasu.

        Já bych ale na tvém místě zkusil začít metalovejma deskama do těch slx. Nemají sice sílu jako Saint, Zee nebo code, ale neměl by být problém s nima ubrzdit český bikeparky. Dost teda záleží na tom, jestli jezdíš dlouho v kuse, nebo jak většina našich „park rats“ každých sto metrů stojíš. Když jedu na svém xc patnáct minut z kopce v kuse, tak už bych někdy Saint ocenil u konce, ale to se bavíme o převýšení, co tamní parky nemají :)

        Abych teda přidal svoje zkušenosti z posledního roku :

        Saint M820 s 203/203: Spolehlivě ubrzdí jakoukoliv situaci. Dávkování je čitelné, když jedu po mokrý skále, jsem schopný viset na brzdě na hranici gripu. Uvařit snad nejdou, občas to jen tak zkouším, a myslím, že to prostě nejde :) Konzistence si myslím že tam je, problém je, když máš sjeté desky a páku hodně blízko gripu, brzda se chová jako zavzdušněná. S pákou o maličko dál se ale chová 100% jak bych od ní čekal.

        Deore M615 s 180/180: Chovají se dost podobně jako Saint, jen je potřeba víc síly na páce. Ve větších rychlostech s nimi musím brzdit dřív, nedovolí tak agresivní brzdění, ale bude to víc v hlavě než v brzdách. Ve dlouhém kopci je pak znát, že ruce dostávají zabrat víc, než se Saint. Metalické destičky považuji za samozřejmost.

        Guide Rsc s 200/180: Na XC se 180/180 mi přišly dost podobné M615,s možná tvrdší pákou, ale projev i dávkování na tom byli dost podobně. V bikeparku mi ale připravily dost strachu a překvapení, z větších rychlostí jsem měl velké problémy dobrzdit nejednu situaci, přitom páka se nijak nepropadala, jen ty brzdy měly menší účinek, než jsem čekal.

        Guide s Code třmeny s 200/180: Tohle mi přišlo jako první kombinace od Avid použitelná na DH, chod vcelku konzistentní, síla podobná Saint, nebýt zkušeností a pověsti Avid, zvažoval bych to jako konkurenceschop­nou brzdu.

        Jestli to jako dodá perspektivu, mám kolem 70kg a 15kg enduro, 16kg sjezďák, a všechny brzdy jsem zkoušel ve Whistleru na spíš strmějších situacích.

        0 0
    • KoudakT  

      Nezlob se, ale srovnavat brzdy s ruznym prumerem kotoucu a ruznymi deskami mi neprijde objektivni. Napsal jsi tri varianty, ktere pouzivas, ale realne to moc velky prinos nema. Mas tam moc promennych, ktere znemoznuji objektivni posouzeni.

      0 0
    • Smazaný účet  

      A právě na základě těch proměnných bych byl rád, kdyby napsali lidé svůj názor, takhle to loudit pomocí odhadů z předešlých zkušeností je na nic. Každý vozí jiné brzdy, jiné kotouče a jinak váží a to bych právě rád věděl, co od těch brzd lze při těchto podmínkách očekávat.

      0 0
    • romachain  

      Měnil jsem teď v sezóně XT 785 za ZEE, kotouče 180/203 icetech, desky na XT organiky, na ZEE sintry. Váha i s kolem okolo 120 kg. Měnil jsem protože do bikeparku ty XT sice brzdily, ale neměl jsem z nich dobrej pocit, se ZEE to je uplně jinej svět. Sintry jak ojedu tak nasadím zas organiky, mně se zdají čitelnější a o utavení se nebojím. Mám tam ty sintry jen proto že byly na nových brzdách. Jinak desky s chladičema. ZEE brzdí líp, myšleno netřeba takovou sílu na páce pro stejnej brzdnej účinek. Navíc s nima mám pocit velké rezervy. Všechno tohle jsou každopádně moje subjektivní pocity, který jen těžko někomu můžou s něčím poradit.

      0 0
      • Smazaný účet  

        Díky moc! Přesně tohle jsem myslel.

        0 0
        • Ossis  

          Měnil jsem Deorka M595 za ZEE a dojmy mám podobné jako romachain… :-D.

          0 0
        • bimjeam  

          Kto by to bol povedal, že 4 piestové brzdy budú mať silnejší brzdný účinok ako dvojpiestové, prekvapivé…

          0 0
          • Smazaný účet  

            No…a jak bys takhle od boku posoudil sestipistky hope mono m6 ?:)

            0 0
            • bimjeam  

              Tak je rozdiel porovnávať brzdy od toho istého výrobcu využívajúce rovnaké technológie s rovnakým tvarom páky, ktoré sa líšia strmeňom a počtom piestov, ako porovnávať brzdy od iného výrobcu, ktoré sa vyrábali niekedy v r. 2002–2007…

              0 0
              • Smazaný účet  

                Tak muzes to porovnat treba s V2 nebo M4:)

                No dobre, M6 byly docela tragicke, ale to je imho dano dobou:)

                0 0
    • kesu  

      Zjednodušeně vážím skoro 100kg, brzdy jsem jezdil na vented magura kotoučích 203mm na DH nebo EN kole.

      Avid XO, Elixir 5, Juicy 3 – nedostatečný brzdný účinek a všechny se přehřívaly. K tomu X0 nevydržely nikdy fungovat víc než jedny desky. Servisně a provedením odpad.

      Magura MT6-brzdný výkon nicmoc, dobré dávkování a super chod, umí se přehřát. Servisně odpad.

      Shimano XT-brzdný výkon slušný, servisování super, cena super, páka má hrozný do ruky nepadnoucí tvar, vcelku slušně odolné proti přehřátí. Na enduro/trail dobrá volba. Zavzdušňují se když jsou dlouho pověšené na kole za přední kolo.

      Shimano Saint 810/20-brzdný výkon na top úrovni (srovnatelný s GustavM nebo V2), servisovatelnost super, životnost super, odolnost proti přehřátí super, tvar páky je odpad jako u XT. Slušně se dávkují zvlášť s opletenou hadicí. Zavzdušňují se když jsou dlouho pověšené na kole za přední kolo. Nejdou používat s krátkými prsty, protože mají trošku delší chod a při nastavení na krátko se domačkávají k řídítkům a to i s opletenejma hadicema.

      Maguta MT5-brzdí neuvěřitelně, líp než Saint. Jsou dost digitální (hůř se dávkují). Plní a servisují se pekelně. Nezavzdušňují se, jsou lehčí než Saint, asi na úrovni XT. Při přehřátí mění chod víc než Shimano. Nepřehřívají se (nesnižuje se brzdný účeinek). Páka je svým tvarem skoro dokonalá a navíc jde úplně lehce, žádná posilovna jako Saint.

      HopeV4– naprosto top se plní, proč to sakra neumí udělat takhle i Shimano/Magura. Perfektní chod a dávkování, nastavení páky je svým rozsahem naprosto super. Její tvar je velmi dobrý. Váha na polovic mezi Saint a MT5. Brzdný účinek zatím posoudit neumím.

      Za mě hodnocení 0-nejhorší, 5 top

      Tvar páky: Saint 0, Hope 4, Magura 5

      Nastavení páky: Saint 0 (nejde použít s krátkými prsty), Hope 5, Magura 3

      Chod páky: Saint 2, Hope 4, Magura 5 (jde úplně lehce)

      Kvalita provedení: Saint 3, Hope 5, Magura 0

      Servisní náročnost: Saint 4, Hope 5, Magura 0

      Brzdná účinnost: Saint 3, Hope nevím, Magura 5

      Dávkování: Saint 4, Hope 5, Magura 2

      Hmotnost: Saint 3, Hope 4, Magura 5

      Cena: Saint 4, Hope 0, Magura 5

      Celkem: Saint 23, Hope 36 (odhad účinku 4) , Magura 30

      Pokud budou Hope brzdit aspoň jako Saint, což asi budou, jelikož tak brzdily i V2, tak je to asi nejlepší koupě. Sainty mají největší dostupnost dílů. Magura nejlíp brzdí a má nejlepší páku, zbytek je fakt kompromis.

      0 0
      • Pedro404  

        Ty Sainty maj delší chod i než XT (předpokládám že XT budou mít stejnej jako SLX, který vozim)? To by mě nasralo, vozim páky hodně blízko gripům.

        0 0
        • kesu  

          Mají, páka je vlastně stejná ale pístky potřebují víc kapaliny..

          0 0
        • Fredos  

          Tak ten chod by šel určitě zkrátit..

          0 0
      • bimjeam  

        To hodnotíš sainty m810 alebo m820 ? lebo rozdiel (nielen) v tvare páky je u nich myslím dosť veľký

        0 0
        • kesu  

          Oboje, 810 mají delší páku s blbějším tvarem a navíc jdou dost ztuha. 820 jdou sice lehčeji a páka je trošku lepší, ale hrůza je to pořád stejná. Navíc mají krátkou páku.

          Třmeny jsou podle mého stejný, krom vyndavání destiček.

          0 0
          • Atilla  

            Ta páka bude dost o rukách. Osobně mi nová shimano páčka sedí víc než cokoliv jiného. jsou malé krásně zahnuté. Když to srovnám se sramem – tam je úplná tragédie hlavně elixír. Hope mají zase páku jak k vlaku. A ty magury bych se svojí šikovností brzo z řidítek odinstaloval na trvalo, páč těch prasklých plastových objímek jsem viděl asi úplně stejně jako samotných brzd. Ale jak říkám je to o rukách, když třeba Brož chválí sram řazení které mám chuť pokaždé ukopnout…

            0 0
          • HKou  

            Trmeny se konstrukcne dost lisej, 810 je podle me pevnejsi, brzdila trochu lip.

            0 0
      • Pedro404  

        Tady v článku v tý sekci Scott vs Scott píšou dýlky chodu Saintů, obě zabíraj 33 mm od gripu, ale jedna je 48 mm od gripu, druhá 42, tzn 15 a 9 mm chodu. Co sem změřil u svejch SLX, tak mám nějakejch 17 mm chodu. To maj Saint páky nějakej funkční bite point adjust nebo tam musej mít nacpáno víc kapaliny?

        0 0
        • Elwing  

          super článek :-) Jinak nevím, asi mají prostě šikovné mechaniky, mně shimana hnoj taky naplnil dobře, jenže pak se to vždycky zavzdušnilo.

          0 0
          • Pedro404  

            Napsali mi dole v diskuzi, že to WC jezdci odvzdušňujou s užší odvzdušňovací rozpěrkou, takže sou desky blíž kotouči a má to kratší chod. Asi to zkusim, vozim páky hodně blízko a s tim standardnim volnym chodem to občas chodí až na grip.

            0 0
            • Elwing  

              Vím, o čem mluvíš :-) proto mám teď ty Hope, snad budou fungovat.

              0 0
              • Pedro404  

                Sem teda eště zjistil, že u novejch Shiman ten freestroke skutečně de zkrátit, u starejch XT se to tim dalo jenom prodloužit https://www.youtube.com/watch?…

                SLX ten šroubek sice nemaj, ale dá se tam dokutit vyndánim záslepky a našroubovánim jakýhokoli šroubku správný velikosti.

                0 0
                • Mr.Duck  

                  No, ale zkratit z uplne povolenyho. Default u tech SLX bude uplne utazeny, bych rek..doufal :)

                  0 0
            • wladeq  

              Jaká tyvole rozpěrka? Buď to odvzdušníš nebo ne…natlač tam oleje co se tam vejde a pak tu přijď poreferovat, jak ti to brzdí furt když se to zahřeje ;-)

              0 0
              • Mr.Duck  

                To se mi teda u Shimana jeste nestalo :) A ze sem nejednou odvzdusnil se sjetyma deskama a pak je vymenil za nove..

                0 0
                • wladeq  

                  Odvzdušnit znamená zbavit vzduchu, ne dolít brzdovku, máme to oba stejně? Páč pak je to logické

                  0 0
              • Pedro404  

                Co to plácáš?:)

                Odvzdušňovací rozpěrka je ten 10 mm tlustej hranol, co se při odvzdušňování strká mezi pístky. Když ho zúžíš, tak budou pístky po odvzdušnění blíž, tzn. páka dřív zabere. Proč by měla brzda po zahřátí brzdit pořád netušim.

                0 0
                • wladeq  

                  Když odvdušnuju, nutně nemusím dolít brzdovku, páč expanzka. Esi chceš mít desky blíž, natlač tam brzdovky víc. Brzdí furt protože kapalina při zahřátí zvětší objem. Kdyby to bylo tak jednoduché, je to tak už od výroby

                  0 0
                  • Pedro404  

                    A jak teda odvzdušňuješ bez použití kapaliny? Standardní postup je natlačit tam kapalinu zespoda, což vyžene bubliny vrchem, a pokud máš vzduch v expanzce, tak nemáš odvzdušněný brzdy:)

                    A proč to od výroby neni: Předpokládám, že kvůli tomu, že se pak víc projeví nerovnost kotouče, takže by lidi fňukali, že to cinká/dře, zatimco dýlka chodu naprostý většině vyhovuje.

                    S tou tepelnou roztažností kapaliny se mi to moc nezdá, nerozpíná se ti spíš ten vzduch, co patrně necháváš v expanzce?

                    0 0
                    • Zdyn  

                      Tak právě kvůli rozpínavosti kapaliny s teplotou je tam přeci ta expanzka.

                      0 0
                      • wladeq  

                        Odvdušnuju tak, že stříkačkou vytáhnu vzduch, i s kapalinou, že, a kapalinu natlačím zpátky, páč vzduch je ve stříkačce nahoře žejo… Je to trochu prasárna, ne že ne…expanzka tam je kvůli toho, aby se s ubývajícíma deskama, neprodlužoval chod páky

                        0 0
                        • McBlacky  

                          byly pokusy dělat brzdy bez expanzky, ale zjistilo se, že to nefunguje. Opotřebení šlo korigovat mechanicky, ale roztažnost je příliš veliká

                          0 0
                      • Pedro404  

                        Nj, to je pravda, sem blbej:D

                        Každopádně ale tu možnou expanzi zajišťuje ta gumová blána, co tam je, čili nechávat tam vzduch je blbost.

                        0 0
                        • wladeq  

                          Ta blána tam je spíš kvůli toho, aby nevznikal podtlak ;-) a nikde jsem nepsal, že nechávat tam luft je dým… Teoreticky tam ale ta expanzka vůbec být nemusí

                          0 0
                          • Mr.Duck  

                            Ta brana je tam pro oboji, aby se nemichal vzduch s kapalinou, kdyz ubydou desticky a je potreba vzit olej z expanzky, uplne stejne jako aby se mel olej kam utect, kdyz se kapalina rozpina. Na tom prece neni nic o cem pochybovat :)

                            0 0
                          • Zdyn  

                            Tak si zkus vzít brzdy bez expanzky (např. giant MPH nebo staré Hope). A postav si kolo na slunko. Uvidíš, co se stane :) Případně stačí, když si trochu zmáčkneš brzdovou páku, aby těsnění na pístku odpojilo expanzku z okruhu a páku nějak zaretuj a pak to taky zahřej. Stačilo by třeba horkovzduškou zahřát trochu třmen. Pokud se ti předtím kolo otáčelo, tak pak přestane.

                            Expanzka je do okruhu připojená jen při povolené brzdové páce. proto je také třeba při dlouhém brždění občas páku uvolnit, aby kapalina mohla uniknout do expanzky.

                            Jinak obecně trocha vzduchu v expanzce až tak nevadí. Při normální poloze je bublinka někde nahoře daleko od sacího otvoru. U brzdy, kde se pro plnění sundavalo víčko s expanzkou, většinou trošička vzduchu vždy zůstala.

                            Proto se taky některé brzdy mohou zavzdušnit, když je kolo např. vzhůru nohama a stiknese brzda.

                            0 0
                            • wladeq  

                              Píšu „teoreticky“, prakticky je to na ho*no. I když zrovna ty hope má kolega na trialu a zas nějak moc si nestěžuje

                              0 0
                              • Zdyn  

                                Proč by si taky na trialu stěžoval. Tam kapalinu při jízdě nezahřeješ a pokud se ti roztáhne na slunku, tak si povolíš šroub na nádržce (změníš objem).

                                Uzavřený systém má tu výhodu, že si můžeš snadno štelovat vzdálenost destiček od kotouče. To otevřený systém neumí.

                                0 0
                              • Jenda  

                                prakticky to funguje taky pokud nemáš kokotsý brzdy jako je třeba spousta formulí kde je poddimenzovaná expanzka. Samozřejmě to že je někdo lama a neni schopnej si v dlouhym sjezdu povolit páčku aby se odtlakovala expanzka je jiná věc. Jedinej drobnej problém nastává když po dlouhym sjezdu brzda úplně vychladne tak zpet z expanzky to do systému leze hůř a je dobrý si to preventivně „namačkat“.

                                0 0
                                • wladeq  

                                  Krásný sáhodlouhý příběh, ale nějak nevím vocogou, na co reaguješ…

                                  0 0
                      • kubad  

                        Pokud das menší rozperku, tak vlastně preplnis brzdu a pak už expanzka nemusí pobrat tu roztažnost,

                        Každopádně je otázka o kolik, když preplnis jen o fous tak se stejně bude brzda chovat standardně protože pistky se nastaví do automatické vzdálenosti jak je to konstrukčně určené.

                        Pokud hodně tak se opravdu může zkrátit chod a expanzka nebude plně fungovat

                        0 0
                        • McBlacky  

                          nebo ti to někudy při zahřátí vychčije, což dobře umí XTRka…

                          0 0
            • Ralan  

              No zajímalo by mě kde je chyba u mě…mám XT páky, vepředu saint třmen, vzadu SLX. Za normální teploty je chod takový středně dlouhý, hodil by se mi kratší…jenže jak jsem posledně vyjel v mínusových teplotách, tak když zmáčku páku poprvé, chod je stejně dlouhý, při druhém zmáčknutí je ale už tak o polovinu kratší…když je nechám chvilku „odstát“, zas je dlouhý…čím to je? vzduch, nebo se třeba pomalu vrací pístky při té teplotě?

              0 0
              • Pedro404  

                Podle mě se pomalu vrací pístky, to ostatně můžeš zkontrolovat vizuálně.

                0 0
                • Ralan  

                  O víkendu mrknu, rozdíl je ale opravdu markantní. V těch mínusových teplotách je ten krok fakt minimální, tak se mi podařily „odladit“ jen Avidy…Na tohle se dá aspoň spolehnout, ale jak dosáhnout toho krátkého chodu.. :D

                  0 0
              • Esi  

                chladem se mění viskozita toho minerálního oleje co je v brzdách a déle trvá než se vrátí pístky, toje klasika nic s tím nenaděláš teda kromě toho že tam dáš jiné brzdy :-)

                0 0
              • jIrI___  

                Tohle se řešilo u XT tuším z roku 2008 (radiální pístek), sám jsem s tím měl problémy. Mohlo za to těsnění v páce, které tuhlo v mrazu. Novější modely by to už měly mít ošetřené.

                0 0
                • Atilla  

                  Minimálně SLX BR-M666 fungují při –7 po 3hod úplně v pohodě

                  0 0
                • Ralan  

                  No páky mám BL M785, takže nevím nevím teda.

                  0 0
            • Fredos  

              Můžu doporučit, odvzdušňoval jsem SLX na 9mm vložku místo 10mm a pomohlo to podstatně.

              0 0
              • wladeq  

                Střelím, ale, nedělá to paseku se servowave?

                0 0
                • Fredos  

                  Co tím myslíš? Řekl bych že fungoval jak má jen s podstatně kratším chodem.

                  0 0
                  • wladeq  

                    Že se píst v páce nedostal za tu zatáčku…Uff, je dost těžké to popsat :-D prostě ten servowave nechodil po celé délce

                    0 0
        • McBlacky  

          dobrej článek, až zase někdo tady bude řešit krátkou zadní stavbu, nebude od věci to vytáhnout ;)

          0 0
          • Pedro404  

            To je tam docela dobře probraný v diskuzi, voni to berou z pohledu WC jezdce, kterýmu de především o stabilitu a rychlost, navíc v o dost vyšších rychlostech, než jezděj obyčejný smrtelníci, čili to úplně stoprocentně přebírat a aplikovat nejde.

            0 0
            • McBlacky  

              nj, ale když si to rozebereme tak pro normální MTB – do kopce je delší stavba lepší. Na rovinách kromě technických taky a z kopce dokud to není extra točivé tak krátká nepomůže nijak výrazně, naopak při průletech alpských šotolin (50+km/h v klidu) je krátká už naškodu.

              stop flame – je to o brzdách ;)

              0 0
    • Val  

      vah jezdce i kola stredni :)

      XT (785?) 180/160 kotouce, origo desticky, brzdi to dostatecne, ale nic o cem bych psal domu, kdyz chci flekovat tak za to musim poradne vzit, ale stejne to jen tak do smyku nedostanu, zadni ma ted trochu dlouhy chod (muze to byt kvuli tomu, ze jsou sjete desticky/kotouc nebo je proste trochu zavzdusnena?)(je to na kole co jsem koupil z bazaru = je to lehce jete, nemam to od zacatku)

      na druhem kole:

      Avid SD7 (Vcka) predni – brzdi skvele, znatelne lepe nez XT

      Tektro (Vcka) vzadu – momentalne houbovite – asi diky lanku/bowdenu nez kvuli samotne brzde i kdyz i ta neni tak tuha jak Avid = brzdi to jeste OK, ale hur nez XT

      0 0
      • Atilla  

        Odvzdušnit, opálit desky a odmastit kotouče. Obávám se toho, že by kdy jaké ráfkové brzdy mohly nabídnout dávkovatelný výkon shodný s hydrama od shimana. Kousnout se ráfkové umí, ale to je tak vše.

        0 0
        • Val  

          Jak jsem psal brzdi to dostatecne, zas nejsem tak narocnej abych v tom jeste neco podnikal. Predni brzda rozhodne zavzdusnena neni.

          Jo, jeste me prijemne prekvapilo, jak jsou ty brzdy tiche i za mokra, kdyz si vzpomenu co za zvuky nektere kotocovky vydavaly, chodci 100m daleko skakali do strouhy ;)

          0 0
          • Atilla  

            Dáš jiné desky a tiché být nemusí:)

            0 0
          • -b-n-x-  

            Dostatecne? Kdyz to nedostanes ani do smyku? Kazda dobre fungujici kotoucovka nema problem jednim prstem zablokovat jakekoliv kolo. Tipuju, ze mas zamastene desky. Po jejich vymene za nove a odmasteni kotouce, by konecne mohly zacit brzdit.

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.