• Al Stra

    ahoj, mam na kole sedlovku o prumeru 26.8 a mam problemy s jejim ohybanima lamanim vlasne od zacatku, co to kolo mam,tj. 12.5 roku. Je to jeste horsi, jak jsem postupne pribral na sto kg, nicmene ohybal jem i kdyz i s prirozenou vahou cca.84kg dotaz.. pokud bych nechtel porizovot novy ram, je jedinym resenim nejake vyztuzeni sedlovky, takze co dovnitr nacpat, aby to podemnou konecne drzelo? kolo v profilu, diky za napady

    0 0
    • kubad  

      díra by šla z 26,8mm zvětšit na 27,2mm ale to asi moc neřeší.

      zkus koupit kvalitní sedlovku – veřím že Thomson to vydrží

      0 0
    • Darius  

      jake sedlovky, co nevydrzely, jsi tam mel?

      0 0
    • jecnak  

      Zkusil bych Roox. Myslim, ze ta by vydrzet mohla.

      0 0
    • Jenda  

      kvalitni sedlovka jak pisou ostatni neco sice vydrzi ale hosi maji vetsinou o 30kg min nez ty:-) narval bych dovnitr nasadu od kostete nebo jakejkoli jinej bukovej kolik kterej bude mit idelani podelnou strukturu – narust hmotnosti minimalni a zpevni to skutecne razantne.

      0 0
      • jecnak  

        Podle fotek je tam tedka Amoeba a cokoli od tehle znacky me teda kvalitou materialu ani provedenim a konstrukcnimi detaily rozhodne nepresvedcilo.

        0 0
        • Jenda  

          jo jenze jestli ma kolem 100kg tak pri ty dylce sedlovky co vozi ohne uplne vsechno akorat u tech drazsich to nebude za 3 mesice ale treba za rok – coz na sedlovku za 2litry neni zadnej zazrak. Proto si myslim ze sedlovku v kazdym pripade at levnou ci drahou  vyztuzit tim klackem.

          0 0
          • Al Stra  

            amoebu jsem vzal kvuli cene, pote co mi praskl woodman/ ten mel byt materialove o neco lepsi, ne?/ v soucasne dobe mje mi uplne jedno, jak kultovi znacku budu mit, hlavne kdyz vydrzi,
            dopoporucujete tedy buk, stara ridika jsou o neco sirsi prumerem?

            0 0
            • scret  

              woodman karbonovej??

              0 0
              • Al Stra  

                alu, karbon mi nebyl prave kvuli memu problemu doporucen

                0 0
                • mountaineer  

                  Karbonu bych se nebal,ten neohnes a jestli vezmes kvalitni tak nepraskne.Kdo ti poradil ze karbon ne a proc?

                  0 0
                  • Al Stra  

                    nekolik prodavacu, programm cycle, krab cycles, karlak >z duvodu kombinace prumeru, oceloveho ramu a me hmotnosti..

                    0 0
                    • mountaineer  

                      Sehnat prumer by mohl byt prumer ale jaky je problem ocelovy ram nevim.A karbon je pevnejsi nez hlinik,takze tvoje vaha je blbost.

                      0 0
                • Vilém  

                  Mel jsem na jednom ramu s hodne polozenou sedlovou trubkou stejnej problem. Zohnul jsem v nem 3 al sedlovky. pak jsem dal karbon a od te doby pokoj.

                  0 0
    • Al Stra  

      diky vsem, odvrtani nechcu, ta trubka je fakt tenka, ohnul jsem titec, exu, shaman, amoeba, a woodman praskl na malostranske u metra, pekne dlouho mebolel loket

      0 0
      • kubad  

        odvrtat to nejde – musí se to dělat výstružníkem a je to pěkně hnusná práce, a máš pravdu ta stěna je tenká na takovou operaci.

        Skus koupit ten Roox co ti poradil Jecnak myslím že bude držet

        0 0
        • Al Stra  

          fajn, ale stejne bych rad strcil neco dovnitr, nebo radej zhubnu 35 kilo

          0 0
          • jecnak  

            Jak rikal Jenda – neco z buku, ale jeste lepe tisu a nebo javoru.

            0 0
          • jizby  

            Myslím, že cpát tam dřevo není úplně to pravé, protože pokud má fungovat jako výztuž, tak jedině na tom principu, že brání vbočení stěny trubky při jejím ohýbání. (při tom se materiál jakoby varhaní – samozřejmě ne u hlíny, ale u tažného materiálu) Případný efekt zvýšení ohybové pevnosti je iluzorní kvůli malé tuhosti výztuže na ohyb, tak se na ni žádné zatížení nepřenese. Tuhost toho dřívka na stlačení bude ovšem nic moc, dřevo pruží a je pórovité.

            Takže jak: Vyztužit jde ocelovou sedlovku. Hlínu nebrat. Čím je z tenčího materiálu, tím to jde líp.

            Odhadneme místo, které chceme zpevnit – zpravidla úsek 50–100 mm okolo objímky rámu.

            Nad tím  místem zašpuntujem, třeba chuchvalcem novin. Estéti si mohou na CNC mašině nechat vysoustružit elegantní záslepku z meta eta chrom-from-metal-derivátu-kryptonu, ale je to jedno.

            Nyní to hlavní: nalejem tam epoxid. Do toho úseku, který chceme zpevnit. Ten to řeší rozhodně líp, než nějaké polínko. Vlastně vyrábíme kompozitní sedlovku:-)

            Osobně vyzkoušeno. Já takhle zfunkčnil již ohlou sedlovku po narovnání, kdy byla jako bláto a pak držela jak nová. U ještě neohnuté sedlovky to bude sichr.

             
            0 0
            • soc  

              Jaký je rozdíl mezi duralem a tažným materiálem? Nějak nechápu…

              Vylít to epoxidem je asi taky řešení, nicméně elegantnější je podle mě vsadit dovnitř nějakou trubku…

              0 0
              • jizby  

                No rozdíl je hlavně v tom, že dural není moc tažnej. Ten má spíš tendenci rovnou praskat. Samozřejmě záleží na konkrétním matroši, i ocel se dá udělat křehká. Obvykle to tak je. I duralová  sedlovka mi praskla a bylo to jak když se zlomí mrkev.

                0 0
                • soc  

                  A to je důvod toho varhanění? :)

                  0 0
                  • jizby  

                    Nějaké haluze při čtení mých postů?

                    Psal jsem že varhaní při  ohnutí ocelová, popř. každá z tažného materiálu.(A zůstne obvykle vcelku)

                    Lomem praská duralová. Stalo se mi obojí. Snad je to srozumitelné.

                     
                    0 0
                    • soc  

                      Podle mě je hlavní příčina varhanění tloušťka stěny, ta tažnost taky, k varhanění tady dojde rozhodně po překročení meze kluzu, ale hlavní vliv má tloušťka stěny. Bylo tady několik fotek hiníkových rámu, kde k tomuto došlo, u jednoho na horní i spodní rámové trubce těsně za hlavovou trubkou, u druhého na sedlové trubce za místem uchycení tlumiče, ty rámy byly docela plechovky. Zatížení muselo být velmi podobné, tlak + ohyb.

                      0 0
                      • jizby  

                        nemůžeš to srovnávat s trubkama rámů, tam je relativně mnohem tenčí stěna, proto se zmuchlá snadno. Bavíme se o sedlovkách a ty jsou poměrně silnostěnné trubky. A protože ve srovnání ocel versus dural je daný průměr, tak s méně pevným duralem vychází  tlustší stěny.Pro chování při ohybu je rozhodující tažnost, protože když je malá, tak to prostě prdne dřív, než se to stačí zdeformovat. Takže u duralu to vede k spíše k lomu,  zatímco stejně pevná ocelová se spíš ohne.

                        0 0
                        • soc  

                          Já jsem na tom příkladu rámu chtěl právě ukázat to, že záleží na tloušťce stěny. Jinak souhlas, u tenké ocelové trubky dojde nejdřív k tomu zmuchlání (přetvoření roste poměrně rychle, napětí už moc ne, je tady prostor pro to zmuchlání) a posléze k lomu, u duralové díky větší tloušťce stěny k zmuchlání nedojde, dojde jen k mírnému ohybu, který je rychle následován prasknutím (přetvoření i napětí rostou poměrně rychle).

                          0 0
          • jizby  

            Samozřejmě jdou i takové kombinace, jak strčit menší trubku dovnitř a tím epoxem vylít meziprostor. Sroste to nafest a bude to spolehlivě držet bez nutnosti něco soustružit a nahřívat. Není problém takto vyrobit superpevnou a relativně i lehkou sedlovku, ale nepřeháněl bych to, protože pak se ti samozřejmě vylomí rám.

            0 0
    • fík  

      než případně pořídíš novou, máš jistotu s tím 26,8 ? viz http://www.bikepedia.com/…e/Bikes.aspx?…

      0 0
      • kubad  

        :-)

        0 0
      • jecnak  

        To by mohlo vysvetlovat i to ohybani.

        0 0
        • Al Stra  

          jisty si jsem jezdim model 96, ten udaj je nespravny… zajimave je i kolisani velikosti v prubehu let

          0 0
          • fík  

            ty průměry sedlovek tam nejsou asi od výrobce, neboť se liší i u jednotlivých kol v jednom roku

            0 0
            • jecnak  

              Clovece jestli jsi ten ram koupil jako kus a nekdo to proste pak zmeril, tak je klidne mozne, ze tam celou dobu mas o 0.2mm uzsi sedlovku. Par takovych pripadu jsem ve svem okoli uz mel.

              0 0
              • JSt  

                ja taky a nikdy to nebyl problem. dve desetinky se vzdycky nejak vsaknou at smerem nahoru nebo dolu ;-).

                0 0
                • jecnak  

                  To bych netvrdil. Pokud je totiz sedlovka nejakou destinku uzsi po cele delce, tak je v ramu prakticky na dvou bodech a tedy na ni idealne pusobi sila na ohyb. Tzn tam kde by vydrzela i sedlovka z mizerneho materialu bez problemu, tak v tomhle pripade nema sanci.

                  0 0
                  • JSt  

                    to sice jo, ale dve desetiny jsou uplna nula na to, aby se nejak prohla, to mi nevymluvis ;-). ja se na to divam takhle. sedlovka nemusi mit 100%-ne udavany rozmer (nejaka vyrobni tolerance) stejne tak sedlova trubka. a kdyz se tyto tolerance nevhodne sejdou, klidne ti muzou dat i ty dve desetinky. ostatne proc nekdo vyvlozkovava v ramu sedlovku odpovidajiciho rozmeru plechovkou?

                    0 0
                  • fík  

                    pokud se jedná o nejakou destinku uzsi po cele delce, tak s tou (ne)výdrží nedokážu nějak souhlasit (možná jsem Tě jen nepochopil)

                    0 0
                  • soc  

                    Skutečně? Rozmyslel bych si to být Tebou…

                    0 0
                • Paja  

                  Vzdycky ne, svoje kolo jsem koupil se sedlovkou 30,2, nekolik let v pohode, pak zacala zajizdet a problem nakonec vyresila az sedlovka 30,4 (jeden rozmer blbejsi nez druhej:o)

                  0 0
                  • JSt  

                    dyt jo. a treba kdybys zkusil jinou 30.2 sedlovku, tak by nezajizdela. je to o tom, jak se sejdou tolerance. ja ted na trancovi uz musim taky utahovat upinak vetsi silou nez driv. asi se mi sedlovka trosku osoupala, jak ji furt zasunuju a vytahuju. ale jestli se nepletu, tak autor vlakna nema problem se zajizdenim sedlovky ;-).

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Problém se zajížděním sedlovky má a to o to větší, že mu zajíždí dost blbým směrem :-)

                      Jinak taky žádný problém při změně o 0,2mm v případě, že se zrovna sešel určitý případ tolerancí (tedy originální sedlovka relativně volná 31,4mm a k tomu ještě ten debilní průměr, nevim proč to do 06 Cube na některé rámy dával, od 07 už naštěstí ne; problém jsem s tou 31,4mm neměl, ale potřeboval jsem o 1–2cm delší, když to kolo dostala manželka a když 31,4mm byl hrozný výběr, tak jsem vzal 31,6mm a v pohodě ji tam narval, i když šla už lehce ztuha). Kdyby ale byla kombinace tolerancí, že sedlovka vyšla menší průměr, vnitřní průměr sedlové trubky větší a k tomu navíc by byla o 0,2mm užší ta sedlovka než má být, to už by podle mě problém byl.

                      0 0
        • fík  

          spíše nebezpečí pro rám , ale když přežil už tolik sedlovek, a ani bych se nedivil, kdyby tam šla ta "27,2 ":http://voodoocycles.net/08_bizango.htm- starší jsem nenašel

          0 0
          • Al Stra  

            nebo sednout do stroje casu, premistit se do kalifornie roku 1996 a presvcit pana murraye, aby zacal vyrabet ramy s34.6 sedlovkou, jdu na to

            0 0
    • jonti  

      Podla mna je to kombinaciou prilis velkeho sklonu sedlovky, jej dlzky a tvojej hmotnosti, jedina urcite ucinna rada je fakt pevna sedlovka – ale to co si mal nie je nijak zle, alebo radsej si kupit novy bicykel.

      0 0
    • Balvan  

      Nech si vysoustruzit z hlinikovy kulatiny kus kterej bude mit prumer jako vnitrni cast sedlovky a strc to do ty sedlovky. par gramu navic ,ale to uz neohnes.

      0 0
      • Al Stra  

        to se tu snazim resit celou dobu, nevite nekdo kdo bymi toto v praglu provedl?

        0 0
        • Balvan  

          zkus nejaky cykloservisy, kdyz nemaj soustruh, tak maji treba na nekoho kontakt, kdo jim obcas neco udela

          0 0
        • Nimrod  

          moje odpověď na všechno – franta mrázek :-)

          0 0
          • jIrI___  

            Vytočit kousek duralu zvládne kdokoliv (včetně mě), kdo má přístup k soustuhu, ne jen Franta Mrázek ;-)).

            0 0
    • Attila  

      Kup Thomsona, ten toho vydrží dost

      0 0
    • soc  

      Kus ocelové trubky, v délce tak 1/3 až 1/2 sedlovky, tak aby to sedlo s mírným přesahem, tzn nechat někde na míru stočit na soustruhu, tu ocelovou trubkou dát do mražáku, sedlovku nahřát, ve správný okamžik zasunout a nechat zchládnout. Možná by stačila i duralová trubka dovnitř, ale když už, tak už.....

      0 0
      • jizby  

        Jo, to taky de, ale zapoměl jsi dodat, že takováto spojení musí mít na obou plochách nějaký tolerance podle tabulek a aby to drželo, tak se to lisuje. Ten lis by možná šel nahradit při troše šikovnosti a volnějším přesahu kladivem, ale jak bude stružit vnitřek sedlovky, to teda nevim.

        Ne každej má kamaráda v prosperující dílničce na stříkačky a šicí stroje,

        (kde se vrtaj hlavně:)

        0 0
        • Jaromír  

          kdysi sem nadstavoval sedlovku zalisováním tyče duralu. v díře sedlovky sem nic nestružil, velký přesah přetlačil velký lis, pak jsem to nechal stočit z venku, trošku to nabobtnalo … myslím že stejným způsobem by to šlo vystužit i ve větší délce.

          0 0
        • soc  

          No to jo, ten přesah by musel být poměrně malý, s velkým přesahem tu vnější duralovou trubku zbytečně zatížíš a mohla by prasknout. Možná by nebylo nutné stružit vnitřek sedlovky, stačilo by jen dobře změřit a podle toho osoustružit tu vložku, ale je to už trošku riziko.

          Lis ani kladivo by nemuselo být třeba, když tu vnější trubku nahřeješ a vnitřní zchladíš, mohlo by to jít poměrně dobře, za použití minimální síly, ale to by musel dobře trefit ten rozměr té vložky.

          0 0
          • jizby  

            nezapomeň, že lepší sedlovky bývaj profilovaný, zpravidla zevnitř, takže se to musí zkontrolovat.  A pak máš stejně jen jeden pokus. Proto píšu výše ten epoxid. Když se mezikruží mezi trubkama vyleje, nemusíš řešit přesné soustružení. Jde o to co můžeš udělat na koleně doma za hodinu a na co musíš někam chodit prosit a vyshaňovat kdesi cosi a co za to, zabít tím spoustu času atd.

            0 0
            • soc  

              Tak v tom  máš samozřejmě pravdu, ten epoxid je pěkné řešení.

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.