• Andrewplayer

    Ahoj mám vidlici SR Suntour Raidon XC RL-R 29", zdvih 100 mm , která má na sobě ventílek (vypadá jako normální autoventílek) a chtěl bych ji nafoukat klasickou pumpičkou na pláště. Někdo mi říká jasně žádnej problém normálně to dofoukni s ní. Někdo zase říká že určitě ne, že je na to potřeba speciální pumpička. Nechci to zkoušet tou normální co mám doma, abych to třeba nějak neponičil, dokud mi někdo neřekne, že to tak dělá a je to bez problémů. Jaký je váš názor? Vím že pumpa na vidlice stojí pár stovek, ale pokud mi stačí jen jednou nafoukat – nastavit – a pak to dlouhou dobu nemusím řešit, tak si říkám, že by to mohlo stačit… Díky za názory.

    0 0
    • atty  

      Máš pumpičku s přesným ukazatelem tlaku? Pokud ne, je Ti to stejně na houby, jelikož vidlice se fouká vcelku přesně podle výrobce/typu a hlavně váhy jezdce a typu ježdění (optimálně nafoukaná je tak, když je dostatečně citlivá a při tom nechodíš na doraz vidlice tam kde jezdíš).

      Pokud máš pumpičku s přesným ukazatelem, můžeš jí zkusit nafouknout – Raidon se zhruba fouká co kilogram kompletní váhy jezdce, to PSI (takže na 80kg jezdce cca. 80 PSI) – jde o to, zda takový tlak pumpička na pláště dokáže.

      Pokud ano, nic neponičíš. A většinou to není optimální na první nafouknutí, takže se připrav, že se s tím trošku laboruje třeba ± 10 PSI.

      Takže podmínky, aby to mělo cenu zkusit jsou dvě – přesný ukazatel tlaku na pumpě (případně manometr samostatný) a výkon pumpy ± tolik PSI, co Tvoje váha. Pokud externí manometr, tak se musí vidle vcelku o 20–30 PSI „přefouknout“, protože množství vzduchu ve vidlici je malé a jen změřením si ufoukneš o cca. 20–30 PSI.

      Vysokotlaké pumpičky přímo na vidle jsou celkem jistota, že přesněji měří a zvládnou tlak, který je potřeba nahustit.

      0 0
      • černápole  

        měřák netřeba, tlak nafoukáme dle sagu nebo bych se stavil v bikeshopu, tam to jistě nafouknou.

        pokud jde o zničení, bacha na přefouknutí což může být se silnou pumpou hned

        0 0
        • atty  

          Od zadu: Ano, v bikeshopu to určitě nafouknou, jelikož tam pumpu na vidlice mít budou, ale nafouknou to buď podle tabulky pro vidlici (která obvykle dost neodpovídá), nebo to nafouknou na tolik, na kolik se jim řekne. Jenže ty nevíš, kolik bude to optimum, protože to neodzkoušíš, protože každá vidle je v podstatě unikát a díky minimálním rozdílům může ten stejný model/typ vidle na stejném kole a pod stejným jezdcem chodit ideálně pokaždé s trošku jiným tlakem.

          Která „obyčejná“ nožní/ruční pumpa na pneu umí s prstem v nose přefouknout vidlici dimenzovanou na asi 180 PSI maximálního tlaku? Nebo seš Obelix a máš ukrutnou sílu…

          Nafouknout vidlici od oka podle sagu – to je dobrá rada – zvlášť, pokud pak potřebuješ ladit třeba ±10PSI (typicky vidlice chodí uspokojivě, ale často chodím na doraz – potřebuju pár PSI přifouknout, aby to bylo optimální, vidlice nechodila na doraz a při tom jsem využíval celej zdvih) – tam se sag nemusí vůbec změnit, díky tření (nehledě na „přesnost“ vokometrického zjišťování sagu u vidlic kolem 100mm.

          Každej jsme jinak náročnej – někomu stačí, když si to jednou nafoukne (obvykle hodně přefoukne) na „něco“ a pak na tom jezdí klidně 3 sezony a využívá 3cm zdvihu, někdo (když už má na kole celkem použitelnou vzduchovku) si to i rád naladí tak, aby to chodilo maximálně ideálně vůči jeho váze, stylu jízdy, terénu, vlastním potřebám a hlavně v celém rozsahu možnosti vidlice. A to vcelku bez laborování s tlakem v úrovni několika jednotek PSI opravdu moc nejde…

          Nezanedbatelným plusem je pak to, že když máš nějakej tlak odzkoušenej jako vyhovující, tak opravdu stačí zajít do bikeshopu nebo poprosit někoho s pumpou na vidlice, aby Ti tam našťouchal třeba 85PSI a víš, že to bude přesně optimální.

          0 0
    • nooski  

      Normální pumpou to pravděpodobně nenafoukáš. Je tam sice autoventilek, ale potřebuješ šroubovací hlavici a těch zas tolik není (Lezyne, nejvyšší model od Force). Tlak může, ale nemusí být problém, některé vidle potřebujou víc než jiné. Mým Rennko pressorem jsem z výzku mných důvodů nafoukal 250 PSI, což stačí i na většinu tlumičů :-) Pro přesné ladění se hodí i možnost jemného upouštění na pumpičce na tlumiče. Ve zkratce těch pár kil obětuj, v prvotní fázi potřebuješ vidlici vyladit a budeš foukat častěji. Jakmile to vychytáš, tak stačí dofukovat podle potřeby (interval zase nemusí být tak dlouhý.)

      0 0
    • Carloss  

      pokud tam dostaneš hlavici, tak to většinou nafoukat jde i velkou pumpou. Na požadovaný tlak se to dá ventilkem odpouštět. To, že je to chujina je už napsáno výše, ale jde to.

      0 0
    • Mereck  

      Běžnou pumpou na pláště bych to nedělal. Jestli to vůbec jde, je to jak vyndavat slepák vidlema. Kdyby sis do profilu uvedl alespoň bydliště, řekl bych ti:

      „Pokud jsi z Prahy (já že 2ky), napiš. Půjčím ti tlumič. pumpičku. Mám dvě.“

      0 0
    • desperado600  

      mam tuhle a doporucuji, s tlakem porad smrdlam ( dle pouziti kola a terenu ) pomer ceny/vykon asi bez debat.

      https://www.kupkolo.cz/…kolo_z90498/

      kup si pumpicku, najdi si optimalni tlak pro sebe a uzij si kola.

      toz tak ..

      0 0
      • novas752  

        Jo, ta je na vidlice v pohodě. Akorát už se s ní foukaj hůř vyšší tlaky – třeba 250psi do Reverba.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Andrewplayer  

      EDIT:

      Tak jsem se rozhodl obětovat pár stovek a koupit přímo pumpičku na vidlice, už i třeba kvůli tomu pomalému upouštění na přesný „psi“. Navíc lze předpokládat, že do budoucna s vidlicí budu i rád pracovat, např. kvůli měnící se mojí váze apod. Děkuji všem za názory ;)

      0 0
      • atty  

        Rozumná úvaha – pumpa na vidlice se prostě využije a ty obyčejnější/lev­nější bohatě na přední vidli stačí.

        0 0
      • černápole  

        gratulace, ale trošku škoda, tak nějak jsem doufal, že se to pokusíš nafoukat kompresorem na benzínce-)

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.