Tady se rozjela jedna debata, která opět a zdánlivě neměla jediný význam a žádný smysl. Jistěže, proběhla zase ve známé a zde provozované režii, ptá se a dotazy doslova zahlcuje začátečník, který má představu o své pravdě a bije se za ní, časem přistoupí další a další ublížení začátečníci a smyslem je prosadit sebe, kam by ale mohla diskuze spět a dospět, nemají ani tušení a je to vidět v okamžiku, kdy dostanou příležitost se ukázat.
Pokud chcete jiný pohled, tak diskuze v několika threadech přinesla i mnoho pozitivních poznatků. Kupodivu největší slabinou nejsou metody ale jednoznačně jezdec. Jestli je ten jezdec nezkušený a dá jenom na autority je to o to horší. Jednoznačně se ukazuje, že jezdci jsou doslova zmasírováni reklamou a případně zaslepeni nevhodnými znalostmi a postupy, které nedokáží reálně použít. Vždy je to jeden a ten samý model věří se autoritě a když autorita, zavelí, tak to platí a jinak ne, vše co nesplňuje kritéria té dané autority je prostě špatné. Ono je to prostě pohodlnější, než něco opravdu řešit. Jedn z příkladů je i debata o SSV ventilu verzus SSVF, u Marzocchi tenhle příklad ale rozvedeme více. SSV tlumení je nejběžnější tlumení u Marzocchi a je třeba říct, že tlumení tohoto systému nebylo nikdy vzorem funkčnosti. SSVF ventil je vylepšen o pružinku a snaží se tak přiblížit dokonalejšímu provedení TPC systémů. V TPC je to, co nabízí SSVF již dávno a na daleko kvalitnější úrovni! Neslouží to ale k větší citlivosti jak se zmasírovaní podle reklamních vyjádření mylně domnívají. Prostě snadno přebraná nepravda ale z toho nejlepšího zdroje a kdo by se proti tomu postavil dříve, tak se se zlou potážu, proti těmto „odborníkům“ Jistý posun tady přeci jenom je už vidět. SSV a TPC byly ve svém původu dva konkurenční systémy ( Marzocchi a Manitou) a je třeba říct, že co do kvalit tlumení je TPC silně nadřazeno daleko jednoduššímu systému SSV. (Na případné probírání detailů je zde dost opravdu zkušených jezdců i techniků, kteří o tomhle mohou vést debaty a téma může oslovit kohokoliv, začátečníky obzvlášť a zde si mohou trochu vybrousit znalosti) Kdo by snad pochyboval o nadřazenosti TPC a argumentoval, že je třeba dnešní Motion control lepší, tak pro toho jeden „objev“ Motion control je jenom varianta TPC s jiným nastavením. V histori bikového odpružení na počátku stál vývoj dvou systémů, Marzocchi se svým SSV a Manitou s TPC. Dnes jsme svědky jasného vítězství toho lepšího, když jsem tohle tvrdil již dávno, byl jsem válcován znalci, co věděli moc dobře, že takový Bender by si nevzal nic špatného a že to je špička. V žádném časopise nikdy a nikde jsem nečetl nic jiného, než chválu nad „tlumením“ Marzocchi. Odkud se tenhle omyl ale vzal? To tedy podle mne bylo vše tak špatné a všichni se mýlili? Kdepak, jenom nikdo neznal a nikdo nikomu nezdůraznil, co dělá opravdu pružina a co dělá tlumič. Podstata a opravdový přínos a náskok Marzocchi tehdy nebyl v tlumiči jako takovém ale výhradně v řešení koncového dorazu, který byl výrazným posunem v proti konkurenci. Svojí jednoduchostí dodnes nemá konkurenci a je to tím hlavním, co by se právě dalo a rozhodně mělo oceňovat a tohle za ocenění opravdu stojí. Nevím, jakým virtuálním modelem by tohle kdo dokázal odhalit a ani jaký jezdec jako sám o cobě by dokázal poznat příčinu. Takže jsem u podstaty, ono je to vlastně v pružině a nikoliv tlumení, kdo to kdy poznal? Reklama? Časopis? A dokáže tohle ukázat a zobrazit Graf charakteristiky? Samozřejmě ano a právě a jedině na něm to jde zdokumentovat. Graf charakteristiky jako příklad je zde v úvodu, je to pouze informativní a ukazuje tuto situaci, vidlice s machanickým, elastomerovým dorazem a vidlici s dorazem jako má Marzocchi, tedy vzduchovou komorou. Je vidět, že koncový doraz je u obou vidlic stejný ( 2000N) ale cesty k němu jsou různé. Zatímco horní křivka (fialová) představuje ocelovou pružinu s mechanickým dorazem ( to je ten zlom na konci zdvihu) tak spodní (zelená) křivka ukazuje stejné hodnoty dorazu ale dosažené pružinou se vzduchovou komorou a ta se chová jinak a nabíhá plynuleji a ve větším rozsahu, než pouhý mechanický doraz. Právě tenhle detail, ta plynulost a větší rozasah umožňuje použít pružinu v celém spodním rozsahu zdvihu měkčí. Umožňuje to pro stejně těžké jezdce použít u Marzocchi vždy měkčí a tedy komfortnější pružiny a tedy nastavení, než u konkurenčních řešení. V praxi se tohle pozná tak, že Marzocchi se bude snadněji nořit do zdvihu a poskytovat opravdu vyšší komfort ovšem vše výhradně dáno pružinou a nikoliv tlumením. Probírat detaily tlumení s lidmi, co právě v tomhle nemají ještě jasno možné není a nevím, proč se mnohdy snaží hrnout tam, kam svými znalostmi nedosahují, nejhorší variantou je ovšem, že vstupuijí a přispívají lidé, kteří se ani o pochopení nesnaží. Jestli někdo nechce přemýšlet a má své modly z prospektů, tak prostoru kolem sebe má mnoho, může zajít do kterékoliv prodejny, může otevřít kterýkoliv časopis. Ale o tom by to snad na internetu nemělo být, tady by mohl být jiný a svobodný prostor zkušených a hlavně těch co se nebojí vlastního úsudku. Mohlo by to být o vlastním poznávání a opravdu rozšiřováním si oboru v oboru svého zájmu, kterému zde dle popisu u nicků kdekdo podlehl.A právě k tomu je jedna z pomůcek onen graf charakteristiky ale ne jako něco na papíře ale jako nástroj a něco, co pomůže lépe ve vlastním poznání. Graf charakteristiky, za který zdá se bojuju prý jen pro své snahy k hádkám Vám předkládám stále jen jako nástroj a nikoliv jako nějakou pravdu samu pro sebe. Jeho použití se jednoznačně osvědčilo při porovnání RS, nebyl jsem sám tvůrcem toho porovnání, byla to spolupráce lidí praktických a ne líných, kteří se o to zasloužili. Nebyl při tom samozřejmě nikdo ze zdejších pochybovačů a kteří nic z toho nedokáží pochopit a ocenit už vůbec ne. Ono pochopení je totiž tím hlavním, co zde chybí. Pochybovač, totiž má jeden jednoduchý model, na kterém funguje, on nikdy neřeší, on potřebuje jenom právě již zmíněnou a dostatečnou autoritu a té věří. To je podstata zdejších bojů, někdo někomu bere jistoty a není pro něho tou autoritou. Autoritou je pro někoho profesor, pro druhého, firma a pro třetího, reklamní leták. Dokud se situace nezmění tak, že hlavní slovo dostanou lidé zkušení, že diskuzi nebude směrovat začátečník, který neví a nezná, kam a jak by se diskuze mohla dobrat, tak se nemůže nic změnit. Komu ale vyhovuje debata bez výsledku kde se musí uplatnit kohokoliv, a čím víc názorů, tí víc pravdy, (viz různá hlasování) tak může pokračovat dál v přepisování reklamních letáčků. Zkušenější budou vždy v menší míře proti neznalým a ovlivněným. Zdůrazním, že tohle je zcela jiný přístup, který tady zastupuje navíc už dost zkušených lidí ( nikdy ale nebudou v převaze) a právě věčné hádky nezkušených je ještě více ztenčují a odrazují. Nestojím o to abych dával hotová řešení a byl jenom další autoritou pro někoho. Tady máte nástroje, tvořte si a ověřujte si sami, nebojujte ale o svojí nezkušebnost všemi prostředky, nikam to nevede. Předveďte se v praktických zkušenostech, ke kterým vám buď nástrojem cokoliv, co Vás sjednotí a nikoliv rozdělí.