• JendaBa

    Ahoj,

    Koupil jsem dámskou verzi MTB Canyon , kde je převodník 32zubu. Pánské verze mají 34. Je to první kolo s jednoprevodnikem co mám, proto se chci zeptat, zda bych měl uvažovat o výměně za ten větší převodník. Mám 173cm a 62kg, kliky jsou 170mm. Je to pevňák. Jezdím spíš rychlé trasy typu maratony, lesy, hory, žádné technické traily nebo šílenosti nahoru/dolů jako v cross country svěťáku. Jsem spíš vrchař. Díky za názory a rady.

    0 0
    • Šaffy  

      To ti nikdo neřekne co je lepší, to si musíš zkusit sám co je pro tebe lepší, co máš za kazetu? 1×11 nebo 1×12? Jaký máš rozsah zubů od nejlehčí po nejtěžší?

      Jsou na to kalkulačky, tak si to tam vypočítej sám.

      0 0
    • ToMášMarný  

      Vygoogli si kalkulator prevodu a porovnej s tim, cos doted jezdil. Misto vysky a vahy akorat zadas zuby kazety a prumer kol..

      0 0
    • milan.v  

      Přesně tak, kalkulátor převodů, jak už tu zaznělo a tisíckrát předtím v jiných vláknech…

      Uvezu to?

      0 0
      • PLATYPUS3  

        A co mu to bude platné, když si to vypočítá? Spíš jde o to jestli je silový nebo frekvenční typ, ne? Stejně si myslím že rozdíl ty dva zuby vepředu pokud někdo není echt frekvenční typ ani nepozná.

        0 0
        • MichaelSimek  

          Já echt frekvenční typ nejsem a poznal jsem to dost, s teď babo raď

          0 0
        • bathed  

          Kdyz si k tomu vypocita i rozsah toho, na cem jezdil do ted, platne mu to bude.

          0 0
          • PLATYPUS3  

            Jednoplacku jsem nejezdil, jenom zkušenost s trojplackou kde jsem vyměnil kliky abych dostal nejmenší tác 26zubů místo 28zubů a nějak mě to neoslovilo.

            0 0
            • bathed  

              No a presne takhle to funguje! Reknes si, co te oslovilo a co ne. Spocitas si vrch a spodek. Dostanes dve cisla. S jednoplackou vzdycky o neco prijdes: byva to presmyk, lanko, packa a viditelne i prevodniky. To je fajn! A taky prijdes o rozsah. Takze si musis rict, jestli ti nebude chybet stare do pomala a pak stare do rychla. A pokud neco vic a neco ozelis, mas moznost pricitat ci naopak odecitat zuby na prevodniku. Porad bys mel ale srovnavat s necim, cos uz jezdil: rychlost pri zadane kadenci (to se tyka rychlych prevodu) a taky premyslet v jakem krpalu uz ti ani kasparek nepomohl a radsi jsi slezl. Trojplacka je pri dnesnim pomeru kazet (u extremu 9–52 je to 5,77!) uz mrtva. Jestli ti ale nebude tim cislem vyhovovat 1–12, porad je tu 2*X. Pravda, nezbavis se komponent, ale nepripravis se o rozsah.

              Je to o pocitu. A presne k tomu tu kalkulacku mas.

              0 0
              • Infidel  

                A zeptám se z jiného konce, funguje 2×12?

                0 0
                • novas752  

                  Funguje. Akorat rozšíření na sériových kolech se blíží nule, mnoho rámů už přesmykač vůbec neumožňuje.

                  Jinak to funguje trochu líp než 2×11, akorát ta levá řadící páčka je nezvyklá.

                  0 0
                  • Infidel  

                    Tak já si jedu 3*9, no přemýšlím o změně, ale na 1×? se teda moc necítím.

                    0 0
                    • novas752  

                      1× je jednoduché ale má to svá negativa.

                      • Furt je tam trochu menší rozsah než nabízí více převodníků, drtivé většině uživatelů to ale už stačí. Z hlediska rozsahu by to nestačilo pokud bys potřeboval převod na šlapání 5km/h do kopce a zároveň cca 45km/h+ z kopce.
                      • Jednopřevodník se nehodí na roviny a monotónní profily terénu, zvlášť pro lidi s nízkou výkoností, kteří potřebují také hodně lehký převod na občasné kopce = měnší převodník. Poměrně hrubě odstupňvaná velkorozsahová kazeta = v rovinatém terénu drtivou většinu času používáš 2–3 převody, s malým převodníkem to jsou jedny z nejmenších pastorků, které se samozřejmě poměrně rychle opotřebují a velmi brzo musíš měnit kazetu. Dvoupřevodník je pro tohle vhodnější – větší převodník na brázdění rovin = použití větších pastorků při stejné rychlosti, navíc trochu lépe odstupňovaná menší kazeta = pravděpodobně budeš využívat většinu času spíše 3–4, než jen 2–3 pastorky, opotřebení se více rozloží, dohromady to znamená že pohon vydrží daleko déle.
                      0 0
                      • JendaBa  

                        Díky. S tím opotřebením tomu rozumím. Je tam SRAM GX 12sp a kazeta 10–52 zubů. Teď jsem měl 2×10 SLX, nejtěžší převod jsem jezdil minimálně, snad ani na rovině ne a nejlehčí taky minimálně, většinou o jednu níž.

                        0 0
                        • sakul11  

                          Taky jsem precházel z 2×10 na uvedenou jednoplacku akorát vpředu 34prevodnik a zdá se mi to mnohem lepší odstupy.Na nejtěžší v pohodě, z kopce neslapu, a nahoru je to i na Vysočinu, kde jezdím, naprosto dostačující.Tedy pokud ti 2×10 vyhovovalo jako srovnatelné bych viděl vpředu 34.

                          0 0
                          •  
                            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                            0 0
                      • JendaBa  

                        Díky, takto mi to dává smysl. Je tam SRAM GX 12 rychlostí a kazeta 10–52.

                        0 0
                    • Georrge  

                      Pokud na neco prejit z 3×9, tak prave na 1×12. Prejit na 2×12 nebo 2×11 mi prijde zbytecne, jedine ze by ti ted chybely prevody (ale 3×9 ma slusny rozsah, takze si nemyslim ze by ti mely chybet). Presmykace se nezbavis a budes mit drahe kazety.

                      Ja ted presel z 3×9 na 1×12 a 11–50z kazetu. Prisel o nejtezsi prevod (mozna prevod a pul), ale zatim mi to moc nevadi. Vyresila by to 10–50 nebo 9–50 kazeta (pripadne 10–51, 10–52, nebo dokonce 9–52).

                      Ted tam mam sunrace kazetu na klasicky orech a jeji vyhoda je, ze se daji vymenit jen 3 nejmensi pastorky. Coz se mi asi bude hodit, protoze do prace to mam 22km porad na nejtezsi dva prevody.

                      0 0
                    • oddie  

                      Z 3×9 jsem přecházel loni – na 3×10 :)

                      0 0
                      • Jason Voorhees  

                        :-D mám 12 let 3×8, jsem měkota.Asi bych šel do 2×10, to by mě mohlo stačit.

                        0 0
                        • oddie  

                          V 2×10 nevidím jediný přínos, přesmykač zůstává a na převodnících šílený skok. Když už bych musel dávat 2×, tak 2×11.

                          0 0
                          • xtonda  

                            V aktuálních sadách je na převodnících skok úplně stejný pro 2×10 i 2×11.

                            0 0
                            • oddie  

                              A na oplátku na ho.no skoky na kazetě. Takže to zase není nic moc volba…

                              0 0
                              • xtonda  

                                To ano, 15–18 na 10sp 11–42 je někdy celkem protivný.

                                0 0
                          • Jason Voorhees  

                            asi recht, na silnicích mám taky 2×11 a ideál

                            0 0
                • bathed  

                  Do toho bych nesel… 2×10, 2×11.

                  Ale on je to fakt o pocitu. Mam full 27,5 1×12, 32–10/50. Je mi 51: co neurvu na 32–50, tam uz se mi ten bike stejne zveda na zadek a nema smysl to rvat. 32–10 na rovine mi staci, byt v parte lehce zaostavam za 29”-32 nebo dokonce 34. Co ztratim po rovine na asfaltu, to hrave dozenu v terenu. Jedine co, ze si nemuzu moc prislapnout dolekopcom. Nevadi. Nezavodim…

                  Kdesi jsem videl video, kde mluvil nejaky chlapik velice rozumne. Rikal ze v krajine ktera je zvlnena a ne moc strma se pro plynulou jizdu vyplaci 2×. Tam kde to je o strku nahoru a pak po hrebeni a dolu – zkratka hory, je zjednoduseni na 1× zadouci. Ale neni to dogma. 1× je “trendy”. Kazdopadne je to vzdycky o tom, ze o cosi prijdes. Ostatne tady na foru v dobe kdy ten trend prisel to bylo hlavnd o sebeujidtovani: je to super! Nic mi nechybi a co tam ted nemam nepotrebuju!

                  0 0
                  • TK75  

                    +1

                    Já to dokonce několikrát měnil 1×11 nebo 2×11 než jsem se fakt ujistil, že 1×11 je opravdu lepší tam jde jezdim, což je právě nahoru, dolů a to v krátkých intervalech

                    0 0
                  • novas752  

                    On ten trend 1× přišel v době 1×11, většina kol na Shimanu s kazetou tehdy 11–42z = rozsah dost mizerných 380%, v lepšim případě sram 10–42z 420% nebo Shimano 11–46z 418%. Dneska má Shimano 510% a Sram až 520%, což už se velmi blíží rozsahu 3×9 (510–610% v závislosti na převodnících a kazetě), co do rozsahu to tedy v podstatě všem už musí stačit. Druhá věc je odstupňování a samozřejmě nějaká výdrž (společně s výrazně vyšší cenou).

                    0 0
                    • TK75  

                      No už aby bylo i Grx 1×12..nevím proč to rovnou nešlo

                      0 0
                      • novas752  

                        Ani Sram vyjma AXS ještě nemá velkorozsahovou 12spd sadu na gravel. A to je poslední dobou rozhodně větší inovátor než Shimano.

                        0 0
                    • Georrge  

                      Da se sehnat i 9–52 kazeta, tedy 577%, to uz opravdu musi stacit :) odstupnovani trochu horsi, ale az tak hrozne to podle me nebude.

                      0 0
        • milan.v  

          To není pravda, poznáš to jak po rovině, tak do velkého kopce, poznáš to při jízdě přes 3, 4 hodiny…

          Kdo tvrdí, že ne, kecá… A nabízet někomu s tak triviálním dotazem 36 zubů, nevím, nevím… Nemyslím si, že mám slabou výkonnost, ale 36 zubů bych dát jako univerzální převodník na fulla váhal…

          0 0
          • novas752  

            Píše něco o pevňáku. Tam bych uvažoval mezi 34 a 36z. Píše že jezdí spíše rychlé trasy bez šíleností nahoru-dolu, řekl bych že 36 by bylo ideál.

            0 0
            • milan.v  

              Ano, je pravda, že pokud někdo hobluje cyklostezku podél vody na HT, je to něco jiného, než jezdit kopce několik hodin nahoru a dolů na fullu…

              Navíc, jaký má setup nyní…

              0 0
          • JachymP  

            Jenže on se ptá na HT a nejezdí v terénu. Počítám, že moc nejezdí, ale i tak je lepší větší převodník a nehoblovat furt 2 nejmenší pastorky. Já bych se 36 nebál. Jeho použití je vlastně gravel a tam by jednopřevodník byl ještě větší.

            0 0
          • TK75  

            Dva zuby na převodníku jsou poznat dost a jestli to má na ht a na jízdu po lesních cestách a šotkách tak 34 nebo 36 bude lepší (teda pro mě, za druhé se mluvit nedá:-)

            0 0
    • Koli13  

      Z vlastní zkušenosti – na závody maratonů určitě 34z, ale na druhou stranu po 100km už bych tam měl někdy rád i ten 32z :D jde o to jaký jezdíš kopce a jak si na tom výkonově, jestli radši jedeš pohodičku radši bych nechal 32z. Jestli jezdíš rychle a na rovinkách to drtíš tak 34z. Ten nejtěžší převod stejně řadíš jen když šlapeš z kopce. To všechno za předpokladu, že máš vzadu 10–5X.

      0 0
    • JachymP  

      Jestli nejezdíš techniku, tak 34 nebo 36 {jestli se vejde, na HT by se měl vejít). Jedině že bys měl velmi slabou výkonnost, pak by stačilo 32. Ale jak říkají ostatní, v kalkulátoru si porovnej nejtěžší a nejlehčí převod se svým minulým kolem. Nebo chvíli jezdi na 32z a když ti budou chybět těžké převody, dej 34 nebo 36. Vyměnit to jde vždy. 32z převodník stejně za moc neprodáš i kdyby byl nový.

      0 0
      • Lachtis  

        Velmi slabou vykonnost… :-). Dobry, to jsem na tom spatne. Tohle neni o vykonnosti, ale o tom, co jezdi, kde jezdi a jak jezdi. Jestli jezdi kopce a rad vyjede vse (vyhyba se tlaceni), neni silovy, ale frekvencni jezdec, nema rad silnice, pak 32z s 10z pastorkem je uplne v pohode. Sam to na fullu jezdim a vetsi nechci. A to si troufam tvrdit, ze looser nejsem.

        0 0
        • JachymP  

          Vždyť právě, já to píšu jemu, ne tobě. On traily nejezdí a mimo traily není moc míst, které by průměrný jezdec nevyjel s 36z.

          0 0
    • plzakj  

      IMO skok o 2 zuby moc vyhod neprinese. Dal bych rovnou 36. Na kalkulatoru zjistis, jestli to uvezes.

      0 0
      • Koli13  

        Ale pozná. Zjednodušeně, co 2 zuby to +3kmh na maximálce u 32z to bude 53km/h, pokud umí šlapat kadenčně :D Odvíjel bych se od toho, jaký jezdí kopce. I na maratonech se najdou kopce, co bych s 36z jet nechtěl, hlavně ne po 5 hodinách :)

        0 0
    • oddie  

      Pokud bych na tom měl jezdit já, 34z bych si asi dal, a pro 173cm bych si dal 175mm kliky, pokud teda nemáš vyloženě krátké nohy.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • milan.v  

        Kliky 175mm na tak malou výšku jsou u XC echt blbost…

        0 0
    • TK75  

      Máš kazetu 11z nebo 10z nejmenší pastorek?

      0 0
    • BikeClubKovacek  

      Mohu dát zkušenost z podobného a to 36 vs 38…rozdil jsem poznal a pro mé potřeby 38 lepší volba. Jsem spise silovy typ respektive mam k tomu blize. Z mého podotýkám osobního pohledu je 32 strasne malo…

      0 0
    • Pincek  

      Já mám sram GX 12s a kazetu sram NX 11–50, převodník mám 34 zubů a použití kola mám dost podobné jako ty. Takto mě to vyhovuje, občas by samozřejmě ten 32, nebo 36 bodl, ale je to v naprostém minumu případů. Pokud máš kazetu GX 10–50 tak jsi na tom myslím stejně s 32 převodníkem jak já s 34 na kazetě NX 11–50

      0 0
    • pumpy  

      @ JendaBa – dal bych ti radu dle sveho, jak tu vyse bylo, kalkulacka ti to rekne, ale musis vedet jak ji pouzit,

      Spis si rekni co ti ty dva zuby navic prinesou, jestli je vubec potrebujes,

      Dle meho si pri projizdkach koukej jak mas zarazeno :

      Jezdis spis spodek kazety – kup si vetsi prevodnik

      Jezdis vrsek kazety – kup si mensi prevodnik

      jezdis rozsah cele kazety – tak je to zcela v poradku – a neni treba nic menit.

      0 0
      • kmekky  

        Přesně tohle jsem chtěl také napsat. Já ojížděl hlavně spodek, tak jsem na tuto sezónu přešel z 32 na 34

        0 0
      • nitraq  

        Bingo. Tímhle příspěvkem lze celý vlákno uzavřít, je v něm vše.

        0 0
      • Romancero  

        +1

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Baba-Ji  

        samozřejmě, že je to jak píšeš, logicky to ani nejde jinak. Mám převodník, zkusím jak se mně na něm jezdí, vidím, jaké převody používám a podle se rozhoduju dál… jestli vyměním převodník, kazetu

        0 0
    • scalar  

      Nevím, jestli jsem to dobře spočítal, ale rozdíl je tam cca 2 zuby. Doporučuji neztrácet čas zbytečnými vlákny a teoretickými kalkulátory převodů. Kolo vyzkoušej a když Ti převody nebudou vyhovovat, tak koupíš jiný převodník.

      0 0
    • Pikaču  

      tyhle dotazy jsou skvělé jak si odporují:

      „Mám 173cm a 62kg, kliky jsou 170mm. Je to pevňák. Jezdím spíš rychlé trasy typu maratony, lesy, hory, žádné technické traily nebo šílenosti nahoru/dolů jako v cross country svěťáku. Jsem spíš vrchař. “

      takže 62kg vrchař co jezdí rovinky :)))))

      Kup 34 odzkoušej. Nesedne= prodej. Nebo měn převodníky dle profiů.

      příjde mi že jsi ani tu 32ku neodzkoušel a hned se pustil do dotazu. Poznáš to sám které pastorky na kazetě hoblůješ a co ti schází.

      1 0
      • oddie  

        Tak jezdí rovinky, ale postavu má vrchaře, co je na tom k neporozumění? :)

        0 0
        • bathed  

          K neporozumění je to, jestli bydlí někde u Kolína, že se nepřestěhuje někam do kopců, když už má takovou vrchařskou postavu!

          0 0
          • novas752  

            Kvůli cyklistice se stěhovat, to už musíš bejt sakra zarytej cyklista.

            0 0
            • PLATYPUS3  

              Mámo, zítra se stěhujem, mám na kole nový převodník :-D

              0 0
              • TK75  

                Opravdovej cyklista by si už i manželku s barákem vybíral podle toho, kde žije a jestli je to vhodné na jeho převodník

                0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
              • novas752  

                Děti, stěhujeme se, nová mtb už dělají jenom s převodama do hor. :)

                0 0
            • JachymP  

              Vidíš, a takovej nevinnej dotaz to byl :)

              0 0
              • bathed  

                Já vím… Ale já už jiný asi nebudu. Udělám 3,14čovinu v podstatě ze všeho. Jak vidím nahrávku na smeč, tak se nikdy neudržím.......

                0 0
        • Pikaču  

          Tak ze ma postavu vrchare nebude 32ku smrdlat na cyklostezce podel vody asi. :)

          0 0
    • jirka023  

      Každý to má jinak. Mně vyhovuje převodník 36 a kazeta 10–52.

      0 0
    • Baba-Ji  

      „Pane Lorenc, uvezu to?“

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Prazak0  

      Tady jde o to, co jsi jezdil dosud. Prostě spočítat dosavadní převod, který vyhovoval a porovnat s novým převodem. U jednopřevodníku je kazeta s poněkud většími skoky mezi pastorky. Velikost převodníku ten převod docela změní. Z mého pohledu by to vadilo asi víc na rovině, kdyby mi chyběl běžný převod a měl jsem jen nějaký buď těžší, nebo lehčí. Do kopců by to zas tak vadit nemuselo, rozsah se změnil do pomala vůči 34z a u nejrychlejšího převodu, o něco pomalejší, taky problém nevidím.

      Nejde o to srovnávat to s pánskou verzí kola, na kterém jsi nejezdil, ale srovnávat to s převodem, na který jsi zvyklý. Pokud jsi jezdil třeba 50/18 nebo 46/16 po rovině, tak to má svůj ekvivalent i pro převodník 32 z. V tom druhém případě by to dosti přesně odpovídalo převodu s 11 z na pastorku, v prvním případě to vychází 11,52 z vzadu, takže buď 11 nebo 12.

      Jestli ta kazeta začíná na 10 zubech, tak při kadenci 85 mi to vychází na rychlost kolem 35 km/h, záleží na velikosti pneu, možná o něco více. Krátkodobě to jde točit i čtyřicítkou. Zkrátka pro velké rychlosti to není, ale zas v terénu by to stačit mohlo. 34z převodník by byl o trochu rychlejší, ale ne zas tak zásadně.

      0 0
    • Baba-Ji  

      Přidám taky jeden převodníkový a to z ranku „převodník a jeho ofset“.

      Mám kolo, kde je výrobcem defaultně osazovaný převodník o rozsahu 30 z. Já koupil jen rám a velikost převodníku jsem až tak neřešil, tak jsem rovnou pořídil Shimano 7100 kliky a k tomu 34z directmount převodník, ať je to trochu do rychla. Leč, jak se při montáži ukázalo, vybrání pro převodník ve spodní vzpěře zadní stavby není búhvíjak velké a 34z převodník se už nevleze (převodník se dotýká zadní stavby a to klikám s převodníkem chybí ještě tam 1–2 mm k plnému zasunutí do rámu/středu). Odhadem by se 32z tak tak vešel.

      No nenapadlo mně nic jiného, než Shimaňácký převodník otočit naopak, tedy „vnitřkem“ ven – je to SLX převodník, který má ofset 3 mm. Takhle je tam mezi zadní stavbou a převodníkem už dostatečně místa. Bohužel tím, že se tím otočením ofsetového převodníku posunula řetězová linka dál od rámu, tak se naprd řadí takové 2–3 nejlehčí převody (11sp kazeta). Resp. na převody zařadím bez problému, problém j e když chci odřadit na těžší převody, tak řetěz zpravidla zůstává na pastorku a nic se neděje. Při všelijakém šlapání vpřed-vzad se to po několika pokusech sice přehodí, ale není to dlouhodobě zkousnutelné řešení.

      Do 30z převodníku se mně nechce, ideálně bych rád zůstal na 34z.

      takže se ptám, nevíte o nějakém directmount převodníku pro Shimano, který má ofset 0 mm? Ten mám pocit, že by se v 34z provedení mohl i vejít, 32z (což je minimum pod které bych nešel) by se měl vejít určitě.

      …beru i ovály

      0 0
        • Baba-Ji  

          zapomněl jsem poznamenat, že „čínu“ nechci

          0 0
          • bathed  

            Čas hledání 0:30 :-)

            … ale snad ti nebude vadit Ukrajina......

            0 0
            • Baba-Ji  

              O garbaruku jsem uvažoval, že od něj vezmu ovál. Ale u něj je takový zmatek v tom ofsetu… a navíc má extra vysoké zuby, takže pro můj případ/situaci je to ke škodě.

              0 0
              • bathed  

                Tak právě proto bych na první dobrou šel do té levné Číny. Materiál je 7075. Na „číně“ jezdí spousta lidí a neslyšel jsem že by někomu kolo nějak vysublimovalo a nebo vybouchlo. V tvé situaci bych si vzal tohle a nekrvácel bych z toho, že třeba budu lehce přibrušovat zuby, abych se vlezl. Zkurvím to? No a co? Je to za jednu večeři… A to logo přečmáráš lihovým fixem. Nikdo si toho ani nevšimne.....

                PS: a u Garbaruku NENÍ zmatek v ofsetu – z jedné strany je NULA a z druhé strany když to otočíš, tak ti naskakuje proměnlivý ofset podle počtu zubů.

                0 0
                • Baba-Ji  

                  Čínu vozící lidi v mém okolí poměrně kritizujou výdrž.

                  „…nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci.“

                  U toho Garbaruku to je co za blbost s tím otáčením? Buď je na převodníku ofset jeden, byť třeba nulový, nebo proměnlivý. Obé přece nejde zkombinovat.

                  0 0
                  • Libores  

                    Čína může být ideální na odzkoušení co se mi vejde do rámu nebo jaká velikost bude bude vyhovovat mýmu šlapání. A po vyzkoušení se může koupit něco kvalitnějšího nebo víc nóbl.

                    0 0
      • Kouba_2005  

        Tak to mas teda pech, to cloveka hned nenapadne :( Kdybys to prehodnotil, tak origo 32z mam plonkovej.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.