Kolo pro rekreační jízdu (ne trail) (horni limit 50k)

185 nepřečtených
  • romek123

    Ahoj,

    chtěl bych po 20ti letech inovovat kolo, jdu z trekového kola ACStar, velikost L, vybava tam byla relativne slusna, na to ze to byl brak, Shimano Deore/Altus, klasicke brzdy a 3 placky vpředu…

    Hledám něco do max 50 tisíc (horní limit). Asi by se našlo kolo i levnější, ale něco jsem na to našetřil a chci jezdit s pohodlím,

    Jezdím 65% silnice a stezky, 25% nezpevnene cesty a cca 10% vyloženě terén. Kolo budu používát í výhledově takto, žádný trail, spíš jen max lesní cesty.

    K mému problému – jsem celý život zvyklý na treková kola, horské (širší pláště) jsem neměl a tak bych chtěl kolo s plášti vhodnějšími pro jízdu v mírném terénu a na stezce, než pro drsný terén…

    Navíc mám obavu z přehazovačky 1×11 (1×10), jestli mi pokryje hlavně nejlehčí převody, aby mě to pustilo i do větších kopců, aktuálně mám deore 3×8, asi bych raději bral něco s větším rozsahem, např. 2×10?

    Už jsem byl skoro rozhodnutý pro Trek Procaliber 9.6, ale zase mě odradilo řazení 1×10, jestli to není až moc závodní.

    Moc díky za tipy…

    0 0
    • jaluvkap  

      Procaliber 9.6 ma 1×12 ;-) viz. napr. https://www.cykloerben.cz/…smoke-vel-l/ … kazdopadne na cyklostezky pocitej s vymenou 30z → 34z

      1 0
    • novas752  

      Na převodove poměry jsou tu kalkulátory – stačí zjistit jak velký převody využiváš teď (kolik zubů) a porovnat. Tim bych začal.

      1 0
    • oddie  

      Co tam je teď za zuby? 3×8 bude max. 11–32 kazeta, trojtác je 22–32–42? Nebo trekový 28–38–48?

      Už i s 11sp 11–51 se dá nejlehčí převod v pohodě zachovat či udělat ještě lehčí než je na stávajícím, aniž by utrpěl rozsah do rychla – tam bude na tom 3×8 podle mě několik nejtěžších převodů v podstatě zbytečných.

      2×10 je dneska zajímavé prakticky už jen cenou, když má někdo zbytky. Na jednom kole to taky mám, jezdí se 1×10 z velkého a když nestačí, hodí se malý jako vyprošťovák. Nové bych to asi nekupoval…

      0 0
      • cyklista86  

        2×10 urcite lepsi kdyz dotycny jezdi krome terenu i hodne silnice, cyklostezek, sotolin.. Krasne vyuzivas celou kazetu a ne hoblovat furt jen posledni pastorky s jednim pidi prevodnikem. Hlavne jsou tam prijemnejsi rozestupy mezi tema prevodama. Proste velka placka na silnici a mala do terenu. 32z jednoplacka je fakt dobrej pohon jen kdyz jezdis vylozene fakt mimo silnice max s kratsima presunama. Coz jezdi malo ktery majitel MTB…

        2 0
        • oddie  

          Já jsem doteď jezdil hlavně 3×10, na kole na tuhle sezónu je 2×10 s 38–24, což je na 29" naprd, těch 22z menší nutně potřebuju, zvlášť když jsem je měl na 27,5". Takže to zkusím prehazet na 36–22 a uvidím. Ženská si na nové kolo vysloveně vyžádala zase 3×10, ale třeba ji to taky časem přesvědčí.

          1 1
          • cyklista86  

            Ja mam na 29mtb 36/26 prevodniky a kazetu 11–36. Jezdim hodne po silnici a vyhovuji me ty prevody. U jednoplacky s velkou kazetou by me proste sraly ty velke skoky mezi prevodama..

            0 0
            • oddie  

              Na větší než 22z nemám nohy, spíš zvažuji zkusit 21z…

              0 0
              • cyklista86  

                Ja zarazuju ten 26 prevodnik fakt jen kdyz jedu mimo lesni cesty nejake prudsi stojky mezi korenama. Co nevyjedu na tom nejlehcim prevodu 26/36 uz je snadnejsi jit pesky..

                0 0
                • oddie  

                  Abych šel pěšky půlku Ponale, to by mi hrdost nedovolila :D

                  0 0
    • mr.nikdo  

      Pro Cal ma 1*12.

      Vem klidne starsi model.se 30 zuby. Kdyz to bude moc lehke, das tezsi.

      Lepsi jezdit spodek kazety, ktery je ocel nez vrsek z hliniku.

      0 0
    • tonda1111  

      Přecházel jsem z 3×10 na 1×12 a vůbec mi nechybí žádný převod o proti tomu co jsem měl. Teď mám 30/10–51. Při frekvenci šlapání 90 ot/min je rychlost na nejtěžším převodu cca 38km/h. To si myslím, že je úplně dostatečné pro jezdce na MTB po přesuny po šotolinach nebo cyklostezkách. Takže se spíš přimlouvám na placku s 30ti zuby. Bude mít jak do rychlo tak do kopců dostatek převodů.

      0 0
      • cyklista86  

        A jezdis jako on hlavne po silnici a vylozene teren minimalne? Ja to zastoupeni ruznych povrchu mam defakto stejne jako on a predstava ze jedu treba na Praded 150km a pulku cesty nejsem schopny si najit kvuli jednoplacce idealni prevod nic moc teda.. Je to furt dokola.. Jasne ze mas dostatecny rozsah prevodu, ale proste kdo nejezdi ciste mimo silnici jsou ty velke skoky na kazete docela pruda. Jinak argument tak si kup silnici a nejezdi na MTB po silnici se neda aplikovat v momente, kdy chces v jedne jizde ty ruzne povrchy kombinovat. Proste treba 100km po asfaltu, pak useky lesem a klidne i nejake divocejsi stezky… Na to nic lepsiho jak MTB s dvouplackou proste neni a ze se kolo s temahle prevodama neda sehnat je trestuhodne.

        3 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          1 0
        • ceo  

          hlavne po silnici a vylozene teren minimalne

          Proste treba 100km po asfaltu, pak useky lesem a klidne i nejake divocejsi stezky…

          Až na ty divočejší stezky, je co píšeš definice gravelu… A dělají se pořád i 2×…

          1 0
          • Tomcat  

            pro konzervativní to není gravel ale cross nebo trekový kolo.

            0 0
      • Tomcat  

        A je to tu zase…

        Nejde jen těžký převod , ale také ten lehký. Pokud někdo měl 3×9 a třeba 42,32,22 × 11–34 tak pokud je ladič pian pozná, že tam prostě není stejný převodový poměr a chybí lehký i ten těžký. Z kalkulátoru to je znát taky. Neplést s procenty rozsahu

        30z do kopců jo , na rovince a z kopce to schází obzvlášť na dobrý povrchu.

        https://www.gear-calculator.com/?…

        Prostě ideál na okruhový tratě.

        1 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 1
        • tonda1111  

          Ještě mi nescházel převod po rovině. Já teda alespoň nejezdím na cyklosteskách víc jak 38km/h na MTB a z kopce nějak nemám potřebu přišlapovat. To raději dám na chvilku pohov nohám. Terén většinou střídám. Nastoupam tak kolem 800m za 40–60km a z toho se vracím po cyklostezce v rovině cc15km. Nechybí mi ani nejlehčí ani nejtěžší převodový poměr. Samozřejmě že někdy je ten skok v prevodech trochu větší, ale je to jen o zvyku. Stojí mi to za to že mám výhodu jednoduché údržby a očisty o proti presmykovači. Navíc řetez je daleko tišší a to jsem měl na starém kole hazku s napinakem. Samozřejmě pokud člověk točí 60 ot/min tak jednoznačně je jednoplacka dost s cesty. Vždy budou chybět převodové poměry buď nahoru nebo dolů. To se musi naucit šlapat frekvenčne než silově. I kolena a šlachy poděkují.

          0 0
        • Cyklofanatic  

          Já třeba přecházel na 1×12 (32,10–52) ze 3×9 s kazetou i převodníky jak píšeš a narozdíl od předchozích varování, že mi budou chybět převody do těžka, tak bych čas od času snesl ještě o něco lehčí převod, takže přemýšlím o 30z převodníku, jak psal mais.

          Vůbec mi naopak třeba nevadí ty “skoky” co píše Cyklista86, a to ani na silnici či cyklostezce.

          0 0
          • oddie  

            Mně teda vadil i skok 17–20 u 3×9 s kazetou 11–34. Prakticky jen kvůli němu jsem to přehazoval na 10sp.

            0 0
          • tonda1111  

            Já měl 3×10 a prakticky velkou placku jsem nepoužíval vůbec. Jen prostřední a vzadu jsem nejmenší použil jen výjimečně. Takže pro mě přechod na 1×12 byl taky úplně bez problémů. Je to měsíc co mám 1×12. Mám na něm zatím najeto necelých 1000km a ještě se mi nestalo že bych potřeboval zařadit vzadu 10sitku. Na skoky jsem si rychle zvykl. Není to nic hrozného co by nešlo překlenout. Pro mě samá pozitiva.

            1 0
      • XNeo  

        Mě nevyhovovala ani 32 a skončil jsem na 34. 30 je fakt pomalá, vhodná spíš na strmé stoupání. Ale jezdím fakt spíš na pohodu rekreačně. Frekvenci tak moc neřeším.

        0 0
    • rimuln  

      Zakladatele vlakna chapu. Pred 5 lety jsem resil podobne dilema. No tenkrat jsem jako nastupce treka Olpran Spiritu 3×7 s mega range koupil opet treka Kellyse Phanatic 70/2019. Holt bylo to v dobe, kdy jsem toho moc nenajezdil. Obava byla stejna budou mi chybet rychle prevody atd. Jak jsem se vic rozjezdil a obcas zkusil i Bike Celadnou, zjistil jsem, ze holt na BARS to chce regulerniho horaka.

      No podzim 2022 tak pribyl Sup 979 na 1×12. Takze ted stridam 3×10 vs 1×12. Muj osobni pocit je, ze se mi lepe slape na stejnem useku 48×13 prip 15 nez na 34×12. Rychlostne je to +/- stejne, kadence stejna, ale na Kellys mam pocit, ze min „kreckuji“. Na asfaltu nicmene ted pres zimu jsem v podstate tocil 48 a 36 vepredu. Na 26 temer neprislo. A v hlave tak nekde hluboko panuji uvahy nad silnickou 2×12 50/34 × 11–36. Tim bych teoreticky mohl pokryt asfalt a snad vetsinu silnicnich kopcu stale utahl.

      Kellys je ted takovy „hybrid flatbar gravel“ mam na nem 45mm G One RS bezduse na dojizdeni do prace a zimu staci.

      1 0
    • ceo  

      Moc nerozumím, proč se díváš po MTB.

      Tvoje požadavky jsou přesně na gravel… Flatbar gravel je pak dnes trekové kolo dřív

      0 0
      • cyklista86  

        Protoze treba cokoliv co neni fakt hladka sotolina, pesinka lesni nebo polni cesta, tak je na celopevnem kole s beranama a gravel gumama utrpeni? Uz vubec nemluve o tom, ze ikdyz malo kdy, tak sem tam si dat nejaky single track at uz stojku nahoru nebo sjezd kde jsou koreny, sutry je super, ale kdo se tam pusti na gravelu? Prumerny clovek urcite ne.. MTB XC stale urcite nejuniverzalnejsi kolo. Nema defakto zadne omezeni. S gravelem narazi bezny clovek na omezeni hodne rychle.

        3 1
        • theedge  

          Přesně tak. Výjimečně s tebou souhlasím :-D Tuhle zdejší gravel masírku nechápu. Gravel je nesmyl kolo primárně pro silničáře a lidi se „silničářským“ myšlením. Lidi postižení výkonem a efektivitou z neustálého poměřování se. Ti kvůli svému aero posedu na beranech a pár wattům navíc jsou ochotní snášet výrazné nepohodlí už na hrubším štěrku. Pár chudáků na to naletí a pak tu jsou dlouhá vlákna o tom jak tam cpou MTB gumy, řeší průchodnost staveb a i odpružené vidlice … blázinec.

          Gravel je speciální kolo pro lidi kteří přesně vědí co chtějí a proč to chtějí.

          3 1
          • Markony  

            Souhlas prostě módní vlna co naděláš ,všichni ti budou tvrdit jak je to super ruce z toho nebolí však tam dáš širší gumy nižší tlak a bude to ok.

            0 0
          • Tomcat  

            Nejvtipnější jak to má i zpoždění.

            Pokud vím tak v novinách Cykloservis se psalo o tom jak v USA objevovali gravel a CX v době kdy se tu teprve začínali rozšiřovat 29" .

            Ona ta móda je i logický výběr tím kde kdo jezdí. Je rozdíl jestli někdo má stovky mil gravelových cest , případně bydlí někde v nížině ( Polabí , Ostravská pánev, Horno nebo Dolnomoravský úval) , nebo naopak nemá v okolí ani 5km po rovince.

            Ale i v zemi pro gravel zaslíbené jako USA , tak český pár který dal Triplecrown trail v rozhovoru uvedl, že nejen TCT fakt to na gravel a jiné traily nejsou a XC pevnák je jistota.

            0 0
            • cyklista86  

              Bencik a jeho Colnago. „Date s tim uplne vsechno. Nepotrebujete horaka..“ a pod. :))) Uz ho vidim jak s timhle jede do kopce po korenech. :D Myslim, ze by mu stacila sotolina s vetsima sutrama a nebo polnacka s vyjetyma kolejema od traktor gum a byl by vyleceny. Dal by na to 32mm slicky a jezdil na tom jenom po silnici. :))

              https://www.youtube.com/watch?…

              1 0
              • Tomcat  

                Tyvo… par sekund a vypnul sem to. Tenhle marketing provinčního autosalonu\au­tobazaru někde v Iowě nemusím.

                Ale pravda že v Rakousku bylo par štěrkových cest v lepším stavu než některý asfaltky tady.

                Když to po traktoru chytí frekvenci, nepomůže ani full.

                1 0
                • theedge  

                  Stačí lesní cesty třeba na Vysočině – velká část lesních cest tam je zpevněna velmi hrubým štěrkem až do velikosti pěsti. A i když to tam je už hodně let a je to už zasypaná jehličím, hlínou a prorostlý trávoy tak furt jsem teda hodně rád že tam jedu na 2.4" MTB gumách s odpruženou vidlicí – a to většinou ještě na fullu.

                  Ty uchylný promo videa na gravel typu Fikejz to je úplně mimo. Ale třicátníci z Prahy se na to chytí a kupujou :-)

                  1 1
                  • xtonda  

                    Přesně tak lesní cesty kde vedou cykloturistické trasy jsou buď rozježděné od těžby, nebo „vyspravené“ volně nasypaným kamenivem velikosti mužské pěsti a nebo jsou to historické kamenné cesty v špatném stavu, cesty různě vymleté vodou. MTB HT XC je minimum na takové cesty.

                    1 1
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            1 0
          • ceo  

            Můžu se zeptat, jesi jsi na nějakém gravelu jel, nebo jen teoretizuješ?

            0 0
            • theedge  

              Hele nevím kolik ti je let, ale já jezdím na kole celej život a myslím že to bude dýl než ty. Začal jsem už na komunistickým Favoritu a pak přes hodně MTB HT ( první jsem měl někdy v r. 90 ) až po současné enduro. Celej ten život jezdím lesy, lesní cesty, pěšiny a poslední roky k tomu i enduro.

              Na gravelu jsem seděl. Ohnutý záda do beranů v aero posedu, zalomená krční páteř a s tím se kodrcáš bez odpružení po kamenitých cestách . Krásný vyžehlený šotoliny jak z reklamy pro gravel jsem viděl asi jen v těch trendy reklamách. Možná tak v Rakousku. Na většině českých lesních a polních cest jsem rád že jedu na fullu. Co mi tu chceš vykládádat o pohodnosti gravelu ? Co to žerete za fet ?

              Gravel není nic víc než pohodlná silnička. Je to kolo pro silničáře a lidi co vyjížďce říkají „švih“.

              Jeden takovej mi nedávno vysvětloval že ke konci vyjíždky vylívá zbytek vody z bidonu aby byl lehčí a líp to jelo. Každej kopec musí závodit, nemůže si pomoct. Od půlky sezóny pak už nejezdí protože ho to psycho co si z toho dělá nebaví a nemá už motivaci. Pro tyhle lidi je gravel.

              3 2
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                1 0
              • ceo  

                Stačilo napsat, že nejel.

                A změň dealera, evidentně ti to něčím řeže.

                0 0
                • theedge  

                  Ty jsi dobrej troll. Chytat za slovíčka seděl = jel by ti šlo :-)

                  Dokonce jsem na tom i jel, spokojenej ? :-D Čekám další sodu, zatím je to slabý …

                  Čekám od tebe nějaký argumenty o pohodlnosti gravelu a ne tahání za slovíčka.

                  0 0
                  • ceo  

                    Neměl a nemám v plánu se s tebou bavit o tom jaký a pro koho je gravel. Chtěl jsem vědět, jestli tvůj vyhrazený názor je podložený zkušeností a má tedy nějakou relevanci. Evidentně žádnou relevanci nemá, takže nemá smysl s tebou o tom debatovat.

                    1 0
                    • theedge  

                      Jasně když ty argumenty nejsou, tak nejdou použít. A tím pádem jaksi ani není chuť debatovat že ? :-)

                      0 0
                      • ceo  

                        Jak chceš debatovat o zkušenostech, které nemáš?

                        Na teoretické debaty mám jiná, zajímavější témata. U cyklistiky jde o výměnu zkušeností a poznatků. Ty žádné zkušenosti s gravelem nemáš, takže není o čem debatovat.

                        1 0
                        • theedge  

                          Co to furt meleš za nesmysly? Jaky zkusenosti nemam ? Co z toho co jsem napsal neni pravda ? Na to abych zjistil ze gravel na sterku drnca mi na tom stacilo ujet par km ( pripadne reci o nastaveni tlaku v gumach si strc … )

                          A proc se furt tocis na irelevantnim argumentu jestli a kolik jsem toho na gravelu najel ? To ze tam trpim na MTB HT a full je akorat, tak nejednou gravel bude super ? A ze dokud ho tam neprojedu tak to nezjistim ? A nemam tam vyzkozset rovnou i aero ziletku ? Treba me to prekvapi ze :-)

                          Nemas co rict a jen furt dokola pises nesmysly odbihajici od tematu.

                          0 0
                          • ceo  

                            Téma me debaty s tebou je, jestli máš relevantní zkušenosti s gravelem. Nemáš. Vyřešeno.

                            2 1
                            • theedge  

                              Ty jsi normalně mlžič – mistr mlha kterej neni stavu napsat jedinej argument :-)

                              0 3
                              • ceo  

                                Fakt musím explicitně napsat, že tě nepovažuji za partnera do debaty a nechci s tebou o tomto debatovat? Nestačily ti ty nápovědy před tím?

                                S fanatiakama nevedu debaty. Nemají smysl. Zkušenosti nemáš a z tvého popisu gravelistu, je naprosto jasné, že jsi velmi silně zaujatý, až fanatický. Proto se s tebou nehodlám o tom bavit. Můžeš brečet jak chceš…

                                1 0
                            • Tomcat  

                              Pokud tvrdí , že cesta byla nepříjemná na XC HT. Tvrdit, že musí mít zkušenosti aby mohl říct, že ta cesta na gravelu byla taky nepohodlná je logická je stupidita .

                              Pokud Pokud tvrdí, že na gravelu už x – xx km jel a nepřišel mu pohodlný. Opět tvrdit, že musí míst delší zkušenosti, aby mohl říct gravel je nepohodlný. Je zrovna tak logická je stupidita .

                              Mechanické vlastnosti gravelu jsou měřitelné, to není že se někomu libí barva rámu.

                              Americký filosof D. Walton k použití Ad Hominem ,

                              argument, že „X je lhář, chybí mu potřebné schopnosti nebo morální vlastnosti“, nemusí znamenat logickou chybu a je-li toto tvrzení pravdivé, může argumenty X skutečně zpochybnit;

                              0 1
                              • theedge  

                                To že je kolo kostitřas přece poznáš po 100m v daném terénu. Už z podstaty je Gravel do terénu nesmysl – berany nikdy nebyly zamýšleny jako řidítka do terénu. Je to jen pro silničky aby jezdec měl maximálně aero posed na úkor pohodlí. Člověk je na tom hodně ohnutej a musí mít víz zalomený krk. V této pozici snášet otřesy a vibrace je velmi nepohodlné i kdyby to kolo bylo MTB HT s 2,4 gumama a funkční odpruženou vidlicí, natož na pseudo silničce typu gravel.

                                Ať si na tom silničáři jezdí ( a možná jim to proti žiletce fakt příjde jako pohodlný kolo ), ale doporučovat někomu takovej peklostroj na rekreační jízdu je mimo.

                                3 2
                                • skaj  

                                  Mimo je nechapat, ze kazdy ma predstavu o rekreacni jizde a pohodlnem posedu jinou. Muzes mit (a velmi casto mas) vzprimenejsi posed s berany nez na MTB. Sorry, ale predvadis tu stejne tupej fanatismus jako ti, co kazdemu naopak doporucuji gravel bez ohledu na to, kde jezdi. Pro nekoho je gravel vhodnej, pro nekoho ne, a dokonce si ho nekteri uzijou, i kdyz by byli zrovna rychlejsi na MTB #sestimsmir. Ne kazdej to vidi jako ty a ty to rozhodne nevidis objektivne spravne pro vsechny ostatni.

                                  P.S.: Ani gravel, ani HT MTB uz davno nejezdim…

                                  4 0
                                  • theedge  

                                    Jo tak chápu že pro silničáře co v tom aero posedu jezdí ohnutí celej život že už se pak ani nemůžou narovnat, tak jim silnička na silnějších gumách příjde hrozně pohodlná a rekreační :-)

                                    1 4
                                    • skaj  

                                      Ty se opravdu nekomu snazis vysmat protoze je silnicar? Mas v hlave fakt dobre duto:)

                                      Jezdim tak 30% casu silnice (protoze kdyz to ma jet, tak at uz to jede poradne) a 70% enduro (protoze kdyz to ma byt zabava, tak poradna). Nic mezi me moc nebavi (pokud nejedu s detma). Nicmene nejsem zabednenej tupec, abych nevidel, ze nekdo si upne stejne rozbitou cesticku vic uzije na gravelu a jinej na XC fullu. a zadny jedno objektivni reseni k tomu neni. Zadna spravna variatna neni, jen fanaticti kriklouni, co dokola zamenujou svoji preferenci s obecnou pravdou.

                                      5 0
                                      • theedge  

                                        Jo trosku jsem si do elastaku rypnul … ale jenom trosku :-)

                                        0 0
                                      • Tomcat  

                                        Upřímně pokud někteří k tomu nedávali příležitost, tak by se vysmát nešlo.

                                        Úvaha že pokud někdo znal za svůj život jen „pohodlnou“ silničku s 28 plaštěma, ideálně ještě ráfkové brzdy. Může si na gravelu připadat jak na fullu, bych nezatracoval. Do jaký míry to je objektivní pohled je jiná.

                                        Podobnou selektivní paměť a psychologickou racionalizaci jde najít i v jiných oblastech.

                                        0 1
                                        • skaj  

                                          Ono se neda vysmat ani tak, staci to mit v hlave elementarne v poradku. Na silnicareni neni nic spatneho, stejne jako na endurovani nebo jezdeni ne ebiku. At si kazdy jezdi podle svych subjektivnich potreb a pozorovani, zadne obejktivni pravda v tomhle neni. Ale to fanatici vykrikujici o tom, jek je gravel k nicemu zrejme nepochopi.

                                          3 0
                                          • J1RKA  

                                            tahle debata mi neco pripomina, dobu, kdy se zacalo tvrdit, ze 27,5 velikost kol ma vyhody jak ze 26 tak z 29er a kde je dneska 27,5?

                                            0 2
                                            • oddie  

                                              U mě doma jsou 27,5 třeba zrovna tři… :)

                                              0 0
                                            • Tomcat  

                                              AM, EN, DH, DJ… někdy i v MX variantě

                                              0 0
                                              • J1RKA  

                                                dobre dobre, napsal jsem to trochu spatne, jezdi natom nekdo svetak XC, kdyz jeto papirove nejlepsi

                                                0 0
                                                • Tomcat  

                                                  kde je to papírově největší?

                                                  Jo nějakou prý ženskou z portugansla\špa­nělska , nebo podobnou cikánku , sem myslím na XS viděl.

                                                  0 0
                                                  • J1RKA  

                                                    no vsak to byla reklama < 27,5 > vyhody z obou velikosti, si nepamatujes

                                                    0 0
                                                  • Tomcat  

                                                    Nepamatuju, 27,5 sem v XC vynechal a z 26 přešel rovnou na 29

                                                    0 0
                                            • xtonda  

                                              Tam, kam patří, na juniorských kolech a kolech pro malé postavy cca do 170 cm.

                                              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 2
          • Lišák  

            Gravel je speciální kolo pro lidi kteří přesně vědí co chtějí a proč to chtějí.

            Tohle můžu podepsat. Poskládal jsem si pseudogravela na trek rámu s horskými převody a silničními řídítky a řazením. Jako kolo do srraček při dojíždění do práce. Dlouhé blatníky, komponenty, které postupně reznou od solanky. Gumy 35 mm. Do práce jezdím celou jízdu po silnici, zpět polovinu po špatném asfaltu a lesní cestě. Protože se mně to docela líbilo, poskládal jsem si ještě jednoho, na 40mm gumách, s příjemnějším posedem, výbavou v lepším stavu a na tom jezdím do práce, když neprší, a není sníh.

            Díky tomuhle kolu jsem si uvědomil, jak je důležité dobře naplánovat trasu, pokud člověk nejede na MTB.

            Jel jsem dva dny po sobě. První den 70 km, více méně po asfaltu různé kvality, nějaká zpevněná lesní cesta. Naprostá pohoda. Druhý den 62 km. První polovina horší až špatný asfalt, šotolina, lesní cesty a pěšiny (některé písečné). V polovině jsem vzdal původní úmysl vyhýbat se silnicím a dojel dom po asfaltu. Nadával jsem si do debilů, že jsem si nevzal HT, protože to by se z vyjížďky k nassrání stala vyjížďka velmi příjemná.

            Tímto se stavím na stranu cyklisty86 a theedge a taktéž tvrdím, že HT je univerzálnější, než gravel. Do práce budu dál s úsměvem na rtu používat oba „gravely“, protože je to lepší, než HT. :-)

            P.S. Ještě jedna zkušenost – když jsem odjezdil jarní prázdniny v Jeseníkách na HT, tak jsem přehodnotil svoji myšlenku, že pokud bych si měl nechat jediné kolo, bylo by to HT. Ne, nebylo. Byl by to full a k němu dvoje záplety. :-)

            5 0
            • theedge  

              Jojo Full a druhý záplety je best :-)

              2 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              2 0
            • oddie  

              Mám to podobně. Pokud bych fakt musel takhle redukovat, mám pocit, že na konci by zůstal doma starý karbonový Epic, což je z dnešního pohledu stejně spíš celoodpružený cross :) Nevím, teď mám po pár letech na fullu jako „novinku“ staršího HT Canyona, tak uvidíme, jak velký rozdíl to na výletech bude, ženská dtto, už teda kvitovala znatelný váhový rozdíl proti fullu (asi 2kg, pozná se to hlavně když se to někam tahá, že…), ale už taky komentovala na nějaké rozbitější cestě, že to teda proti tomu fullu drncá víc výrazně. A to jezdíme fakt jen výletně, nicméně i pár km rozbité cesty nebo kořenů udělá na dojmu z výletu víc než to, že je full o 1km/h na už tak loudacím průměru pomalejší a 50km výlet tak trvá třeba o půlhodinku dýl… Odhaduju, že běžní výletníci to mají podobně a proto volí spíš ty MTB místo krosů, treků, gravelů.

              0 0
              • Lišák  

                A to jezdíme fakt jen výletně, nicméně i pár km rozbité cesty nebo kořenů udělá na dojmu z výletu víc než to, že je full o 1km/h na už tak loudacím průměru pomalejší a 50km výlet tak trvá třeba o půlhodinku dýl… Odhaduju, že běžní výletníci to mají podobně a proto volí spíš ty MTB místo krosů, treků, gravelů.

                Jo, jo. Gravel tady radí ti, co ke spokojenosti potřebují rychlost a jsou ochotni obětovat pohodlí. Naopak MTB ti, co jim je nějaká rychlost a trénink u zadele a jsou „zevlouni lesní“.

                Tazatel si musí sám vybrat, do které kategorie patří.

                2 1
                • ceo  

                  Já jsem třeba zevloun lesní. A rychlost nemám rád.

                  Jenže terén v okolí už mám projetý a dál se nevyhnu asfaltovým přesunům. A taky jsem začal jezdit do práce na kole. Po zpevněných cestách. A přesně v ten moment mi přestala kombinace enduro+HT dávat smysl. Na HT jsem snižoval vidlicí, obutí RacingRay+Thun­derBurt, zpátky na SPD. Z kopce na sotoline HT ztratilo velkou část potenciálu. A stejně nepřišlo co jsem potřeboval – aby mi při každém asfaltovém přesunu nenaskakovala jediná myšlenka – ať už skončí, zábava je mimo asfalt… Zamknutí vidlice nic neřešilo. Nejsou tam převody, díky 1× jsou v převodech skoky, kdy je člověk mezi, ale hlavně, hlavně je to strašně tupé, odtažité a špatně se roztáčí a reaguje na zrychlení. Zábava 0.

                  Nechci tím, říct že na HT nejde jezdit asfalt. Rozhodně jde. Ale pokud je asfaltu v nájezdu hodně, minimálně je dobré se zamyslet a vyzkoušet i jiný typ kola než jen MTB HT.

                  A pro úplnost – na HT se mi nikdy nepodařilo jet zónu jak jsem měl v plánu. Mohl jsem plánovat jak chtěl, ale stejně jsem to první příležitosti poslal do terénu, do prudké stojky, nebo sjezdu a tam si zónu určuje terén, ne jezdec.

                  1 0
                  • oddie  

                    My na výlety popojedem autem. Je to nehezké, nesportovní, neekologické, leč v okolí už máme taky vše projeté a z Prahy se vyjíždí docela blbě. Těch pár směrů, co šly vlakem jsme vzali samozřejmě tak.

                    K dojíždění do práce, když jsem se dokopal, jsem si postavil takový městský trekking. Pokud se k tomu dokopu v budoucnu, postavím si jej zas… holt koncept jednoho kola není pro mě, i když vlastně najezdím prd.

                    0 1
                    • ceo  

                      Enduro samozřejmě zůstalo. Tam se taky vozí autem :).

                      0 0
                  • Lišák  

                    Však píšu, že se tazatel musí rozmyslet a zařadit kam patří.

                    Ty seš z brněnska. Když jedu z Kuříma po té nové asfaltové cykloweg do V.B. a pak dál na Šmelcovnu po modré, tak si beru „gravel“. Ale sjezdy těch brdků na té modré pro mě rozhodně komfortní nejsou. Na HT je to úplně o něčem jiným. A vlastně i celý ten rozdrbaný asfalt je lepší na HT.

                    0 0
            • XNeo  

              Nakonec jsem taky skončil na fullu, nejsem žádnej extra jezdec, ale jezdím pro radost mimo silnice. Full je nepohodlnější.

              2 0
        • ceo  

          Ale on píše, ze nic takového nejezdí. Žádné kořeny, šutry. Navíc teď má trekové kolo…

          1 0
          • Tomcat  

            Přece gravel k snídani obědu . Každá dobrá máma kupuje gravel. S Gravelem můžete drcat i na čtyřicet. Zářivé a svěží barvy jen s gravelem… to je jedno že bude shánět třeba DH , prostě chceš gravel!

            Gravel, gravel… ..cipe kupiš gravel? Mám za levno, super matroš, jak to Savo..

            1 3
            • ceo  

              Pominu formu a otočil bych to

              Proč mtb na ježdění po silnici, lesních cestách a občas polňačce?

              Proč dnes jsou na cyklostezkách z 80% MTB a nikam jinam se drtivá většina těch kol nepodívá? Žádný přínos nemají…

              S tou módou bych byl opatrný. Móda MTB je tady od 90. let. Spíš bych řekl, že gravel je reakce právě na to.

              1 2
              • Tomcat  

                I základního horáka ježděním po silnici nezničí, vždy může zamknout vidlici . Pro větší úpravy dát užší pláště, nebo užší řídítka. Opačně základního gravela v terénu pěkně zrube, pláště moc širší nedá a pevnou vidlici „neodemkne“.

                K tomu si připočteme, že základní gravely nebývají zásadně levnější než XC horáci, spíš opačně. A hmotností to není v základu taky v základu velký rozdíl. 1,5–2,5kg

                Jediné pozitivum gravelu je nižší aerodynamický odpor. Není levnější, není pohodlnější, není odolnější.

                Většina bonusů má gravel proti běžné silničce , né proti horáku. Protože na pohodlný jezdění chybí mnohdy v základu lehké převody. Je sice super že těžký konči na 90ot/m u 50km/h, jenže v kopci ? Muže chybět i +0,1 převodového poměru proti horáku.

                1 1
                • ceo  

                  Ty to ale hrozně otáčíš a zkresluješ. Samozřejmě, že MTB má daleko větší potenciál a rozsah použitelnosti. Samozřejmě, že můžeš na MTB dát slicky a úzké řídítka, čímž ale rozsah použitelnosti snížíš.

                  Cílem ale snad není vybrat všeuměla, ale optimální kolo na dané použití a pokud možno, aby bavilo. A s tím, jak se MTB posouvají, tak asfalt a šotolina na nich zábava není. 2 roky jsem do práce jezdil na HT a jasně, že to jde naprosto v pohodě, ale fun factor 0. Zábava s tím kolem je úplně někde jinde než na cyklostezce. Honit MTB po cyklostezce je promarněný potenciál.

                  2 0
                  • Tomcat  

                    Ano lidi chtějí univerzál a chtějí za to dát málo peněz. Solidní nižší třídu o který jde uvažovat za 25–35 , gravel startuje na 40? Obyc horák 12,5–13,5kg s širokejma \težkejma gumama základní gravel 11,5 ?

                    Mě kola neživí, já nemám potřebu aby šly gravely na odbyt. A katalogy kde je cena a hmotnost je normálně veřejnej údaj.

                    Klidně aď si lidi jezdí na stezkách na horákovi. Lepší svět tím, že lidi budou mít jedno kolo do lesa , druhý gravela, třetí silničku a hlavně city bajk… …fakt nebude.

                    0 1
          • xtonda  

            Píše „10% vyloženě terén“, kolo by se snad mělo vybrat tak, aby se na tom dalo jezdit i to nejhorší co jezdí, na MTB budou relativně pohodlné i horší cesty, takže nebude mít důvod se jim vyhýbat.

            1 2
            • ceo  

              Celé to zní

              Jezdím 65% silnice a stezky, 25% nezpevnene cesty a cca 10% vyloženě terén. Kolo budu používát í výhledově takto, žádný trail, spíš jen max lesní cesty.

              A kontext je, že jezdí na trekovém kole.

              Takže je otázka, co ten „vyloženě terén“ je. Ale vzhledem k ježdění na trekingovém kole to nebude žádná technika.

              2 0
              • cyklista86  

                Jak velky rozdil je kdyz jede prumerny clovek treba 20km/h prumer po silnici 29 MTB XC s moznosti zamknout vidlu a rychlejma gumama typu Mezcal, Race king, Thunder Burt oproti gravelu? Rekl bych ze nula nula nic. Na druhou stranu jak velky rozdil je srovnavat tyhle kola treba na te sotoline s vetsima sutrama nebo rozbite lesni asfaltce natoz fakt teren? MTB jednozacne vede ve vsech ohledech. Tady mas i odpoved na to proc stale drtiva vetsina lidi ktera chce/ma jen jedno kolo na kterem nechce absolutne resit kde se na nem jeste da jezdit a kde uz ne(vzhledem k jejich zdravotnimu stavu a/nebo technickym dovednostem) ma stale MTB a ne gravela.. Argument ze ted jezdi trekove kolo, tak nepotrebuje MTB a muze s klidem presedlat na kostitras s beranama je taky mimo. Kdyz totiz sedne na to MTB a zjisti jak to kolo dokaze prekonavat prekazky a pri dobrem obuti jak to vyzobava nerovnosti, tak si dovedu predstavit, ze ten pomer silnice vs vic prirody mimo silnici se dost zmeni.. Naopak s gravelem si dovedu predstavit, ze by se to otocilo spis na 80–90% silnice, pak nejaka sotolina lesni cesta a teren vubec zadny.. Jinak tim terenem urcite myslel trail/single track. Proste cesticka nekde v prirode/ lese, kde je to tu a tam nejaka vetev, koren, sutr, nerovny povrch.. To si podle me prave na 29 MTB zamiluje..

                5 1
                • ceo  

                  Většina lidí rozlišuje jen MTB a silničku

                  Hodně lidí neumí ani sjet z obrubníku

                  Pocit z jízdy na MTB a gravelu na stejném úseku cyklostezky je diametrálně jiný.

                  Ukončím debatu tím, že tazatel jezdil na treku a z dotazu mám spíš pocit, že se na MTB podíval protože treková kola téměř vymřely. A řeší 1×…

                  Pak mi příjde v pořádku – mu říct, že dnešní treková kola jsou (flatbar) gravel a dělají se 2× a může dál jezdit tak jak doposud. Pokud se chce víc přesunout do terénu, pak je MTB na místě.

                  Ale reakce potřebuju nové kolo – kup si MTB je jen nedostatek mentálního rozhledu a snaha projektovat vlastní pohled na jiné.

                  3 0
                  • cyklista86  

                    Pokud by nechtel berany, tak uz tuplem nevidim duvod proc kupovat nejakeho gravelo/fitness prasopsa misto MTB. Kazdopadne tak jako tak si urcite polepsi oproti staremu treku. Jen jak jsem psal podle toho jaky typ kola poridi, tak to bude s nejvetsi pravdepodobnosti jezdit. Na MTB bude vyhledavat ruzne traily ktere klidne vedou podel silnice a naopak s celopevnym kolem a beranama po te silnici.. Treba to skonci tak, ze nakonec poridi jedno a pak i to druhe..

                    0 4
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              1 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      1 1

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.