• BURDYSAK

    Ahoj mám otázku jaké kolo a teď myslím jako jestli Hardtail nebo Full suspension na jízdu XC a ve volném čase tak 50% na silnici a 50% v terénu spíše v lese, a rozhoduji se mezi Canyon Grand Canyon CF 5.9 a Canyon Nerve AL 6.0 předem díky za odpověď.

    0 0
    • novas752  

      Záleží co preferuješ. HT je takový tvrdší závodnější rychlejí, full je pohodlnější a díky odpružení + jiné geometrii zvládne těžší terén a je víc blbuvzdornej co se jízdy týče. Údržba je ale náročnější – je potřeba udržovat čepy čisté a tlumič musí společně s vidlicí každých 4–6 000 na servis. Na silnici moc velký rozdíl nebude – je to hodně o pláštích a kolech.

      0 0
    • Breakpain  

      Chceš aby to jelo po asfaltu a chceš honit km? → HT

      Chceš se víc bavit v terénu a na asfaltu to bereš jen jako přejezd? → full

      • případně máš to jako jediné kolo (spíš bych bral HT) nebo jich máš více (jednznačně full)

      Takhle jsem se rozhodoval – full, 1×11, na silnici to není to pravé ořechové, ale to neřeším … Přesedlal jsem z HT, takže mám přímé srovnání, ale do hlavy Ti nevidím ;) … každý nato má jiný pohled.

      0 0
    • Pain  

      Hlavně promysli zdvihy abys po roce nelitoval žes nevzal vetší zdvihy.Jako já teď.Myslel jsem ze Nerve bude až dost,a už šetřim na Spectrala :-)

      0 0
      • novas752  

        Jo to je pravda. Cestička Nerve>Spectral je celkem častá a dá se o tom tady přečíst opravdu hodně. Spectral prý na silnici nejede o moc hůř ale na ježdění 50/50 to asi nebude.

        0 0
        • Pain  

          To asi ne,ale Nerve te posune na další level /teda aspon me/a pokud se chceš dál posouvat tak je treba více zdvihu.Já si byl jistej a dnes je vše jinak :-)

          0 0
        • MlokCZ  

          2016 Spectraly s Foxem mají všechny Evol. komoru. Tím se rozdíl chování oproti Nervu o hodně zvětší. Samotnou komoru lze samozřejmě vždy vyměnit (jak normální za Evol., tak opačně), ale to nepředpokládám, že hned někdo bude dělat.

          Evol. komora vs normální je obrovský rozdíl v chování kola. Zcela jiný průběh celého zdvihu tlumiče + velmi odlišné chování počátku zdvihu a i nakonec jiná progresivita.

          Stručně bych to charakterizoval s Evol. komorou:

          • o hodně větší sag a v podstatě se skoro nelze dostat na výrazně nižší (s narůstajícím tlakem v tlumiči to pod určitou hodnotu sagu už ani moc nejde a přitom to bývá často dost vysoká hodnota sagu)
          • s Evol. komorou se foukají i pro ten větší sag o hodně větší tlaky a tím se celý průběh posune někam jinam (tlumiči se nechce moc do zdvihu ani ve středu zdvih)
          • s Evol. komorou se použije menší vložka v tlumiči, což má za následek další navýšení tlaku a další zvýšení podpory ve středu zdvihu

          Pokud někdo staví hodně jezdivého fulla, kdy bude i více asfaltu, rozhodně bych nešel do Evol. komory.

          0 0
          • Pain  

            Příští rok až budu rozhodovat o novém fullu tak si dorazim pro radu.Máš fakt přehled.V Plzni mam rodinu,tak spojim příjemny s užitečným :-)

            0 0
      • Picino  

        Ja si tim prošel a proto doporucuji rovnou Nerva preskocit a vzit Spectrala. Do kopce to jede stejně a s kopce o dost lépe.

        0 0
      • Webonaut  

        Si nevybereš. Já loni koupil Spectrala a příští rok by mi nevadil Strive :-).

        0 0
      • Sunshine 29  

        Ja bych z vlastni zkusenosti vzal rovnou neco 150/150 nebo 160/160, poku nemas ambice honit cas, stejne se jednou dostanes do faze ze na to dojde:)

        0 0
        • Lišák  

          Nemusí to být pravidlem. Já ze 120/90 šel na 140/165 a pak se vrátil na 120/120.

          0 0
          • MlokCZ  

            Přesně.

            Jezdil jsem fullů už hodně, začínal jsem kdysi dávno na 115/100mm a pak postupně zvyšoval až ke 150mm na kterých jsem jezdil větší množství fullu.

            Až jsem se nakonec po vyzkoušení všeho možného vrátil na aktuálních 130/130mm.

            0 0
            • Mr.Dan  

              No vida, a já jsem z 0/0 skočil na základě nějaký intuice rovněž do 130/130 (29er). Vono taky co si budeme říkat, 150/150 mm u 26' tak nějak (aspoň marketingově) odpovídá 130mm u 29'.

              0 0
              • MlokCZ  

                To právě vůbec neodpovídá. Přecházel jsem právě z 26" 150/150mm fulla (a předtím jezdil více 26" 140–150mm) na 29" 130/130mm.

                A to, že tomu odpovídá o 20mm nižší zdvih na 29", tak to je tak akorát urban legend nebo marketing.

                26" 150mm bylo znatelně pohodlnější a současně o něco hůře jedoucí (kola mám na 29" skoro stejně těžká, naposledy na 26" Red Zone XLR a teď vozím XLka a 350+CX Ray+KOM i23, oboje jen asi o 30–40g těžší než ty XLR). V tom vyšším zdvihu se už rozdíl kol na pohodlnosti dost ztrácí. A třeba při dopadech nehraje velikost kol žádnou roli a je to jen o zdvihu a průběhu zdvihu, tam je tedy 29" na 130mm znatelně horší.

                Já tedy ani nečekal, že to bude stejné a těch 130mm na 29" přineslo přesně to co jsem chtěl.

                Na HTčku a obzvlášť na celopevňáku se rozdíl velikosti kol hodně zvýrazní. A tedy tam to pohodlí hodně naroste za větší kola. S narůstajícím zdvihem se to v tom zdvihu začíná ztrácet. Samozřejmě tam zůstane pořád lepší překonávání překážek, ale rozhodně větší kola nejsou chováním jako +20mm zdvihu.

                0 0
                • Mr.Dan  

                  Taky jsem si to myslel, ale i v docela odbornejch článcích se člověk často dočte, že „výměna kol za větší umožnila snížit zdvihy při zachování pohodlí a vlastností“, což je dle mě právě blbost, ale nemám zatím zkušenosti s celopérama, takže se k tomu nemám co vyjadřovat.

                  Každopádně mě potěšilo, co píšeš, protože já bych naopak vysokozdvihový (nebo vlastnostma a geometrií mu odpovídající) kolo nechtěl a nevyužil ho. Radši tedy trochu bytelnější rám (řekněme v AM/EN "standartu) ale s trailovou geometrií a zdvihy, než obráceně (a lá Kellys). Mimochodem až to budu mít hotové, možná by nebylo marné se někdy setkat a navzájem si vyzkoušet a porovnat, jak se Němci vs. Andořani vypořádali s načrtnutím a naladěním zdánlivě totožných rámů. Záplety plánuju taky lehčí, byť ne s CX Ray, nicméně tam by tedy zásadní rozdíl být neměl. Nevím, za co jsi nakonec vyměnil tu Foxku, na Commanči bude RS RVL.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Pokud máš podobně udělané přepákování, tak se většinou stavba chová hodně podobně. Výraznější rozdíl bývá asi jen za výrazně jinak umístěný horstlinkový čep (ten u náboje) a to už jsem dlouho neviděl, že by někdo použil. Vše ostatní jen trochu mění průběh, ale nijak výrazně.

                    Daleko větší rozdíl u tohoto přepákování udělá tlumič. Jen 2015 CTD s normální LV komorou vs 2017 DPS se stejnou komorou je docela rozdíl v chování (mám tu oba).

                    Pokud někdo použije Evol. komoru, tak je to hned úplně jiné kolo (tu jsem vyzkoušel a jak jsem psal jinde, tak musel zase vyhodit, na ten rám a pro moje požadavky se vůbec nehodí).

                    A dále interní nastavení tlumiče. u CTD tlumičů to mohlo udělat také úplně odlišné kolo. U DPS je rozdíl už daleko menší jak už není tlak BV a už se to liší jen dle compression tune. A jak je samostatný kompresní okruh pro firm mod, tak už všichni používají v podstatě jen compresssion tune low a střední, takže tam moc velké rozdíly nejsou.

                    A teď náhodou koukám u Radonu na Slide Carbon (tedy jiný model na menších kolech než mám) a oni si tam do různých variant sází tlumiče snad naprosto náhodně:

                    http://www.radon-bikes.de/…rbon-160-80/

                    http://www.radon-bikes.de/…rbon-160-90/

                    Dát jednou Evol. komoru a jednou ne, to už mi přijde opravdu hodně divné. Těžko může být rám opravdu vhodný pro obě varianty.

                    To si nejspíš jen vše zjednodušují a trochu na to kašlou. Performance verze tlumiče je totiž standardně s normální LV komorou (tedy malá negativka) a Factory je standardně s Evol. komorou. Tak se zřejmě prostě jen nenamáhali si nechat udělat u Foxe u jednoho z nich specifickou variantu a že to jde (jak performance s Evol. komorou, tak Factory s normální).

                    Třeba tady Canyon má performance s Evol. komorou

                    https://www.canyon.com/…-cf-9-0.html

                    Potkat se někde asi můžeme, ale mám to hodně špatné s časem. V každém případě moje kolo si nikdo v podstatě nevyzkouší ze dvou důvodů:

                    • hodně atypické proporce, takže moje nastavení posedu a řídítek nikdy nikomu nesedí a pozná tak kulové jak se chová kolo
                    • vozím Timy, které nikdo moc nevozí a které nejsou s ničím kompatibilní, takže nelze projet bez výměny pedálů a to nedělám (teď už jsem s dětmi rád, že se dostanu vůbec na vyjížďku, takže na takové věci vůbec čas není)
                    0 0
        • Pain  

          Kdepak,časy nehonim vubec.A ted už jsem vicemene zalezlej jen v lese(zaměřenej na zdokonalovani v technice,sjezdech atd.)Po silnici jen nutne přejezdy.Navíc jsem se dokopal konečne k řidičáku,takže v planu jsou i navstevy bikeparku.

          Zatim zvažuju bud Spectral v EX verzi s Pikem

          Ghost Framr 5

          nebo nejaky Comenncal.

          Takze ed me ceka šetření,pristi rok zřejme pokus o prodej Nerva za nejaky symbolicky peníz a nakup noveho.

          0 0
          • Sunshine 29  

            V tom pripade presne to co jsem napsal…Radsi nejakou kacku pujc a kup rovnou nejaky enduro, ve finale to bude levnejsi..A objedes na tom i vylety 60–70km v pohode…Vubec se toho neboj

            0 0
          • honhav  

            az nastane cas prodeje, vzpomen si a posli zpravu…

            0 0
    • MirosPikos  

      Měl bys mít jasno jestli HT nebo FULL. Až se tak stane (nikdo to za tebe nerozhodne a ideální je si to vyzkoušet) tak bych se pak rozhodoval takto.

      HT 29" (v podstatě neudělá chybu tím Grandem, pokud budeš dobře foukat a budeš vozit obutí s větším objemem, dá se očekávat i celkem pohodlná jízda, pokud nemáš problémy se zády, nebál bych se toho. Pokud tě trápí často bolest zad, šel bych opravdu raději do FULLa, navíc když sáhneš po Spectralovi místo Nerva, budeš mít už dost vzpřímený posed).

      Full 27.5" (jestli Nerve nebo Spectral, toť otázka. Vzhledem k tomu, že reklamuji prasklou zadní stavbu u Spectrala, tak to raději nebudu více komentovat).

      0 0
      • BURDYSAK  

        Právě ze mě často trápí záda a dost mám je dost zniceny, mám skoliozu a úraz z hokeje kdy jsem měl 3 obratle zmackle do jednoho… Rád bych šel do Spectra ale mám strop 45 K, takže asi toho Nerva

        0 0
      • Pain  

        Jak probíhá reklamace.Už si kuryr odvezl stavbu nebo rám?Mohli by dat celej ram 2016,to by bylo fajn ne :-)

        0 0
        • MirosPikos  

          Zatím komunikujeme, záruka uznaná (jakby taky ne). Teď se čeká na vyjádření německého chalífátu, jestli dostanu nový rám a nebo najdou ve skladu „chainstay“. Uvidíme. Ve výsledku budu informovat o průběhu. Doufám, že to dobře dopadne, rád bych psal o pozitivní zkušenosti.

          0 0
          • Pain  

            Jj to věřim a držim palce ať vše vyjde a ma to rychlý pruběh.

            0 0
    • scoty  

      no, v době kdy z fula uděláš páčkou ht už samotné ht ztrácí smysl…

      Zvlášť, když někoho bolí za krkem:)

      Osobně už na tom jezdím jen do samky pro chleba:)

      0 0
      • -b-n-x-  

        I pro chleba do samosky je full vetsinou lepsi. Miva sirsi riditka, takze se na ne da lepe povesit taska. A taky se ti pak tak moc netrese nakup.

        0 0
      • maajkee  

        Tak proč na tom pořád ještě spoustu lidí jezdí závody? :)

        Ono nejde o jízdu samotnou jako i jiný aspekty a tím největším je údržba. Chca nechca full je náročnější na údržbu

        a znám spoustu lidí co nakonec různé pazvuky a zvuky u různých značek, pak údržba tlumičů, výměny vymačkaných pouzder, výměny ložisek, znechutili jízdu na fullech a přesedlali zpátky na HT. Navíc jízda na lehkým HT má pořád svoje specifika, který někoho zkrátka bavěj, především ten odpich a tuhost při rozjezdech a dupání ve stojkách.

        Samozřejmě na terénní ježdění si na fullu taky chrochtám, ale stejně mě to zase a zase vždycky táhne ke starýmu dobrýmu HT :)

        0 0
        •  

          +1

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • MlokCZ  

          Souhlasím, že full má i dnes od HT pořád dost daleko.

          Ty rozdíly vnímám ale trochu jinak. Odpich a dupání ve stojkách může být skoro stejný. Co mám na Foxu DPS lock, tak se mi ani při silovějším záběru ve stoje zadní stavba ani nehne, takže ten odpich a dupání ve stojkách může být stejný, jenže je to pouze za cenu toho, že se bude pořád přepínat tlumič.

          Negativa u fullu vidím takto:

          • daleko větší změny geometrie ve sjezdu a výjezdu, do určité míry to omezí různé režimy tlumiče, ale nemusí zcela a je nutné přepínat na tlumiči; někomu tohle vadit nemusí a na nízkém zdvihu není ještě moc znát, ale tohle negativum tam prostě je
          • zmíněná větší údržba a případné řešení různých zvuků (s tím se někdo vypořádá v pohodě, někdo ne)
          • větší hmotnost: nic drastického, ale pokud někdo chce opravdu lehoučké kolo, tak se u fullu nedoplatí
          • pokud chci slušnou akceleraci a dobrou odezvu při dupání ze sedla, tak je potřeba neustále přepínat tlumič (nebo jezdit Epica a podobné, ale to zase už považuju jen za skorofulla, tedy už to zase ztrácí dost z toho co by full měl přinést za výhody) a to někomu může vadit (někdo na to rovnou zcela kašle, ale pak tam bude rozdíl oproti HT velký)
          • je potřeba si více hlídat škrtání pedálů o zem/překážky nebo mít full s vysoko položeným středem (to ale zase rovnou má mizerné jiné vlastnosti, kde to u HT bude v pohodě)

          Aktuálně jezdím 29" HT s odpruženou (celopevňák jsem loni na podzim zrušil) a 29" 130mm fulla. Oboje pravidelně střídám s tím, že na HTčku jezdím během roku o trochu více (cca 60%) a na fullu zase více na dovolených.

          Jen HT nebo jen fulla bych mít nechtěl. A kdybych byl nucený mít jen jedno kolo, tak si aktuálně ani nejsem jistý, jestli bych si vybral full nebo HT. Možná bych dokonce i já (co jsem vždy měl rád pohodlí) sáhnul po HTčku.

          S údržbou fulla nemám problém, ale občas se něco pokazit může a při jediném kole je pak mnohem větší šance, že nebude chvíli na čem jezdit (s HT se samozřejmě může stát taky, ale šance je menší a navíc je tam mnohem méně závad, které by nešlo vyřešit okamžitě).

          Navíc v případě HT + full nejde jen o ten rozdíl v odpružení, ale HTčko se pak poladí více do rychle než full (pláště a případně osazení) a tím ten rozdíl naroste.

          0 0
          • McBlacky  

            já bych to shrnul.

            celý problém jsou prachy. Když máš, postavíš fulla s teleskopem do deseti kil a máš tam full sprint lock z řidítek. Servis řešíš v servisu ;)

            náklady ovšem kolem 200 pořizovačka a kolem 10 minimálně roční servis.

            desítkový HT máš za pár korun a servis jen jednou za rok vidle.

            0 0
            • MlokCZ  

              Prachy jistě hrají velkou roli, ale ani když bych měl neomezeně prachů, tak bych to tak jednoduše neviděl. Některé nevýhody fulla nevyřeší ani kdybys měl neomezeně peněz. Tedy pokud bereme, že máš jen jednoho. Jakmile jich budeš mít více, tak už jednoho dáš do servisu a na dalším jezdíš. Ale ani více fullů není všespásné, protože máš zase více starostí třeba s plášti a mlíkem.

              A třeba lockout z řídítek je řešení jen pro někoho. Třeba pro mě by přinesl více škody než užitku. Problém je v tom, že přepíná vše dohromady. A nejvíce používám jen samotné přepínání na tlumiči. Takže to už je pak na dva samostatné remote locky pro vidlici a tlumič zvlášť. A pokud tam máš ještě teleskop, tak to máš akorát už tunu kabelů a ovládacích prvků na řídítkách.

              Servis sice řešíš v servisu, to ale nic nemění na tom, že když se něco pokazí, tak nejezdíš a na fullu je prostě ta šance o dost větší (zvlášť když tam bude ještě navíc i teleskop). A v servisu to může být ještě na déle (musíš si najít čas na odvezení a přivezení + čekat než to vyřeší).

              A další věc jsou různé pazvuky. Ty se v servisu řeší pěkně blbě, často neřešitelné. Přivezeš kolo do servisu, že dělá nějaké zvuky. V servisu to krátce zkusí a nic se neprojeví. Takové problémy pak servis odstraňuje těžko.

              0 0
              • McBlacky  

                záleží na zaměření. Na brouzdání krajinou je dobrý mít víc možností, na závody je zase fullsprint ideální.

                servis a zvuky to je kapitola sama o sobě. Rozhodně to chce servis kde dělá někdo kdo umí a ví.

                0 0
            • tom xtr  

              Dalo by se to takhle (na peníze ) zjednodušit, vlastně pak jediný opravdový minus nekompromisního fulla by v tom případě byly ty prachy.

              ad Mlock:

              • větší změny geo ANO, ale imho nijak nevadí, je to prostě vlastnost a v mém případě to není žádné drama.
              • o cosi náročnější údržba ANO, a jinak to asi nikdy nebude, daň za technické prvky navíc.
              • lehce větší hmotnost asi taky vždycky zůstane, tlumič a jeho uchycení něco váži i při neomezeném rozpočtu. Váhový rozdíl žádné velké drama a vyváženo pozitivy.
              • akcelerace: alternativa k ručnímu přepínání je už teď třeba E:I = automatické zavírání pružení, a dá se čekat imho vývoj. Já používám zatím manuál, a je to občas otravný.
              • škrtání pedálů ANO – prostě vlastnost, která třeba mi dělala problém jen kdysi dávno na začátku ježdění na fullu, potom už automatika.
              0 0
          • jecnak  

            Shrnul bych to dost podobne jako Blacky.

            S tim noremim zadni stavby mas pravdu. Prijemne to neni, nekde se to da eliminovat lockem, ktery vetsinou zpusobi i vytazeni tlumice nahoru po par zhoupnutich. Na druhou stranu je casto vyhodnejsi jet s otevrenym tlumicem.

            Co se tyce akcelerace, tak pokud se nejedna vyslovene agresivni XC, tak stejne jizda na 29 fullu je jina nez na HT a aby clovek vyuzil full, jede hodne jinak, at je to kolo lehke ci jde za pedalem jak chce.

            Kdybych obcas nezavodil nebo nejel neco ultradlouheho na silnici, uz bych si vystacil s CX + fullem. Na CX se da jet totez co na HTcku, jen vyslovene rozbita mista jede clovek hodne pomaleji kvuli uzsim plastum a absenci vidle. Pokud nahodis nejake objemne semislicky 35mm a vic, da se za sucha jezdit v terenu a svisti to i na silnici, pripadne mit dva pary kol – terenni a pak vysoke karbony s galuskami. Zbytek vhodne doplnuje full se zdvihem dle libosti.

            0 0
          • Barak  

            Hezky jsi to shrnul, souhlasim. A docela mě překvapil tvůj závěr, že kdybys měl mít jediné kolo, volil bys dnes možná dokonce HT. Rozuměj, překvapilo mě to u tvé osoby.:-)

            0 0
            • MlokCZ  

              Tak je pravda, ze to take trochu posunulo, ze uz jezdim jen 29tky.

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
      • Kubiczech  

        Lidi, myslete občas na to, že si to tu přečte někdo cizí a bude si myslet, že to tak doopravdy je.

        0 0
    • Petr L2  

      pořídil jsem si k fullu ještě pevné XC, jako na svižnější vyjížďky po cestách a už to střídám asi dva měsíce a pokaždé když se domů vracím přes takový krátký úsek panelky, tak si říkám, jestli tohle drncání do ****** mám zapotřebí a jestli těch pár svižnějších kilometrů za to drncání stojí :-)

      0 0
    • Prasik01  

      Zdar,

      Využiji vlákna…

      Vrátil jsem se ke kolu a chytlo mě to…Mám 26" HT asi 15let starého autora a pak na dva měsíce jsem měl od kamoše půjčeného epica 29" v hlíně.

      Co jsem jezdil, tak vyjíždky na 26" kole po dojezdu neskutečně utahanej a vyklepanej(asfalt, polní a lesní cesty- Mukařov-Černé Voděrady-Sázava,: technika na kole žádná…).Na epicu po dojezdu naprosto v pohodě a oproti 26" jen trochu utahanej. Jde mi o to jestli, jestli, i HT 29" bude taky kostitřas, nebo už vetší kola líp tlumí… V tomto počasí vyloženě nerad jezdím(nesnáším oblíkat se na zimu na kolo a pak ani nemám kde v zimě kolo umýt) atak se mi nechce půjčovat na zkoušku z prodejny…A rád bych využil slev dokud jsou… Vím, že nejlépe vyzkoušet na vlastní kůži.....Ale zajímal by mě i váš názor… V hledáčku mám Epica za FULLy a Ghost Lector, BMC TE 02 a Trek ProCalibere za HT…

      0 0
      • nomecz  

        29" je určitě pohodlnější ale vlastnosti Fullu od toho nečekej, asi bych se hecl a tu pevnou 29" si někde půjčil ale jako i základní epic v hlíně je fajn kolo a s těma slevama co dávaj se to celkem oplatí, takže pokud ti vyhovoval tak proč ne

        0 0
        • Prasik01  

          jj, už zjištuji kdo by mi půjčil HT a mohl ho vrátit neumytej nebo někdě u něj ho umejt…

          0 0
      • McBlacky  

        rozdíl to je velký, ale full je full, vždycky je dobré porovnávat stejné osazení, ne kola ve stejné ceně. Osobně třeba do lehčího terénu beru radši 26" epic než 29" carbon stumpa, víc do terénu jen fully.

        0 0
        • Nikovlas  

          Vždcky porovnávat kola jen ve stejné ceně (pokud nemá člověk neomezenej budget). Pokud mám prachy na nějaký HT, nemůžu ho porovnávat se stejně osazenym fulem, protože na ten prostě nemám. Respektive můžu ho porovnávat, ale je to úplně k prdu.

          0 0
          • Prasik01  

            Tak ve stejne cene na pujceni nesezenu(nejspis po novem roce projedu SUPa v hline). Ale predpokladam, ze kdyz by me Sup nevyklepal, tak ty zbyle o mam v hledacku na tom budou jeste lepe…

            0 0
            • Nikovlas  

              Tak jasně – to bylo myšleno jako obecný postoj. Co seženeš k vyzkoušení je jiná věc.

              0 0
          • McBlacky  

            tak to je potom ten full dost tupej ve srovnání vždy. Si vem, že slušný fully dneska začínaj na 120tkč a od 150tkč sedá mluvit o raketách. HT už za 80 je raketa.

            0 0
            • Prasik01  

              Jde mi jen o to, abych si uzij jizdu na kole a po dojezdu mohl jeste fungovat… Kdyz jsem vyjel na 70km na 26", tak jsem byl az do vecera „nepouzitelnej“, coz se mi na epicu nestalo… A rad bych vedel jak to je s 29"HT…

              0 0
              • novas752  

                Jedina moznost jak to zjistis je nejaky vyzkouset. Vse ostatni jsou marketingovy kecy nebo zkusenosti nekoho jineho, ktere jsou ovlivnene mnoha odlisnostmi (preference, jizdni styl, konkretni zkusenosti, teren atd).

                29" HT ma dneska kde kdo, tak ho muzes zkusit nekde „na hodinku“ vyzebrat. Kdyz pockas az bude mrznout, ani ho nebudes muset mejt – zmrzly blato drzi a necaka.

                0 0
              • peky  

                IMHO byl obrovsky rozdil mezi 26 hlinik a 29 karbon. Na jare sem presedlal z RB na Felt nine 2 a pocitil presne co popisujes. Po 80 km svihu prijedu a muzu fungovat. Nemyslim nohy … ty sou vyskrtnuty :-) ale ruce, zada, zadek zkratka po stejne vyjizdce se citim lip. S fullem srovnani nemam, ale „pohoupat“ se chystam az budu starsi a bolavy…tesne pred zacatkem golfove kariery.

                0 0
                • Prasik01  

                  Jj, to je přesně ono..O to mi jde…

                  A resim jestli bude stacit carbon HT a nebo uz se rovnou pohoupat na zakladnim epicovi…

                  0 0
                  • BB  

                    moje zkušenost jde asi proti proudu, ale 26 HT a 29 HT je obdobnej kostitřas. Rozdíl mezi nima je obrovskej v průchodnosti terénem a v tom co sjedeš. Ale z hlediska pohodlí bude na tom 26 a 29 HT podobně a karbon je víceméně placebo. Mnohem víc ovlivní pohodlí objem pláštů a tlak jaký foukáš. Jestli chceš přijet ze švihu neutahaný z toho neustálýho odsedávání a drobného mlácení do zadku, tak jdi do fulla. Nemusí mít zdvih 150 a výše, stačí pouze, když ti zadní stavba tlumí ty rány, to zvládne klidně full se zdvihem 100. Vše ostatní je už jen o tom, co chceš a jakým způsobem jezdit.

                    0 0
                    • Prasik01  

                      Jestli full, tak vezmu epica, 100mm zdvihu mi staci a brain mi naprosto vyhovolal…

                      Ten objem plastu a tlaky tu zkusim pohledat, to jsem vubec nikdy nezkousel… To me zajima.

                      0 0
                      • novas752  

                        Tak napiš jaký máš pláště (šířka), ráfek (vnitřní šířka), kolik vážíš a jaký tlak foukáš.

                        Já mám v „plný polní“ i s kolem 90kg a do 2,25" plášťů na 19mm ráfcích foukám cca 1,7bar dopředu a 1,9 dozadu (a vozim duše, na bezdušácích by to bylo určitě ještě o cca 0,2 míň).

                        Můžeš si zkusit tlak snížit. Dokud neprocvakáváš (proto se na neodpruženej zadek fouká u HT víc) nebo se pláště nežvejkaj při brzdění a zatáčení, pořád můžeš snižovat. :)

                        0 0
                        • Prasik01  

                          Tak váha 100kg(prasík vyžranej…)

                          26" ráfek Alex RimDM 18

                          http://www.mtbr.com/…_139crx.aspx

                          plášt Kenda 26×1,95 víc jsem na něm nenašel

                          foukám na 4,6

                          29 epic ráfek Roval 29, alloy, 21mm inner width, 32h

                          přední S-Works Fast Trak Control, 120TPI, 2Bliss Ready, folding bead, 29×2.2

                          zadní Specialized Fast Trak Control, 60TPI, 2Bliss Ready, folding bead, 29×2.0

                          oba vždy foukány na max…kolo bylo půjčené a nevede se mi momentálně zjistit kolik max hustit…

                          foukal jsem vždy na max(myslel jsem kvůli mé váze abych necvaknul duši a protože jezdím dost asfaltu, tak aby se „lépe točila“). Jinak jsem to nikdy neřešil…

                          0 0
                          • Prasik01  

                            Jeste bych dodal, ze nez se dostanu nekam na nezpevnenou cestu, tak mam dost asfaltu…vetsi­nou 50/50…

                            0 0
                            • novas752  

                              Tak a jsme doma. :D Zbijecka.

                              Zkus snizit tlak o 1 bar, nebo porid neco 2,1 nebo 2,25 a snizit tak na 3, mozna i min.

                              Pocitove to pojede pomaleji, nicmene pojedes porad stejne rychle (overeno, taky jsem si snizovanim tlaku prosel, i kdyz jen z asi 3baru). Bude to mnohem lepe tlumit vibrace, snizis riziko pichnuti (plast se okolo ostre hrany jakoby obali a tim rozlozi vahu) a budes mit mnohem lepsi prilnavost v terenu a nebude to odskakovat.

                              Ja jezdim mozna trochu vic casu terenem, ale vetsinu km odjedu po asfaltu a ani velke vzdalenosti (150+) nejsou na „tak nizkem“ tlaku problem – naopak, mekci plaste seberou i dost nerovnosti na asfaltu a je to pohodlnejsi.

                              Az si budes pujcovat ten 29".ht, nafoukej ji rozumne, at zbytecne nekupujes prefoukanyho fulla.

                              0 0
                    • mirage  

                      Ano je to stare 4 roky, ale neda mi to napsat, ze to je jeden s nejlepsich komentaru co se k danemu tematu tyka.

                      0 0
            • Nikovlas  

              Tak to tak asi je.

              0 0
      • Gustaf 81  

        já po dvou fullech (Giant Anthem x a Ghost AMR) přešel na HT Ghost Lector a nelituju. Neskutečně živý a hravý bajk. 29er + carbon leccos poberou. Jasný, že s pohodým fullu se to srovnat nedá. Ale ten karbonovej rám je na HT určitě příjemnější jak hlína.

        0 0
        • Prasik01  

          Tak sezunu na zkousku nejspis hlinikoveho SUPa HT…Tak uvidim…

          0 0
      • jecnak  

        Full a HT se neda moc srovnavat. Pokud na to mas vykon a techniku, tak bude full v terenu trochu rychlejsi, ale velmi zalezi na kolu a terenu. Obecne to popsal Blacky – za srovnatelne rychly/lehky full das dvojnasobek oproti HT.

        29ka je proti 26 pohodlnejsi, v rozbitem terenu rychlejsi, ale i trochu tupejsi co do jizdniho projevu. Jestli hledas pohodli a pritom nechces nutne fulla, zkus od Treku ProCaliber. Mam podobny system na Boonovi, coz je cyklokroska a oproti puvodni cyklokrosce (Crockett) je ten cep v puli sedlove trubky znat dost. Otupi takove ty hrany narazu, propruzi houpave casti na asfaltu nebo polnackach (typicky vyschle louze). Celkove se da mnohem vic casu ztravit v sedle.

        0 0
      • novcze  

        podle toho co píšeš, tak bych šel do fulla (jestli nevadí větší náklady na údržbu) … já jsem na fullu (100mm) od 2010 a zpátky na HT bych nešel, kolo mě bavilo vždycky, ale to naklepávání ****** mě vždycky unavovalo víc než samotné šlapání, na fullu pohoda a ještě tě to posune víc do terénu. Tento rok jsem přešel na 29er (zase 100mm) a pro moje ježdění to bylo jen +

        0 0
        • Prasik01  

          Kdyz bude full, tak vetsi naklady predpokladam :).

          Mam jednu cestu samou diru,kde mi 26" naklepala sunky tak, ze jsem si nasel na ten kus jinou trasu. Na epicu v poho.....

          Az bude HT na zkousku, tak to je prvni misto kam ho chci vzit…

          Zavodit nehodlam, max jen se sebou :)

          0 0
          • jonti  

            O tolik vetsi naklady to nejsou, staci jednou rocne zakladni servis tlumice a jednou za nekolik let vymenit loziska.

            0 0
          • plzakj  

            Chce to zkusit i 29 HT s mekcima gumama (2–2.5 atm). Jestli foukas 4atm, tak budes naklepanej i na hrubsim asfaltu. Pro me je HT vic bezudrzbovy. Zalezi, na kolik ti vadi se s tim srat (resit tlaky v tlumici, cepy/lozoska …) Navic vyssi cena pri porizovani. Ono i udrzba obyc vzduchovy vidle staci … Ja treba ten cas na to nemam a radsi ho travim na kole, nez u kola. Tech par mist, kde bych vyuzil vyhody fulla mi nevzrusujou. Zalezi, co jezdis. Jestli miris mimo cesty a na trialy, tak fulla ocenis. Ale pocital bych s nalezitou peci.

            0 0
            • Prasik01  

              Jj, zkusím s nižšíma tlakama…

              0 0
            • nomecz  

              No tlumak stejne jako vidlu naladis jednou a netreba resit. Loziska, cepy atd resis kdyz brzo tak po 2 sezonach … jako je s tim vic drbani to jo, ale ze by to byl nejakej zasadni rozdil …

              Jinak ano ty tlaky delaji dost kdyz sem mel HT jezdil sem 2,25 gumy nafoukane na cca 1,5 pri cca 75kg vahy, k tomu docela vysunutou karbonivou sedlovku a kowtitras to urcite nebyl.

              0 0
          • Prasik01  

            Vyzkoušen SUP XP 909 nafoukáno na 2,2 a HT mě nepřesvědčl…

            Na mě furt "vyskákaná koza"a po delší vyjížďce bych byl pořád víc dobitej než po fullu…

            Sice nebyl karbonovej rám…

            Radši sipohoupu si zadek na na základním Epicu(zákl comp carbon finančně nedám)

            0 0
            • nomecz  

              no na karbon supovi bys byl naklepanej jeste vic jak na tom AL :-)

              Epic je dobra volba, pokud kapnes na slevu modelu 2016 tak i za docela dobre penize

              0 0
      • pedro89  

        Full Epic 29" je výrazně pohodlnější než-li jakékoliv dosud vyráběné HT. I když ho tady spousta lidí prezentuje jako skoro HT, tak to má do něho hodně daleko. Výrazný rozdíl pohodlnosti dělá rám samotný a také sedlovka. GH Lector moc pohodlný není. Větší pohodlí má HT Epic nebo Ca. FSi, ale stejně se to nedá srovnávat s Full Epic. Zajímavý by mohl také být Trek Procaliper, ale toho jsem nejezdil. Oproti HT hliník 26" je Cannondale FSi jiná úroveň pohodlí, ale celoodpružené kolo to není, jasný pane…

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    • Petr L2  

      HT i když něco může pobrat, nikdy nebude jako full, jinak Epic je dostupný i v HT, já být tebou, tak bych si to porovnal :-)

      0 0
      • Prasik01  

        už hledám, zo to obléknutí a pak někdě sehnat mytí mi to stojí…

        0 0
        • Kire  

          Kontaktuj seriózního prodejce, oni ti to kolo (třeba od dovozce) dostanou na krám a na víkend zapůjčí. Takhle jsem mohl vyzkoušet dvě kola u „vesnického“ prodejce, obě na víkend. Ten víkend je na test tak akorát.

          0 0
    • bluma  

      HT s teleskopem!

      0 0
    • mastihuba  

      asi ht na fullu 50% asfalt je vopruz. ideal mit oboje a brat to co se hodi.

      0 0
      • novas752  

        Jako mit xc ht a xc full? To bych musel byt hodne bohaty abych mel 2 temer stejny kola. :)

        0 0
        • Petr L2  

          Co je na tom divnýho?

          0 0
          • novas752  

            Me to prijde divny. Pro zavodnika asi OK, ten ma treba 5 takovrjch, ale i tak by asi mel driv xc a silnicku, nez 2 xc.

            Ale pro nezavodnika je to takovy kontraproduktivni. Jako mit 2 silnice nebo 140 a 160mm fulla.

            Ja bych radsi vetsi skok, takze treba xc ht + aspon silnicka nebo 140mm full a xc full + cyklokroska nebo enduro.

            Ale nikomu to nenutim, jen muj nazor. :)

            0 0
            • MlokCZ  

              Silničku jsem jezdil více než 50tis. km, měl jsem více 150mm fullů (a míval jsem doma i 4 různá kola, kombinace silnička, HT a dva různé fully) a přesto jsem po hodně letech skončil jen u dvou kol.

              A to právě 29" XC HT + 29" XC/trail full (ten full je něco mezi, je to na 130mm, ale k tomu laděno dost do XC, pláště třeba jen protection 2,4" XK/2,2" RK). A pro roce a půl co mám už jen tahle dvě kola jsem pořád maximálně spokojený.

              A u toho fulla bych mohl mít i 120mm (100mm už ne, to je už opravdu málo).

              0 0
              • MlokCZ  

                A to jsem ještě míval více let 29" HTčko s pevnou vidlicí (dohromady cca 4 roky jsem tak najezdil během 6 let – neměl jsem tam pevnou trvale, ale občas dával odpruženou).

                Teď už tam mám rok a půl trvale odpruženou (tedy v září krátký pokus na dojíždění do práce tam dát pevnou, po 14 dnech jsem vrátil odpruženou). Jen na říjen-březen (kdy na tom jezdím převážně do práce) tam mám Rebu, kterou vozím lehce přefoukanou jako takový kompromis mezi pevnou a upraveným Epixonem. A duben-září (kdy s tím jezdím více i mimo ježdění do práce) tam mám upraveného Epixona.

                Tedy tím chci říct, že jsem to HTčko ještě přiblížil kousek blíž k tomu fullu oproti celopevňáku.

                0 0
        • mastihuba  

          fulla trail jak pise mistr 27,5 se zdvihem 140–160 :) naco dve stejny kola? :)

          0 0
          • Lišák  

            S těma vyššíma zdvihama bych byl opatrný. Ne každému sednou. Je potřeba to vyzkoušet.

            0 0
            • mastihuba  

              sem mel cestu 100–120–140 a je to spis o pouzivanejch gumach a posedu, kterej zkracujes nez o zdvihu. kdyz uz tam musi byt tlumic tak at se tam nevozi zbytečně. :)

              0 0
              • Lišák  

                Já šel cestou 95 – 165 – 120 a jsem spokojený ;-)

                Je fakt, že je to víc o geometrii, jenže ten vyšší zdvih si jinou prostě žádá.

                0 0
                • mastihuba  

                  na courani po krasu je i tech 140 dost… :)

                  0 0
                • MlokCZ  

                  Já šel 100mm-125mm-140mm-150mm-150mm-130mm. Je ale pravda, že ten poslední full je 29" a vše předtím 26".

                  A u toho zdvihu už zůstanu (případně by mohlo být i 120mm), více do budoucna už pořizovat nebudu.

                  Větší zdvih jsem si sice vždy v pořádném terénu ve sjezdech užíval a tam by mi nevadilo ani 160–170mm zdvihu. Problém ale vždy byl v tom, že takového terénu bylo z celkového ježdění příliš málo. A mimo něj to pak bylo všude horší, zvlášť když nemám moc rád negativní změny geometrie dané změnou sagů ve výjezdech (čím vyšší zdvih, tím horší) a rád jezdím i dost ze sedla v jezdivých výjezdech kterých odjezdím hodně.

                  0 0
      • JFtryall  

        Ja bych to videl aktualne na ideal mit XC HT raketu a trailovy 29er kolo, ktery bude 650B+ ready…:-)

        0 0
      • Prasik01  

        Mit oboje by se mi libilo…

        Ale to bohuzel nevyjde…

        0 0
    • mastihuba  

      .

      0 0
    • woodrider  

      HT nebo FULL to je věčná otázka...... univerzální odpověď neexistuje, každá má jiné potřeby, jezdí jiné tratě, každý od biku očekává potřeby sobě na míru… u mě se to po několika letech ježdění vyvinulo tak že pokud HT, tak co nejlehčí protože je to jen na asfalt a lehký terén, max. polní cesty nebo lesní cesty ale upravené. Všude jinde v terénu je to trápení, zadní stavba kope do zad a cítíš každou nerovnost. Sjezdy byli kolikrát úplně o hubu, protože zadek skákal jako na trampolíně a člověk měl co dělat aby to ustál. Tohle všechno u FULLU není, tlumí žehlí funguje a pocit z jízdy aspoň u mě byl nebe a dudy. Pokud bych jezdil terén jen sem tam a lehký, tak ano, HT bych se nebál, pokud ale budu jezdit terén prioritně tak jednoznačně full.

      0 0
      • novas752  

        Odskakování kol je do značné míry určeno tlakem v pláštích.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • woodrider  

          jj, samozřejmě. když přefoukneš HT a letíš terénem, zadek tě vykopne až na stromy :-)

          0 0
      • blaza84  

        Stejně víš o životě prd :) Nauč se na kole používat ruce a nohy a budeš mluvit jinak :) Pevňák je pecka! :)

        https://player.vimeo.com/video/222839870

        0 0
      • Lachtis  

        Zase tak drasticky bych to s tím HT neviděl, kort když máš HT 29 s fungující vidlicí, ideálně v karbonu rám a foukáš rozumné tlaky s bezdušemi… Sám jsem jezdil několik let HT a to 26 a tam už to někdy bylo na hraně, ale korigoval jsem to právě rozumným tlakem v plášti, ale pravda, ty 26 toho tolik nepoberou, jako 29.

        Nyní mám jak HT 29, tak full 29, oboje na XC a maratony a je to ideální kombinace. Full je a bude logicky komfortnější, ale říct o HT, že je jen do lehčího terénu, ba jen na polní cesty, je trochu přehnané tvrzení.

        0 0
        • woodrider  

          nevím no, měl jsem půjčeného Stumpjumpera HT carbon, bomba kolo, geo mně seděla jako ulitá na míru, kolo letělo za pedálem jako střela. Ale jak jsem hupl do lesa, žádné větší pohodlí a tlumení oproti alu se nekonalo, právě kvůli tomuto jsem to zkoušel.Vnímal jsem to tak že předek kola krásně pracoval díky supr vidli a zadek lítal všude možně.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          • k3nyL  

            Radsi vic jezdi… pak na to prides

            Tady se podivej, jak to vypada v lese na htcku kdyz umis jezdit na kole… ten prvni typek jede na HT a nak nevypada, ze by mel problem ;]

            https://youtu.be/IwBfyBafn40?…

            0 0
            • Lachtis  

              Sakra, takovýhle krásný lesní cesty, co bych za to dal, mít to kousek od baráku :-D

              Parádní videjko!

              0 0
            • hawrda  

              Když vidím na tom videu to množství popadaných stromů,tak si říkám,že tam kůrovce asi moc neřeší:).

              0 0
          • McBlacky  

            zrovna jsme se o stumpu ht bavili o víkendu. uplne podarený ramy to nebyly ve srovnání s jinými top. nemyslím ted sworks, ale comp a expert, tezký a zbytecne moc nepohodlný

            0 0
            • woodrider  

              on nějaký pohodlný ht existuje........... :-))))))))) ?

              0 0
              • novas752  

                Jistě, například Specialized Fuse 6Fattie a podobný. :)

                0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
              • McBlacky  

                procaliber, bmc,…

                0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
    • Ondraj  

      Mám to podobně jak to tu někdo psal. Z HT 26 přechod na Epica 29 v karbonu. Relativně brzy se mi na staré HT 26 už nechtělo. Pořídil jsem ale ještě HT 29 taky v karbonu a s Epicem to teď vidím jako dobrou kombinaci. Pokud jedu přes týden na kratší jednodušší a spíš rychlostní tréninky vezmu HT, o víkendech na delší trasy pak Epica. HT 29 je oproti HT 26 výrazně komfortnější a přitom i na silnici pro mě dostatečně rychlý. Kdysi jsem začínal na krosovém kole, jezdil častěji i silnice, postupně jsem začal jezdit víc mimo silnice a rovnější cesty, tak byl nutný přechod na HT 26. Dnes mi s HT 29 přijde, že spojuji výhody obou kol, tedy možnost slušně jezdit XC a ani na silnici to není za trest. Jeden z důvodů pořízení nového HT byla i snaha šetřit Epica a nejezdit na něm jen obyčejné tréninky bez využití jeho možností a tím prodloužit potřebu servisu.

      0 0
      • novas752  

        To je zajímavý, já bych 2 kola takhle „blízko sobě“ mít asi nemohl/nechtěl. Buď xc full a štěrkolet nebo xc hardtail a full am/en.

        0 0
        • McBlacky  

          pokud závodí je to celkem logický, mít ht a full v cx kategorii je dobrá volba.

          Když se jezdí i víc prasečin a nějaký traily + lehčí parky tak Epic FSR + Stump FSR

          po osobní zkušenosti bych šel dneska ještě dál a vzal XC full a EN full

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
      • Lachtis  

        Naprostý souhlas a chápu Tě, mám to úplně stejně :-) Jen v tom rozdílu, že jsem na HT 29 více šetřil a pořídil jen hlínu…

        0 0
    • Betr  

      Ahoj. Mnoho lidí jako já a dilema při koupě kola mezi Full a hardtrailem. Celoodpružené kola jsem vlastnil 12 let. Šest let se měl Mongoose Canaan 26 palců a 6 let jsem měl Specialized Epic Comp v hliníku. Nyní mám Hard hardtrail Superior fx 969. Zdůrazňuji, že je to můj subjektivní názor. Jsem sportovní jezdec, který najezdí asi 5000 km ročně, z toho 3000 na silničním kole. První zmiňovaný kolo od americké značky stálo asi 26.000 Kč, vidlice jsem si dokoupil od firmy Suntour Epicon v tuningové úpravě. Kolo jako celek fungovalo bezvadně vzhledem k ceně. Její největší výhoda oproti ostatním kolům byla velmi dobrá obratnost v terénu. Vidlice byla velmi citlivá, zadní odpružení taky velmi citlivé až houpavé v terénu to ale vůbec nevadilo. Na singltrek jsem si s tím kolem velmi užil. Pak jsem si pořídil epika, kde jsem dlouze laboroval s odpružením brain a nakonec po celou dobu jsem jezdil na středním nastavení Brainu. Geometrie kola je pro mě perfektní, vidlice Rock Shock Reba podprůměrná co do citlivosti, progrese(měl jsem v něm 2 tokeny). Zadní odpružení dost tvrdé záleží na nastavení ale velmi efektivní. Superior v karbonu je velmi lehké kolo výborně ovladatelné s velmi kvalitní vidlici DT Swiss, která je ze všech vidlic jednoznačně nejlepší. Zadní stavba z karbonu a karbonová sedlovka pobere velké množství otřesů, takže i při větší překážce se na kole jenom zhoupnu, nepřichází žádná tvrdá rána do zadku. Výjezdy do kopců na tomto kole jsou excelentní, pocitově je to o 20% snažší jak na epiku. Při koupě superiora jsem měl strach, že udělám krok zpátky. Jezdím rád ve vyšších rychlostech, nejsem žádný kochař a tak hardtrailove kolo mi vyhovuje maximálně. Souhrn: 26 palcové kolo bylo velmi pohodlné v terénu, skvěle jsem si na něm užil traily ale na rychlé přejezdy terénem kolem Prahy to nebylo. Epic byl něco mezi něma rychlé, svižné s přiměřeným odpruženým zadní stavby ale o tři kila těžší a ne tak rychlý jako superior. Superior raketa do lehkého až středně těžkého terénu ideální Praha a okolí ale bez problémů sjedu i těžší sjezdy. Vyzdvihnout musím hmotnost, pevnost a hlavně výjezdy do kopců. Kolo je k mému překvapení velmi pohodlný při správném nafouknutí pneumatik tvoří spolu s velmi dobře odpruženým rámem výborný celek. Závěrem: kdybych měl 100 tisíc jdu do celoodpruženého xc karbonového kola. Jelikož můj rozpočet je omezený, šel jsem do nového karbonového hardtrailu a nelituji toho. Doufám, že moje recenze někomu pomůže v rozhodování a ještě jedna věc, ať máte jakýkoliv kolo, hlavně hodně jezděte. Čau

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.