• Nikola.de

    Ahoj, jezdím kratší jednodenní výlety po asfalkách. Mám asi 4 roky Ctm maxima. Od začátku mi přijde, že se hodně nadřu, když si půjčím jiné kolo tak mám pocit, že to jede samo. Tohle s nadsázkou nejede ani z kopce. Na měkkých cyklostezkach je to utrpení a raději to vezmu po silnici. V servisu jsem se tento problém snažila řešit asi 3× no bezvýsledně. Takže se poohlížim po něčem jiném. Myslíte že si pomůžu? Případně budu ráda za doporučení rychlého kola do těch 15k. Předtím jsem měla nějaké kolo ze supermarketu a tento problém jsem neřešila. Diky

    https://www.pells.cz/…o-pro-d-lady

    https://cz.author.eu/…2926702-4495

    0 0
    • Vilém  

      Diky za info, to ti nezavidim.

      0 0
    • rb  

      Být tebou,jezdím na pučeném kole.

      0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Nejčastější příčiny „nejedoucího“ kola:

      1. pláště
      2. těžká zapletená kola nebo měkké výplety
      3. přetažené kónusy v nábojích nebo nenamazaná ložiska nebo vyschlá vazelína v nich
      4. těžké kolo celkově
      5. nevhodně zvolená velikost kola či nastavení posedu

      Pláště lze vyměnit v řádu vyšších stokorun, na levných kolech bývají naprosto základní nejedoucí a těžké, ale zase třeba průrazu a defektům odolné. Do plášťů se vyplatí investovat, zvlášť, jestli toho moc nenajezdíš.

      Měnit záplety se vyplatí na dokonale padnoucích rámech, kdy zbytek výbavy kola vyhovuje.

      Kontrola a namazání všech ložisek (u kterých to jde) je základem.

      Hmotnost kola jako celku závisí na ostatních komponentech, hlavně vidlici. Na asfalt se Ti vyplatí jedoucí široké pláště [~40mm] a pevná vidlice (raději, než špatná odpružená, vlastně asi jakákoliv odpružená) – ušetříš tím klidně 2 kg na celku.

      S velkým rámem, na kterém máš špatně nastavený posed, protože jinak to na něm ani nejde, s tím nic neuděláš.

      P.S. Ještě mě napadly měkké kliky/středová osa a celkově měkký rám, ale to asi nehrozí.

      P.S.2 : Nech si poskládat od zdejšího uživatele Scalar – dohledáš v hlubinách fóra.

      0 0
      • mrazik01  

        Zkrátil bych to na jeden bod: 1) nemáš dobrou kondici :)

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Kolik jsi přestavoval kol? Není to jen o kondici, zvlášť, pokud pocitově jiná kola jedou lépe. Otázka, co jsou to ta jiná vyzkoušená kola a jak moc velký křáp to stávající CTM vlastně je.

          0 0
      • Romancero  

        a take může být rám “ měkký” nebo naprasklý ( i patka) . Osobní zkušenost

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • yorg  

      Manželka měla podobné pocity a vyřešil jsem to výměnou kazety. Ta původní při „volnoběhu“ brzdila.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Kazeta při volnoběhu brzdila? Asi tak možná volnoběžka v náboji. A v tom případě spíš pod vícekolečkem? Nebo pod kazetou chyběla nějaká podložka a drhla přímo o přírubu náboje?

        0 0
        • yorg  

          Ano brzdila a žádná podložka tam nechyběla.

          Přišel jsem na to náhodou. Nějak jsem u jejího kola zapomněl měřit řetěz a najednou měrka propadla s pořádnou vůli. Koupil jsem s řetězem i novou kazetu a po výměně manželka hlásila, že to kolo jede teď nějak samo.

          Ještě doplním, že ta drhnoucí kazeta při volnoběhu tak nějak více hučela. Nevěnoval jsem tomu ale pozornost, nebylo to moje kolo a manželka si nijak zvlášť nestěžovala.

          0 0
          • pepek  

            Nechtěl jsem tomu uvěřit, myslel jsem, že je to nemožné. Ale pak jsem si otevřel profil.

            0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Opravdu kazeta (na rýhovaném ořechu náboje, značení třeba Shimano HG) a nikoliv šroubovací vícekolečko (třeba Shimano MF)? (Rozdíly „zde“: https://www.bike-forum.cz/…-rozdil.html.) Vícekolečka zpravidla 5/6/7 pastorků, kazety pak (7)-8–9–10 a více pastorků. Nejmenší pastorek na vícekolečku bývá cca 13–14 zubů, na kazetě pak nejčastěji méně, převážně 11 nebo 12 zubů. Zde obrázky vedle sebe přehledně.

            Kazeta je vůči ořechu nepohyblivá, nemá tedy na ní co a jak hučet. Hučet při volnoběhu může něco v náboji nebo v ořechu. Sundáním a nandáním kazety se ničeho z uvedeného nedotkneš, ledy, že by byla původní kazeta špatně = málo utažená.

            Pokud byl řetěz přetažený a pastorky v bůhvíjakém tomu odpovídajícím stavu, tak pocit po výměně větší části pohonu je logicky naprosto jiný.

            0 0
            • yorg  

              Ne, je to s osmi pastorky na rýhovaném náboji. Žádná podložka tam není. Je to bez závěrné matky a závit je na osmém kole.

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                Tak to je pak opravdu divné, že to vydávalo při volnoběhu zvuky a po výměně přestalo. Ale jsou i věci mezi nebem a zemí.

                0 0
                • yorg  

                  Ano, divné to je a důvod neznám. Tady je fotka, jak to vypadá.

                  0 0
              • couffy  

                8sp bez závěrné matky se závitem na 11pastorku?To existuje?

                0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  Vidím tam Shimano cs hg41 8aw.

                  0 0
                • scortis  

                  No třeba mě překvapilo že se dá sehnat šroubovací devítikolo s 11–34z, ale tam ty posledni dva pastorky jsou určitě snýtované

                  https://www.koloshop.cz/…32-zubu.html

                  0 0
                  • couffy  

                    Ten tvůj odkaz je divný,proč je uvnitř toho 9ti kola drážkování jako na kazetu,navíc je průměr mnohem menší,než je závit na vícekolečku?Pokud se bavíme o tom samém?kazeta x šroubovací vícekolečko.

                    0 0
                    • Vilém  

                      Na fotu je sroubovaci vicekolecko, je to jasne zretelne z fotek v odkazovanem eshopu.

                      0 0
                      • couffy  

                        Fajn,zmátly mě drážky pro stahovák,považoval jsem je za drážky na kazetu.

                        0 0
                        • scortis  

                          Tak ono to asi nebude úplně standardní věc, tak to může mít i vlastní stahovák. Vypadá ale spíš že to je nerozebiratelné včetně volnoběžky a montáž a demontáž se dělá SIS stahovákem.

                          Nicméně je to zajímavá možnost upgradu kola, bohužel teda za cenu která bude převyšovat hodnotu většiny kol na které to jde dát :D

                          0 0
                          • Vilém  

                            Na stejny stahovak jsou treba i 6ti kola od shimana, to je normalni. Tady je to vsak schovane, aby se mohly pouzit mensi pastorky, ktere jsou prisroubovane ke zbytku vicekolecka. Pokud by se demontovaly ty male pastorky, tak rozeberes i volnobezku.

                            Pouziva se to na elektrokola s nabojovym pohonem, ktery ja zakoncen prave zavitem, ne orechem.

                            0 0
                            • scortis  

                              Mě to právě z obrázků přišlo, že to je včetně té volnoběžky a sundáš to z kola celé. Ale asi nedává smysl aby to nešlo rozebírat

                              0 0
                              • Vilém  

                                Ono to je vcetne volnobezky, ale pristup k ni je schovany pod dvema nejmensima pastorkama. Aby byla volnobezka pristupna, tak musi mit nejmensi pastorek aspon 14z. Takze ty pastorky musely sesroubovat k sobe a tim znesnadnili pristup k rozebrani volnobezky.

                                0 0
              • Vilém  

                Zavit na osmem kole a bez zaverne matky? Tak to rozhodne neni to cos vyfotil.

                0 0
                • yorg  

                  Máš pravdu, omlouvám se. Už je to hodně dlouho, co jsem to měl dole. Vypadá to takto obrázek

                  Spojilo se mi to 8. kolo s matkou do jednoho dílu.

                  0 0
                  • Vilém  

                    Jasny stane se. Ono to kdysi existovalo, byla to prapuvodni verze kazet shimano.

                    0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
    • milan.v  

      A už jsi tu nějaké rady přečetla?

      S podobnými, ne-li stejnými požadavky tu nejsi za poslední tři, čtyři měsíce sama…

      P. S.: Kouzelný název vlákna… ;o)

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Z těch dvou předvybraných je trochu menší bída nejspíš Pells.

      V této kategorii je prostě těžko vybrat něco neošizeného – horské kolo za stejné peníze bývá o něco lépe vybavené. Taková obdoba ‚daně z růžové‘.

      Manželka má GT Transeo, ale z původního je na něm snad jen rám. Zato to kolo opravdu jede a o hmotnosti (kola ani manželky) se nemá cenu bavit. :-D

      0 0
    • Doyle  

      Tohle bude hodně rychlý, pokud teda bude přiměřená kondička, jen ta cena je o něco málo vyšší:

      https://pinarello.com/bikes/bolide-tt

      0 0
      • Esi  

        Nějakej straší model by se do těch 15 tisíc mohl vejít, jestli teda i ta požadovaná cena byla v eurech

        0 0
    • sparrow_cz  

      Kola s rovnýma řidítkama prostě na rovině nepojedou. Čím rychlej jedeš, tím větší máš odpor vzduchu. Při 15 km/h to nepoznáš, při 30 už velmi značně. Řešením je vybrat kolo s berany, a nebo můžeš zkusit časovkářské nástavce, které dáš i na rovná řidítka. A učit se jezdit pěkně v nízkém posedu.

      0 0
      • MichaelSimek  

        Lehokolo je samozrejme jediny reseni na odpor vzduchu, berany jsou pro pozéry

        0 0
      • MlokCZ  

        A zkoušel jsi to vysvětlit i Rychlému turistovi, že by na biku s rovnými řídítky neměl jezdit třeba průměr 34km/h na 300km dlouhé trase?

        A jaké myslíš, že asi tak průměry tazatelka jezdí? Protože pro někoho, kdo jede průměr třeba 20km/h je ta rada úplně k ničemu. Tím neříkám, že takové průměry jezdí, protože to nenapsala. Dokážu si představit, že jezdí klidně i ještě menší, ale i větší.

        0 0
        • Esi  

          Tak Rychlej turista je mimozemšťan ten se nepočítá.:-)

          S dotazem co tazatelka psala bych řekl že ten průměr bude dost pod 20km/h i na úplně rovině, přece jen na průměr 20 musíš většinu času jet tak 25 aby jsi kompenzoval křižovatky případně nějaký kopec

          0 0
        • sparrow_cz  

          Jakou má kdo výkonnost, je mi celkem jedno a na tom, co jsem napsal, to nic nemění.

          0 0
          • DaSnail  

            Keď ten jej bicykel nejede a každý požičaný jede, tak je riešenie dat na ten svoj berany alebo časovkárske nadstavce.

            Dobre ty!

            0 0
          • MichaelSimek  

            samozrejme ze na tom co si napsal meni spousta veci spoustu veci, ale ty nebudes ten kdo chce poslouchat, takze te v tom nechame

            0 0
            • sparrow_cz  

              Aneb když dojdou argumenty…

              0 0
              • MichaelSimek  

                Na výrok typu " Kola s rovnýma řidítkama prostě na rovině nepojedou." zadne argumenty nezafungují :)

                0 0
                • sparrow_cz  

                  Ono hlavně není o čem diskutovat. Vliv typu řidítek, potažmo pozice jezdce, na odpor vzduchu je mnohokrát změřený. I když tady zasloužilý člen fóra stokrát napíše, že on zná borca, který jezdí rychle i s rovnými, tak to na tom nic nemění. Když na slovensku sedne Sagan na XC, tak taky na mistráku všechny vydrtí (tuším loni se stalo). Nic to nemění na tom, že když zalehne do beranů, tak je na rovině rychlejší. Fakt hoši nevím, co vás na tomhle prostém faktu tak dráždí.

                  0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
                  • MichaelSimek  

                    Nikdo tu nepopira vliv odporu vzduchu.

                    0 0
                    • sparrow_cz  

                      Čtvrtý obrázek je přesně to, o čem mluvil mlok. Nepohodlný aero posez na XC. Na závodech dobré, protože máš řidítka v pravidlech. Zbytek jsou absurdity, prototypy, speciály… to bych do diskuze o běžných kolech netahal.

                      0 0
                      • BabbaJagga  

                        Dynamo u jedničky bereš dnes jako speciál nebo absurditu? Protože ty berany vozí takhle otočený spousty lidí, hlavně tedy starších, čili se to dá z tohoto pohledu považovat za normu. Pakliže mezi absurditu neřadíš cely Favofit ;)

                        0 0
        • nooski  

          Průměr 34 na biku – to by pak na silnici lítal ještě mnohem rychleji. I při 20 km/h je aerodynamika největší odpor cyklisty. Samozřejmě je tu kopa dalších věcí.

          0 0
          • MlokCZ  

            Právě, že nelítal. To si tu jen někteří myslíte. Psal to tu sám jasně. Když mnoho let jezdil silničku, tak byl rychlejší maximálně o 5%. Samozřejmě má poladěný bike, aby dobře jezdil na jezdivých trasách (tzn. pevná vidlice, chrtější posed, rychlé pláště), psal tu o tom dost (třeba jak teď stavěl nový).

            Je to hlavně o nastavení konkrétního kola, i na biku/treku můžeš mít hodně sportovní posed. Tady je ale stejně otázka, jestli o něco takového má vůbec zájem. Hodně chrtí posed je vhodný pro některé hodně vyježděné jezdce (ani u vyježděných jezdců o to nemá vůbec zájem každý).

            Ve 20km/h odpor vzduchu nemusí ještě být největší odpor. Při slušných pláštích už bude. Při pomalých ***** pláštích (které na kole téměř jistě má) rozhodně být ještě nemusí. I když to samozřejmě bude závist na konkrétním posedu (dle toho ta mezní rychlost, kdy se odpor vzduchu stane dominanntím bude výrazně lišit).

            A pro srovnání nějaká čísla pro 20km/h:

            • horní vs dolní úchop na silničce (vzal jsem tenhle příklad rozdílu posedů, protože tu mám po ruce pro to hodnoty) rozdíl cca 8W (pro potřebný výkon pro udržení těch 20km/h) → to je opravdu už dost velká změna posedu, pochybuju, že by takovou chtěla, ale i tak to zase neudělalo takový rozdíl
            • ***** levné pláště vs opravdu výborně jedoucí pláště dá rozdíl klidně i 20W za oba pláště pro 75kg jezdce
            0 0
            • sparrow_cz  

              Nezpochybňuju ničí naměřené údaje. To by se pak nebylo o čem bavit, že. Na druhou stranu, 5% je mín než bych čekal, a tak bych se ptal, proč tak málo. Třeba prostě víc maká na bajku, dané kolo má posedem blíž k silničce atd.

              Ale jinak mi tvůj příspěvek moc smysl nedává. Na jednu stranu tvrdíš, že můžeš mít sportovní posed i na rovných řidítkách. S tím souhlasím. Na druhou stranu ale píšeš, že takový posed moc lidí nechce, čili je nepohodlný. To je taky ok. A když to spojím dohromady, tak mi z toho vychází co? Přece důvod vozit berany, protože na nich můžeš mít sportovní posed, který je zároveň pohodlný.

              0 0
            • jardalee  

              necetl sem to cely ale turista ma brutalni posed skoro jako spodni uchop na silnicce :D

              0 0
              • TK75  

                Jo, nejspíš by potřeboval něco jako Ghost Road Rage s 29" pneumatikama:-) Prostě rychlej gravel

                0 0
    • novas752  

      No nevím na čem jezdíš nyní ale jen aby to mělo nějaký smysl. Od těhle levných rekreačních kol se nedá očekávat že pojedou dobře.

      Ono těžko vybírat, za 15 normálně seženeš možná tak zapletená kola která by docela dobře jet mohla, celé lehké rychlé kolo několikanásob­ně víc.

      0 0
    • wego1991  

      Pokud se moc do terénu neženeš a beranů (silnička, gravel) se bojíš, tak se zkus podívat po fitness kole. Něco takového.

      0 0
    • oddie  

      Když si půjčíš jiné kolo, co jede skoro samo, tak okoukni, jaké to je a kup si přesně takové, ne?

      0 0
    • Kouba_2005  

      Půjčené kolo zásadně nevracet.

      0 0
      • AE86  

        Tak hlavně se trochu podívat v čem se to půjčené liší, váha, pláště, posez… A podle toho pak vybírat nové

        0 0
    • jardalee  

      jestli mas po ruce sikovnyho chlapa/holku :) tak bych cely kolo co mas ted rozebral vycistil seridil,nastavil agresivnejsi posed a podle terenu koupil co nejrychlejsi pneu,takze jestli jezdis jenom silnice tak nejaky silnicni plaste 32c a lehky duse,pokud nakej „teren“ tak vzit treba kevlar 35–42c a opet co nejlehci duse a mas rychli kolo :)

      0 0
      • Slavik  

        Jo, ale měkký :-)

        0 0
      • gersa  

        Rychli kolo? Nechybí ty K na začátku slova? Nebo je to nějaké slangové označení Rychlebek? To se ale píše s velkým ;)

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Nikola.de  

      Kdybych měla po ruce někoho kdo mi poradí, tak se tady neptám a ušetřila bych si čtení zbytečných plku. Některým z vás bych doporučila jiný koníček, protože evidentně máte přisedlý kulky a z toho pramenici frustraci. Děkuji těm, kteří poradili.

      0 0
      • Tommit  

        A co z těch dobrých rad pro tebe vyplynulo se už nedozvíme? Co s tím kolem tedy plánuješ? Deset lidí, deset názorů, ale ty jsi zadavatel a případný investor.

        0 0
      • jardalee  

        no predem rikam ze na rychly kolo uplne neverim,a tema kolama z vyberu nic nevylepsis :) na kazdym se musi slapat :) no a pocit rychlosti muze byt celkem subjektivni,proste na kole se clovek musi citit hlavne pohodlne a mit spravny prevody ,potom nastupuje aerodynamicky odpor a tam je to proste jednoduchy cim agresivnejsi posed tim je mensi odpor,jenze do mesta na normalni silnice a cyklostezku to moc neni protoze clovek musi hodne koukat pred sebe a za chvili te boli pekne za krkem :) takze to chce kompromis,no a dalsi brzda jsou zaplety(kola)hlavne rafek a plast duse,ale zase je to slozitejsi pokud jezdis mirne zvlnenej teren tak tezsi zaplety a pneu nemusi byt uplne na skodu ale chce to aspon vhodne zvolenej vzorek,protoze ten muze taky kolo pekne brzdit,pokud mas treba 65kg a jezdis rada kopce tak je lehky kolo a lehky zaplety pneu skoro nutnost :) pokud mas 90kg tak to samozrejme ocenis dobre jedouci plaste ale ta hmotnost kola uz neni tak rozhodujici,z kopce ma zase vyhodu tezsi jezdec a da se rict i tezsi kolo :) takze proste pro rekreacniho cyklistu bych to videl,na co nejvic aero posed kdy je to jeste cloveku pohodlny,vhodne zvoleny prevody a najit si svou kadenci,slusny vyplety a nebat se investovat do slusnych plášťů,takovy kolo se da postavit za velice slusny penize

        0 0
        • Esi  

          Ale rozhodně se nevejde do 15 000kč :-) to by bylo tak na alespoň trošku slušné záplety

          0 0
          • jardalee  

            chce to prohledavat akce a postavit si to sam :) ja sehnal treba ram od maxbike 22palcu (1900g) za 1850kc k tomu sem dal odpruzenou vidlu 1950g ,sla by i cinska karbon,zaplety jdou dat celkem levny naky shimano deore slx,rafky bezdusovy e-rocky,zeslabovany draty,k tomu naky bezdusovy plaste okolo 500g,jednoplacku na 4hrac neco jak mam v inzeratech a da se postavit kolo okolo 12tisic s hmotnosti okolo 11–12kg,ale mel sem stesti s tim lehkym a levnym ramem zase u mensi velikosti by sel vzit nakej horsi :) ale mam proste jinej pohled vic co jezdim ,co vyuziju a kola si vypletu sam :) a prave obcas jen tak koukam co kde maj levnyho :)

            0 0
            • Esi  

              Ale tak je ta nutnost že musíš sám stavět…

              0 0
              • jardalee  

                jo,a je to proste obrovska vyhoda :) samozrejme vybirat seriovy kolo asi neni nic moc ,kdyz pak clovek stejne skoro vsechno vymeni

                0 0
            • babkanakole  

              Typická BF rada za všechny prachy pro někoho, kdo jen jezdí a v kolech se nevyzná :)

              Pro tazatelku bude lepší řešení narazit si nějakého mechanika, který se pak postará ;)

              0 0
              • jardalee  

                njn ale ono se vseobecne blbe radi laikovy :) proste chce to znat trochu fyzikalni zakony a na tech stoji potom i rychlost kola a odpor potazmo vykonovy vydej pri slapani :) no a proste bud si koupi drahy kolo ktery pojede nebo levny ktery nepojede ale je tady proste jeste ta moznost ze tomu clovek trochu rozumi a zmeni i na levnym kole par veci aby ho za slusny penize zrychlil a udelal co nejlepsi pomer cena/vykon,coz jsou hlavne ty plaste :) ale i zmena posedu nestoji majlant,no a narazit si mechanika je uz bonus :D

                0 0
                • jardalee  

                  jinak teda priznam ze sem mechanik kol amater uz asi 25let a pokazde me neco na kole prekvapi a furt se ucim :)

                  0 0
              • oddie  

                Tak jistě, pro ženskou je na podobné věci nejlepší narazit si na ně chlapa, to snad ani není třeba zmiňovat :)

                0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Máš něco jako toto CTM Maxima 1.0_2016 ? Ta má údajně jen 12,7 kg.

        Ale taková Maxima 3.0 se vykrmila už na pěkných 14,4 kg – to dělá ta vidlice a kotoučové brzdy a jeden pastorek navíc … není tlustá, to dělá ta srst, je načechraná :-).

        0 0
        • mum-on-bike  

          :-) Mamutice Maxima

          Já myslím, že by pro Nikolu bylo nejjednoduší půjčit si a vyzkoušet pár kol, když má tu možnost, a pak podle pocitu to nej koupit, pokud teda ta cena bude ok… to je asi těžký, to co by si koupil nebo postavil zdejší bajker jí vůbec nemusí vyhovovat, asi bude někde o třídu nebo víc jinde.

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Přestavba nevyjde levně. Levnější je nechat si takové kolo postavit, stavitelé dovedou (skoro) zázraky. Hlavně u nich pak víš, že platíš za to, co opravdu chceš. A mají lepší dostupnost komponent než běžný smrtelník v maloobchodě.

            Moje trekingové kolo je soumar, trvale s nosiči a blatníky vpředu+vzadu. Ale ve svém dlouhém těžkém životě si hrálo i na MTB a silniční kolo.

            Manželčino GT Transeo 4.0 je za ty roky uzpůsobeno právě na jízdu a cestování po silnicích, horších silnicích, zpevněných cestách všeho druhu, nevylučuje občasnou možnost výletu na nezpevněné povrchy. Jezdí na něm spíš trasy kolem 50–100 km/den, často s brašnou/brašnami. (Má i silniční a MTB kolo, tak si vybere podle potřeby). Na tomto jejím kole zůstaly z originálního sestavení původní brzdy, hlavové složení a rám. Naštěstí většina komponent padla opotřebením a kupoval jsem náhradu často zde v bazaru, tedy levněji. Kolo původně používali naši dva synové, než z něj vyrostli, pro ně bylo s výbavou Alivio kupováno.

            Změny: Deore kliky MTB 170 mm, proti trekovým mají malé převodníky, dutá osa – tedy lehčí kliky a lehčí převody. Řazení XT dualy na V-brzdy – výborně zvládají i tlusté rukavice, zmrzlé ruce a úbytek sil. S řazením není problém, na silničce má dualy silniční a je takto řadit zvyklá.

            Přesmykač z hlavy nevím (myslím Deore), přehazovačka XT, kazeta tuším také XT. Záplety se střídají (původní dávno padly probržděním), ale většinou nějaké mírně solidnější ráfky s nešizeným nerez výpletem 32 drátů, náboje Novatec. Pohon drží a bez problémů řadí i za ne úplně pěkných podmínek, nerozštělovává se.

            Vidlice alu Force pevná, odpovídá původní geometrii kola. Představec vybrán přesně na míru, stejně tak relativně úzká řídítka a gripy. Sundal jsem jí všechny ty ergo-chňapky a rohy, protože na nich vytáčela lokty do nemožných směrů a měla tendence propadat se mezi lopatky.

            Pláště momentálně Schwalbe z nějakého městského e-biku – hladké a široké (trochu podobné BigApple) – celkem jedou a jsou odolné a není třeba je přefukovat. Na kole má trvale blatníky a zadní nosič EXU – jiný na tento mírně atypický rám neseděl tak dobře. Sedlo dle jejího osvědčeného výběru SMP, pedály 520.

            Hmotnost určitě pod 12 kg.

            Tak jsem se podíval na poměry uvnitř nabídky Author, abych nebyl úplně mimo maloobchodní realitu.

            Uvádím ceny neslevové. Za nějakých 28.990,–, tedy dvojnásobek zamýšleného rozpočtu, se dá koupit Author Codex ASL na kotoučích Tektro, mix Deore a XT 3×10, kliky Deore s dutou osou, vzduchová vidle, hmotnost 12,5 kg/17". Náboje Author Xenon (rebrand) nejsou úplně superhvězdy, ale na trekovém kole by měly spolehlivě vydržet dost, ráfky Xenon jsou celkem slušné.

            Proti kotoučovkám Tektro nic nemám, na MTB manželce slouží bez problémů. Tohle kolo bych klidně domů koupil, kdyby stálo 20 tis. Takové kolo bych hledal v inzerátech. Kdybych teď stavěl, tak by to dopadlo dost podobně.

            Další je za 15.990,– Codex na Tektro V-brzdách, nic proti nim. Kombinace Altus/Acera 3×9, náboje Quando :-(, stavitelný představec :-(, stále ještě cenou nad limitem. Hmotnost 13,9 kg/17". Vidlici RST Capa neznám.

            Další, už v limitu je za 13.590,– Vertigo, komplet Altus 3×9, náboje Quando :-(, stavitelný představec :-(, brzdy Tektro kotouče , ale ta hmotnost … 15,1 kg/17". Vidlice RST Gila je těžká a dost tragická.

            Ani jedno z nich bych nechtěl.

            Porovnání těch dvou s kolem manželky: nesmyslná těžká sedla, nesmyslné stavitelné představce, těžké vidlice, těžké kliky s měkkými převodníky, těžké převody pro ženu, pokud nejezdí 30+ km/hod.

            Brzdy klidně stačí i ‚V‘ – jsou lehčí a snáze se sejdou s případnou instalací nosiče. Při stavbě bych pak volil AVID SD5, přišly mi nejlepší, i lepší než paralelogramové XT, co tam mám teď. Kola se dají zaplést podle hmotnosti uživatele celkem snadno, pokud nebude jezdit bahnem a mnoho tisíc km/rok, tak není problém. Kliky s dutou osou nemusejí být Shimano, není problém. Pohon stačí celý Alivio – trvanlivá a spolehlivá sada. Obutí co nejširší, kevlar patka, nějaké jen lehce bytelnější, aby příliš netrpěly na defekty. Klidně dušové provedení.

            Co je podstatné: uvažovat nad nosičem, jestli náhodou nebude časem kolo sloužit jako cestovní. A nad blatníky, ale ne takovou tou MTB náhražkou. Není nad to, když člověka nerozhodí jízda po mokré silnici – nebavím se přímo o dešti.

            0 0
            • mum-on-bike  

              Tybrďo Krabe, tys to tady rozjel (míněno v dobrém!), to je mi sympatické, takové nadšení a přehled a vůbec… já bych takhle mohla popsat (a vlastně jsem i popsala) spoustu papírů o jezdectví… v bajcích se tak nějak učím za pochodu a vždycky budu daleko víc jen uživatel, než cokoliv jinýho, tak mi vždycky připadá i tak nějak nepatřičný sem něco o tom psát… Dobře ty!

              Tak jí to kolo postav, ne? I když se asi holka lekla, teda neprohlížela jsem to tu moc, ale myslím, že už se neozvala.

              0 0
      • couffy  

        To je těžké,nikdo neví odkud jsi. Věřím tomu,že někde ve tvém okolí je někdo,kdo se vyzná a poradil by ti mnohem lépe,kdyby to kolo viděl v realu.

        0 0
    • Jakobo  

      Ono je fakt, ze takhle pres internet se tezko radi. Tech vlivu je spousta. Nejlepsi mit vedle sebe nekoho, kdo te zna a pomuze s vyberem noveho kola nebo nastaveni soucasneho. Ale podle toho popisu mi prijde, ze to kolo jede vyrazne hure nez by melo jet. To nejsou plaste a asi ani pridrene loziska. Je dost pravdepodobne, ze mas nevhodnou velikost a geometrii. Ta udela snad ze vseho nejvic. Zkus porovnat ty pujcene kola se svym soucasnym a pokud to jde nastavit posed podobne. Muze byt i dlouha predni vidlice, ze mas pocit, ze jedes jakoby do kopce a krcis ruce k sobe. To nekdy byva u krosovych kol. Zkuse se i zamerit na kliky. Mozna mas na kole silnicni nebo trekove kliky s velkymi prevodniky (nejvetsi 48 a vic zubu) a slapes zbytecne tezke prevody.

      Pokud na nic neprijdes tak asi nejjedodussi bude soucasne kolo prodat a koupit kolo stejneho typu jako jsou ty pujcene, ktere mas vyzkousene. Ale znovu, s nejvetsi pravdepodobnosti budes mit spatny posed kvuli nevhodne veliosti a geometrii kola.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.